Pokud jsem si všimnul, tak základy GUI, včetně použití myši, byly vidět už v NLS v šedesátých letech.
http://en.wikipedia.org/wiki/NLS_(computer_system)#Firsts
V Xerox PARC udělali spoustu práce, a když se k nim dostali na návštěvu Jobs a další lidé z Applu, tak GUI prostě obšlehli a rozšířili. Xerox pak Apple žaloval, a nevyšlo mu to.
http://www.nytimes.com/1990/03/24/business/most-of-xerox-s-suit-against-apple-barred.html
V době kdy MS přišel s Windows, byl už na trhu Macintosh, GEM, DeskMate a Amiga Workbench. Apple žaloval MS za "zkopírování vzhledu a funkce", a také mu to nevyšlo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Computer,_Inc._v._Microsoft_Corp.
Tusim som slepy ale v clanku som nikde nenasiel nic o 3D akceleracii. Bud hovorite o niecom inom alebo ste si pomylil opengl s opencl, ktore je teraz do LO zaclenene. Kedze asi OpenCL nepoznate ide o technologiu umoznujucu spustit urcity vhodny typ vypoctov priamo na grafickej karte a teda umoznuje akcelerovat tieto vypocty kedze HW grafickej karty je vykonnejsi pre tento typ vypoctov. V konecnom dosledku to moze znamenat urychlenie vypoctu vacsieho mnozstva dat s vyuzitim novsieho HW. Kazdopande NEJDE o 3D akceleraciu.
Btw. naco by mi vlastne bola 3D akceleracia v LO? Kuknem si nejake animacie :)? Jedine kde to mozno ma aky taky vyznam je pri prezentaciach.
Byl tu někde jeden článek o podpoře OpenGL akcelerace GUI, a druhý o výpočtech akcelerovaných před GPU.
Jinak 3D akcelerace GUI samozřejmě má smysl. Můžete to vidět v novém Photoshopu, případně v Office 2013. Výsledkem je například plynulé zoomování, plynulejší změny pozice kurzoru atd. Nejde tedy primárně o animace pro efekt, ale o plynulejší přechody. Tenhle trend můžete ve Windows vidět už delší dobu. Snaží se omezit různé problikávání, prudké změny na obrazovce apod. Samozřejmě to není nic zásadního, ale uživateli to zpříjemní život. Když u počítače sedíte osm hodin v kuse, tak je to jako rozdíl mezi osmihodinovým řízením Škody Citygo a Superbu (někdy si to zkuste).
BTW ani snaha o plynulé přechody pomocí animací nemusí mít dobré výsledky, pokud z toho vyjdou pomalé nebo "cool" animace, které zbytečně unavují zrak. Zářným příkladem je nový iOS, do kterého Apple naplácal tolik agresivních animací, že se z toho uživatelům dělá fyzicky špatně.
Tak neviem si predstavit graficky program ako photoshop, gimp, blender,... ktory by nevyuzivali akceleraciu cez GPU. To by bolo velmi narocne pouzivat. Pri office si to ale fakt velmi predstavit neviem. Co sa tyka plynulejsieho zoomovania, to je podla mna skor vysadov tabletov resp. zariadeni s mensim displayom. Pri klasickom PC som taku featuru nikdy nepouzil. Popravde ani neviem ci tam taka je. Co sa tyka kurzora, tak s tym som maval problemy naposledy tak vo win95-98 na mojom starom PC (pentium 75), odvtedy som si nikdy nevsimol problemy v plynulosti vykreslovania, max tak zaseknutia ale tam by GPU aj tak nepomohla.
Jde o to, co tou akcelerací rozumíte. Většina GPU akcelerace na starých systémech spočívá v tom, že se provede SW rendrování obsahu okna do textury, a window manager pak obsah toho okna umí nějak posouvat po obrazovce.
Plynulejší zoomování (a posuv) vypadá tak, že i při použití klávesnice nebo točítka myši, kde je vstup nespojitý, vidíte vizuálně spojitý děj. Nejde o zoom skokem, ale plynulý zoom, který netahá tolik za oči; podobně při posuvu. A podobně u kurzoru - při změně jeho pozice se zobrazí cesta kurzoru na nové místo, například na první pozici dalšího řádku. Všechno jsou to malé změny, které mají zvýšit komfort a snížit únavu zraku při delším používání počítače.