ale řekl bych, že tohle je naopak směr, kterým se dá ještě vylepšovat. Člověk má 4 končetiny, tak proč je nevyužít? Auto s úpravou pro tělesně postižené, s plynem a brzdou na páku u volantu, mi také nepřipadá snadněji ovladatelné, než to klasické, s pedály. Tak proč je někomu tak proti srsti, že by se mohl textový editor ovládat pedálem? Naopak - pro činnosti, kde je třeba maximálně zefektivnit práci vykonávanou končetinami, je použití pedálů dosti přirozené: ovládání automobilu, šicího stroje, radiostanice (přepínání TX/RX, ruce se používají k zápisu poznámek na papír či klávesnici popř. k ovládání telegrafního klíče), hudební nástroje (piáno, harfa, o varhanách nemluvě), klasický tkalcovský stav...
Nebo jinak - auto se dá udělat i bez pedálů, šicí stroj na kliku, radiostanice s klasickým mikrospínačem na prst, varhany pedál taky mít nemusejí, tkalcovský stav se bez toho taky obejde. Jenže se tím omezí použitelnost těch věcí - auto se bude ovládat hůř, na varhany některé skladby ani nepůjdou zahrát, plátno místo hodiny by se tkalo celé dopoledne. Důležité však je uvědomit si, že názor člověka, který autem jede leda od domu do supermarketu na nákup a nejezdí v něm rally, radiostanici používá aby se dohodnul s kolegou kam má jet a nevyřizuje přes ni stovky radiotelegramů, na stroji si leda chce obroubit ubrus ale ne šít na něm saka, na varhany zahraje leda ovčáky čtveráky jedním prstem a ne Bacha, je na tomto místě naprosto irrelevantní. A tak je to i s textovým editorem. :-)
Souhlasim. Hlavne clovek je zvire zvyku. Asi nejvic demonstrativni je automat vs manual u aut. Tam je naopak lepsi pocet prvku kvuli bezpecnosti co nejvic snizit. Cena automatu v evrope jen kvuli konzervativnimu pristupu a spojka-radici paka je zde jen proto, ze kdysi to jinak ekonomicky neslo. I kdyz bude automat pro cloveka prinosny tak stejne bude delat vec stejne neergonomicky, protoze je zvykly.
Lidi co ridi hodne dlouho, tak proste nemuzou jinak nez cisty manual.Sila zvyku.
Ale nekteri osviceni stari ridici z povolani co jezdi cely den si ale nemuzou prechod z dupaciho kvedlatoru vynachvalit. Ruka neboli a pozornost se muze soustredit jinam. Zvlast kdyz stridate ruzna auta je to na hlavu.
Klasicky design manualu je primo proti bezpecnosti a ergonomii. Mit tri pedaly na dve nohy a volant drzet jednou rukou kdyz radim. Obe nohy maji byt pripravene na pedalech a ne preslapavat. A to jsou jeste motorizovane stroje co maji tech pedalu vic.
Dneska k tomu opravdu neni duvod. A kdyz mi automat treba v terenu nevyhovuje tak manualni sekvencni razeni jen cudlikama na/u volantu je preci nadhera.
Stejne tak zavodnici taky maji automatiku s mezispojkou a sekvencnim razenim, protoze by to proste nestihli. Tam se ergonomie pocita do casu.
Neřekl bych, že tam, kde se většinou používá automatická převodovka (USA, Kanada), mají významně nižší nehodovost (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate). Je to spíše věc zvyku (resp. výcviku).
Jinak s automatem se jezdí pěkně, ovšem je potřeba počítat s mírně vyšší spotřebou.