Hlavní navigace

Google možná v Evropě přijde o značku Gmail

Petr Krčmář 2. 2. 2007

Google má celosvětově velmi dobře zavedenou značku Gmail, pod kterou nabízí své služby po celém světě. Na obzoru je ale nová hrozba, která může vyústit až ve ztrátu známé značky v celé Evropské unii. Proč k něčemu takovému může dojít? Kdo má o značku zájem? Má Google vůbec šanci situaci zvrátit?

Gmail je freemailová služba, kterou nabízí společnost Google. Oficiálně byla spuštěna 1. dubna 2004 a stále se ještě jedná o beta verzi. Gmail si okamžitě získal řadu příznivců zejména ohromnou kapacitou schránky, která dosahovala na začátku dříve nevídaného jednoho gigabajtu. Postupně se velikost schránek podařilo navýšit až na aktuálních 2,8 GB.

Služba je nabízena celosvětově pod značkou Gmail. Nyní je ovšem pozice této značky v Evropě silně ohrožena. O uznání práva na ni usiluje společnost, která podobnou značku vlastní v Německu podstatně déle než Google.

Daniel Giersch, dvaatřicetiletý německý podnikatel, oznámil, že jeho společnosti získala kladné rozhodnutí od OHIM, podporující její tvrzení, že značky Gmail a G-mail (znamená Giersch-mail) jsou si velmi podobné a jejich záměna může mást zákazníky.

Rozhodnutí vydala Office for Harmonization in the Internal Market, což je organizace, která má za úkol dohlížet na používání ochranných známek uvnitř Evropské unie.

G-mail je německá služba, která nabízí e-mail a další doplňkové služby v doméně gmail.de. Značka G-mail byla v Německu zaregistrována už v roce 2000, tedy čtyři roky před tím, než s podobným názvem služby přišel Google.

Daniel Giersch byl již dříve úspěšný u německých soudů a ty potvrdily jeho právo na značku. Od července 2005 tak němečtí uživatelé nepoužívají pro Gmail doménu gmail.com, ale místo ní musejí navštívit GoogleMail.com. V případě zadání „nepovolené” domény dojde k automatickému přesměrování.

Google nařízení soudu samozřejmě respektuje a pro německé uživatele už rok a půl spornou doménu blokuje. „V žádném případě neumožňujeme uživatelům používat gmail.com, pokud jejich IP adresa pochází z Německa,” řekl k případu jeden z představitelů Google.

Giersch sice uspěl v Německu, nyní se ale snaží dosáhnout stejného úspěchu na úrovni celé Evropské unie. Výnos OHIM je prvním krokem, který je nutno považovat za velmi úspěšný. Giersch je samozřejmě spokojený a svou firmu nazývá Googliášem.

„Má ochranná známka G-mail trpí zneužitím jména,” tvrdí Daniel Giersch. Podle jeho slov jsou lidé zprávami z médií zmatení a dělá jim problém obě značky odlišit. „Musím neustále vysvětlovat investorům, že moje podnikání nemá s Gmail nic společného,” dodává.

Google má stále možnost se proti rozhodnutí OHIM odvolat, ale podle dosavadního vývoje je boj předem odsouzen k neúspěchu. Přesto chce společnost nadále používat svou značku po celém světě. Podle Daniela Giersche prý firma dokonce za značku nabídla čtvrt miliónu dolarů, ale zatím to vypadá, že Evropa o svůj Gmail přijde.

Google potvrdil, že ve hře je několik žalob. „V Evropě řešíme větší množství neuzavřených případů proti Gierschovi,” potvrdil zástupce společnosti. Gigant se ale nehodlá svého postavení vzdát. „Google podnikne veškeré náležité kroky, aby ochránil své evropské zájmy,” doplnil.

Giersch ale není jediný, kdo se úspěšně pokusil napadnout v Evropě značku Gmail. V říjnu 2005 se podařilo u soudu uspět jisté britské společnosti, která tak získala značku Gmail ve Velké Británii pro sebe. Google se marně snažil rozhodnutí zvrátit a byl nucen také své uživatele přesunout na doménu GoogleMail.com.

Nakonec musel Google v prosinci 2006 za práva ke Gmail.co.uk zaplatit 4 miliony dolarů (kurzy). Nyní už Angličané mohou opět gmail.com využívat jako všichni ostatní.

Společnost Google provozuje svůj Gmail v desítkách světových jazyků, ale její námitky nejsou nic platné. Daniel Giersch si stojí za svým a je odhodlán spor proti konkurenční společnosti vyhrát. Pokud se mu to podaří, ztratí Google v celé Evropské unii právo na svou značku.

„Chování Google je velmi ohrožující, agresivní, nedůvěryhodné a vůči mně je Google velmi zlý,” řekl Giersch na adresu Google.

Anketa

Kdo má podle vás značku používat?

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Říká amoleta - a myslí palačinka

Říká amoleta - a myslí palačinka

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Baletky propagují zdravotní superpostel

Baletky propagují zdravotní superpostel