Mně na Linuxu s Firefoxem funguje YT na několika zařízení ( včetně 12 let starého PC ) bez problému. Po pravdě celý článek mi přijde úplně o hovně. Článek je plný autorových spekulací a autor asi vůbec nechápe jak YT a zobrazování reklam funguje. Co mně ale fascinuje nejvíc, je že člověk, který se celá život živí psaním na internet používá adblockery.
> Co mně ale fascinuje nejvíc, je že člověk, který se celá život živí psaním na internet používá adblockery.
Kto dnes adblocker nepoužíva? Už len z dôvodu súkromia a bezpečnosti je tov podstate "must have". Vie to EFF a dokonca aj samotné Google, ako aj väčšina používateľov na Internete. Adblocker nie je len o blokovaní reklamy, i keď to je hlavný účel. Problém je ďalej aj rozdiel medzi reklamou a "reklamou" čo často je tá "reklama" v štýle adwaru (škodnej) či spyware (škodnej).
Podle jednoho průzkumu je používá 43 % uživatelů, což sice není většina, ale nemá to do ní daleko. Navíc mezi mladou generací (do 24 let) už to většina (60 %) je, takže se dá očekávat, že podíl adblockerů postupně poroste i v celku.
Jinak většinového uživatele asi soukromí nepálí tak, že by si ho aktivně chránil, ale když dostane na výběr dvě možnosti, z nichž jedna chrání jeho soukromí víc, vsaďte se, že zvolí tuto možnost. A právě takovou volbu dnes řada prohlížečů nabízí hned po spuštění.
S tím WC je to tak, že Adblock jako když jdete na WC v McDonald's, ačkoliv jste si nic nekoupil. McDonald's se brání například tak, že vstup na WC vyžaduje kód uvedený na účtence, musíte za WC zaplatit a dostanete kupón ve stejné hodnotě, apod.
I když to moc nesedí (pun not intended). Protože McD vydělává primárně na jídle, a WC pro neplatící zákazníky jsou pro něj jen náklady navíc. Takový Youtube vydělává primárně na reklamách, a AdBlock firmě sahá na primární zdroj příjmu. Obdobou u McD by byl spíše zákazník, který objednává a jí, ale obešel proces placení.
To je velmi hrubé a skoro bych řekl špatné přirovnání. Tem MacDonald mi sice dá zadarmo jídlo, ale nutí mne koukat a poslouchat nabídku služeb a výrobků od spřátelených firem. Navíc, ani nevím dopředu, co dostanu za jídlo a jestli mi bude chutnat. A pokaždé, když si vezmu nové jídlo, tak než se do něj pustím, musím si vyslechnout dvě až tři další nabídky, často agresivní a opakované. Na jídlo za takových podmínek přejde chuť a raději jdu jinam... Aha... On je to zároveň obchod s jídlem, který má v podstatně monopol, takže nemám kam pořádně jít.
Vzdycky je kam jinam pro to jidlo jit. To, ze vy nutne chcete zrovna cheeseburger a vzpomenete si na to nejlepe o pulnoci, kdyz uz maji okolo zavreno jeste monopol samo o sobe nedefinuje. Mimoto i ty samoobsluzne terminaly v McD vam zrovnatak vnucuji dalsi nabizene produkty, ze? ;-) ..."a fakt nechces k tomu burgeru jeste i salatek...?" :D
To samozrejme jde aplikovat i na youtube. Nic vam nebrani si zaplatit vlastni VPS, strcit tam treba Playtube a svuj videoobsah sdilet dle libosti. Vy ale ocekavate obycejny socialismus - tedy to, ze nekdo jiny za sve penize vam tu platformu zajisti a u toho bude respektovat vase potreby a touhy. Ne, to taky monopol nedefinuje ;-) Alternativy existuji, jenom vam se z nejakeho duvodu ekluji.
I mě reklamy připadají agresivní a zdržují mě. I já používám nějakou formu blokování reklamy. Ovšem nedivím se, že Youtube a další proti tomu bojují, protože je to připravuje o příjmy. Ano, oba můžeme jít jinam. Jenže pořídit obsah stojí nějaké peníze, další peníze stojí potřebný SW a infrastruktura, a ještě další peníze stojí CDN ve všech koutech světa. Proto těch alternativ zdarma moc není. Řešením by mohl být systém mikrotransakcí. Bohužel svět směřuje spíš na cestu předplatného konkrétní služby.