Hlavní navigace

Google opustil Motorolu a posouvá se k chytrým zařízením

6. 2. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google se minulý týden zbavil své ztrátové divize Motorola a opouští tak konzervativní hardwarový trh. Stále více naopak míří na oblast, kterou by bylo možné ještě nedávno označit jako sci-fi IT – roboty, umělou inteligenci, chytré domácnosti nebo lékařská zařízení. Na jaké projekty se konkrétně zaměřuje?

Google minulý týden oznámil, že se dohodl s čínskou společností Lenovo (mimo jiné významným výrobcem notebooků), na prodeji Motoroly. Cena byla stanovena na 2,91 miliardy dolarů. Jediné, co by ze společnosti mělo zůstat Google, je asi 23 000 patentů a pod jeho křídly zůstává také projekt Ara (modulární mobilní telefon, který si uživatel bude moci objednat podle svých potřeb a přání). Je přitom třeba zdůraznit, že v době, kdy si Google Motorolu pořizoval za 12 miliard dolarů.

O motivacích Google se hodně spekulovalo. Bylo zřejmé, že těžiště zájmů bude právě v patentech, které společnosti zůstanou, a je otázkou, zda právě tato akvizice nakonec vedla k ukončení a určité konsolidaci velkých patentových sporů. Předpokládalo se, že se internetové jedničce podaří z akvizice vytěžit více.

Společnost Motorola Mobility měla přitom dvě hlavní divize – mobilní a set-top-boxovou. První mohla být zajímavou díky aktivitám Google v oblasti mobilních operačních systémů a přidružených technologií, když bylo možné předpokládat, že se z vlastních telefonů stanou určité vlajkové lodě. Nedávno uvedené informace o tom, že končí projekt Nexus zařízení tak jen ukazuje, jakým způsobem se musel Google přizpůsobit trhu – tlak ostatních velkých hráčů (především pak zřejmě Samsungu) způsobil, že k žádnému protěžování nedošlo a ani dojít nemohlo.

V tichosti pak proběhl prodej set-top-boxové divize společnosti Arris za 2,35 miliardy dolarů, které se nepodařilo využít na rozvoj GoogleTV, o čem ž se také čile spekulovalo. Prodej Motoroly je tak na jednu stranu ukázkou jedné z nejhorších investic Google, ale současně mu rozvazuje ruce. Akcionáře potěšila skutečnost, že se firma zbavuje ztrátové divize a softwarový a internetový gigant se zbavil problémů s tím, že by protěžoval jednu hardwarovou platformu na úkor jiných, když za jeho úspěchy stojí koncept otevřenosti.

Sci-fi IT

Google prodejem Motoroly vyklízí hardwarový trh, který by bylo možné označit jako konzervativní a stále více se orientuje na oblasti, které je možné označit jako sci-fi IT. Jde o témata nebo technologie, které byly ještě před několika málo lety považovány za zajímavé především pro autory vědeckofantastické literatury nebo v omezeném rozsahu pro akademické týmy. Jak akvizice v poslední době, tak také vlastní vývoj společnosti ukazují, že se právě k těmto oblastem snaží Google dostat co možná nejblíže. Na tomto místě je tak možné ukázat některé akvizice a projekty společnosti v poslední době.

Google Glass jsou interním projektem, který pracuje s koncepcí rozšířené reality. Dočkaly se již druhé generace a společnost by je ráda rozšířila mezi běžné uživatele, kde by mohly doplňovat či nahrazovat mobilní telefon. Koncept miniaturního počítače a HUD display je také zajímavý z důvodů vývojářských, stejně jako pokročilé technologie na optické rozpoznávání objektů.

Boston Dynamics je společnost, kterou Google koupil a která se aktivně zabývá vývojem robotů. Společnost velice úzce spolupracuje s armádou a její stroje vypadají velice pozoruhodně. Velký důraz je kladen na podobnost s živočichy, takže v portfoliu lze nalézt robotického psa nebo člověka. Google se bude snažit pracovat na zlepšení především softwarových částí přístrojů.

Robotický pes unese těžké náklady v těžkém terénu

DeepMind Technologies je akvizicí, která firmu přišla na 400 miliónů dolarů. Firma se zabývá umělou inteligencí a především učícími se algoritmy, což je v této oblasti velice lukrativní činnost. O projekt měl zájem také Facebook. Lze předpokládat, že se poznatky z týmu objeví jak ve vyhledávacích algoritmech, tak v chytrých zařízeních od Google – ať již jde o termostaty nebo roboty.

Nest (nest.com) stál 3,2 miliardy dolarů, což z něj dělá druhou největší investici v dějinách Google (po již zmiňované Motorole). Firma se zabývá především výrobou chytrých termostatů, které jsou schopné měnit teplotu v domě podle toho, kdo v něm je, jaká je roční doba, jaké mají obyvatelé zvyky atp. Další oblastí jsou bezpečnostní čidla. Pro Google jde o základní investici směřující k internetu věcí.

Chytrý termostat nemusíte programovat, učí se sám

V článku The Future of Employment: How Susceptible are Jobs to Computerisation? [PDF], jehož autory jsou Frey a Osborne, se uvádí, že přibližně polovina pracovních pozic v nejbližších dvaceti letech zanikne nebo se hodně promění. Mezi nejohroženějšími jsou překladatelé a taxikáři, na které budou útočit projekty, jako je samořídící se auto, které také spadá do experimentálních hardwarových projektů Google.

Auto, které umí ovládat i nevidomý řidič

Google ale experimentuje také s dalšími oblastmi, jako je zdravotnická technika (kontaktní čočky měřící hladinu cukru v krvi budou zajímavým produktem pro diabetiky, kteří představují z hlediska zdravotnického businessu jednu z nejzajímavějších cílových skupin), nebo chytré pilulky a digitální testování, což jsou technologie založené na miniaturizaci senzorů a základních stavebních součástek počítačů a čipů.

UX DAy - tip 2

Kontaktní čočka měří průběžně hladinu cukru v krvi

Jistě lze očekávat, že Google na velké většině podobných projektů nezbohatne a bude rád, pokud se mu vůbec zaplatí. Přesto pro něj mají smysl především ze dvou důvodů – umožňují mu definovat nové trhy a zkoušet technologie dříve než konkurence. A v neposlední řadě získává vývojáře a programátory, kteří o světě přemýšlejí jinak, než je běžné. Je přitom dobré si všimnout toho, že se společnost snaží vyhledávat oblasti, které budou nabízet zajímavou synergickou oblast spojení hardwaru a softwaru se znalostními databázemi, kterými Google disponuje.

Závěr

Google jednoznačně ukazuje, že témata jako je umělá inteligence nebo internet věcí nejsou jen módními pojmy, ale je třeba s nimi počítat. Je také pěkně vidět, jak rychle se mění oblast, kterou bychom dříve považovali za sci-fi. Když Google zveřejnil výsledky za Q4 2013, byla data na jedné straně v souhrnu pozitivní, ale ukazovala prohlubující se problém – pokles ceny prokliku o 11 %. Možná právě sázka na moderní technologie, které mají potenciál hrát významnou roli ve střednědobém horizontu 2–5 let, má diverzifikovat příjmy a otevřít nové trhy, které problémy v reklamě ve světě klasického internetu pokryjí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.