@Pan Kachna
Tak Google zdaleka nebere data jenom z Cookies, tak samo aplikace třetích stran.
Pokud vím, tak EU už má návrh na zřízení obchodu s daty občanů. Podle toho co jsem četl, taky by to měla být snad něco jako burza ("Market"). Dávalo by smysl, že Google přestane data prodávat, vyřadí konkurenci a začne data sbírat sám, aby byl jeden z mála, kdo je vůbec dá na trh.
Možná si prostě jenom spočítali, že data z "anonymního" datového provozu na webech za moc stejně nestojí. Pokud protlačí Google ty jejich "Smart Home" věcičky, tak data z Cookies budou prakticky k ničemu ... O datasběrných stanicích (Smartphones) se ani nebavím.
27. 1. 2022, 09:36 editováno autorem komentáře
Tak az to zavedou, podam okamzite zalobu k ustavnimu a k evropskemu soudu. Zadny, ale opravdu ZADNY prohlizec na svete nema pravo zobrazovat mi furt dokola jen reklamy na porno a escort. Taky bych chtel aspon obcas videt neco o kotatkach nebo cestovani za praci. Takhle sovinisticky to spojovat mi od Google prijde proste ODPORNY.
Ublock, umatrix, privacybadger, aktualizovany hosts, vpnka, ... a stejně nějaké smetí občas proleze. Dneska weby zvráceně načítají i desítky externích scriptů a každý si v prohlížeči odloží svou sledovací cookie.
Např tady na rootu mám právě teď bloknutých 20 unikátních externích domén. Já bych rád tu reklamu zrovna tady povolil, ale tohle šmírování tedy ne. A bohužel podpora rootu odstraní jen viditelné velké bannery, sledování na pozadí zůstává.
Treba sa pozriet na to, ako funguje vyhladavanie na youtube. To je nieco otrasne. Mate tam v riadkoch kategorie, a v kazdej je v podstate len poprehadzovane to iste co je v prvom riadku. Dam vyhladavat oblubenu kapelu, najde mi tri vysledky a potom napise "alebo ste mali na mysli" a hodi mi uplne kraviny, ktore nemaju nic s tym, co hladam. A na toto je potrebne spehovanie a strata sukromia. Na co asi tie data vyuzivaju..
no YouTube a Google mi nespomínaj, keďže ich vyhľadávanie najme posledné roky v podstate nefunguje a je to výrazne horšie než pred rokmi... dnes hľadám na YouTube song "Denvo - Dynosarus" a ono to nájde rozprávku "Denver Dinosaurus" aj keď pre termín "Denvo - Dynosaurus" existuje presný výsledok, a ešte to dá ponuku "Zobrazujú sa výsledky pre dopyt Denver Dinosaurus Hľadať radšej Denvo Dynosaurus". Často krát hľadám song podľa názvu a nájdem pomaly aj 80 ročnú babičku na YouTube komentovať politiku Putina, zatiaľ čo na kameru máva s kosákom a kladivom.
Často krát hľadám song podľa názvu
Já i podle textu a funguje to čím dál hůř. Jestli je to kvůli autorským právům? Nebo potřebuji mít nějakou prémiovou verzi, aby mi to fungovalo jako dřív?
Onehdy jsem do vyhledávače obrázků zadal "hrábě" a zobrazilo mi to i sekeru :-) zkusil jsem to z jiného počítače a tam byly jen hrábě... Je to jistě chytré, ale nějak tomu nemůžu přijít na chuť.
Tak to asi netusite ako vyhladavanie funguje a preco bol google taky dobry. Vyhladava aj podobne slove, synonyma, dokonca antonyma. Pripadne pouziva vasu polohu znalosti jazyka, ... . Ked ste advanced user dajte si ten vyraz do uvodzoviek. Je to nastroj pre menej sikovnych ale umoznuje aj advanced pouzitie. Tento pristup je vidiet uplne vsade, priblizit technologie masam. Polovicka ludi dnes nevie ani co je to adresar.
Čtenáře Roota pravděpodobně více zaujme reklama na nový notebook než náhodně zobrazená necílená reklama na parfém pro ženy.
Není to spíš naopak? Prodejce parfémů asi těžko bude inzerovat na rootu, ale algoritmus cílené reklamy si klidně může myslet, že čtenář zrovna touží po parfému.
@klokan
Já bych řekl, že ty algoritmy debilní jsou. Narážím na to okřídlené Koupím si ledničku a pak mám v reklamách pořád ledničky
... to mi přijde slušně dementní chování (reklamních algoritmů).. A sám mám hromadu takových zkušeností.
Chápu, že reklamní algoritmus nemůže vědět, že už jsem si to koupil, pak ale tak nějak postrádá smysl a jenom dělá ze zadavatelů hlupáky, protože je to řádně zpoplatněné, samozřejmě.
27. 1. 2022, 09:40 editováno autorem komentáře
Prodejce notebooků ale neinzeruje na konkrétním serveru, ale dá svou reklamu do reklamního systému, který ji může zobrazit na mnoha různých místech. Necílí se na web, ale na lidi.
Takže když častý čtenář Roota pak přijde na web o koních přes odkaz na sociální síti, stejně mu tenhle web zobrazí reklamu na notebook, protože zná uživatelovy zájmy. Tohle je princip cookies třetích stran i Google Topics.
Podstatným asi bude, aby to bylo implicitně vypnuté a člověk to nemusel
pracně dekonfigurovat (určitě to bude někde dobře zakuklené). Jenže to je
asi bláhová představa... :-(
Ještě si dovoluji pozn. k reklamě na root.cz (a jiných webech IINFO,
BTW: dnes před 9. hodinou měly jejich servery dlouhou odezvu a pak
chvíli nešly vůbec): nejodpornější je to "poskakování" obsahu, kdy se reklama
vnořuje do obsahu stránky opožděně, to je fakt hnus. Již před časem sliboval
sám p. šéfredaktor root.cz, že to bude přehodnoceno, ale zatím je to stále
stejně nechutné (naštěstí tam aspoň nedávají animované skopičiny). I ten, kdo
si prohlíží obsah bez přihlášení, resp. nemá na to být "drahokovovým"
podporovatelem, by měl být ušetřen ničení zraku a nervů.
Já nemám s reklamami na Rootu nic společného, to mají na starosti úplně jiní lidé. Když se na tenhle problém ptám, je mi vždycky vysvětleno, že při načítání stránky není možné vědět, jestli se do daných pozic načtou reklamy nebo ne. To se děje až v uživatelově prohlížeči. Proto se děje to poskakování, které je nepříjemné, ale alternativou k tomu je udělat do každé stránky zhruba osm obrovských děr, které budou statické a připravené pro případnou reklamu, která se tam ale často neobjeví.
Navíc různé reklamní systémy používají různé typy reklam a záleží třeba na tom, odkud čtenář přijde. Když dorazíte třeba ze Seznamu, dostane slovo na stránce seznamácký reklamní systém a všechno je zase jinak.
Bohužel reklamní trh tak dneska funguje, málokdo si kupuje reklamu přímo na serveru, většina inzerentů (a jejich agentur) sype reklamy do globálních reklamních systémů a ty pak rozhodují, kde je budou ukazovat. Což mimo jiné znamená, že ty reklamy jako provozovatel webu nemáte pod kontrolou. Prostě vám tam někdo něco zobrazí a vy pak dostanete nějaké peníze.
Tak teoreticky lze načítat paralelně a až je načtené všechno, zobrazit všechno. S tím se ale v reálu jednak nikdo nepáře, při předváděčce na localhostu to vidět není a poměrně koluje v prostoru teorie, že uživatel nemůže 1-2-3 vteřiny počkat na načtení1, takže se zobrazuje všechno hned a pak to skáče.
1 ve finále na to uživatel stejně čeká, protože když má prostě pomalé připojení, nebo nějaký reklamní content je pomalý, tak mu to pak skáče, dočítá se, uhýbá a scroluje, takže je text stejně nečitelný - a ještě to člověka naštve, protože už stačil někam pracně (třeba v autobuse) nascrolovat, nebo něco rozečíst, a pak bác a znova (a třeba ještě znova a ještě znova ....)
Řešení by vyžadovalo už ze základu jinou práci s obsahem co se týče komunikace s uživatelem o načítání. Částečným řešením pak jsou třeba natvrdo vymezené prostory pro reklamu, ale když se nenačte tak to mate, protože je to prázdné - nějaký default content pro zábavu chybí a často to vypadá, že obsah skončil ...
PS: Já bych třeba na mobilu klidně i 15 vteřin počkal, pokud by mi stránka hezky řekla, že opravdu načítá a ať jsem v klidu, místo bílého nic a točícího kolečka ...
Toliko má webovývojová/uživatelská zkušenost.
27. 1. 2022, 11:20 editováno autorem komentáře
Nojo, jenže taky může dojít (a běžně dochází) k tomu, že některý z reklamních systémů vypadne. Vy zdržujete uměle načtení stránky a čekáte přitom na něco, co nikdy nenastane. Výsledek je pak horší než současná situace, kdy se obsah načte hned a pokud se prohlížeč nedomluví s reklamním systémem, tak se nic nestane, jen se objeví chyba ve vývojářské konzoli.
@Petr Krčmář
Tak ono není potřeba čekat do nekonečna nebo třeba nejprve zjisti odezvu. ... ale jako ano, já vím, toto je problém.
Otázka je, co s tím. Běžně se mi stává v normálním provozu, že na nějaký web čekám 10 vteřin. Klidně se zatím mohu podívat z okna, nebo si podat pití. Co mě osobně naštve, obecně mezi weby, když se stránka tváří jako načtená a přitom bude ještě minutu či dvě skákat jako plašená kobylka ...
Možná by pomohl nějaký indikátor donačítání, třeba "loaded 4/5 adds(or modules ... )" a uživatel by si vybral, jestli čekat nebo scrollovat a pak poskakovat - ne všechno vadí každému ...
27. 1. 2022, 11:41 editováno autorem komentáře
@Lukas1500
Je v tom bordel ... ve finále je to problém toho, že máte čumět na něco, co ani vidět nechcete a vlastně z toho ani většina populace nic moc nemá.
To, že by bez peněz z reklam web nebyl je naprostý blábol. Jenom by web nebyl plný reklamního bordelu a nebyla by polovina webů, které existují stejně jenom kvůli affiliate na Amazon (etc.) a svou přítomností jenom vytvářejí takový "internetový smog" ...
To, že by bez peněz z reklam web nebyl je naprostý blábol.
To neumím posoudit. Já to beru tak, že je věcí toho konkrétního webu, jaké věci mi bude zobrazovat a na mně je, abych si vybral, jestli mi to nevadí a budu tam chodit nebo mi to vadí a nebudu tam chodit.
Když vypnu JavaScript, web mi může dál zobrazovat jednodušší reklamy, nebo mi nezobrazí nic a já si zhodnotím, jestli takový web opravdu nutně potřebuji vidět. Beru to tak, že když mě někde nechtějí, tak tam nelezu :-)
@Lukas1500
Já to dělám tak zhruba jak píšete. Proto vím, kolik bordelu musí člověk prohrabat, než se dostane k něčemu, co nepatří do "popelnice" ...
Pokud byste to praktikoval taky, tak byste věděl, že často potřebujete mít zapnutý javascript a hlavně, nevíte kam lezete. Takže bez JS máte často rozsypaný čaj, po zapnutí JS zase stahujete kdejaký bordel, nejen reklamy. Takže na prohledání třeba 5 zajímavých webů, musíte prolézt 30 popelnic ... o e-shopech se teda nebavíme, tam si javascript pustit musíte, také pro kdejaký login. A proto když mě někde nechtějí, tak tam nelezu
neplatí, minimálně ne na poprvé, což je jako suma za rok slušné mrhání času.
To neumím posoudit
Já to odhaduji na základě toho, že web se neproslavil díky reklamám, to nejzajímavější na webu nejsou reklamy a různí podnikaví lidé generují destíky i stovky popelnic kvůli přivýdělku mě moc v této úvaze nezajímá - odpad. Sám můžete např. vidět, že různé weby se k bordelu na webu staví konzervativně, jiní jej vůbec nemají a přesto nabízejí hodnotné hodnoty a provoz na webu udělají ... Takže na základě tohoto si to dovoluji odhadnout. Ale komercionalizace byla nevyhnutelná. Všude kde pobíhají "pěněženky" to někteří lidé zavezou všelijakým "reklamním a sledovacím odpadem".
Pokud byste to praktikoval taky, tak byste věděl, že často potřebujete mít zapnutý javascript a hlavně, nevíte kam lezete.
Většinou ho mám zapnutý. Mohu ho vypnout pro některé weby, kde mě zajímá jen čtení textu. Buďto je ten text dobře čitelný i po vypnutí JS nebo se rozsype či vůbec nezobrazí a pak se musím rozhodnout, zda to přetrpím a budu na takový web dále chodit.
Já to odhaduji na základě toho, že web se neproslavil díky reklamám, to nejzajímavější na webu nejsou reklamy a různí podnikaví lidé generují destíky i stovky popelnic kvůli přivýdělku mě moc v této úvaze nezajímá - odpad.
Beru to tak, že když chce někdo vytvářet kvalitní obsah, stojí ho to nějaký čas a námahu. Pokud to chce dělat naplno a ne jen tak pro radost ve svém volném čase, musí si na to nějak vydělat. Jestli je to z příspěvků konzumentů toho obsahu, z prodeje zboží, z prodeje reklamního prostoru či z prodeje uživatelových dat, to už je na něm a já se pak rozhodnu, jestli na to přistoupím nebo takové weby nebudu navštěvovat.
@Lukas1500
Ano, já mám taky JS pořád zapnutý. Míval jsem jej pořád vypnutý "no-script", ale většina webů je nepoužitelná a nakonec stejně jenom povolujete všechno, protože v tom bordelu se nelze vyznat. Takže to není řešení.
Já to taky beru tak, že si tím některé weby vydělávají. Třeba tady root k tomu přistupuje konzervativně a je to v pořádku. To ale není běžný přístup na webu, že?
Většina webů je přereklamovaná, byť poskytuje jednu blbou informaci tisíckrát překopírovanou (typicky: Google: Python regular expr > 90% obsahu nápadně podobný manuálu a shodný s většinou ostatních (indických) webů), a reálná hodnota vlastně tedy 0, jenom to zabírá ve vyhledávači prvních bžilión řádků ... tak tohle by třeba zmizelo.
Tyto drobné detaily jsou velmi důležité, protože vaše úvaha se nezabývá ničím jiným než "kdo má na webu reklamu, tak poskytuje hodnotný obsah, nebo je na konci vyhledávače zatímco stejně není reklamou přecpaný". To podle mě platí tak maximálně pro 1% internetu.
Nakonec to vypadá tak, když nad tím přemýšlím, že čím nicotnější informaci web nese, tím víc reklam zobrazovat potřebuje, ale tím jej možná vyhledávače "ulepšují". Protože prachy i do vlastních reklamních sítí (ehm .. .Google .. ehm). A malé nicotné reklamo-weby se pak také jistě lépe optimalizují - si trochu zaspekuluji
28. 1. 2022, 12:51 editováno autorem komentáře
"kdo má na webu reklamu, tak poskytuje hodnotný obsah, nebo je na konci vyhledávače zatímco stejně není reklamou přecpaný"
To netvrdím. Podle mne je tím arbitrem hodnotného obsahu čtenář. Na weby, které ho zklamaly se už nevrátí. Tím myslím pravidelně navštěvované weby.
Při klikání na nové odkazy ve vyhledávači je samozřejmě riziko, že se dostanu někam, kam jsem nechtěl. Občas jsem v Googlu používal strategii přejít rovnou na třetí stránku s výsledky.
@Lukas1500
No, možná to netvrdíte, ale Váše prohlášení jako by pouze na tom stavělo. (Já jen říkám, že to platí pro minimum webů.) A znova takovou presumpci používáte zde:
Na weby, které ho zklamaly se už nevrátí.
To přece opět platí pro ideální případ. Např. byste si musel pamatovat všechny weby které vám vyhledávač cpe, už jste tam byl a nelíbily (shit obsah, moc reklam, shit web nebo kombinace). Tak to ale přece není. Když něco hledáte, což je velmi častá činnost na internetu, tak procházíte denně i stovky webů (málem jsem se upsal a napsal "stoky webů" :-D ). A v tomto neidealizovaném webu začíná platit to, co jsem napsal výše. Prostě o znova navštěvování se bavíte o malém procentu zavedených standartních webů jako Root, Lupa, Stackoverflow ...a mnoho dalších, ovšem z internetu je to bohužel jen malé procento.
Já to napíšu ještě explicitněji, ve vztahu k IT, protože to často vyheldávám. Tedy slyšte: Pokud si někdo založil webík, kde občas přidá nějaký článeček, nebo snad jenom kopíruje postupy která jsou na milionu dalších webů (např.: ubunu: how to insall java), tak by (dle mne) neměl mít webík přesr..ný reklamama. To prostě není o "já si vydělám na provoz" nebo "budu mít druhý příjem". Stejně z toho má kulové, provoz webíku stojí pár stovek a jako přivýdělek taky prdlačku. Jenom tím špiní web reklamním javascriptem. Půjdu ještě dál: je to o soudnosti.
O affiliate webech se ani nebavím, tam jiný účel ani není, jenom je to přervané keywords a odkazy, což vyhledávače "milují" ...
28. 1. 2022, 22:09 editováno autorem komentáře
Ako webdev môžem povedať že toto je ľahko riešiteľné prerenderingom a lazyloadingom, spolu s rozumne riešeným CSS (a vkladaním reklám na rozumné miesta vo viewporte).
Ostatne klokany na steroidoch sú dnes v móde. Niekedy otvorím web, kliknem na tlačítko články v navigačnom menu a objavím sa na stránke s potvrdením o zmazaní účtu.
27. 1. 2022, 13:20 editováno autorem komentáře
Já jsem si říkal, že takovouhle kravinu by někdo neudělal, že by hazardoval s načítáním webu v závislosti "na těch globálních sráčích", že osud načítání prvků na webu předá do víry, že dojde k načtení skriptu nebo dokončení načtení šmírovacího javascriptu....
A zaslepenci z reflexu to dokonce udělali schválně. (aspoň jen na mobilním zařízení).
Prostě callback pro donačtení stránky je uložen v nějakém poli a hnije tam napořád, protože se nanačte funkce (ze sprostého serveru), která pole profackuje
>Cílená reklama jednoduše funguje lépe.
[citation needed]
Zatím jsem nikde neviděl žádná pořádná data ukazující že reklama cílená na konkrétního uživatele funguje o cokoliv lépe, než ta cílená podle obsahu stránky.
Naopak mám z celého toho odvětví pocit, že jde o masivní cargo cult - každý se snaží sledovat uživatele, protože to dělají všichni ostatní a přece by to nedělali kdyby to nefungovalo. Četl jsem i o společnostech které cílení na uživatele vypnuli a na výsledcích se to neprojevilo.
A víte co, já jsem za to vlastně rád, i za FLOC. Není Chrome, Není Problém. Kdyžtak to jistí doplněk do blokátoru, js-nofloc(), patrně bude i jsnotopics
Akorát celé to je k smíchu, protože pokud jsou veškeré requesty k reklamám blokovány, nemá co uniknout ani žádná reklama nepřistane.
Akorát mi to politicky připomíná něco jako když komunisty už nikdo nevolil, tak straníci se rozešli do jiných stran. A nebo když to nešlo spodem, zkusíme to vrchem.