V tomhle sporu si nevyberete. Oboje jsou firmy a obě si chrání svoje zdroje příjmů. Pozice Google na internetu je velmi monopolistická. Pozice Apple je monopolistická v oblasti přehrávačů a digitální distribuce audio/video. Oba dva dělají i hodně pro opensource.
Obávám se, že z tohodle bude profitovat ten třetí – Microsoft.
Prosím Tě, co kdy Apple udělal dobrého pro Opensource? Zadupal do země schválení Ogg formátů do HTML 5, brání vývojářům ve svobodném vytváření aplikací pro iPhone, šifruje komunikaci se svými přehrávači, aby je nešlo ovládat přes opensource aplikace atd.
Apple je obrovským nepřítelem opensource, to mají s Microsoftem společné. Jsou to dva kohouti na jednom pískovišti, mají hodně podobnou strategie na vytváření vertikálního monopolu a přivázání si svých zákazníků na věky.
Google věří, že se dá vydělat i na obráceném přístupu. A že pokud budou mít vždy co lepšího nabídnout, lidi jim zůstanou věrní, i když nemusí.
No, … … pokud vím, tak Webkit vznikl z KHTML. To asi pro Apple byla nejlevnější cesta a to i za cenu, že budou nuceni otevřít zdrojový kód. Viděl bych obrovský rozdíl mezi „na blízko k open-source“ a „udělal jednu open-source věc“, nebo spíše upravil, aby jela i na jeho systému. Možná toho Apple udělal pro open-source o něco víc, ale nemyslím si, že by to bylo mnohem lepší, než jsem napsal.
aha, takze WebKit je len KHTML osekany o QT a za cele roky na nom sa nic nezmenilo. Ehm…
Praveze Apple ma k opensource velmi blizko, vid vypis nizsie. To je len vynatok, spomeniem dalej napr. Darwin Streaming Server a teraz presadeny http streaming, takisto uverejneny pod open source licenciou ako navrh standardu.
Ale to vobec nie je pravda. Apple najprv musel kod ocistit od QT. Nasledne backportovanie uprav robilo velke problemy vyvojarom KHTML, preto Apple musel pripravit wrapper. Vsetky kody ale boli od zaciatku volne dostupne. Apple tiez musrl pripravit dokumentaciu a svn prostredie. To vsetko nejaky cas trva ale kody boli po cely cas dostupne. Ze Apple nic nerobil proti svojej voli svedci aj to, ze WebKit je dnes zvacsa pod LGPL a BSD narozdiel od problematickej GPL licencie ako original KHTML. Myslite, ze keby Apple na opensource nezalezalo tak uvolni WebKit pod tymito SKUTOCNE SLOBODNYMI licenciami? GPL je totiz nieco, co drzi vyvojarom pri hlave buchacku, BSD je skutocne „free“ (rob si s kodom co chces len netvrd ze si ho pisal sam)
Já to tak tedy vůbec nevidím. (L)GPL je podle mého něco, co zaručí, že kód zůstane otevřený. BSD oproti tomu umožňuje udělat fork, něco tam vylepšit a své inovace už nezveřejnit. Pokud by bylo například linuxové jádro pod BSD, hrozilo by, že Red Hat, SUSE, Debian a další budou každý pracovat na své verzi a nebudou své inovace vzájemně sdílet. To je sice výhodné pro ty firmy, ale rozhodně ne pro daný OS projekt.
Jak správně poznamenal Vít Šesták Apple musel kód KHTML přelicencovat na LGPL nebo BSD, jinak by jej nemohl používat. Pořád v tom vidím nutnost, nikoliv dobrý úmysl.
Apple nic nezadupal, otazka kodekov pre HTML 5 je stale otvorena. Ogg je shit, uz si to pripustite. Na H.264 nema, podpora v HW dekodovacich cipoch neexistuje NIKDE. Prakticky to nikto nepodporuje a Ogg Theora, ktory vychadza zo zastaraleho VP 3 od ON2 Technologies, toto porovnavat s H.264? Nedajte sa vysmiat.
Apple toho pre OpenSource robi velmi vela: 1.) WebKit 2.) CUPS 3.) ZeroConf/Bonjour 4.) FreeBSD (velka cast vyvojarov Apple zasiela fixy do FreeBSD) + Darwin 5.) launchd 6.) Obrovska snaha presadit CalDav, ContactDav, Applacky CalendarServer (opensource)
Zda sa toho malo? A je toho kvantum, toto su len priklady.
VP3 je špatný, ale rozhodně není horší než FLV1, který momentálně vládne webovému videu. Jenže VP3/Theora sice není tak dobrý jako H.264, ale kvůli americkým SW patentům je jediný univerzálně použitelný. To, že pro Theoru musíš použít o 20% vyšší bitrate, aby se vyrovnala H.264, je myslím celkem přiměřená daň za možnost volného užití.
A pokud budeme mluvit o zvuku, tak Ogg Vorbis je naprostá špička, co se kvality týká. O tom není pochyb.
U těch opensource projektů co jemnuješ bych dost váhal, kolik toho Apple získal a kolik toho dal. Myslím si, že pro Apple je GNU/Linux mnohem větší a nebezpečnější konkurence než pro Microsoft a rozhodně nebudou mít nejmenší snahu mu jakkoliv pomoct. U pár projektů se Applu vyplatí spolupracovat, ale že by jejich celkový směřování bylo opensource nějak nakloněný, to se mi vůbec nezdá.
Ako som povedal, problem je v podpore Ogg. Prakticky ziadne rozsirene zariadenie nema dekodovaci cip pre Ogg Vorbis a Ogg Theora. To je obrovsky problem, ak sa chceme bavot o serioznom prehravani videa a zvuku na mobilnych zariadrniach tak, aby video nesekalo a bateria ajj nieco vydrzala. Takisto, H.264 a kontaajner MP4 je uz defakto standard v digitalnom vysielani, na Blu-Ray ako aj v celkovej distribucii. Nehovoriac o specializovanych DSP kartach a software na komprimaciu obsahu. Ano, patenty su fakt, ale pevne verim ze sa to casom vyriesi. Ved HTML 5 tu nebude skor (vo VSETKYCH prehliadacoch aj na webe) skor ako za 5–10 rokov.
Jak by Ti řekl Horst Fuchs, podpora videa v prohlížečích tu nebude za 10 nebo za 5 let. Je tu teď! Firefox to umí, testovací verze Opery také. A oba podporují Ogg formáty. Že je MS v prohlížečích 10 let z vopicema ví každej, s tím se nic nenadělá.
Pokud chceš o tom psát, zjisti si fakta. MP4 kontejner se nikde nepoužívá. Jak DVB vysílání, tak i Blu-ray používají MPEG Transport Stream. V MP4 není problém, ten není patentově zatížený. Problém je v H.264/MPEG-4 AVC.
Co se týká HW podpory, ta je v tomto případě nepodstatná. H.264 momentálně využívá Flash a neexistuje ani jedno zařízení, kde by byl Flash HW dekódovaný. Tohle opravdu není argument pro video na internetu. Navíc HW podpora postupně přestává být zajímavá, protože výkon současných přístrojů je takový, že to zvládnou bez problémů softwarově. A o výdrž baterek se bát nemusíš, podsvícení obrazovky spotřebuje mnohem víc energie.
súhlas s tými kodekmi, ale na druhej strane si nemyslím že pre Apple by mala byť dôležitá podpora Open Source, Apple nepotrebuje open source komunitu. Apple je inovátor, firmy ako Apple, NVidia, Intel a IBM prichádzajú stále s novými myšlienkami naopak Open Source komunita tieto myšlienky len kopíruje.
nuz, naozaj pastnut link na mac os x like temu pre gtk (nechutnu a nekvalitnu) je skutocne dokaz, si smiesny. apple prinasa inovacie to je nepochybne ale ze by open source komunita len kopirovala je uplna hlupost. ak nieco take tvrdil musis byt naozaj slepy a hluchy :) otazkou ale ostava do akej miery je napriklad spominamany intel alebo ibm castou komunity. prepac ale mam z teba pocit ze si obycajny troll
fakt reakcia k téme.
ja si myslím že napr. linux je dobrý OS ale pre bežného užívateľa neprináša nič nové ani revolučné takže ho užívatelia nemajú dôvod používať. na mac os alebo windows sú už zvyknutí a vedia že vždy prinesú nejaké revolučné myšlieky alebo nápady. kým nebude mať linux nejakú pridanú hodnotu dovtedy bude mať 1 – 2 % to isté platí pre linuxový google chrome OS v čom je tento OS inovatívny ? v ničom .. v tom že obsahuje prehliadač v ktorom sa dajú spúšťať Javascriptové aplikácie ? to predsa dokážu všetky Operačné Systémy.
otvoreny zaklad zaujima par geekov a pubertiakov, co si nahodili Ubuntu a potom trolluju v kazdej diskusii a tvaria sa ako unix admini s 20+ rocnymi skusenostami.
Realita je taka, ze na otvorenost kodu 95 % ludi z vysoka serie. Ludi nezaujima otvorenost kodu ale to, ci zakupeny produkt robi to, co od neho chcu a ocakavaju. Ak chyba potrebny software resp. jeho nahrada je skor parodiou na komercny produkt (Photoshop vs. GIMP, cele Adobe riesenia ci Apple/Avid strizne vs. Cinderella na Linuxe), tak si vyberu to komercne riesenie, nech je aj uzatvorene. Ludi vazne nezaujimaju ideologie a filozofie v pripade koncovych produktov, zaujima ich, ci a ako dobre to funguje.
Nejde vždy len o otvorenosť zdrojákov. Zober si napríklad iPhone – ak niekto nakódi aplikáciu na hlasovú komunikáciu cez mobilné pripojenie, alebo lepší browser než ten defaultný, alebo proste čokoľvek čo sa nepáči Apple, tak má proste smolu, jediná možnosť je jailbreak. U prakticky všetkých ostatných platforiem sa taký program možno nedostane do oficiálneho obchodu, ale nikto nebráni danej firme ho distribuovať svojpomocne.
skor by som to videl na technicky problem (samozrejme, aj problem zo strany Apple a AT&T). Ide o to, ze AT&T sa napr. narocne data ci VOIP cez ich siete prilis nepacia a asi to maju zmluvne osetrene s Apple.
Preco ale pisem, ze technicky problem? Nuz, iPhone OS az donedavna neumoznoval nejake granularne nastavenie pristupu k sieti (VOIP, tethering) alebo rodicovske zamky. To prislo az nedavno s tym, ze v iPhone OS sa uz nachadzaju jednotlive profily jednotlivych operatorov, kde je mozne vlozit napr. aj udaj povolit/nepovolit napr. VOIP cez 3G u vybranych operatorov. To same s „vulgarnymi“ a „sexistickymi“ aplikaciami – chybali rodicovske zamky.
To sa teraz zacina menit – pribudaju aplikacie so spornym obsahom (minimalne z hladiska „ochrany mladeze“ – co je IMHO blbost), ktore maju hodnotenie napr. 17+ a v pripade aktivneho rodicovskeho zamknu na urcity vek nejdu spustit. Detto pripravovana nova verzia SlingPlayer (internet TV). Ta ma mimo siete AT&T u inych operatorov uz fungovat aj cez 3G. Casom sa urcite dockame aj priamej podpory 3G/EDGE u Skype a inych VOIP aplikacii, vsetko na zaklade prav podla profilu operatorov.
Tym padom padne hegemonia AT&T, pretoze je vazne blbost, aby rozhodnutia AT&T mali vplyv na App Store v EU, kde napr. Orange nejake VOIP cez ich siete vobec neprekaza (to same napr. tethering)
Jenže lidi zajímá, kolik je to bude stát peněz. A zajímá je to opravdu hodně.
Například 99% lidí nikdy nevyužije těch pár věcí, ve kterých je Photoshop lepší než GIMP. Ale protože upirátit si Photoshop je opravdu jednoduché, tak ho používají. Pokud by za něj měli zaplatit, všichni budou používat spokojeně GIMP.
Že na Linuxu neexistuje dobrý uživatelsky přívětivý program na střih videa je fakt, ale projekty jako LiVES nebo Kdenlive dělají pokroky a za pár let už to třeba pravda nebude.
Vyrukovat do diskuze s neexistujícím Google Chrome OS, který nikdo neviděl a nikdo o něm nic neví, to je opravdu bravurní tah.
Který OS přinesl spoustu užitečných 3D efektů do prostředí? Který OS dokáže běžet na téměř všech existujícíh počítačových architekturách? Který OS používá inovativní desktop KDE 4? Který OS přinesl výborný systém instalace, správy a aktualizace SW pomocí balíčkovacího systému? Který OS přinesl koncept více „ploch“?
Napsat, že opensource pouze kopíruje od ostatních může pouze naprostý ignorant nebo troll.
Lol, ten screenshot je najväčšia hovadina akú som kedy videl. Áno, linux sa dá prispôsobiť do vzhľadu os x vďaká témam od pár nadšencov, ale okrem pár ľudí takto debilne nastavený desktop nikto nepoužíva…
Okrem toho prakticky každá fimra, aj open source vývojári priniesli mnoho inovácií, a zas opačne prakticky každa firma, aj open source, aj apple, nvidia, intel, imb veľa nápadov od niekiaľ preberajú
a v čom spočívajú tie inovácie ? veď podobné prostredie(okienka, tlačítka, ikony) mal už počítač Apple Lisa v roku 1984! Gnome okopčilo každý detail z GUI Applu a Windowsu, predtým sa zas manager AfterStep inšpiroval prostredím NextStepu alebo FVWM95 prostredím Windows 9×. prečo nevymyslia Open Source vývojári konečne niečo čo by prinieslo prelom v jednoduchosti ovládania ?
Mezi Apple a MS je poměrně velký rozdíl. MS je totiž poměrně otevřená firma. Nakonec open source na platformě Windows není MS nijak proti vůli. MS udělal velkou kariéru ve spolupráci s partnery (Intel, AMD, Compaq, HP, HTC). Od vývojářů nechtěl platit za možnost psát SW pro Windows (jako to bylo zvykem na jiných platformách, včetně Qt), ale naopak jim dal dokumentaci i nástroje zdarma, pořádá školení, workshopy, certifikace. MS má síť partnerů po celém světě, dělají pro něj sales a implementace. MS totiž ví, že velká firma typu IBM není flexibilní, takže svou flexibilitu zvyšuje těmi partnery různých velikostí.
Apple naopak například pro iPhone umožňuje psát jen za poplatek, aplikace nabízet jen po schválení, jen na AppStore, a jen s desátkem zaplaceným Apple. Otevřenost Apple je prakticky nulová.
Profesionalni MS zoldak opet v akci… :)
Apple chce za psani apps pro iPhone prachy a presto vznikaji kupy nepouzitelnych zmetku a lemplovskych smejdu. Predstavte si, jakymikupami SW hnoje bychom se museli hrabat, kdyby ten prah vstupu na trh s iPhone apps byl nulovy…
Pak si take nastudujte, co vsechno ze sveho OS Apple otevrel a nastudujte si historii vztahu mezi Darwinem a (Free)BSD (http://www.trollaxor.com/…ple-big.html). Pak tady muzete vypravet poblouznene pohadky o tom, jak je otevrenost Applu nulova…
Jakými kupkami hnoje se prohrabávají uživatelé Windows a Linuxu, když může psát SW každý vývojář bez zaplacení poplatku, a výsledný SW smí vývojáři volně prodávat či jinak šířit?
Společnost Apple zásadně technologicky zaostala. Protože dlouhá léta nebyla schopná napsat moderní OS, tak musela koupit Nextstep a spatlat k němu technicky dost příšernou vrstvu zpětné kompatibility (pro staré aplikace zvlášť staré fonty, staré drivery tiskáren atd). Ten link je zřejmě dost o ničem soudě podle nesmyslů které tvrdí o 64-bitech na MacOS (Darwin 10 will be the first truly 64-bit Unix and FreeBSD 8 will likely follow suit; this is the first time it’s had clean a 64-bit kernel like Mac OS X has been doing for some time now).