"Výhodou elektrostatického vychylování je menší cena obrazovky .."
Hlavní výhodou je rychlost - el.statické vychylování se chová z elektrického hlediska jako nabíjení kondenzátoru (parazitní kapacita destiček), jehož kapacita je veli malá, takže se dá dosáhnout rychlé odezvy a zobrazování i velice rychlých signálů. Naproti tomu el.mg vychylování znamená pracovat s cívkou, která je poměrně velká (protože musí být vně trubice), má relativně velkou indukčnost a nejde na ni zobrazovat bez zkreslení do tak vysokých frekvencí jako v předchozím případě. Toto je hlavní důvod, proč se u osciloskopů používá obvykle el.statické vychylování.
"Třetí signál je zaveden na mřížku umístěnou před katodou. Pomocí náboje na této mřížce se ovlivňuje intenzita elektronového paprsku a tím i intenzita vyzářeného světla v místě dopadu paprsku."
Předpětím na řídící mřížce se obvykle řídí jas, tj. množství elektronů, které se "propustí" k dalšímu použití, resp. množství, které se touto mřížkou "vrátí" zpět. Ovšem řízení jasu pomocí této mřížky je dost nepraktické (má docela velké záporné předpětí), takže se obvykle (aspoň v TV a "klasických" monitorech) jas ovládá předpětím přímo na katodě.
"Některé obrazovky v osciloskopech dokonce ani nemají před katodou mřížku a jas se tak ovládá přímo změnou napěťového potenciálu mezi anodou a katodou. ... stačí ... vyřadit potenciometr určený pro nastavení jasu a místo něj zařadit vhodný elektronický spínací prvek (mnohdy postačí jeden správně polarizovaný tranzistor)."
Ale pozor na vysoké napětí !! U velmi populárního (mezi bastlíři) malého osciloskopu sovětského původu H313 je toto napětí cca -600 V, u větších stolních modelů bude odhadem okolo 1kV (a možná i víc). Pro nějaké zkoušení bude asi bezpečnější sehnat nabušenější osciloskop, který by měl tento vstup přímo vyveden - bývá označen jako Z.
"Velmi zajímavé řešení při řízení vektorového displeje kupodivu nabízí i běžné grafické karty typu VGA či SVGA s plnobarevným (true-color) výstupem .."
To je teda maso :)
Zajímavý nápad _takhle_ generovat trojici analagových signálů z PC.
Jeste se zeptam na jednu vec (vidim, ze se pohybujete v branzi). Jaka je maximalni pouzivana frekvence, kterou lze dostat na vychylovaci desticky? Ptam se proto, ze "klasicke" osciloskopy koncily nekde na GHz a potom uz nastupovaly digitalni masinky, ktere vsak pracuji uplne jinak (ale i ty jsou zajimave, zejmena stylem "pameti"). Jde mi o to, jestli digitalni osciloskopy nastoupily proto, ze na ne proste byl cas (a bylo to "modni"), nebo proto, ze to klasicke osciloskopy uz na techto frekvencich neustihaly.
S tim rizenim jasu to je pravda, ale pouze castecne, protoze i mezi katodou a anodami je docela vysoke napeti (spis bych zde mluvil o potencialu). Presne hodnoty si nemapamuji, ale tusim, ze pro cernobile obrazovky to bylo neco kolem 6kV a pro barevne vic jak 20kV. Samozrejme, ze napeti bylo zdvihane velmi mekkym "zdrojem" (trafo, nasobice napeti), takze proud tim prakticky zadny netekl :-)
Jeste si dovolim pri teto prilezitosti zavzpominat na jeden pekny osciloskop sovetske (ale mozna jeste ruske :-) vyroby. Byl tak tezky, ze se prevazel na vozicku a jeho nazhaveni (klasicke elektronky) do alespon trosku provozuschopneho stavu trvalo tak 20 minut. Presny typ si nepamatuji, ale jestli nekdo chodil na elprumku v Brne na Kounicce, tak si mozna vzpomene... (bylo to v labinach u Kujala a Bodyho).
SVGA pouzita jako D/A je opravdu dobry napad, a hlavne je to pekelne rychle (zvukovky v tomto nemaji sanci, maji jen dva kanaly, ale zase na 16bitu).
Vicekanalove zvukove karty by pouzit nesly? EMU10K1 (SB Live 5.1 a vys) mi prijde na experimentovani jako idealni kandidat (moznost routovani signalu atd.)
Co se tyce lacinejsich zvukovych karet, mozna by pomohl oblibeny trik. Vezmete dve identicke zvukove karty, na jedne odpajite krystal a kartu spojite s krystalem na druhe karte. Vznikne tak synchronne bezici vicekanalova karta (podporovana napriklad v ALSA, JACK). 4-kanalova CMI karta vyjde na ~150,- i s DPH, za 300,- tak mate 8x 16bit D/A prevodnik.
Je pravda, ze tak efektivni, rychle a pritom jednoduche jako primy zapis do framebufferu to asi nebude, ale cesta by to myslim byt mohla.
Zvykovky by urcite sly pouzit, dokonce by to bylo vyhodnejsi z hlediska dynamickeho rozsahu. Precejen je rozdil mezi "osmibitovym" vystupem (SVGA) a "sestnactbitovym" vystupem (zvukovky). Na vystupu je samozrejme analogovy signal, ale i ten je kvantovan a urcite se pri zobrazovani ten rozdil mezi osmi bity a sestnacti bity pozna.
Jednu nevyhodu vidim v tom, ze pro bastleni se da jednoduseji sehnat prave graficka karta, zvukovky spis nekde v bazaru (grafarny napriklad v podnicich z vyrazenych PC - takto jsem ziskal nekolik funkcnich s-trojek do PCI). Druha nevyhoda spociva v programovani. Zatimco do framebufferu mam pristup zaruceny pres pamet (>=386), u zvukovek to tak byt nemusi, ty svoji pamet nemusi mapovat do adresoveho prostoru mikroprocesoru.
"Precejen je rozdil mezi "osmibitovym" vystupem (SVGA) a "sestnactbitovym" vystupem (zvukovky)"
No ani moc ne - IMHO by nemusel být problém dosáhnout 10-ti bitů (možná i víc). A to už by mělo stačit.
Jak ? No nevím jak to bude s rychlostí zobrazování, ale dejme tomu, že si zvolíme na videokartě režim 1024x1280 bodů. I při 60 Hz snímkové frekvenci to dělá cca 78 MHz. Pokud by nám stačilo i míň (a to by mělo), můžeme si na výstup z VGA filtrovat - např. na necelých 20 MHz. To dělá 20 miliónu bodů/s a při rozlišení 10 bitů (tedy cca 1000x1000) by jsme byli schopni nakreslit 20 tisíc vektorů za sekundu, což při obnovovací frekvenci 50 Hz dělá 400 vektorů na snímek. To by IMHO mělo stačit.
Zbývá vysvětlit proč by se měl výstup filtrovat - pak by totiž stačilo vhodně střídat hodnoty, jejichž interpolací by se dalo zvýšit rozlišení. V tomto případě 4x, tedy o 2 bity.
Příklad :
Mějme v jednom kanálu čísla
a) 1 1 1 1
b) 1 1 1 2
c) 1 1 2 2
d) 1 2 2 2
e) 2 2 2 2
Díky filtru se tato sekvence převede na :
a) 1,0
b) 1,25
c) 1,5
d) 1,75
e) 2,0
.. tedy postupné zvětšování mezi 1 a 2 s rozlišením o 2 bity větším než "hrubý" skok 1 -> 2
"Jeste se zeptam na jednu vec (vidim, ze se pohybujete v branzi)"
Děkuji za lichotku, ale jsem jenom bastlíř, kterého se současnosti živí IT. Proto jsem moc rád za každé téma, kde se oba obory protnou nebo aspoň přiblíží.
A osciloskopy jsou mi také blízké mému srdci - vždyť mít v dílně svůj vlastní je snem každého bastlíře. U mě se to poštěstilo - je to sice jenom malá "skorohračka", ale na běžné bastlení stačí. K těm lepším jsem sice přičichnul na školách, ale už je neznám natolik do hloubky a ani jsem se v nich neměl možnost vrtat jaok u svého. Takže moje názory berte prosím s malou rezervou :)
"Jaka je maximalni pouzivana frekvence, kterou lze dostat na vychylovaci desticky? Ptam se proto, ze "klasicke" osciloskopy koncily nekde na GHz a potom uz nastupovaly digitalni masinky, ktere vsak pracuji uplne jinak (ale i ty jsou zajimave, zejmena stylem "pameti")"
Vzhledem k tomu, že se chovají jako velice malý kondenzátor je to skoro neomezeně (z pohledu "běžného" málo náročného uživatele). Tipoval bych, že řádově stovky MHz by ještě mělo být technicky zvládnutelné. Ovšem pak je otázka, co se dá takovou frekvencí zobrazit - jednoduchá poučka říká, že by pro solidní zobrazení tvaru křivky měl být zesilovač schopen přenášet harmonické až do desetinásobku. kromě toho se nepříznivě uplatňují i parametry vstupního kabelu (parazitní kapacity apod.) - proto se používají sondy, které to vykompenzují. Ty ale mívají např. dělící poměr zž 1:1000 - vstupní kapacita sondy je sice přijatelná (1000x menší než následná parazitní kapacita kabelu) a nezatěžuje tolik zkoumaný obvod, ale signál si pak zase musíme 1000x zesílit zpět. A sestavit zesilovač který bude na vstupu přijímat řádově mV (nebo ještě míň) a zesílí je bez zkreslení na řádově desítky V (v lepším případě) je dost nákladné.
"Jde mi o to, jestli digitalni osciloskopy nastoupily proto, ze na ne proste byl cas (a bylo to "modni"), nebo proto, ze to klasicke osciloskopy uz na techto frekvencich neustihaly."
Těch vlivů bylo IMHO víc - jednak "nestíhaly" (tj. zkreslovaly průběh kvůli chybějícím harmonickýmú, objevovaly se problémy s luminoforem (nestíhal se rozsvítit), na "analogu" se dají zobrazovat jen opakované a stálé děje, zatímco u digitálu není problém zobrazit i jednorázové přechodné děje nebo nepravidelně se vyskytující stavy apod.
Dalším problémem je vícekanálovost : u analogových se dvoupaprskové obrazovky kvůli ceně moc neujaly a přepínat dva signály na jeden paprsek zanáší chyby, zatímco u digitálních to není žádný problém (jen se přidá další vstupní jednotka a zbytek zůstává stejný).
"S tim rizenim jasu to je pravda, ale pouze castecne, protoze i mezi katodou a anodami je docela vysoke napeti (spis bych zde mluvil o potencialu). Presne hodnoty si nemapamuji, ale tusim, ze pro cernobile obrazovky to bylo neco kolem 6kV a pro barevne vic jak 20kV."
Tak to musím oponovat - pokud mě paměť neklame, je toto napětí u moderních TV a monitorů omezováno na (tuším) 12 kV. Při hodnotách které uvádíte (20 kV) by se z obrazovky stala docela slušná rentgenka :)
" Samozrejme, ze napeti bylo zdvihane velmi mekkym "zdrojem" (trafo, nasobice napeti), takze proud tim prakticky zadny netekl :-)"
Ano - veškerý "proud" který tam teče je vlastně jenom ten proud elektronů z katody, který se "po použití" odsává zpět. Ale zase na druhou stranu je anoda (tedy vnitřní povrch obrazovky) dost daleko od ostatních částí a navíc oddělená sklem od "ostatního světa", takže na ni ten náboj dost dlouho vydrží. Výboj z vypnuté obrazovky sice není smrtelný, ale dokáže být hodně nepříjemný :)
S tim potencialem u barevnych televizi asi mate pravdu, ale na druhou stranu z 20 kV rentgenove zareni nedostanete. Teda tusim, ze 20 kV je sice dolni mez, ale takto slabe zareni by neproslo ani skrz sklo v obrazovce. Bezne se pouzivaji rozsahy 40-110 kV, pro silne rentgeny i nekolikanasobne vic. Asi by sel presny rozsah spocitat ze vzorcu E=hf (Einstein, Planck) a E=e_oU. Dale me napadlo (ale je to jen domnenka), ze ten luminofor vlastne ani nemusi "umet" vyzarit fotony o tak vysoke energii. V rentgenkach se pouzivaji jako anody tezke kovy, ted jde o to, z ceho je udelana maska u barevnych obrazovek (ta jedina by mohla neco energictejsiho vyzarit).
Naboj na anode opravdu vydrzi pozoruhodne dlouho, az me to prekvapilo, ze se to muselo vybijet i po dvou dnech, kdy byla TV vypnuta (vzdycky jsem z toho napeti mel strach, teroeticky je to sice bezpecne, ale prece jen...).
Podle materiálů co jsem teď našel na internetu se u barevných obrazovek opravdu používá až 25 kV. Docela mě to překvapilo - žiju pořád v domění že je to míň. takže jste měl pravdu vlastně Vvy.
"Teda tusim, ze 20 kV je sice dolni mez, ale takto slabe zareni by neproslo ani skrz sklo v obrazovce"
To není tak jisté (u starých obrazovek). Tedy nedivil bych se, kdyby se kvůli tomuto jevu v novějších obrazovkách to sklo nějak upravovalo.
"Bezne se pouzivaji rozsahy 40-110 kV .."
To asi ano, ale je rozdíl mezi "běžným" rentgenem který prozáří celé tělo a na který jde průměrný člověk 1x za 10 let a mezi obrazovkou, kde stráví třeba 10h/den. Tam by i mnohem slabší záření mohlo dělat paseku, i když za delší dobu. Na druhou stranu za pár let se drtvá většina monitorů vymění za LCD a nebudeme mít o čem diskutovat ..
"Dale me napadlo (ale je to jen domnenka), ze ten luminofor vlastne ani nemusi "umet" vyzarit fotony o tak vysoke energii."
Pozor - zde směšujete 2 různé věci. Luminofor je stavěný tak, že po zásahu elektronem o _vhodné_ energii jistou část jeho energie pohltí, jeho vlastní elektron přeskočí na vyšší orbitu. Původní elektron se odrazí a dál nás nezajímá. Vybuzený elektron v luminoforu po jisté krátké době sestoupí zpět, přičemž vyzáří foton předem dané vlnové délky.
Naproti tomu u rentgenu vyzařuje tyto "žádoucí" vysokoenergetické fotony samotný elektron, nesoucí energii - toto vyzáření je ovšem podmíněno tím, že se prudce zabrzdí (a nemá jinou možnost jak energii vyzářit).
Materiál pro anody se v těchto případech volí tak, aby se elektron dal rychle zabrzdit (což mřížka kovu asi splňuje nejlépe) a dále aby byl tepelně dobře vodivý, protože se musí intenzivně chladit. Někdy tvoří anodu rotujcé kruhový terčík, aby "zasažené" místo mělo aspoň trochu času na ochlazení, naž se dostane opět pod "palbu".
Když to shrnu, není vyloučeno obojí - tedy aby se luminofor nabudil (pohltí část energie dopadajícího elektronu) a současě se může významná část energie letícího a zastaveného/odraženého elektronu vyzářit jako měkké rtg záření.
Nedá mi to abych nevzpomně na střední školu, kde jsme měli sqělého fyzikáře. Předváděl nám např. Toricelliho trubici (nikdy předtím ani potom jsem neviděl tolik rtuti pohromadě) apod. Jednou jsme probírali i rtg lampu. Byla to poslední hodina a když zazvonilo, prohlásil : "Protože jsou tyto pokusy nebezpečné, nesmíme je žákům předvádět. Takže kdo se bojí, může jít domů. Ostatním ji na chvíli zapnu". Už nevím jaké anodové napětí použil, ale bylo to asi dosti slabé, protože to s bídou prosvítilo ruku nebo penál. Každopádně to byl zážitek na jaký se nezapomíná !
Jo a domů tenkrát neutekl nikdo.
Nojo, ale kdyz to rentgenove zareni nebude generovano v luminoforu nebo ve skle obrazovky, tak kde teda? Jeste bych pochopil, kdyby z obrazovky letaly jednotlive elektrony, ale to by moc nevadilo, protoze by pouze ionizovaly vzduch par centimetru pred obrazovkou. Ale takto rychle leticimu elektronu (tim padem s velkou energii) nic nestoji v ceste k prudke zmene energie a vyzareni. No a protoze ten elektron muze energii vyzarovat v kvantech (tedy ne najednou), tak se IMHO ta enrgie vyzari nekde na nizkych frekvencich (infra).
Vaseho fyzikare vam moc zavidim, my jsme to nemeli tak srandovni (a zajimave), jen same pocitani :-( Chemie byla o hodne zajimavejsi (pokusy, pribehy), profesorka nam dokonce tvrdila, ze ma doma trosku Semtexu, nikdy ho vsak do skoly neprinesla (ani se ji nedivim). [Jeji jmeno nebudu prozrazovat, jak vidim nas statni aparat, tak by ji jeste zavreli jako teroristku. Semtex se vsak normalne pouzival i pri ruznych bourackach a pry ho za socialismu mizely cele kilogramy...]
"Nojo, ale kdyz to rentgenove zareni nebude generovano v luminoforu nebo ve skle obrazovky, tak kde teda?"
RTG záření není emiováno materiálem (luminoforem), ale přímo elektronem, který je prudce zabržděn. Mám dojem, že nejsnažší cesta je jeho zachycení v krystalové mřížce kovu, ale IMHO ani zabrždění v jiném materiálu není vyloučeno.
"Jeste bych pochopil, kdyby z obrazovky letaly jednotlive elektrony"
Ty by se musely pohltit / odrazit od vrstev, které tam jsou. Přece jenom jejich energie není tak velká, aby mohly snadno "beztrestně" procházet kolem větší vrstvy atomů "čehokoliv".
"Ale takto rychle leticimu elektronu (tim padem s velkou energii) nic nestoji v ceste k prudke zmene energie a vyzareni"
Jak říkám, už nevím jistě přesný princip, ale vímže jsem někde četl, že se kvůli RTG vyzařování musí hlídat VN zdroje obrazovek, aby tam něco nevznikalo.
"No a protoze ten elektron muze energii vyzarovat v kvantech (tedy ne najednou), ..."
To se mi nezdá, protože by se musel objevit důvod, proč vysílá zrovna taková kvanta a proč zrovna tolik. Např. v atomech se uvolňuje energie tím, že nabuzený elektron opustí vyšší orbitu a vrátí se na svou. Protože jde o jeden proces, vyzáří tím právě jedno kvantum energie.
Tím chci říct, že kvantování energie není v rozporu s tím, aby se energie uvolnila najednou. Spíš naopak. BTW čelo obrazovky působí jako anoda (zapojená na VN), která přilétivší elektrony "posbírá" a vrací zpět do oběhu. Z toho plyne, že se nakonec musí někde zastavit a tedy celou svou kinetickou energii uvolnit.
".. tak se IMHO ta enrgie vyzari nekde na nizkych frekvencich (infra)"
Zde si dovolím polemizovat.
Zkusím odvodit napětí potřebné na urychlení elektronu do stavu, kdy nese energii fotonu viditelného světla. Pro jednoduchost zvolíme jako hranice viditelnosti vlnové délky lam1=400nm a lam2=800nm (červená/fialová).
Foton nese energii E = h * f, kde h = 6,62E-34 je Planckova konstanta, f = c / lam je frekvence, (c = 3E8 je rychlost světla).
Elektron nese energii E = e * U, kde e=1,6E-19 je elementární náboj a U je urychlovací napětí.
Pro zvolené mezní hodnoty 800 a 400 nm pak vychází cca 1,55 V a 3,1 V, což dobře odpovídá realitě (např. úbytek napětí na červené LED je okolo 1,5 V).
Pokud by platila vaše teorie, že se energie elektronu vyzáří převážně v infračervené části spektra (tedy nad 800nm vlnové délky), musel by při urychlovacím napětí 25 kV každý elektron víd než 16 666-krát "zaškobrtnout", aby uvolnil jedno kvantum energie. Jistě uznáte, že pravděpodobnost takového jevu je prakticky nulová.
"Vaseho fyzikare vam moc zavidim, my jsme to nemeli tak srandovni (a zajimave)"
Děkuji, myslím že i jeho by to potěšilo (zdravím prof. Šedivého GJKT HK).
"Chemie byla o hodne zajimavejsi (pokusy, pribehy)"
Ta u nás byla taky docela zajímavá - když např. shodou okolností při inspekci předváděla lehké kovy, zapálila od kahanu hořčíkovou pásku a následně hliníkové piliny ve vydlabané cihle. Zbytek hodiny pak něco psala na tabuli, ale celkm zbytečně, protože jsme celé dopoledne už nic neviděli. A pochybuju, že ji mohl inspektor objektivně zhodnotit :)
Nepochybujim, že se dá použít TV obrazovka jako základ vektorového displeje. Ale už si tak nejsem jistý s vychylovacími cívkami - horizontální a vertikální mívají často výrazně jiné indukčnosti, a tak může být problém dostatečně rychle vychylovat vertikálně. Navíc u mnoha televizí je horizontální synchronizace použita zároveň jako generátor střídavého napětí pro VN trafo. A pokud vyměníte vychylovací cívky za jiné, způsobíte si u barevné obrazovky problémy s konvergencí barev, a je pravděpodobné, že se vám je nepovede vyřešit.
Máte více informací o tom, jak se tyto problémy řeší?
Barevnou obrazovku jsem, pravda, nezkousel, takze nevim. Ale cernobila obrazovka ze Salerma fungovala docela obstojne. Je to sice jiz nejakej cas, co jsem si s tim hral, ale jelo to. Na druhou stranu se ukazovala spousta problemu v zobrazeni, napriklad nelinearita vychylovani (to me prekvapilo, ale je to tak) a rozostreni paprsku na okrajich obrazovky (kolecko se menilo na elipsu :-). A mate pravdu v tom, ze se impedance horizontalni a vertikalni civky lisi, ja jsem to tehdy resil metodou quick & dirty zmenou napeti privadenych na civky (testovano na klasickem "kolecku").
V te televizi (Salermo) jsem jinak nic z jejiho zapojeni nemenil, pouze jsem odpojil civky z jejich puvodniho plosnaku (takze tam urcite nektere elektronky topily zbytecne :-). Jestli je v nekterych TV horizontalni synchronizace pouzita pro VN trafo, tak nevim, jak se na nich potom zobrazuje "mraveniste" - obraz bez pripojene anteny (tam zadnou externi synchronizaci nemate). Ale nevylucuji, ze je to mozne, ja jsem vsechny veci bastlil na starych elektronkovych TV, protoze jsem je dostaval od lidi zadarmo (=za odvoz).
"Na druhou stranu se ukazovala spousta problemu v zobrazeni, napriklad nelinearita vychylovani (to me prekvapilo, ale je to tak)"
To je přece pochopitelné - letící elektron se vychýlí od svého původního směru přímo úměrně k síle mg. pole (které je pro zjednodušení přímo úměrné proudu protékajícímu cívkou). Jenže tato přímá úměra platí pro _úhel_ vychýlení, takže by byl i vizuálně stejně odchýkený na válcové ploše. protože se ale výrobci poukouší o ploché stínítko, musí se zákonitě na krajích odklonit vizálně víc.
"V te televizi (Salermo) jsem jinak nic z jejiho zapojeni nemenil, pouze jsem odpojil civky z jejich puvodniho plosnaku (takze tam urcite nektere elektronky topily zbytecne :-)"
To není jisté :-)
Neznám přímo tento typ, ale kvůli jednoduchosti zapojení se někdy u elektronkových TV zapojovaly žhavící vlákna sériově a spolu s varistorem přímo na síť 220 V (vyjímkou byla akorát dioda u VN zdroje, která se žhavila z odbočky na sekundáru VN trafa). Takže jakmile se nějaká elektronka porouchala / odpojila, nežhavila ani jedna z nich a nešlo vůbec nic !
Později se od toho ustoupilo - některé obvody už šly nahradit polovodiči (např. zvukový dekodér MAA661 + zesilovač MBA810) a elektronek bylo potřeba míň. Misto těch sériově z žhavených (řada Pxxxx) se začaly používat paralelně žhavené (ředa Exxx) z trava 6,3 V. Dodnes ty trafa docela dobře slouží, ale už v jiných souvislostech !
"Jestli je v nekterych TV horizontalni synchronizace pouzita pro VN trafo, tak nevim, jak se na nich potom zobrazuje "mraveniste" - obraz bez pripojene anteny (tam zadnou externi synchronizaci nemate)"
Odpověděl jste si sám - oscilátor je zapojený na horizontální vychylování a je "naladěn" na cca 15 kHz. Pokud se nepřijímá sinál, je to celkem jedno. S přijmem signálu se z něj oddělí synchropulzy a oscilátor se znovu a znovu spouští s každým mikrořádkem - běží na frekvenci 15625 Hz. Pro provoz VN obvodů nemají tyto drobné rozdíly ve frekvenci žádný význam - akorít že se "naprázdno" vychyluje i "za roh" mimo stínítko. Ale to není ani u starých modelů moc vidět.
Důležité je, aby ta "volnoběžná" frekvence byla malinko menší než provozní a to za všech možných provozních podmínek, jinak běží oscilátor samovolně, obraz je "přeložený" a nedá se na to dívat.
"Ale nevylucuji, ze je to mozne, ja jsem vsechny veci bastlil na starych elektronkovych TV, protoze jsem je dostaval od lidi zadarmo (=za odvoz)."
Tak to nás bylo víc :)
My jsme si zase na kolejích takto (tj. za odvoz) obstarávali staré televize, které jsme pak na konci školního roku likvidovali. Nebylo na ně většinou moc hezké pokoukání, ale za to pohodlí to stálo.
Tento typ nelinearity chapu a pocital jsem s nim (i kdyz stare TV mely obrazovky podobnejsi kulove vyseci nez plose :-). Ale ono to bylo nelinearni vic, skoro me to pripadalo tak, ze paprsek je na okrajich naopak k temto okrajum pritahovan. Nedokazu to presne popsat, ale pri zobrazeni mrizky by to vypadalo tak, ze nejvetsi "bunky" by byly uprostred obrazovky a na okrajich. Je mi to dodneska divne, mozna na paprsek pusobila hlavni anoda???
To Salermo uz byl hybrid elektronky/tranzistory. Schema uz jsem zahodil spolu s televizi (stehovani atd.), ale pamatuji si, ze tam bylo sedm elektronek a to uz docela slozitych (dualni katody, pentody atd., zadne jednoduche diody nebo triody). Urcite tam byla PCL 85/PCL 805, ktera zajistovala vertikalni synchronizaci. Meli to tam nejak blbe navrzene, protoze ta elektronka dost casto "odchazela". Tedy ne, ze by se spalila, ale rozhodily se ji parametry a obraz uz nesynchronizoval :-))) Nakonec nekdo vymyslel nahradu pomoci nekolika tranzistoru+par pasivu a bylo to...
S tou synchronizaci me to po napsani predchoziho prispevku take napadlo, ze tam bude "volnobezny" oscilator, ktery je pripadne synchronizovan.
"To Salermo uz byl hybrid elektronky/tranzistory."
To býval ten lepší přípqd - zvuk obvykle naskočil hned, obraz opožděně.U "celolampových" se taky třeba čekalo skoro 10 min na zvuk a dalších 5 min na obraz, takže se lehce zmeškal začátek večerníčku (což mě tehdy docela štvalo :)
"Schema uz jsem zahodil spolu s televizi (stehovani atd.),"
To je docela škoda - někdy to bývá docela poučné.
Např. když jsme bydleli na kolejích a sháněli jsme si napokoj nějakou starou šunku za odvoz, spolužák koupil za kilo "barevnou" - ruskou. Na ni mě zaujaly 2 věci : na první pohled její design - masivní několikacentimetrové fošny (!). Ale ještě leoší bylo schema (na cca 4 listech) - z příruček se dá vyčíst jak funguje demodulátor barvy (kruhová modulaceú. Obvykle se to schematicky kreslí pomocí zpožďovacího bloku + kruhového modulátoru (4 diody zapojené do kruhu). Tady to bylo udšlaé přesně stejně, tj. na jednom plošňáku spousta cíveček a kondíků, diody v kruhu apod. Všechno to co dělal ten kus plošňíku cca 30x15 cm už dneska dělá jen malá část jednoho integráče ...
No upřimně řečeno nechtěl bych takové monstrum seřizovat a ladit.
".. ale pamatuji si, ze tam bylo sedm elektronek a to uz docela slozitych (dualni katody, pentody atd., zadne jednoduche diody nebo triody)."
Z dnešního pohledu vypadají elektronky legračně, ale ono to mělo něco do sebe. Třeba taková pentoda (anoda + katoda + 3 mřížky). Zapojovala se obvykle jako dvouvstupý aktivní prvek, předpětí na třetí mřížce zajišťovalo dokonalejší linearitu. Toto se tranzistory tak jednoduše ani nedá nahradit. Vzdáleně by to připomínal dvouhradlový FET.
Dvojité elektronky zase byly docela výhodné pro výrobce - ty střeva by musel použít v každém případě, ale ušetřilo se za patici, baňku a trochu vakua :) Akorát když jedna z nich odešla, musela se vyhodit celá dvojice, ale na to doplácel až zákazník a ne výrobce :)
"Urcite tam byla PCL 85/PCL 805, ktera zajistovala vertikalni synchronizaci. Meli to tam nejak blbe navrzene, protoze ta elektronka dost casto "odchazela". Tedy ne, ze by se spalila, ale rozhodily se ji parametry a obraz uz nesynchronizoval :-)))"
Jo to znám.
protože se toto nejčastěji "rozdrbalo", býval vyvedený ovládací prvek zezadu (umělohmotná tyčka jako prodloužení potenciometru). V jedné krajní poloze lítal obraz nahoru, ve druhé dolů a když se to trefilo, chytila se synchronizace a obraz se zastavil. Když ta elektronka mlela z posledního, měnila se ta "optimální" poloha podle zahřátí TV a občas to bylo potřeba doštelovat. A když už nestála za nic, plaval obraz i v té "optimální" poloze náhodně nahoru a dolů podle toho, jak to rovna vyšlo (bez ohledu na synchronizaci). To byl poslední stupeň před konečnou - smrt, obraz se srazil do vodorovné čáry.
Jinak to že lampy odcházely nebylo jen špatným návrhem zapojení - to akorát odcházely dřív. Ony totiž "stárnuly" už z principu. Základem byla katoda, potažená solemi kovů vzácných zemin. Ty při zahřátí ochotně uvolňují elektrony, anoda je přitahuje, mřížka omezuje.
Akorát že tp uvolňování je silně závislé na krystaické struktuře - existuje něco jako "beďary" které uvolňují většinu elektronů, zatímco ostatní plocha katody skoro nic. No a dlouhodobým ohříváním se ten materiál postupě překrystalizuje a ztrácí schopnost uvolňovat elektrony.
Druhým problémem byla nestáost vakua, protože přívodní dráty zatavené ve skle mění zahříváním a chladnutím rozměry a kolem nich se dovnitř dostává vzduch. Sice jenom pár molekul, ale dost na to, aby se o ně elektrony zastavovaly. To se ale dalo "opravit" - v každé elektronce (nebo aspoň v těch lepších) býval tzv. "gedr", který vypadá jako malé zrcátko náhodně nanesené zevnitř baňky. Po zahřátí se odpaří, naváže na sebe molekuly vzduchu a zase usadí na baňce. Blbé je pokud zbělá - to ukazuje že je úplně zoxidovaný a že baňka plná vzduchu.
Jó, s elektronkama se dělávaly psí kusy. Když si tohle přečte někdo z mladší generace, tak nám ani neuvěří :)
Fakt je, ze Salermo nabihalo docela rychle. Nevim, jestli to byla chyba, featura nebo proste znamy fakt, ze odpor bezneho materialu s teplem roste, ale ty elektronky se hned po zapnuti skokem nazhavily (do zluta) tak na pul sekundy, potom nazhaveni kleslo (do cerna) a pak to uz nabihalo klasicky pomalu (do oranzova). I s obrazem to nabehlo tak do dvou minut, to je celkem pohoda.
S tim potenciometrem Te musim opravit. Je pravda, ze vetsina televizi normalnich BFUcek mela tu tycku z potenciometru vyvedenou vzadu, ale moje Salermo melo ten potenciometr vyrvany z plosnaku a napajeny tak na trimetrovem dratu vyvedenem z televize pekne az do kresla :-) Proste se to opravdu behem zahrivani televize rozpadavalo a kdo ma porad vstavat a litat k televizi? No a jako student jsem nechtel utracet tech cca 50 Kc za novou elektronku. Porad si myslim, ze tam musel byt bug v zapojeni, nebo to cele bylo navrzene strasne na hrane pracovnich parametru. Vzdyt i dnes si muzu pustit stare elektronkove radio s puvodnim vybavenim (a magickym okem - velmi jednoducha a pritom pekna vecicka :-).
Jinak se starnutim elektronek souhlasim. "Bilou smrt", tj. uniknuti vakua jsem vetsinou zarizoval pri hrani s nimi sam :-(, pac jsem vetsinou nemel konektory a pajel jsem dratky primo k nozickam (nemusim asi rikat, co na to rikala ta sklenena banka).
Ale i dnes jsou elektronky stale pouzivany. Pokud si odmyslim ty stovky milionu CRTcek, kterymi se opaluji uzivatele, tak jsou to vykonne vysilaci elektronky radiovysilacu a TV vysilacu. To je vsak neco trosku jineho, kdo nevidel ty metrove sklenene a chlazene trubice, neuveri...
ps: dneska uz mam problem s dalkovym ovladanim vyresen jinak a nastalo - nevlastnim zadnou televizi :-)
U sériového typu žhavení se zapojoval "varistor" (přesněji řečeno byl to obrovský termistor se záporným teplotním koeficientem), který sloužil jednak jako předřadný odpor ale hlavně jako "startér", protože se jeho odpor snížil až poté co se sám zahřál. Ale protože se blbě sháněl, nahrazoval se někdy obyčejným odporem (který má kladný koeficient od přírody) a pak ty lampy dostávaly při zapnutí trochu záhul. No nakonec dobře jim tak.
".. ale moje Salermo melo ten potenciometr vyrvany z plosnaku a napajeny tak na trimetrovem dratu vyvedenem z televize pekne az do kresla :-)"
Tak to hustý. Když uvážím, že se obvykle nijak neoddělovaly vnotřní obvody od sítě, je to tak trošku o hubu. Ale za to pohodlí to asi stálo :)
" Porad si myslim, ze tam musel byt bug v zapojeni, nebo to cele bylo navrzene strasne na hrane pracovnich parametru"
Bug to asi nebyl - vzhledem k tomu, že se ovládání pobvykle vyvedlo i pro "BFUčka", znamená to nejspíš, že s tím počítali už při návrhu. Nakonec televizní opraváři si taky potřebují vydělat, ne ?
"Ale i dnes jsou elektronky stale pouzivany"
Kromě vyjmenovaných aplikací je ještě milují ortodoxní audiofilové. Něco na tom asi bude, protože se u nich na rozdíl od polovodičů nevyskyte přeběhový efekt, ale pro normálního smrtelníka už to není.
"ps: dneska uz mam problem s dalkovym ovladanim vyresen jinak a nastalo - nevlastnim zadnou televizi"
Myslim ze vakuum nebyl ten hlavni problem, na nozicky se pouziva invar nebo naky takovy slitiny s malou tepelnou roztaznosti, resp. dobre prizpusobeny roztaznosti skla. Getr se pouzival hlavne kuli tomu, ze kdyz se system lampy zavrel do banky, vysal a zatavil, tak v porech materialu zustalo dycky trocha plynu, kterou bylo pak treba zlikvidovat.
I neska este nektery lampy, stary treba 70 let, v radiu fungujou v pohode. Nevim ale jesi tak dobre budou fungovat treba dnesni mikroprocesory (rek bych ze tezko).
Jinak lampy sou dnes oblibeny nejen u audiofilu ale i u rady radioamateru, pac vytriskat z polovodicu nakej rozumnej vykon na vysoky frekvenci neni az zas tak trivialni, zvlast pri te "dostupnosti" soucastek co je u nas. Zapojeni s lampou je proti tomu jednoduchy a hlavne dost blbovzdorny (pokud nenechame pul hodiny zavit anodu do ruda :). BTW taky magnetron v mikrovlnce je lampa.
Co se tyce anodovyho napeti obrazovek, tak s 12kV by asi moc legrace nebylo, to tak pro CB obrazovky. Ale u barevek je to klidne tech 20-30kV. Myslim ze vzdycky vzadu na stitku monitoru nebo vevnitr na obrazovce je napsany maximalni anodovy napeti. Kamos to v servisu meril a serizoval VN sondou. Je tam i varovani ze kdyz se to vohuli vic, tak to pak rentgenuje vic nez je zdravo.
"Navíc u mnoha televizí je horizontální synchronizace použita zároveň jako generátor střídavého napětí pro VN trafo"
To je pravda, ale není to přesné.
VN trafo je oscilátor, jehož součástí je i indukčnost - primární strana VN trafa. Protože se nedá solidně vyrobit vysoké napětí s použitím "klasických" frekvencí (50 Hz), je potřeba už od TV pravěku používat vyšší frekvence. No a pro jednoduchost (protože je na vychylování stejně potřeba 15625 Hz) to nějaká šikovná hlavička vymyslela tak, že se k primární straně VN trafa ještě připojily horizontální vychylovací cívky a celý oscilátor se pak vyladil s oběma indukčnostmi. Při vhodném nastavení pak oscilátor vytváří nesouměrnou pilu, která rovnou posouvá paprsek v horizontálním směru.
Pokud by se vychylovačky odpojily, asi by to nešlapalo optimálně (a v krajním případě by mohlo mít VN trafo a navazající obvody problémy). Rozhodně bych to nedělal na používané TV, ale spíš na nějakém vraku k odpisu (a počítal bych s nejhorším). V ideálním případě by nebylo od věci sehnat si stejný typ vychylovaček z jiného TV a připojit je k VN trafu jako náhradu "místních" dočasně odpojených.
To potom vysvetluje, proc jsem byl schopen sluchove zachytit, jestli je TV vyladena, nebo je naopak bez signalu (no zvladnu to jeste dneska, ale za par let uz tech 16 kHz nedam :-(.
V kazdem pripade to Salermo s odpojenymi vychylovacimi civkami uchodilo. Opravdu je lepsi experimentovat se starymi TV, ale to dneska nebude problem, lidi se tech kramu dost rychle zbavuji.
Dobrej napad, jen by me zajimalo jesi nevadi zatemneni na koncich radku a konci snimku. Kdyz budu mit nakej vektor zapsanej vice jak v jednom radku framebufferu, tak pri preskoku na dalsi radek grafika zatemni a chvilku neposila nic (cernou), takze se mi vektor na okamzik prerusi nez se zas zacne cist z dalsiho radku FB. To samy pri prechodu z konce snimku na zacatek.
ad rychlost elstat. obrazovky - ja myslim ze samotna obrazovka nema zadnej frekvencni limit, pac je to temer idealni bezeztratovej vakuovej kondenzator. Kapacita vych. desticek je v jednotkach pF, coz pri nizsich frekvencich je obrovska impedance, pri tom 1GHz uz to zas tak neplati, reaktance v radu desitek ohmu. Vzhledem k tomu ze na vychylovani je potreba stovky V, tak asi nebude uplne jednoduchy vyrobit zeslilovac s tak obrovskym prebehem a malou vystupni impedanci.
ad TV obrazovka - ano, vertikalni a horizontalni vychylovaci civky maj radove rozdilnou indukcnost,
ten osciloskop je na to asi fakt nejlepsi. Kdyz sem zkoumal ten svuj, tak sem vzadu nasel BNCak "intens. mod." takze si nekdy zkusim pohrat.
To zatemneni je opravdu v nekterych pripadech patrne. Sice to nemusi byt uplne zatemneni (nejsme v televizi, tady mame vlastni synchro signaly), ale nektere karty opravdu posilaji cernou a ignoruji border color. Proto se take lidi snazi nepouzivat primo VESA rezimy, ale nabastli si nejakej vlastni rezim, kde je synchronizace co nejvice casove stlacena (a kde maji opravdu linearni framebuffer, tj. width*3=pitch). Pokud se synchronizace stahne pod cca 5us, uz to nebude tak hrozne.
U toho dotazu na osciloskopy jsem narazel prave na ty zesilovace a kapacitu desticek. Ony se i jednotky pF na GHz musi projevit, ne?
Ten vstup "intens. mod." by opravdu mohl ridit intenzitu el. paprsku. Ted si to jeste chce pohrat s tlacitky vepredu (:-) a vektorovy displej je na svete (predpokladam, ze mate vyvedene i horizontalni rizeni, nekdy to take byva vzadu, nekdy na druhem kanalu).
"Kdyz budu mit nakej vektor zapsanej vice jak v jednom radku framebufferu, tak pri preskoku na dalsi radek grafika zatemni a chvilku neposila nic (cernou), takze se mi vektor na okamzik prerusi"
Ale to přece není problém - akorát si vektor A -> B převedu na dva vektory A->C a C->B, které bezprostředě navazují. První část (A->C) pak nechám na jednom mikrořádku, druhou C->B na druhém. Mezitím sice proběhne zatemňovací pulz na VGA, ale při dobrém návrhu mi současně zhasne i analogový displej a jakmile to půjde, začne se zase kreslit dál jako by se nechumelilo :)
Jo asi mas pravdu, jde jen o to jesi ta analogova cast je tak presna ze pri opakovanym zadani stejnyho bodu (digitalne) se vzdy trefi do stejnyho bodu i na stinitku. Blikani by vadit nemelo, stejne jako nam nevadi na normalnim monitoru.
Jak tak premejslim, tak pro ucely ladeni na PC by se dalo vlastne i kreslit jako vertikalni split-screen.
V levy pulce obrazovky by se vykreslily data pro vektorovej displej zatimco v pravy pulce by se dalo
vykreslit/vypsat cokoliv jinyho za podminky, ze barevnej kanal ovladajici jas by byl porad 0, takze vektorovej displej by byl v tu chvili zhaslej (akorat by tim klesnul celkovej jas)...
S analogovou casti by nemel byt problem, tech osm bitu by mela prevest docela presne (i kdyz je pravda, ze jednobitovou chybu nemate na normalnim monitoru sanci poznat a dokonce jsem cetl, ze vetsina LCDcek je stejne pouze sestibitova). V nejhorsim pripade se tam da vrazit externe synchronizovany sample & hold, ale to je myslim v tomto pripade zbytecne.
S tim ladenim to zni docela dobre, skoda ze to nemuzu vyzkouset. Nevim, jestli ten cas na vykresleni (cerneho) polovicniho radku neni tak dlouhej, aby vektorovy displej moc nepohasinal, ale to se prece da jednoduse spocitat :-)
No ja nevim, podvedome ve me furt hloda ze se tam objevi naka nespojitost...
Uvazuju ze zhasinani paprsku reakuje okamzite. kdyz kreslim ten vektor nekde
na kraji obrazovky, rekneme souradnice 1000,1000 pak najednou pride konec radku FB,
zatemneni, souradnice se skokem zmeni na 0,0.
Na zacatku novyho radku se zas bude pokracovat ze souradnice 1000,1000, paprsek
se rosviti ihned, ale imho mu chvili potrva nez se dostane z 0,0 na 1000,1000
(nejhorsi pripad - diagonalne pres cely stinitko). Kdyz si vemu ze bodova frekvence
je treba 60MHz, tak to ten paprsek bude muset stihnout za 16ns.
Jde o to, jestli si te nespojitosti nekdo vubec ma sanci vsimnout, protoze v dalsim snimku se to projevi nekde uplne jinde - samozrejme krome pripadu, kdy je pocet vektoru jak na potvoru roven nasobkum obrazoveho radku graficke karty. Takze tam treba budou nastavat nejaka zabliknuti, ale v dalsi n-tine sekundy uz zase ne a ono se to (IMHO) diky dosvitu luminoforu nejak srovna. [zkuste si treba delat screenshoty obrazovky pri presunu celych oken se zobrazenim obsahu - napriklad jeden nejmenovany OS to s mnoha ovladaci nezvlada a v jednom snimku okno "prerizne" a dolni cast okna posune i o nekolik centimetru].
Misto bodove frekvence je lepsi v teto souvislosti mluvit o rychlosti vykreslovani (ve smyslu X metru vektoru za sekundu), bodovou frekvenci grafickych karet je mozne menit v pomerne sirokem rozsahu, ale obrazovky to nebudou stihat vychylovat (viz horni cast diskuse na tema kmitoctovy rozsah osciloskopu).
No a proč bycg nemohl _napřed_ opakovaně generovat požadavek na přesun paprsku na sořadnice 1000,1000 (s nulovým jasem), abych dal šanci "ustálení" proudu ve vychylovacích cívkách ?
Pokud bude tok dat z VGA dostatčně velký (tj. např. 1024 bodů na mikrořádek) a "synchropulz" na VGA dostatečně malý (např. čas odpovídající 10 bodům), pak si popsaným způsobem můžu obětovat 12 bodů na začátku dalšího mikrořádku (a nacpat do nich souřadnice 1000;1000;0).
Pokud bude vychylování rychlé, bude to stačit na vrácení paprsku na požadované místo (+ ustálení - odstranění přeběhu; proto ty 2 body navíc). Pokud se ale bude paprsek pohybovat pomaleji, pak mi za !10 bodů synchropulzu" moc daleko neuteče a můžu čekat, že se během 12-ti bodovéhho požadavku na návrat stihne vrátit.
Ale jak ja reknu karte aby mi pri zatemneni posilala 1000,1000,0? Sem myslel ze pri zatemneni je proste temno (na RGB vystupech je uroven odpovidajici cerny [nebo cernejsi jak cerny]) a nemam moznost tohle ovlivnit. Kdybych dostaval data cislicove, tak bych si je jednoduse dal na konci radku do zachytnyho registru, kerej by pres prevodniky posilal behem zatemneni stale stejnou hodnotu a pak by se pokracovalo. Ale to uz se pak muzu vykaslat na VGA.
A pockat, uz sem to asi pochopil co bylo mysleno - ten prechodak tam jako bude, ale na zacatku radky chvili pockam nez odezni (doba se da jednoduse nastavit poctem bodu v radce) a pak teprv zapnu jas az uz bude paprsek na miste, aha... No tim se jen drobet prodlouzi doba temna, ale to by nemelo vadit. Mno pak by to bylo myslim vychytany, sakra to budu muset zkusit :)
Ciste teoreticky - a schvalne rikam teoreticky - by graficke karty mely v dobe synchropulzu posilat border color, ktery je nastaveny v jejich registrech. Cerna barva (resp. "cernejsi nez cerna" - ten termin se mi libi a pekne vystihuje skutecnost) se pouziva pri prenosu televizniho signalu pro synchronizace (horizontalni je jednoducha, u vertikalni je tam nejaky vzorek), ale u VGAcek to je zbytecne, protoze maji synchronizacni pulsy vyvedeny na vlastni piny. Prakticky se to asi bude u ruznych karet lisit, ostatne uz v dobe EGAcek a VGAcek nekteri vyrobci na border color kaslali :-(
Pokud to budete zkouset, tak se s nami prosim podelte o fotografie obrazovky (aspon to, lepsi by byl "osobni feel" :-).
No ale border me nezachrani, to je jen kousicek pred zacatkem a na konci radku, ale behem doby co se vraci paprsek pres stinitko se nesmi nic kreslit a tak predpokladam ze ani karta nic na RGB vystupech neposila (resp. cernou). Jak rikal Fm, nejlepsi na to objetovat par pixlu ze zacatku kazdeho radku v FB nez se pokouset o nake hacky borderu...
"cernejsi nez cerna" - nojo to sem pochytil vod tech televizaku z fakulty radia...
ale mam pocit jesi se vevnitr monitoru nezatemnuje nakou nizsi urovni, aby bylo
zaruceno ze se tam ty zpetny behy neobjevi (pri naky poruse prave videt bejvaj - kdyz se vytahne jas)
Napred musim zistit jakou urovni vlastne ovladat ten jasovej vstup osciloskopu. Mel by stihat do 50MHz.
Jesi to pude tak dam vedet. Nahodou nevite jesi nejsou na netu k dispozici primo naky testovaci obrazce abych to rovnou zobrazil v nakym prohlizeci.
"Napred musim zistit jakou urovni vlastne ovladat ten jasovej vstup osciloskopu. Mel by stihat do 50MHz."
To by IMHO mohl, protože výstup se nemusí potýkat s velkým rozkmitem jako u X a Y.
BTW ten "Z vstup" se mj. používá na porovnávíní/měření frekvencí. Když se totiž v XY režimu pustí na tyto vstupy různé frekvence, vzniknou Lissajousovy obrazce, které mají tvar podle toho, v jakém jsou vztahu frekvence na X a Y. Tolik říká teorie a toto se občas dá uvidět v labinách. Ale je to dobré jenom pokud jsou si obě frekvence blízké (1:1. 1:2, 2:3). Při vyšších poměrech jsou tvary těch obrazců nepřehledné (stejně jako pokud se nejedná o čistou sinusovku).
V takových případech se to někdy obchází tak, že :
- na vstupy X a Y se přivede stejná frekvence pokud možno sinusovka a pokud možno posunutá o 1/4 fáze. Tato pravidla se ovšem nemusí dodržet přesně - při malé odchylce nevznikne přesný kruh ale brambora, což ovšem není na závadu.
- na vstup Z se přivede testovaná frekvence. Ta způsobí, že se na testovací "kružnici" objeví tmavá a světlá místa. Pak už zbývá jenom referenční oscilátor vyladit tak, aby se světlé značky zastavily.
- Zkoumaná frekvence na jasovém vstupu je pak násobkem referenční, poměr udává počet značek na obvodu. Bez problémů se dá určovat třeba i 1:8,1:10 apod.
No, to zatemneni by si mel resit sam monitor v reakci na H-synce a V-synce, ale je pravda, ze jsem se na vystup z VGA RGB osciloskopem nedival (vyzkousim a poreferuju).
Televize je na tom jinak, ta co dostane na vstupu prakticky beze zmeny vrazi na vystup (s tim, ze synce maji vyssi amplitudu nez cerna - ony tam jsou stupne sedi invertovane).
Nejake obrazce se daji najit na craie.unpy.net/aether/index.cgi, ale je to dost zmatena stranka, spis takovy neorganizovany blog :-)
"Ale jak ja reknu karte aby mi pri zatemneni posilala 1000,1000,0?"
Celkem jednoduše - HW řešení :
a) přesnější výstup - pomocí el. přepínače (resp. spínačů - něco jako CMOS 4066) se na výstup "D/A převodníku" bude posílat podle stavy synchropulzu buď výstup z VGA (pokud je synchropulz nekativní) nebo to co si nastavíme např. na nějakých trimtrech (pokud je synchro aktivní). Výhodou je přesnost a možnost přesně si nastavit co poleze ven.
b) jednudušší řešení - výstup z VGA půjde ven přes odpor a takto ošetřený výstup si podle stavu synchropulzu během "zatemnění VGA" stáhneme (tranzistorem nebo OC hradlem) k zemi. Výhodou je jednoduchost. Zato ae musíme už při návrhu počítat s tím, že je potřeba správně definovat signály. Tedy "Z=0 -> tma", "X,Y=0 -> souřadnice 1000,1000 (nebo radši 1024,1024 aby byly mimo obrazovku) apod.
eee tech 1000,1000 byl jen priklad nakyho konce vektoru, to by nebyla konstanta. Jinak je imho fuk jesi se to pri zatamneni necha na 0,0 nebo na protejsim rohu, jde jen o to, jak daleko to bude mit paprsek po odtemneni k zacatku dalsiho vektoru. Ale jak uz si rek tak na to prebehnuti a ustaleni staci vyhradit par pixlnu na zacatku kazdyho radku...