Vlákno názorů k článku Grafické karty a grafické akcelerátory (30) od Stanislav Brabec - Nepochybujim, že se dá použít TV obrazovka jako...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 10. 2005 12:36

    Stanislav Brabec
    Nepochybujim, že se dá použít TV obrazovka jako základ vektorového displeje. Ale už si tak nejsem jistý s vychylovacími cívkami - horizontální a vertikální mívají často výrazně jiné indukčnosti, a tak může být problém dostatečně rychle vychylovat vertikálně. Navíc u mnoha televizí je horizontální synchronizace použita zároveň jako generátor střídavého napětí pro VN trafo. A pokud vyměníte vychylovací cívky za jiné, způsobíte si u barevné obrazovky problémy s konvergencí barev, a je pravděpodobné, že se vám je nepovede vyřešit.

    Máte více informací o tom, jak se tyto problémy řeší?
  • 5. 10. 2005 14:42

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    Barevnou obrazovku jsem, pravda, nezkousel, takze nevim. Ale cernobila obrazovka ze Salerma fungovala docela obstojne. Je to sice jiz nejakej cas, co jsem si s tim hral, ale jelo to. Na druhou stranu se ukazovala spousta problemu v zobrazeni, napriklad nelinearita vychylovani (to me prekvapilo, ale je to tak) a rozostreni paprsku na okrajich obrazovky (kolecko se menilo na elipsu :-). A mate pravdu v tom, ze se impedance horizontalni a vertikalni civky lisi, ja jsem to tehdy resil metodou quick & dirty zmenou napeti privadenych na civky (testovano na klasickem "kolecku").

    V te televizi (Salermo) jsem jinak nic z jejiho zapojeni nemenil, pouze jsem odpojil civky z jejich puvodniho plosnaku (takze tam urcite nektere elektronky topily zbytecne :-). Jestli je v nekterych TV horizontalni synchronizace pouzita pro VN trafo, tak nevim, jak se na nich potom zobrazuje "mraveniste" - obraz bez pripojene anteny (tam zadnou externi synchronizaci nemate). Ale nevylucuji, ze je to mozne, ja jsem vsechny veci bastlil na starych elektronkovych TV, protoze jsem je dostaval od lidi zadarmo (=za odvoz).
  • 6. 10. 2005 9:14

    Frn (neregistrovaný)
    "Na druhou stranu se ukazovala spousta problemu v zobrazeni, napriklad nelinearita vychylovani (to me prekvapilo, ale je to tak)"

    To je přece pochopitelné - letící elektron se vychýlí od svého původního směru přímo úměrně k síle mg. pole (které je pro zjednodušení přímo úměrné proudu protékajícímu cívkou). Jenže tato přímá úměra platí pro _úhel_ vychýlení, takže by byl i vizuálně stejně odchýkený na válcové ploše. protože se ale výrobci poukouší o ploché stínítko, musí se zákonitě na krajích odklonit vizálně víc.



    "V te televizi (Salermo) jsem jinak nic z jejiho zapojeni nemenil, pouze jsem odpojil civky z jejich puvodniho plosnaku (takze tam urcite nektere elektronky topily zbytecne :-)"

    To není jisté :-)
    Neznám přímo tento typ, ale kvůli jednoduchosti zapojení se někdy u elektronkových TV zapojovaly žhavící vlákna sériově a spolu s varistorem přímo na síť 220 V (vyjímkou byla akorát dioda u VN zdroje, která se žhavila z odbočky na sekundáru VN trafa). Takže jakmile se nějaká elektronka porouchala / odpojila, nežhavila ani jedna z nich a nešlo vůbec nic !
    Později se od toho ustoupilo - některé obvody už šly nahradit polovodiči (např. zvukový dekodér MAA661 + zesilovač MBA810) a elektronek bylo potřeba míň. Misto těch sériově z žhavených (řada Pxxxx) se začaly používat paralelně žhavené (ředa Exxx) z trava 6,3 V. Dodnes ty trafa docela dobře slouží, ale už v jiných souvislostech !


    "Jestli je v nekterych TV horizontalni synchronizace pouzita pro VN trafo, tak nevim, jak se na nich potom zobrazuje "mraveniste" - obraz bez pripojene anteny (tam zadnou externi synchronizaci nemate)"

    Odpověděl jste si sám - oscilátor je zapojený na horizontální vychylování a je "naladěn" na cca 15 kHz. Pokud se nepřijímá sinál, je to celkem jedno. S přijmem signálu se z něj oddělí synchropulzy a oscilátor se znovu a znovu spouští s každým mikrořádkem - běží na frekvenci 15625 Hz. Pro provoz VN obvodů nemají tyto drobné rozdíly ve frekvenci žádný význam - akorít že se "naprázdno" vychyluje i "za roh" mimo stínítko. Ale to není ani u starých modelů moc vidět.
    Důležité je, aby ta "volnoběžná" frekvence byla malinko menší než provozní a to za všech možných provozních podmínek, jinak běží oscilátor samovolně, obraz je "přeložený" a nedá se na to dívat.


    "Ale nevylucuji, ze je to mozne, ja jsem vsechny veci bastlil na starych elektronkovych TV, protoze jsem je dostaval od lidi zadarmo (=za odvoz)."

    Tak to nás bylo víc :)
    My jsme si zase na kolejích takto (tj. za odvoz) obstarávali staré televize, které jsme pak na konci školního roku likvidovali. Nebylo na ně většinou moc hezké pokoukání, ale za to pohodlí to stálo.
  • 6. 10. 2005 11:33

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    Tento typ nelinearity chapu a pocital jsem s nim (i kdyz stare TV mely obrazovky podobnejsi kulove vyseci nez plose :-). Ale ono to bylo nelinearni vic, skoro me to pripadalo tak, ze paprsek je na okrajich naopak k temto okrajum pritahovan. Nedokazu to presne popsat, ale pri zobrazeni mrizky by to vypadalo tak, ze nejvetsi "bunky" by byly uprostred obrazovky a na okrajich. Je mi to dodneska divne, mozna na paprsek pusobila hlavni anoda???

    To Salermo uz byl hybrid elektronky/tranzistory. Schema uz jsem zahodil spolu s televizi (stehovani atd.), ale pamatuji si, ze tam bylo sedm elektronek a to uz docela slozitych (dualni katody, pentody atd., zadne jednoduche diody nebo triody). Urcite tam byla PCL 85/PCL 805, ktera zajistovala vertikalni synchronizaci. Meli to tam nejak blbe navrzene, protoze ta elektronka dost casto "odchazela". Tedy ne, ze by se spalila, ale rozhodily se ji parametry a obraz uz nesynchronizoval :-))) Nakonec nekdo vymyslel nahradu pomoci nekolika tranzistoru+par pasivu a bylo to...

    S tou synchronizaci me to po napsani predchoziho prispevku take napadlo, ze tam bude "volnobezny" oscilator, ktery je pripadne synchronizovan.
  • 6. 10. 2005 13:12

    Frn (neregistrovaný)
    "To Salermo uz byl hybrid elektronky/tranzistory."

    To býval ten lepší přípqd - zvuk obvykle naskočil hned, obraz opožděně.U "celolampových" se taky třeba čekalo skoro 10 min na zvuk a dalších 5 min na obraz, takže se lehce zmeškal začátek večerníčku (což mě tehdy docela štvalo :)


    "Schema uz jsem zahodil spolu s televizi (stehovani atd.),"

    To je docela škoda - někdy to bývá docela poučné.
    Např. když jsme bydleli na kolejích a sháněli jsme si napokoj nějakou starou šunku za odvoz, spolužák koupil za kilo "barevnou" - ruskou. Na ni mě zaujaly 2 věci : na první pohled její design - masivní několikacentimetrové fošny (!). Ale ještě leoší bylo schema (na cca 4 listech) - z příruček se dá vyčíst jak funguje demodulátor barvy (kruhová modulaceú. Obvykle se to schematicky kreslí pomocí zpožďovacího bloku + kruhového modulátoru (4 diody zapojené do kruhu). Tady to bylo udšlaé přesně stejně, tj. na jednom plošňáku spousta cíveček a kondíků, diody v kruhu apod. Všechno to co dělal ten kus plošňíku cca 30x15 cm už dneska dělá jen malá část jednoho integráče ...
    No upřimně řečeno nechtěl bych takové monstrum seřizovat a ladit.



    ".. ale pamatuji si, ze tam bylo sedm elektronek a to uz docela slozitych (dualni katody, pentody atd., zadne jednoduche diody nebo triody)."

    Z dnešního pohledu vypadají elektronky legračně, ale ono to mělo něco do sebe. Třeba taková pentoda (anoda + katoda + 3 mřížky). Zapojovala se obvykle jako dvouvstupý aktivní prvek, předpětí na třetí mřížce zajišťovalo dokonalejší linearitu. Toto se tranzistory tak jednoduše ani nedá nahradit. Vzdáleně by to připomínal dvouhradlový FET.
    Dvojité elektronky zase byly docela výhodné pro výrobce - ty střeva by musel použít v každém případě, ale ušetřilo se za patici, baňku a trochu vakua :) Akorát když jedna z nich odešla, musela se vyhodit celá dvojice, ale na to doplácel až zákazník a ne výrobce :)


    "Urcite tam byla PCL 85/PCL 805, ktera zajistovala vertikalni synchronizaci. Meli to tam nejak blbe navrzene, protoze ta elektronka dost casto "odchazela". Tedy ne, ze by se spalila, ale rozhodily se ji parametry a obraz uz nesynchronizoval :-)))"

    Jo to znám.
    protože se toto nejčastěji "rozdrbalo", býval vyvedený ovládací prvek zezadu (umělohmotná tyčka jako prodloužení potenciometru). V jedné krajní poloze lítal obraz nahoru, ve druhé dolů a když se to trefilo, chytila se synchronizace a obraz se zastavil. Když ta elektronka mlela z posledního, měnila se ta "optimální" poloha podle zahřátí TV a občas to bylo potřeba doštelovat. A když už nestála za nic, plaval obraz i v té "optimální" poloze náhodně nahoru a dolů podle toho, jak to rovna vyšlo (bez ohledu na synchronizaci). To byl poslední stupeň před konečnou - smrt, obraz se srazil do vodorovné čáry.

    Jinak to že lampy odcházely nebylo jen špatným návrhem zapojení - to akorát odcházely dřív. Ony totiž "stárnuly" už z principu. Základem byla katoda, potažená solemi kovů vzácných zemin. Ty při zahřátí ochotně uvolňují elektrony, anoda je přitahuje, mřížka omezuje.
    Akorát že tp uvolňování je silně závislé na krystaické struktuře - existuje něco jako "beďary" které uvolňují většinu elektronů, zatímco ostatní plocha katody skoro nic. No a dlouhodobým ohříváním se ten materiál postupě překrystalizuje a ztrácí schopnost uvolňovat elektrony.
    Druhým problémem byla nestáost vakua, protože přívodní dráty zatavené ve skle mění zahříváním a chladnutím rozměry a kolem nich se dovnitř dostává vzduch. Sice jenom pár molekul, ale dost na to, aby se o ně elektrony zastavovaly. To se ale dalo "opravit" - v každé elektronce (nebo aspoň v těch lepších) býval tzv. "gedr", který vypadá jako malé zrcátko náhodně nanesené zevnitř baňky. Po zahřátí se odpaří, naváže na sebe molekuly vzduchu a zase usadí na baňce. Blbé je pokud zbělá - to ukazuje že je úplně zoxidovaný a že baňka plná vzduchu.

    Jó, s elektronkama se dělávaly psí kusy. Když si tohle přečte někdo z mladší generace, tak nám ani neuvěří :)
  • 6. 10. 2005 13:35

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    Fakt je, ze Salermo nabihalo docela rychle. Nevim, jestli to byla chyba, featura nebo proste znamy fakt, ze odpor bezneho materialu s teplem roste, ale ty elektronky se hned po zapnuti skokem nazhavily (do zluta) tak na pul sekundy, potom nazhaveni kleslo (do cerna) a pak to uz nabihalo klasicky pomalu (do oranzova). I s obrazem to nabehlo tak do dvou minut, to je celkem pohoda.

    S tim potenciometrem Te musim opravit. Je pravda, ze vetsina televizi normalnich BFUcek mela tu tycku z potenciometru vyvedenou vzadu, ale moje Salermo melo ten potenciometr vyrvany z plosnaku a napajeny tak na trimetrovem dratu vyvedenem z televize pekne az do kresla :-) Proste se to opravdu behem zahrivani televize rozpadavalo a kdo ma porad vstavat a litat k televizi? No a jako student jsem nechtel utracet tech cca 50 Kc za novou elektronku. Porad si myslim, ze tam musel byt bug v zapojeni, nebo to cele bylo navrzene strasne na hrane pracovnich parametru. Vzdyt i dnes si muzu pustit stare elektronkove radio s puvodnim vybavenim (a magickym okem - velmi jednoducha a pritom pekna vecicka :-).

    Jinak se starnutim elektronek souhlasim. "Bilou smrt", tj. uniknuti vakua jsem vetsinou zarizoval pri hrani s nimi sam :-(, pac jsem vetsinou nemel konektory a pajel jsem dratky primo k nozickam (nemusim asi rikat, co na to rikala ta sklenena banka).

    Ale i dnes jsou elektronky stale pouzivany. Pokud si odmyslim ty stovky milionu CRTcek, kterymi se opaluji uzivatele, tak jsou to vykonne vysilaci elektronky radiovysilacu a TV vysilacu. To je vsak neco trosku jineho, kdo nevidel ty metrove sklenene a chlazene trubice, neuveri...

    ps: dneska uz mam problem s dalkovym ovladanim vyresen jinak a nastalo - nevlastnim zadnou televizi :-)
  • 6. 10. 2005 15:27

    Frn (neregistrovaný)
    U sériového typu žhavení se zapojoval "varistor" (přesněji řečeno byl to obrovský termistor se záporným teplotním koeficientem), který sloužil jednak jako předřadný odpor ale hlavně jako "startér", protože se jeho odpor snížil až poté co se sám zahřál. Ale protože se blbě sháněl, nahrazoval se někdy obyčejným odporem (který má kladný koeficient od přírody) a pak ty lampy dostávaly při zapnutí trochu záhul. No nakonec dobře jim tak.


    ".. ale moje Salermo melo ten potenciometr vyrvany z plosnaku a napajeny tak na trimetrovem dratu vyvedenem z televize pekne az do kresla :-)"

    Tak to hustý. Když uvážím, že se obvykle nijak neoddělovaly vnotřní obvody od sítě, je to tak trošku o hubu. Ale za to pohodlí to asi stálo :)



    " Porad si myslim, ze tam musel byt bug v zapojeni, nebo to cele bylo navrzene strasne na hrane pracovnich parametru"

    Bug to asi nebyl - vzhledem k tomu, že se ovládání pobvykle vyvedlo i pro "BFUčka", znamená to nejspíš, že s tím počítali už při návrhu. Nakonec televizní opraváři si taky potřebují vydělat, ne ?


    "Ale i dnes jsou elektronky stale pouzivany"

    Kromě vyjmenovaných aplikací je ještě milují ortodoxní audiofilové. Něco na tom asi bude, protože se u nich na rozdíl od polovodičů nevyskyte přeběhový efekt, ale pro normálního smrtelníka už to není.


    "ps: dneska uz mam problem s dalkovym ovladanim vyresen jinak a nastalo - nevlastnim zadnou televizi"

    Šťastný člověk ..
  • 7. 10. 2005 13:21

    RayeR (neregistrovaný)
    Kdyz uz je tu rec o tech lampach...

    Myslim ze vakuum nebyl ten hlavni problem, na nozicky se pouziva invar nebo naky takovy slitiny s malou tepelnou roztaznosti, resp. dobre prizpusobeny roztaznosti skla. Getr se pouzival hlavne kuli tomu, ze kdyz se system lampy zavrel do banky, vysal a zatavil, tak v porech materialu zustalo dycky trocha plynu, kterou bylo pak treba zlikvidovat.

    I neska este nektery lampy, stary treba 70 let, v radiu fungujou v pohode. Nevim ale jesi tak dobre budou fungovat treba dnesni mikroprocesory (rek bych ze tezko).

    Jinak lampy sou dnes oblibeny nejen u audiofilu ale i u rady radioamateru, pac vytriskat z polovodicu nakej rozumnej vykon na vysoky frekvenci neni az zas tak trivialni, zvlast pri te "dostupnosti" soucastek co je u nas. Zapojeni s lampou je proti tomu jednoduchy a hlavne dost blbovzdorny (pokud nenechame pul hodiny zavit anodu do ruda :). BTW taky magnetron v mikrovlnce je lampa.

    Co se tyce anodovyho napeti obrazovek, tak s 12kV by asi moc legrace nebylo, to tak pro CB obrazovky. Ale u barevek je to klidne tech 20-30kV. Myslim ze vzdycky vzadu na stitku monitoru nebo vevnitr na obrazovce je napsany maximalni anodovy napeti. Kamos to v servisu meril a serizoval VN sondou. Je tam i varovani ze kdyz se to vohuli vic, tak to pak rentgenuje vic nez je zdravo.
  • 6. 10. 2005 8:06

    Frn (neregistrovaný)
    "Navíc u mnoha televizí je horizontální synchronizace použita zároveň jako generátor střídavého napětí pro VN trafo"

    To je pravda, ale není to přesné.
    VN trafo je oscilátor, jehož součástí je i indukčnost - primární strana VN trafa. Protože se nedá solidně vyrobit vysoké napětí s použitím "klasických" frekvencí (50 Hz), je potřeba už od TV pravěku používat vyšší frekvence. No a pro jednoduchost (protože je na vychylování stejně potřeba 15625 Hz) to nějaká šikovná hlavička vymyslela tak, že se k primární straně VN trafa ještě připojily horizontální vychylovací cívky a celý oscilátor se pak vyladil s oběma indukčnostmi. Při vhodném nastavení pak oscilátor vytváří nesouměrnou pilu, která rovnou posouvá paprsek v horizontálním směru.
    Pokud by se vychylovačky odpojily, asi by to nešlapalo optimálně (a v krajním případě by mohlo mít VN trafo a navazající obvody problémy). Rozhodně bych to nedělal na používané TV, ale spíš na nějakém vraku k odpisu (a počítal bych s nejhorším). V ideálním případě by nebylo od věci sehnat si stejný typ vychylovaček z jiného TV a připojit je k VN trafu jako náhradu "místních" dočasně odpojených.
  • 6. 10. 2005 8:13

    Pavel Tišnovský
    Zlatý podporovatel
    To potom vysvetluje, proc jsem byl schopen sluchove zachytit, jestli je TV vyladena, nebo je naopak bez signalu (no zvladnu to jeste dneska, ale za par let uz tech 16 kHz nedam :-(.

    V kazdem pripade to Salermo s odpojenymi vychylovacimi civkami uchodilo. Opravdu je lepsi experimentovat se starymi TV, ale to dneska nebude problem, lidi se tech kramu dost rychle zbavuji.