Hmm... napadla mi jedna vec - ako vlastne programátori emulátorov nastavia farby pre daný starý počítač? (napríklad na screenshotoch vyzerajú ZX farby oveľa saturovanejšie ako Atari)
Presná definícia čo robí grafický výstup takého Spectra asi neexistuje? Navyše to bolo všetko analógové... každá telka iné farby, každý monitor iné farby... len to odhadli? (a majú emulátory možnosť voľby farebnej palety, žeby si človek mohol vybrať? to mi zase pripomína super-náročný a super-konfigurovateľný emulátor Commodore telky pre PC, so všetkými chybami a chveniami atď, vyžadujúci silný grafický výkon... neviem ako sa to volalo)
Ale hlavne sa pýtam na tie farby. :-)
Tohle vám vyčerpávajícím způsobem zodpoví nejspíš jen pan Tišnovský, ale alespoň odpověď na jednu z vašich otázek - například emulátor VICE (C64) umí měnit barevnou paletu jako jedno z nastavení obrazu.
Přidávám jeden ze zajímavějších odkazů - http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=38987&sid=1368bf8d473afcaba988ebb2f00f8534
U vsech emulatoru je barevna paleta stejna, jako u originalu, jen je to ostre. Zmenu palety mohl ovlivni stary barevny televizor, ale ne moc. U 8-bit pocitacu byla jednotliva barva z nekolika malo nastavena primo v HW.
ZX melo klasicke barvy, takze cervena je maximum R a minimum GB atd. Sinclair pouzil proste maximalni hodnoty slozek RGB, coz melo sve vyhody i nevyhody. Barevne to bylo pekne kontrastni, ale hranicni prechody barev na nekterych televizorech nevypadaly dobre, tak nejak to na hranach svitilo "pres sebe". Proto se u ZX pouzivala v drtive vetsine jen nejaka barva hlavne na cernem pozadiv poli 8x8. Diky teto atributove grafice to ani tak nevadilo.
C64 a Atari uz mely barevnou paletu schvalne zmenenou, takze napriklad cervena nebyla tak ruda, ale spise do hneda a u Atari malicko naruzovela. A vubec vsechny barvy mely jakoby "pastelovej" odstin, hlavne na C64. U Atari to tak drasticky jine nebylo. Ty barvy byly takove vice "automatove", treba ZX spectrum oproti C64 neumelo tmave zelenou, hnedou, oranzovou.... Vyrobce si proste rekl, ze ty barvy budou jine. Mozna k tomu prispelo i to, ze barvy, kdy je jedna ze slozek RGB na nule, se na spolecnych hranach vice "rozlejvaly". V te dobe byla kvalita modulatoru dost spatna a i barevne televize nebyly nic moc a scart kable byl scifi.
Ono v PALe myslím úplne nulová hodnota RGB kanála nemohla byť (ani 255), pohybovalo sa to v nejakom bezpečnom rozsahu aby sa to dalo "odvysielať", alebo sa mýlim. :-) Išlo mi hlavne o to, či sa dá objektívne zmerať (analýzou signálu?) aké tie farby na skutočnom hw boli - asi áno, ale zase, načo, aj tak sa nedá dosiahnuť aby to každý videl tak ako vtedy. Ale ako som sa tu dozvedel, emulátory skutočne ponúkajú možnosť výberu farebnej palety, takže si často môže každý vybrať a je vyriešené. :-)
(ale ako sa volal ten PC soft čo tak maniakálne simuloval starú telku...)
Také si něco podobného pamatuju, ale u nás bylo připojení počítače na "rodinnou" barevnou TV jen za odměnu, jinak se valilo buď na Salermu (elektronky+notoricky špatná snímková synchronizace) nebo na Merkuru :-)
Vzpomínku mám na okamžik, kdy mě kamarád ukazoval osmibiťáka připojeného k monitoru - tam jsem poprvé viděl, že pixely jsou skutečně čtverečky a ne nějaké rozmazané body :-)
Dnes se autoři emulátorů snaží o to, aby se (při správném nastavení emulátoru) na obrazovce počítače objevil obraz velmi podobný tomu, který jsme mohli vidět na TV. Je to ovšem problematické z mnoha důvodů:
1) barvy. Jak jsi správně řekl, na Atari jsou barvy ve hrách spíše pastelové, a to mj. i z toho důvodu, aby hra vypadala rozumně jak na PAL tak i na NTSC, kde (tam především) nastávají různé komplikace vlivem frekvenčního omezení barvonosné složky (teď hodně zjednodušuju).
2) frekvence obrazu. U některých her a dem se obraz rychle přepínal a tak mohly vznikat další barvy či jejich odstíny (hnědá na Spectru je asi nejznámější příklad, ale i některá dema na Atari se snaží z původně monochromatického režimu 320x224 takto získat další jeden až dva odstíny). Podle mě se toto nikdy nepodaří přesně neamulovat.
3) prokládání řádků, původně spíše opruz, ale hry bez emulace prokládání vypadají mnohem ostřeji než na původní TV
4) dtto s horizontálním rozlišením. To nebyl ani tak problém ZX Spectra s 256 pixely, ale komouši a atárka (a taky Apple II) s 320 pixely s tím měly dost problémů, opět hlavně na NTSC. Mnoho emulátorů se toto snaží nějak napodobit.
5) resampling snímků, záležitost na celý článek :-)
Já v článcích používám vždy "ideální" obrázky, bez snahy o emulaci zobrazení na reálné TV a v naprosté většině případů bez resamplingu (maximálně zvětšení 2x). Na TV to může vypadat dost jinak, ale u PAL by rozdíly neměly být tak velké.
"Trochu" mi tady chybí moje srdcovka - Nether Earth http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0003391
To mě trošku křivdíte, protože na tuto (dodnes nedoceněnou) hru bych samozřejmě nezapoměl - http://www.root.cz/clanky/historie-vyvoje-pocitacovych-her-76-cast-strategicke-a-takticke-hry-probihajici-v-realnem-case/
Klidně bych si to zahrál znova v modernějším provedení...
No jo, omlouvám se - měl jsem pocit že jsem o ní nedávno něco zahlédl .. ale kouknout se do historie mne nenapadlo :D
Tak teď se ještě těším na hry v engine Freescape: Driller, CastleMaster, Total Eclipse ...
Pěkný remake Driller-u roste tady: http://driller.ovine.net/ Před pár lety jsem u toho zase proseděl pár dní