Hlavní navigace

Názory k článku Historie vývoje počítačových her (152. část – vlastnosti systému Inform 7)

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 27. 11. 2014 18:25

    Pedro (neregistrovaný) ---.anonymouse.org

    "kontejnery. Tuto zdánlivě jednoduchou techniku můžeme použít pro různé triky (a navíc tato technika není ve skutečnosti tak jednoduchá, protože se s ní například v klasických tuzemských textovkách prakticky nesetkáme :-)"

    Odvazne tvrdenie :D technika mozno nie je jednoducha, ale ani zlozita. Alternativna moznost preco kontajnery nie su, je ze to zbytocne komplikuje hru a neprida to zabavnost. Osobne kontajnery nemam v textovkach rad, preto som ich do svojich neiplementoval :)

  • 28. 11. 2014 19:46

    Tomáš Bláha (neregistrovaný) ---.248.broadband17.iol.cz

    Nemáš rád? Tak to si dej pozor, aby sis omylem nezahrál nějakou z modernějších anglicky psaných her, protože kontejnery se v nich používají zcela běžně :-) Vlastně bych řekl, že si hru bez nich ani nelze představit, protože se používají ke všemu možnému. Samozřejmě krabice, ve které je uvnitř ukryt klíč, je klišé, ale třeba svítilna, do které musíš vložit baterii, aby svítila, už naznačuje možná využití v zápletce.

    A ten stejný programátorský nástroj se používá k modelování i dalších hierarchií. Třeba hrneček ležící *na* stole či v některých hrách i prsten ukrytý *pod* kobercem. Nebo samostaně prozkoumatelné detaily některých předmětů, představ si trezor, který má dvířka a na nich je číselník.

    Textovky tvořené ve specializovaných systémech, jako je Inform a další, mívají o poznání podrobnější scenérii (tj. množství obsažených objektů, byť třeba sloužících jen jako dekorace), a tak v nich neleží všechny objekty prostě uprostřed místnosti na hromadě, ale jsou po místnosti logicky rozmístěny, případně ty je musíš nějak složit do sebe, abys vyřešil úkol. A když řekneš "vem hrneček", umí se hra zeptat "A který máš na mysli? Hrneček na stole nebo hrneček ve skříňce?"

    Do Informu nevidím dovnitř, ale v TADSu se "containmentem" reší nejen předměty fungující jako kontejner, ale vlastně i inventář hráče (předměty jsou uvnitř hráče, čímž je zároveň nosí s sebou) a koneckonců i hráč je také obsažen v místnosti. A kromě toho se stejně modelují i abstraktnější vztahy, jako témata rozhovoru obsažená v NPC postavě nebo položky nabídky obsažené v menu.

    Obávám se, že hlavní důvod nepřítomnosti kontejnerů a vůbec modelování hierarchie v tuzemských hrách není ani tak komplikování hry samé pro hráče jako komplikování jejího programování. V moderních systémech pro programování textovek ale kontejnery fungují snadno bez velké námahy pro programátora i hráče a přinášejí mnohem jemněji a přesněji fungující model světa.

  • 28. 11. 2014 21:27

    Pedro (neregistrovaný) ---.anonymouse.org

    Popisane veci predsa nevyzaduju mechanizmus kontajnerov. Bateria do baterky, hrncek na stole, kluc pod kobercom, alebo ciselnik na dvierkach. To vsetko ide aj bez nich. Uznavam ale ze strukturu miestnosti bez nich elegatne nevyrobis.

  • 28. 11. 2014 21:50

    Tomáš Bláha (neregistrovaný) ---.248.broadband17.iol.cz

    Spíš než že bych chtěl říkat, že to bez kontejnerů nejde udělat jinak, tak se snažím říci, že v těch větších systémech pro tvorbu textovek se kontejnerová hierarchie objektů používá na všechno možné, protože se jedná ve výsledku jeden a ten samý princip - že jeden objekt může obsahovat jiné objekty. Jak jinak bys tedy vyřešil reakci na příkaz hráče "dej baterii do svítilny" nebo "polož hrneček na stůl"?

  • 29. 11. 2014 9:18

    Pedro (neregistrovaný) ---.91-127-174.t-com.sk

    Ja som sa ubral inym smerom. Mas objekt(baterka, hrncek, stol,...), ktory ma definovany skript pre pouzitie (pouzi,daj,po­loz,...). V skripte mozes spracovat zvysnu cast prikazu, alebo ju mozes odignorovat.

    "polož hrneček na stůl" - je presne to co sa mi nepaci :D pri poloz/zober sa mi to specifikovanie nepaci, pri inych akciach je to super

  • 29. 11. 2014 13:48

    Tomáš Bláha (neregistrovaný) ---.248.broadband17.iol.cz

    No právě, ale to je směr, který vede k tomu hroznému nadužívání příkazu "použij", kterým se v českých textovkách dělají skoro všechny akce a to se zase dost nepáčí mě, protože se pak přemýšlení kolikrát redukuje na pouhé zoufalé použití každého objektu na všechno.

  • 27. 11. 2014 18:30

    Pedro (neregistrovaný) ---.google.com

    Zabudol som pochváliť, opäť dobré čítanie. Len tak ďalej a kľudne aj hlbšie do problematiky :-)