... dokaze so sucasnymi vedomostami tiez velke veci: http://trixter.oldskool.org/2015/04/07/8088-mph-we-break-all-your-emulators/ :)
Ve škole, někdy kolem roku 1993-1994 jsme měli počítačovou laboratoř a v nich došlo během školních prázdnin nahrazeni IQ 151 za modernější PC (na naše poměry to bylo něco!)
Jejich grafickou výbavou byly karty Hercules. Mělo to sloužit k výuce a tedy moc her se na tom hrát nedalo (ani ten Prince). Nicméně jsem na tehdejších BBSkách objevil emulátor CGA na Herculesu. Nakonec to fungujovalo skvělě, sic grafická obrazovka hry byla trošku spláclá do širokoúhlého zobrazení, ale hrát se to dalo.
Takže ne na CGA, ale na Herculesovi :)
Laboratoř byla organizovaná tak, že uprostřed bylo hrazení a dva dlouhé stoly, všechny počítače otočené zadky monitorů k sobě. Učitelka mohla procházet dokola a kontrolovat práci. Když byla na jedné straně stolu, neviděla do monitorů na druhé straně, musela stůl obejít. Bylo možné takhle potají hrát. Zejména při výkladu se dalo nacvičit trik s tlačítkem Pause. Při přechodu mezi obrazy na chvíli obrazovka pohasne a když se při tom stisklo Pause, zůstala obrazovka pohaslá do stisku klávesy. Když tedy učitelka přecházela z jedné strany stolu na druhou, všichni hromadně mačkali pausu. Že na obrazovce nic není nevadilo, při výkladu měl být počítač vypnutý :)
(Pro mládež: Tehdy nebylo možné přepínat úlohy, a z hry se dalo buď vyskočit, nebo zapauzovat. Stav Prince se nedal uložit)
Ale existovaly programky typu "boss screen" :-) To je neco podobneho - nasekal se screenshot, napriklad Norton Commanderu, T602 nebo neco takoveho, spustil se rezidentni program (demon :-), hra a potom kdyz sla kolem ucitelka, tak se jen zmackla specialni kombinace klaves. Ne vzdy to fungovalo, ale nekdy to dokazalo zachranit situaci...
Pamatuji si, když jsme hrávali Golden Axe v proslulé karvinské "stanici", tak se nejlépe hrálo s trpaslíkem. Bohužel měl nejslabší kouzlo (klávesa shift), které se plnilo sbíráním modrých lahviček od skřítků(?). Obejít to šlo snadno, stačilo překopírovat soubor dwarf.spr s novým jménem amazon.spr a poté pro hru zvolit amazonku ("tu babu", jak jsme tenkrát říkali). V samotné hře jsme potom hráli za trpaslíka, ale měli k dispozici nejsilnější kouzlo...
Uff, po letech vidět obrazovku z GoldenAxe a vzpomenout si zrovna na tohle... :-)
V začiatku 90 rokoch otec doniesol z práce vyradené XT-čko, s CGA graf. kartou. Hry ma až tak nebrali (ak nerátam LHX), ale zato gwbasic a potom nejaká verzia Turbo Pascalu, to bolo niečo. IDE TP sa s gwbasicom či basicom zo spectra nedalo porovnávať... Horšie to bolo s dokumentáciou, okrem vstavanej nápovedy som mal i akýsi časopis - práve som po neho išiel - Domluvte se s počítačem, z roku 1987, v cene 10 Kčs. Bol v ňom Basic, Pascal a Prolog. Časopisom sprevádzal obrázkami Vladimír Jiránek (autor Boba a Bobeka). Ak by niekto chcel, môžem ho oskenovať.
Ale každopádne, ten Pascal sa mi zdal svetový, prostredie úžasné, aj keď farby boli nič moc, keďže monitor bol monochromatický so zeleným lumionofórom.
Nebyl to časopis, ale nějaký jednorázový tisk. Taky jsem ho měl, byl super. Nadšeně jsem si to přečetl, ale neměl jsem přístup k počítači. Až v létě 1989 jsem se na příměstském táboře dostal k ZX Spectru a na základě znalostí z tohohle sešitu jsem bez další pomoci napsal program, který člověku pokládal a vyhodnocoval jakýsi kvíz z ábíčka. A fungovalo to!
Jo, to byly doby, bez Google, bez StackOverflow... :D
jj, ono to vzniklo tusim v Mlade Fronte (muzu dohledat) na zaklade toho, ze v CSSR uz nam pomalu ujizdel v oblasti mikropocitacu vlak, hlavne v porovnani se zapadem, ale taky s Polskem, kde meli genialni Bajtek. Takze se do jednoho (a soucasne i jedineho :) cisla vecpalo vsechno mozne a nutno rict, ze nektere z tech clanku jsou porad platne a hodne zajimave.
To je dost jednostranný pohled, řekněme někoho, kdo se celý profesionální život pohybuje u vývoje mainstreamových aplikací, což byl desktop, server (middleware), teď i mobilní platformy. Ve skutečnosti jsou však možnosti, kde se dobrý a zkušený vývojář uplatní, mnohem mnohem širší a tam už IDE nepomůže (popř. mnohem častěji ani neexistuje :-)
Tak nejak to aj je, robim embeded, middleware + full stack (neviem ako sa tomu po biznisovo nadava) a desktopove appky, zrovna raketovu vedu nerobim. Ked som pocas skoly nastupil ako junior, dali mi eclipse a maven, ze "na rob". A musel som sa s tym naucit. Tak isto zasa ako sa ostatnych nepytali, ci vedia robit v unixe.
Vediet ovladat nenazrane IDE je vyhoda. Zamestnavatelia to proste vyzaduju tak isto ako nenazrane frameworky, kde clovek pol dna lusti stack trace :)
Ako si tak spominam, jedine na co nebolo nenazrane IDE a robil som to, bolo Hyper/J na diplompke. Mrtvy vyskumny jazyk.
Divim se, ze se nikdo zatim nepozastavil nad tou zminenou svinarnickou IBM, kdy se zablokoval pocitac pri volbe vyssi taktovaci frekvence. Tam vubec neslo o to, ze by se komponenty znicily (vsak tehdejsi CPU nepotrebovaly ani pasivni chladic!), ale pouze o buzeraci a nuceni do koupi stejnyho stroje, jen s jinym krystalem. Dneska by to tedy doufejme neproslo.
To je neco trosku jinyho, tam se da argumentovat alespon cenou (napajeny CPU) a navic - ne kazdy si koupi bazmek s nevymenitelnou baterkou, tuto "ficuru" maji i moje hodinky za petistovku, takze ji *vyzaduji* u cehokoli drazsiho.
Ale mit v SW umely omezeni, to jako sorry, no kde to jsme?
Ještě jsem v článku zapoměl zmínit zajímavé porovnání skutečné rychlosti Intelu 8088 se slavným 6502:
http://trixter.oldskool.org/2011/06/04/at-a-disadvantage/
(ta rotace na konci není moc férová, daly by se najít i protipříklady, ale i tak užitečné počtení)
A Z80 je strčí do kapsy všechny! :-)
http://www.alfonsomartone.itb.it/aunlzr.html
Dnes je to úsměvné, ale úplně ma mě dýchla ta nostalgie starých časů a nesmiřitelných válek fanoušků Atari vs C64 vs ZX Spectrum a později Amiga vs PC.
Občerstvil jsem vlastní paměť na http://www.textfiles.com/programming/CARDS/z80 a vidím tam jen 92 instrukcí...
Pravda, to záleží na úhlu pohledu. Potom ale ten ARM vychází ještě lépe ne? - u každé instrukce její provedení/skip na základě příznaků, u každé aritmetické instrukce lze zvolit rotaci nebo bitový posun atd.
http://www.root.cz/clanky/instrukcni-sada-mikroprocesoru-arm/
I ARM umí trošku složitější adresování s posunem (pro práci s poli atd.):
ldr r1,[r2],#4
str r3,[r4],#4
Ten článek taky není objektivní. Důvěrně znám oba procesory a výkonově to vychází +- stejně s tím, že matematika je o něco rychlejší na Z80. Je vidět, že pisatel toho článku vůbec nechápe programovací triky pro 6502, nechápe nultou stránku a její použití atd. (jinak by nemohl tvrdit, že Z80 with its large register set). Navíc C64 pro Evropu jel na necelém 1 MHz, zatímco 6510 zvládala 2 MHz, Spectrum jelo na 3,5 MHz, zatímco Z80A zvládala 4, takže při porovnání samotných procesorů to opravdu vychází spíš ve prospěch 6502 jak na výkon, tak především na cenu za níž byly tehdy na trhu.
Díky za super článok, vypustil som slzu nostalgie :)
Na Magic Mushroom si pamätám, boli sme z toho unesení, že z PC Speakera ide aj niečo zmysluplné.
Otec nám pred tým, než sme kúpili SB spravil nejaký D/A prevodník do paralelného portu - asi niečo na spôsob Covoxu, ale už si nespomeniem ako sa to volalo - schému vyhrabal v nejakom časopise...