Škoda, že v době, kdy vznikaly textovky na ZX Spectrum autoři ještě neuměli psát užší písmena. V době textových editorů na ZX Spectrum bylo možné používat režimy 36/42/51 a někdy i 64 znaků na řádku. Přitom třeba ta nejjednodušší varianta 36 znaků ani nevyžadovala změnu písma, jen se prostě odstranil jeden pixel po levé straně, který stejně býval prázdný (znaky měly matici 6x6, a kolem sebe bílý okraj
Nejčitelnější režim byl 42 znaků, kdy znak byl uložen v matici 6x8 z čehož jeden sloupec byla mezera, takže znaky byly 5x8. I písmeno M se dalo zobrazit. V režimech 51 mají tyto znaky problém a v režimu 64 znaků na řádek, kdy se písmeno musí vměstnat do matice 3x8 docházelo k velkým osekávání písma, takže M vypadalo jako H, m byl černý čtvereček, podobně písmena W a w a zajímavé bylo řešeno písmeno velké N, které se kreslilo jako n, jenom zvětšené na velikost velkého písmene.
Ukázka textu s 51 znaky na řádku:
@Nejčitelnější režim byl 42 znaků, kdy znak byl uložen v matici 6x8 z čehož jeden sloupec byla mezera, takže znaky byly 5x8.
Otázka je, jak to vypadalo na televizi. Já tedy neměl Sinclair, já jsem byl komodorista, ale v manuálu k C64 vysloveně nedoporučovali používat vertikální čáry o tloušťce jeden pixel. Říkali tomu Chroma Noise a opravdu to dělalo nepěkné vedlejší efekty. Když např. sprite obsahoval takovouto čáru a letěl zleva doprava, tak se na černobílé televizi taková čára vlnila, na barevné potom bílá čára chytala různé odstíny. Doporučení bylo dělat čáry o tloušťce min. dva pixely. Proto měl komodor písmenka W a M (na 8x8) bez mezery po stranách, bylo to 2px+1px mezera + 2px + 1 px mezera + 2 px. Písmenka vypadala mnohem líp. Na screenshotu z emulátoru se toto neprojeví, ale zase je to kostičkovanější. Na televizích zase byla grafika rozplizlejší, takže nízká rozlišení tolik nevadila.
Ono hlavně tehdy to nebylo s čím moc srovnávat, takže to ani tolik nevadilo. Dodneška si pamatuju, jak jsme byly na větvi z prvních grafických her co jsem viděl, když táta koupil v bazaru to Atari. A nebo když dojely kolotoče s herníma mašinama :)
Každopádně si myslím, že programovat tehdy grafiku pro 8bity byla asi vůbec slušná rasovina. Prý se to dělalo přes milimetrový papír, kam se zakreslily jednotlivé pixely a podle toho se ručně zadaly do počítače - což muselo být asi opravdu peklo. Osobně jsem neměl tu čest - můj C64 má ještě tu starší verzi basicu, bez gr. příkazů a adresovat videopaměť jsem neuměl, a ani literatůra co jsem měl k dispozici, neuváděla jak na to, IQčko jsem odpráskl dřív, než jsem si to mohl vyzkoušet a až teprve na Gumákovy jsem si vyzkoušel prvních pár grafických příkazů, většinou jednoduché grafy - svůj počítač jsem tehdy měl hlavně kvůli fyzice, která byla tehdy můj hlavní koníček. První hříčky jsem napsal až na 486 pod Céčkem.
Prý se to dělalo přes milimetrový papír, kam se zakreslily jednotlivé pixely a podle toho se ručně zadaly do počítače
Ano, přesně tak jsem si v osmdesátých letech "nascanoval" svoji fotku. Matka jako učitelka na univerzitě měla poměrně volný přístup ke kopírce, tak mi fotku na milimetrák zkopírovala a já to pak ručně "digitalizoval" a každých osm pixelů n řádku převáděl na byte. Byla to rasovina, ale povedlo se :-)
Tohle hodně záleželo i na signálových obvodech konkrétní TV. Na černobílém Merkuru to bylo naprosto v pohodě, na barevném Oravanu se kolem znaků trochu objevovala barevná duha. Spektrum mělo malé rozlišení, takže přenášená frekvence byla kolem 3MHz, což je dostatečně nízko pod 4,43MHz Palu. Ovšem pokud se měly zobrazit znaky barevně, docházelo k jejich rozmazání, protože barevná rozlišovací schopnost Palu je ještě menší než možnosti toho Spektra - asi jen 160 čar na celou obrazovku. Také hodně záleželo na tom, jestli byla TV připojená přes anténu nebo přímo přes videovstup.
Ono také několik let trvalo, než se autoři naučili používat proporcionální písmo. Zpětně (v roce 1989) bylo docela nepochopitelné, proč s tím nezačali už dříve. Rutiny byly celkem jednoduché a kolovala i verze, která uměla zobrazit proporcionální písmo rovnou z basicu (tuším přes příkazy pro tisk na tiskárnu). Zkuste se podívat například na textovku Belegost.
ACH JO... :-D
Díky za skvělý článek. Moc jsem se na něj těšil a nezklamal. Mimochodem, je to historie celkem... nedávná a hra je už taky trochu někde jinde, ale pamatujete Overkill?
Dobrej a inspirativní článek. Trochu se učím céčko a zatím programuji jen takové píčovinky v konzoli. A docela mě zaujala ta knihovna ncurses a možná bych si zkusil napsat nějakou hru. Myslíte, ze by v tom šla udělat třeba plošinovka, skákačka? Že bych měl nějakého panáčka složeného z hvězdiček a za ním by se pohybovalo písmenkové pozadí, jak by chodil doprava a doleva, a skákal by...
Díky moc za parádní článek, díky němu jsem si vzpomněl na tuto hříčku z Atárka 800 :-)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=4353
Kolik času jsem u ní jako dítě strávil, a to jsem se o Star Trek prakticky nezajímal :-)
Cekal jsem od casti o IF ponekud vic, ale ja jsem na textovky vysazeny :).
Mozna to bude v nejakem dalsim dile, ale prekvapilo me, ze v clanku neni neni ani zminka o firme Infocom a cely popis zanru se toci kolem Colossal Cave, ktera je sice rozsahla, ale jinak celkem primitivni.
Co treba nejaka zminka o pozdejsich perlach zanru? O AGT, soucasnych VM pro Z-machine na nejruznejcich platformach (na tech hodinkach je ostatne, nepletu-li se Frotz a CCA prepsana do Z-machine), programovani textovek v +- prirozenem jazyce, o v nasi zemi popularni Indym od FF?
Kif je tady: http://adq.livejournal.com/110236.html , jen pozor na to, ze ta verze 0.5 ma problemy se z8 soubory. Oprava je jednoducha, ale chce to rekompilovat. ADQ bohuzel na to uz asi kasle, takze oprava jedine svepomoci.
Bud musite Kif zkompilovat s git verzi ZMPP (ta uz ma opravu), nebo mi napiste a ja vam ten Kindlet poslu.
Nebylo by špatné zmínit něco i z českých dílen, Crypta, Fuckstory, Psychohazard, nebo třeba Saboteur.Vlastně, když jsem psal o textovkách, měl jsem na mysli tahle "vyprávěná" RPG, nebo adventury.
Mimochodem jsem zapáleným hráčem Dračího Doupěte (podobný D&D a měl by dokonce z jeho principů i vycházet) A když tak porovnávám hry pro PC (a mnohdy i filmy), tak si kolikrát říkám jak moc se autoři inspirovaly právě zde... :)
Z predchadzajucej adresy sa mi nepodarilo hru ani spustit ani skompilovat. Takze ak by mal niekto zaujem, tak na githube existuje aj funkcna verzi https://github.com/hackndev/0verkill
Rogue som dost hraval pred cca 4 rokmi, a teraz po precitani clanku nasiel online java verziu:
http://www.hexatron.com/rogue/