Celou dobu sleduju tenhle seriál, ve kterém jsou neskutečně vyčerpávající informace o hw a sw, se kterým jsme se, někteří z nás, měli možnost setkat/setkávat v dobách dávno minulých. Tak trochu jsem tajně doufal, že se nakonec článku o Amigách dočkám, protože porty některých her byly i pro Amigu nebo některé hry na Amigách přímo vznikaly a později byly portovány na jiné platformy. A k mojí velké radosti jsem se dočkal! :-)
CDTV mělo vážně starý Kickstart 1.3, který byl velkou slabinou. I když jsme se na vydání CDTV dost těšili, setkání s CDTV bylo spíše zklamáním (kromě designu a CDROM), protože to byla v jádru "trochu lepší" Amiga 500.
Oceňuji i zmínění žabomyší války mezi Amigou a Atari (ST). Paradoxně Amize pomohla konkurenční Atari, která poskytnula finanční injekci, bez které by nastal konec Amigy ještě dříve.
Pravděpodobně neexistuje lepší výběr než screenshot ze hry Chaos Engine pro demonstraci toho, co se všechno dalo se 32 barvami dokázat.
Blitter, Copper, 4 kanály 8-bit Stereo, scrolling a oddělené procesory, to je výstižný výpis toho, co udělalo Amigu legendární.
Jen bych ještě dodal, že Amigy měly okenní systém alá Widle už v roce 1985, CDTV měla i disketovou mechaniku (880kB), preemtivní multitasking, Amiga 4000 se používala především jako výkonná grafická stanice v tv studiích a se Zorro sloty mohla mít až neuvěřitelných 1,3GB RAM. Což je na svoji dobu ohromující.
Screenshot ze hry Agony (obr. 10) a Black Cryptu zapříčinil koupi mojí Miggie (A500+) před 20 lety a moji lásku k Amigám, která pořád trvá.
V dnešní době sice existují pokusy o reinkarnaci v podobě AmigaOne X1000, ale cca 60 tis. se mi za ni vyhodit nechce. Proto pro dnešek končím s programováním a jdu zase hrát Agony (tak jako každý den za poslední měsíc) :-)
Vážený autore věz, že jsi jednomu nešťastníkovi ve 3h ráno způsobil ohromnou radost. DĚKUJI!!!
A ja dekuji za moc pekny prispevek.
O OS s multitaskingem se jeste zminim, protoze byl udelany opravdu dobre, ostatne jeste W95/98 (tj. o vic nez 10 let pozdeji) nedokazaly rozumne prioritizovat "multimedialni" operace, nemluve o praci s disketovou jednotkou :)
Urcite bude krome workbenche a her stat za zminku u Directory Opus a asi i graficke programy (DPaint...).
To máte pravdu! Pamatuji se, když jsem na prvním Celeronu na 400MHz se 128MB RAM formátoval pod Win95/98 disketu. Systém se stal zcela nepoužitelným. Tahle zkušenost mi vždycky vyvolá vzpomínku na časy, kdy jsme se snažili z Amig vymačkat co se dalo (abychom písíčkářům ukázali, že PC je šrot :-D).
Takže na Amize 500 s 1,5MB RAM, externí FDD i HDD se v jednom okamžiku odehrávala editace modulů v OctaMedu, přehrávaly se jiné moduly, editovala se grafika v DeluxePaintu IV, cosi se tisklo na jehličkovce, dokument otevřený v ProWriteru, formátovala se disketa i externí HDD, samozřejmě běžel Workbench a aby se uživatel nenudil, tak ještě hrál nějakou jednoduchou gamesku. Připomínám, že to bylo na holé Amize 500 se 7MHz a systémem nabootovaným z diskety.
Pokud bude následovat část o sw na Amize, budu jedině rád, i když shánění takové tuny informací zabere spoustu času.
Ještě jednou děkuji za celý seriál!
Mozna by stalo se zminit i o programu Scala, ktery vyuzil planarni grafiku amigy pro titulkovani videa a prezentace. To byla asi nejvetsi profi pecka na Amize, spolu s genlockem se pouzivala snad v klazdem TV studiu v analogove dobe zpracovani. V dnesni dobe je uz portovana na PC a zamerena trochu jinym smerem.