Pamatuju si jak na to aby tam ta baba mluvila (zvuky sly) muselo byt 2mb ram , v dobe kdy to nebylo obvykle tak jeden kamos donesl zvukovku , dalsi pameti a uz jsme .
A kamos co mel IBM PS/2 (tusim ze to bylo to s tou nejrychlejsi sbernici ) tak kdyz tam mel vicero jednotek krasne se mu to zpomalilo ze byl hodne velky cas premyslet nad taktikou :)
Škoda, že autor vynechal ve svém výzkumu klasické real time námořní hry Harpoon (http://en.wikipedia.org/wiki/Harpoon_%28video_game%29 ) a Great naval Battles (http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Naval_Battles ), zejména tedy první díl, který měl i vyloženě strategickou kampaň (další díly byly spíše taktické a moc se nepovedly, ve srovnání s prvním určitě ne).
Ale i tak by měly být zmíněny, protože představují klasický protipól konvenčních RTS a ukazují, že RTS nikdy nemusela být "jen" o tom, že stavím továrny a spamuju pajďuláky a posílám je na opačný konec mapy seč můžu (přeháním, ale snad si rozumíme).
Tak to je dobrá zpráva - budu se těšit!
Jen bych dodal, že zatímco dnes jsou "wargames" jednoznačně "niche" záležitost, tak před 20 - 30 lety tomu bylo jinak a tyto hry byly +/- plnohodnotnou součástí "mainstreamu", k odtržení došlo někdy na přelomu století, poslední hry na toto téma, které měly regulérní mainstreamové ambice, byly Fighting Steel resp. Jane's Fleet Command z přelomu století, ale třeba série Distant Guns/Jutland je už vyloženě minoritní záležitost (o což se ovšem vydatně stará svou poměrně pitomou prodejní politikou i jejich distributor, ale to by bylo na samostatnou diskuzi).
Tak u Dune 2 si pamatuji na dobu kdy jsem měl ještě 80386 a asi 4MB RAM. Jednou jsem u toho ovšem skoro prodělal infarkt. Poslední mise za Ordos, poslední 2 budovy nepřítele na mapě. Kdo to někdy hrál, ví že mise za Ordos byly vždy nejtěžší, slabé zbraně, raketomety jen ze Starportu, sabotér byl k ničemu (spolehlivě trefil leda tak zeď). Těžké tanky měli k dispozici o misi později než ostatní. Atraidové měli bezesporu nejlepší tank ve hře, Sonic. Jejich jednotky spolehlivě decimovali co jim přišlo do cesty a navíc mohli střílet přes sebe aniž by se poškozovali. Harkoneni mohli v době paláců používat zákopovou válku, prostě jste stříleli rakety a ani jste nemuseli pořádně vystrčit čumák ze základny. Jenže Ordové neměli nic, tak jsem to hrál, měl 2 poslední budovy ke zničení, připravoval jsem se na jejich likvidaci a nejednou počítač zhasnul, vypli proud a je to neměl uložené, tehdy jsem mysle, že to vyhodím oknem.
Mimochodem k těm chybám, měl jsem poslední už údajně opravenou verzi Duny 2, ale chyb tam stejně bylo několik. Počítač sice dokázal nahradit zničené budovy, ale pouze některé, obvykle jen věže, elektrárny a radar. Nepřátelský harvester po přejetí vojáka zastavil do té doby dokud na něj někdo nevystřelil, pak se někdy dal znovu do práce. Starport měl takové vrtochy kdy se prostě zasekl, fregata nepřiletěla a budova se tak zasekla na celou misi, ani zničení a nové postavení nepomohlo.
Pak samozřejmě jednotky produkované v palácích. Fremeni si dělali co chtěli a útočili na co chtěli, dost zbytečné jednotky. Sabotér snad v životě netrefil budovu, vždy jen zeď. Na rakety se používal takový trik, protože nikdy neletěla přesně, uložit, odpálit, netrefila, tak nahrát a odpálit znovu.
jj s hrat za Ordos bylo nejslozitejsi. Ja jsem si nikdy moc nezvykl na ty jejich "prebarvovaci" tanky vystelujici rakety s nervovym plynem (nejakou drogou asi), ale zrovna proti Sonicum se daly pouzit. Hlavne bylo nutny hned po "prebarveni" ciziho tanku mu zadat nejaky utok, idealne proti budovam. Samozrejme to neni tak ucinny jako kolona deseti Sonicu + opravna + alespon 2 transportni letadla, ale lepsi nez utracet za Palac.
Jo, prefarbenym tankom bolo treba hned zadat prikaz. Najlepsie ho poslat naspat do zakladne a robit tolko skody, kolko sa dalo. Napr. taky prefarbeny devastator s autodestrukciou sa dal celkom prijemne vyuzit.
Celkovo ale stacilo nastavat raketove vezicky AI do cesty a bolo o obranu postarane. Obist mapu po okraji a zautocit na zakladnu "odzadu". Na utok vacsinou stacili 4 tanky a auticko (autickom nalakat obranne jednotky do palby tankov) a potom uz len dokonat destrukciu. :)
Inak sa mi zda, ze raketometom sa dalo vyhnut. Teraz ale uz neviem, ci to bolo v Dune2 alebo Dune 2000. Rychlo chodiace auticka zmenili policko, kym dopadla raketa. Raketomety boli dobre akurat na raketove vezicky a likvidaciu budov.
Zato ale v Dune2000 sa za Ordosov dala hrat taka partizanska vojna, ked sa ofarbili superovi harvestre, odniesol ich cariol na hracovu zakladnu, vylozili vsetko korenie a ked vysli z rafinerky, cakal na ne rad veziciek a bolo po harvestri. A to opakovat dokola, az dosli pocitacu kredity a nemohol uz nic vyrabat. A potom uz len spokojne likvidovat superovu zkladnu. Bolo to zdlhave, bolo to nudne, ale bol to zaroven aj taky "The Ordos Way". :)
Inak na margo sonic tankov - mne sa zda, ze oni sice mohli cez seba strielat, ale robili si aj male poskodenie. Preto bolo vyhodnejsie ich poukladat tak, aby nestrielali cez seba. A tusim to bola jednotka s najdlhsim dostrelom, takze podla mna najsilnejsia jednotka v celej hre (a za rozumnu cenu :) ). Fremeni boli uplne nepouzitelni, jedine tak na nahodne odhalovanie mapy. Atreidi mali tusim este ornitoptery, ale to tiez bolo take onicom.
ornitoptery na budovy boli dobre len ked neexistovali veze, inac rychlo kapali.
vyborne boli v 2 veciach:
a) ked komp utocil v presile, tak najprv bombardovali utociace jednotky
b) pri vela prachoch pred utokom dokazali odlakat veze, ktorym chvilu trvalo kym sa natocili spat na jednotky
S přebarvovacím tankem tam byl zas bug, už si to přesně nepamatuju, kdy se kliklo tuším u přebarvené jednotky na Attack a čekalo se. Jednotka se pak přebarvila zpátky, ale mohli jste jí dávat příkazy dál a nepřítel na ni neútočil, s tímhle byla hra za Ordos nejjednodušší ze všech :D
deviatory sa dali vyuzit dobre tak, ze po tom ako nepriatelsky tank na cas ozelenel, bolo treba dat attack a s kurzorom zmenenym na terc s volbou targetu cakat na vratenie tanku na svoju povodnu farb a az potom mu dat order. Ten order bol brany ako od svojho naozajstneho sefa a tym padom mohol nicit svoju zakladnu donekonecna/kym mu computer nedal iny rozkaz.
Tam těch chyb opravdu hodně. Např. to, že nepřátelské jednotky útočily vždy pouze z jedné strany a nikdy nezměnily taktiku, prostě jen tupě posílaly jednotky ke zničení. Kdosi skripty umělé inteligence Dune II analyzoval a zjistil, že skript sice obsahuje inteligenci pro taktizování, ale díky chybě nikdy nedošlo k aktivaci potřebných procedur.:)
I tak ale Dune II byla úžasná hra. Nedávno jsem si ji zahrál znovu za všechny strany a jediné, co mi opravdu chybí, je možnost zvolit více jednotek najednou a dávat hromadné příkazy. Naproti tomu díky tomu byla hra o kus obtížnější (bylo těžké synchronizovat útoky), tak tím byla aspoň kompenzována malá umělá inteligence nepřítele.:)
Zkus Dune legacy. Remake co používá originální soubory s grafikou a zvukem.
Označování více jednotek najednou, multiplayer, vlastní mapy atd.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/dunelegacy/index.php?title=Main_Page
fremeni byli náhodou super - akorát bylo potřeba postavit tak 10 paláců a už se jenom kochat jak čistí mapu. Jednou se mi jich podařilo nashromáždit tolik, že to na minimapě vypadalo jako ložisko koření na pochodu :D
Jóó DunaII to byly časy, to jsem byl ještě mladý a krásný. Teď už jsem jenom "a".
Jeste bych zminil jednu peknou RTS, ktera tu byla jeste pred Dunou 2 - Powermonger od Bullfrog. Ta mela na svou dobu pomerne hezkou vektorovou 3D grafiku s moznosti otaceni a zoomovani.
Jinak co se tyce zastaveni harvesteru v Dune 2 po prejeti pesaka tak myslim, ze to nehralo moc roli, IMHO protivnik tezit spice v podstate nepotreboval, nebot podvadel.
Co se tyce zminky o tom, ze by mentati pomoci melanze mohli (castecne) predvidat budoucnost, to IMHO neni soucasti kanonu. V souvislosti s mentaty se zminuje spis safo dzus, ktery ma zlepsovat jejich mentalni schopnosti, ale rozhodne ne do paranormalnich oblasti.
O Powermonger a predevsim pak o Populous (predchudce a docela revoluce ve hrach) bude samostatny dil serialu.
O mentatech jsem se mozna zminil nepresne, neslo tam o videni do budoucnosti ("toto se urcite stane presne tehdy a tehdy"), ale spis o jeji odhad, protoze meli vetsi citlivost na vnimani ruznych okrajovych podminek atd.
tak teda pre upresnenie :-)
do buducnosti videli najma navigatori Gildy a to prave vdaka koreniu.
mentati boli "ludske pocitace", ktori pouzivali stavu safo pre zrychlenie cinnosti mozgu - samotne pocitace a cokolvek co pripominalo AI bolo zakazane po vojne proti "mysliacim strojom" mnoho rokov pred udalostami v dune - a pre extremne rychle logicke myslenie boli vynikajuci vojenski strategovia
inak dune 2 je genialna hra, vsetko po nej je viacmenej to iste - tazit, postavit, vyrobit hafo panacikov a poslat na druhy koniec mapy. a je jedno za ktoru stranu hrate, stale rovnaky princip, len male zmeny v jednotkach a budovach. hra ktora to meni a ktora imho posuva rts dalej je starcraft
Pre tych co si chcu dnes zahrat dune II a nechce sa im patlat s nastavenim dosboxu vznikol projekt dune legacy http://dunelegacy.sourceforge.net/ Vacsina distribucii ma balicky v repozitaroch. Treba k tomu originalne subory z duny. Pekne funguje vo fullscreen aj v okne.
A pro ty co to nechtějí ani instalovat existuje port originál verze do html5. Běží to zkrátka v prohlížeči. A můžu říct, že to funguje docela dobře: http://play-dune.com/
Nejlepsi je nechat AI poradne vysilit - jen at si porad posila jednotlivy vozitka, s tim si raketovy veze snadno poradi. Potom udelat poradnou armadu (v sestem levelu dejme tomu 10 tezkych tanku + 3 raketovy na cizi veze) a idealne zboku blitzkrieg na zakladnu AI. Taktika posilat kazdy vozitko co se vyrobi proti protivnikovi nefunguje.
jj to taky funguje (kdyz to umoznuje teren a nepresahne se celkovy pocet budov), ona totiz AI (aspon co jsem vypozoroval) nedokazala zastavit raketovy tanky ve vzdalenosti, kdy uz ty tanky mohly strilet, ale veze jeste ne.
btw to omezeni na celkovy pocet budov je kriticke zejmena v posledni urovni, protoze AI (vsichni tri protivnici) toho ma nastaveneho tolik, ze se neda postavit poradna zakladna, takze se napred musi neco vybourat :D
Tuhle misi jsem 2x dohral bizardni chybou AI. Bohuzel jsem se pokazde dostal do stavu kdy obe strany nemely silu na to vyhrat (doslo koreni). Nicmene se dal vzit harvester, dojet k nepratelske zakladne a objet cizackou budovu Nepratelsti vojacci zkouseli strilet pres ni (coz neslo) cimz ji po case znicili. Pokud byl harvester znicen, automaticky na zakladne pristal novy a jelo se znovu. Takhle si byl nepritel schopen znicit sam celou zakladnu :)
Paranoiu jsem měl raději než Dunu, hlavně kvůli:
- možnosti dávat příkazy více jednotkám najednou
- možnosti přiřadit jednotku štábu a pak je zdálky řídit
- obnova koření. Stačilo si oplotit polovinu hrací plochy a pěstovat koření. Když se nevysbíralo celé, zas rychle dorostlo. Takže žádné kombajny, ale hezky ručně armádou sběračů. :-)
Duna II padla 2x za všechny rody na Amize, později 3x na PC taky za všechny rody. Souhlasím, že za Ordosáky to bylo nejtěžší. Hlavně poslední dvě tři mise.
Škoda, že se mi nikdy nepodařilo dohrát Dune2000, ale doživotní trauma mám z 18 levelu Settlers 1. Hraju je pořád, ale tímhle tempem se bojím, že je v tomhle životě už ani nestihnu dohrát :-)
Jinak díky moc za článek!
Linky za článkom sú staré (z OTTD a TTD).
No a v Dune bola ešte jedna chyba, ktorú vedeli využívať Ordosi. Ak sa prefarbilo vozidlo na farbu Ordosov pomocou zbrane v 5. leveli alebo 6. a nastavil sa útok na protivníka, tak protivník útok nezastavil ani po odfarbení vozidla. Protivník sa tak ničil sám. Echo tanky Atreidov zas boli chránené pred sebou samými, takže to bola najsilnejšia zbraň celej Duny. Ale to sa zrejme o chybu nejednalo. Navyše Ordosi ich nedokázali prefarbiť na svoju farbu, takže to bolo ideálne pri boji proti Ordosom. Boli v podstate bezbranní, pretože nemali poriadne zbrane.
Zabudol som. Útok sa musel nastaviť až po prefarbení vozidla na farbu protivníka, ale predtým už musel mať hráč klepnuté na útok (menu ostalo hráčovi aj po prefarbení naspäť zo zelenej farby a keďže sa jednalo o farbu protivníka, tak už na vozidlo neútočil. V podstate toto vozidlo aj keby bolo neviem aké slabé dokázalo takto zničiť aj najsilnejšie tanky.
Na mé 386 SX 40 se navíc vše co bylo na obrazovce pohybovalo rychleji a přesněji, než to co bylo mimo obrazovku. Takto jsem mohl ujet s hořícím autíčkem nepříteli, nebo celkem přesně jako Harkonen trefit z paláce raketou cíl. Stačilo udržet obrazovku nad raketou, nebo v případě toho autíčka tak aby na obrazovce bylo mé autíčko a nebyly tam nepřátelé.
si spominam ako ma Dune II fascinovala graficky .. v tej dobe 4 farebnych Sever proti Juhu, Sokoban, 16 farebnych kockatych rozne velkych divne sa pohybujucich CGA, EGA farebnych skvrn po obrazovke zrazu 256 farebna krasna detailna grafika VGA od neznamej firmy Westwood .. si spominam aku radost mi robilo stlacal tie dve hore umiestnene tlacidla :D :D .. grafika harvestrov bola tak dokonala, ze z chrobacikov, co zbierali tiberium v C&C 1 som mal sok ..
Na Amigu vyšla evidentně odladěnejší verze než na PC, protože AI v Amiga verzi stavělo znovu všechny zničené budovy kromě Construction Yard a poškozené budovy velmi agresivně opravovalo. Jediná účinná taktika byl první masový útok na Construction Yardy. Pak už se to dalo. Taky Starport fungoval bez problémů. Navíc v něm bylo oproti PC verzi něco jako buzra, takže dost často šlo nakoupit zbraně za úžasně výhodné ceny.
Docela by mě zajimalo, jak je to se zdrojovými kódy starých her. U kterých se kódy nedochovaly a u kterých ano.
Skutečně záleželo na verzi Duny II. Verze 1.0 pro PC měla ty bugy o kterých se píše, tj. počítač nestavěl budovy (jen je opravoval - rychleji, než hráč :-), harvester se zastavil po přejetí cizího vojáka, někdy se zasekl starport atd.
V další verzi to už bylo opraveno, jen ta burza na Starportu mě přišla hodně řízená PRNG, protože změna hodnoty například o 70% je už dost nereálná :-) Na druhou stranu nakoupit pět harvesterů za á 150 kreditů nebyl špatnej obchod...
Btw - číslo verze se píše hned v úvodní animaci, tuším ve chvíli, jak tam "rotuje" červený nápis.
V dune co jsem hral ja byl jeste jeden bug. Kdyz na kombajn vystrelil vojak, kombajn ho chtel preject za kazdou cenu. Vzhledem k tomu, ze vojak chodil rychleji nez kombajn, stacilo vylezt na skalu a kombajn cumel u skaly do konce hry (vojak musel dostat prikaz k strelbe jinam)
Dalsi zajimava volba byla strilet rakety do pevneho bodu, kudy jezdlily AI jednotky, bylo to celkem ucinne proti rychlym jednotkam.