V roce 1985 vyšla hra dost podobná těm z tohohle dílu, Tau Ceti. A o rok později Academy. Byly graficky úžasné, stínované 3D. Mohli jste si sami navrhnout "tank" včetně uživatelského rozhraní a výbavy, byly tam různé mise. Academy byla první "opravdu 3D hra", kterou jsem kdy hrál.
Driller, to byla parada :) https://www.youtube.com/watch?v=vh_UTcHcnCY
Mel jsem verzi pro Sharp MZ-800 a bylo to skutecne jak z budoucnosti :)
Dark Side (https://www.youtube.com/watch?v=mM1M10V23Yk) a Total Eclipse (https://www.youtube.com/watch?v=9_U0V10NlBY) byla taky nádhera a doufám, že článek neopomene ani Sentinel (https://www.youtube.com/watch?v=Dt-apOK6iM8) a 3D Construction Kit, první editor 3D her.
Nene, už to napsal někde výš, byl to Chequered Flag: http://www.retrofusion.org.uk/article/618/chequered-flag/ Možná to bylo k 48k Spectru? (Měl jsem jen kopii té kazety.)
Chequered Flag byla samostatne prodavana hra od Psionu. Na uvodni kazete ke Spectru 48K (Horizons) bylo bourani zdi Thro'The Wall v BASICu a tot z her vse.
Na originalni kazete k ZX Spectru+ byla jina hra, taky boruani zdi, ale zboku a napsana v assembleru.
Otazka je, co za nelegalni software daval na svou uvodni kazetu Didaktik, tam byl tusim pocesteny Horizons, ale o dalsich programech nevim.
To je fakt, na kazetě ke Spectru 48K je z her jen ta basicová zeď, na kazetě ke Spectru + je assemblerová zeď a obarvovací bludiště, k Didaktiku Gama je stejná kazeta jako ke Spectru 48K, jen přeložená do slovenštiny (ta zeď je tam pod názvem Mur). Ale viděl jsem i krabici, kterou prodával přímo Sinclair, bylo na ní jeho logo a duha a obsahovala několik kazet, na každé bylo také jeho logo a byl mezi nimi i Chequered Flag. Nevím ale, jestli byla prodávána spolu s některými počítači.
Zajímavé. Porovnejte si to s C64 verzí: http://www.youtube.com/watch?v=KMgjmIW8fd8
Verze C64 je barevnější - auto i trať. Jede to v režimu 160x200 - 4 barvy na čtverec 8x8.
Spectrum ale evidentně počítá rychleji, hra mi na něm přide plynulejší a dráhu vykresluje na větší vzdálenost, C64 kreslí jen kousek trati dopředu. Je tu znát 3,5x větší takt procesoru. Proto mi na C64 přišla hra dost těžká, ono projíždět zatáčky při 2 FPS + skákajícím autě, to chce křišťálovou kouli :-).
A komodor má lepší zvuk, je tam použit nějaký filtr.
rozdiel v rychlosti CPU nebol az tak velky. Na Z80 trvali niektore instrukcie naozaj vela taktov, takze sa to ciastocne kompenzovalo. Ale je pravda, ze Z80 3,5MHz bol proti 6502 1 MHz rychlejsi - odhadujem 20-150% pripad od pripadu. Zaujimavy je Atari - ten mal 6502 taktovanu na 1,7MHz, ale tusim kvoli niecomu nebol o 70% rychlejsi od C64.
U Atarka si par taktu vzdycky vzal ANTIC pri pristupu do pameti - jak obrazove (bitmapa/znaky + sprity), tak i pameti, kde mel svuj display list (program).
Kdyz se ANTIC vypnul, resp. kdyz se mu zakazala DMA, tak bylo Atarko o dost rychlejsi a tam bys mel rozdil od C64 namerit v poradku.
Je to sice uz skoro 20 let, ale snad se trefim - vypnuti DMA:
POKE 559,0
;-)
diki za objasnenie.
obcas ma napadlo, ze ten kopec monochromatickych hier vo vysokom rozliseni na ZX spectre by sa dali portovat na Atari 8 bit, aj by to Atari asi stihalo, keby neboli 6502 a Z80 tak rozdielne. Takto by to bola mravencia praca.
Taky Knight Lore na Atari je portovany tusim z BBC micro ktory ma tiez 6502. Na youtube som videl aj pokus portu na C64, ale na C64 je viditelne pomalsi. Ci je to len kvoli CPU netusim.
To se strasne tezko porovnava. Pri adresovani to pri dobrem naprogramovani na 6502 ani nechybelo, tam je ostatne 128 16bitovych adresovych registru zejo :)
Pri aritmetice to je uz jine, na druhou stranu napriklad 16bitove ADC trvalo 4x tolik cyklu co 8bitove ADD registru A s jinym registrem (mluvim o Z80) - proste ta scitacka je skutecne jen osmibitova :) Jedinou vyjimkou jsou pokud si dobre pamatuju instrukce INC/DEC, kde 16bitove varianty jsou sice pomalejsi, ale nemaji 2x tolik cyklu (proste se usetri fetch+decode).
Rekneme ze na 6502 byly instrukce o neco jednodussi (krome adresovani) ale zase v poctu cyklu kratsi - dobre je to videt na podminechych skocich napriklad.
Sice to není střílečka, ale ve 3D to jede také: http://en.wikipedia.org/wiki/Knot_in_3D
Po chvíli "uzlování" to začal být docela adrenalin :)
Davam do pozornosi Capture The Flag z 1983. Wolfenstein like grafika, 2 rozne kamery.
Pre VIC-20 (3,5 kB RAM !!! ) a o nieco plynulejsia verzia pre Atari 8 bit.
Vic 20:
https://www.youtube.com/watch?v=YtQEbYhYb28
Atari 8Bit:
http://www.youtube.com/watch?v=6i59yy4S5Go
Inak na Vic20 je aj port DOOMa tusim s prvymi 5 epizodami. Ale ten uz vyzaduje 24 kB RAM.
No to me pos.. :)
Tak prolitnu tema a rikam no nic moc pro me a vzpominam co bych z tech aktualnejsich co nebyl cas vyzkouset. Jenom si uz tak deset let pamatuju, ze to byl kousek vydany kolem obdobi mechwarrioru a zaboha si nemoh vzpomenout jak se to jmenuje. jen ze to bylo rts riznuty fps s taktickym ptacim pohledem, ale nutnosti odedrit vetsinu prace ve fps modu a ze to bylo nejaky scifi kde se recykloval material z rozstrilenych protivniku. no chvilku zkousim hledat a co z toho nevypadne... predelavka battlezone pro pocitadlo z devadesatych.
Trošku si pod tímhle článkem přihřeji polívčičku a dám sem odkaz na můj pokus o retro remake asi nejlepší 3D tankové střílečky na ZX Spectrum vycházející z Battlezone a to 3D Tank Duel (http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0005136). Bohužel je to pořád tak 95% před koncem a cílová platforma také není nejprogresivnější (jako správný retro remake je to retro i na cílovou platformu - J2ME ;-), takže kdo ví, jestli to dneska ještě někdo vůbec spustí...
Kdyby někdo chtěl source, mohu dodat...