Dobrý den,
ano, záleží na konkrétní situaci.
Mě osobně např. před změnou na dvojtatifní distribuční sazbu (D27d) vycházelo lépe nabíjet výhradne dle spotové ceny, protože sazba D02d byla stále ve vysokém tarifu. Naopak s možností 8 hodin nízkého tarifu, pak nabíjení domácí baterie i elektromobilu přesouvám nejčastěji na čas od 2:00 dále. Tehdy i spotová cena vychází nejníže.
VS.
Ty cykly baterie nejsou zadarmo. Opravdu se vyplatí spotřebovat elektřinu ze sítě tím že ji proženu přes baterii (a část ještě proměním v teplo ve ztrátách) ? Není levnější když není dost slunce (tj. v zimě) nechat v baterce nějakou rozumnou hladinu napětí (40-60% kapacity) a elektřinu co nevyrobí FVE použít ze sítě přímo ?
Dobrý den,
já jsem toho názoru, že baterii jsem si už jednou koupil (teď neřešme, jestli s dotací nebo ne) a je škoda, je nevyužít. Navíc tímto způsobem ji budete naopak v zimě minimálně cyklovat, což jí také neprospívá. Obecně se doporučuje ji v zimních měsících alespoň 1x týdně dobít do 100%, už kvůli kalibraci BMS. Nové auto také nebudu šetřit a budu s ním jezdit, zvlášť v prvních letech, kdy jeho zůstatková cena nejvíce klesá.
Nicméně mě se to např. noční nabíjení vyplatí vždy. S distribuční sazbou D25d (bojler) nebo D27d (elektromobil) je rozdíl mezi částkou za distribuci ve VT a NT je poměrně značný (viz článek). Proto se může stát a děje se to v zimních měsících poměrně často, že rozdíl mezi celkovou cenou v noci a přes den je třeba rozdíl 5-6 Kč/kWh. A pokud ten den bude zataženo, pak se mi opravdu vyplatí, třeba 5kWh dobít do baterie v noci a pak tím vyžít během dne. Naopak u distribučních sazeb pro tepelné čerpadlo to už takový přínos nemá, vzhledem k rozdílu v ceně mezi NT a VT.
VS.
To je ale pomerne neekonomicka uvaha. Pokud mne baterky vysly na vice nez petinasobek ceny stridace, tak koukam hledet at se investice alespon castecne vyplati. U auta totez. Nebudu kupovat kram ktery je vecne v servisu, dily drahe a zere jak tank.
Jina uvaha by byla pokud hodlate casto pouzivat backup a vyplati se vam to vic jak UPS. Zatim me omezene zkusenosti jsou takove ze stridace ( a to i takovy stankovy off grid kram jako axpert king ) jsou mnohem efektivnejsi nez UPSky. Nedejboze ty trifazove. Muj provozni hybridni stridac od Sunwaye ma o 150W mensi spotrebu ze site nez predesla UPS s ani ne polovicnim vykonem. Nehovoric o caste vymene olovenych baterii ktere odpadaji na 10let (v ramci zaruky).
Nevim jak vase BMS, ale moje (pro LFP, udrzba a cyklovani se treba pro NMC,LTO nebo Pb zasadne lisi) dela rozhodovani u udrzovacich cyklech sama. Je to jedna z podminek zaruky 10 000 cyklu/10 let. Ja maximalne mohu rici: nabijej ted ze site. Pokud to udelam aspon jednou za tyden tak BMS je spokojena. V opacnem pripade nabije v noci sama kdy uzna za vhodne.
Udrzovaci cyklus nebo predefinovany cyklus se pochopitelne nekryje ani uplne s NT nebot HDO jsou vysilany pouze zhruba v nejakych vymezenych casech a distribuce s tim muze cvicit nebot tim reguluje vyrovnavani spicek v siti. Aby to clovek delal presne tak musi mit nekde vyvedenou signalizaci HDO blokace a nad tim dalsi logiku.
Vyplatí se nabíjet tu baterii ze sítě? Někteří argumentují tím, že baterie odejde dřív stářím, než ji člověk oddělá jen při používání u fotovoltaického systému, ale když si člověk vezme předpokládanou kapacitu, která přes ty baterie za životnost proteče, tak vychází jedna kWh, která projde přes baterie, na 2,5-3 Kč. Tak velký intradenní rozdíl na spotu není úplně obvyklý. A to do toho nepočítám ztráty, kdy se to mění ze střídavého proudu na stejnosměrný a pak nazpátek a i samotná baterie má ztráty.
EDIT: Dívám se, že než jsem to dopsal, tak už jste na to odpověděl někomu jinému.
6. 3. 2024, 10:56 editováno autorem komentáře
Teď na spotu jsou ty ceny opravdu stabilně nízké, ale ještě v druhé polovině minulého roku byly dny, kdy byl rozdíl jen v ceně silové energie i více jak 5 korun během jednoho dne. Ta kritéria kdy má či nemá smysl dobít baterie z gridu si musí každý vyhodnotit sám. Článek popisuje úvahy autora a nástroje jak to realizovat.
Ale abych odpověděl na tu kalkulaci: mám Solax, kde 1 kWh pořád s daní stojí cca 10 tisíc Kč. Jejich baterie také uvádí životnost 6 tisíc cyklů, ale když si člověk přečte, čím vším je to podmíněné, tak splnit to v běžném provozu FVE je prakticky nemožné. Proto jsem vycházel z (dle mého realističtější) hodnoty 4 tisíce cyklů -> 1 kWh x 4000 cyklů = 4 MWh. Ta baterie ale nepracuje celou životnost na maximální kapacitu, ta se postupně snižuje, navíc jsou tam vždy ztráty a člověk nejede cykly od 0 do 100 (já mám 10-100 v létě a 30-100 v zimě, takže ta kapacita není nikdy využitá na 100 %). Odhadl jsem, že reálně člověk v průměru využije 80 % kapacity. To znamená, že během životnosti přes 1 kWh baterii proteče 3,2 MWh. To dělá cca 3 Kč/kWh.
Beru to jako odhad při horní hranici, ale raději počítám s vyššími náklady a pak budu příjemně překvapený životností baterie než naopak.
A ta baterie se po těch projektovaných cyklech vyhazuje?
Pokud vím, "Cycle life" je ve slušné společnosti rigorozně definována jako 20% degradace z nominální kapacity při 100% DOD.
Tedy nic, co v běžném provozu baterie zažívá -> ani 100% DOD (a to si myslím, že obvykle má baterie další rezervu, která se ven nehlásí) a navíc mít z původně 10kWh úložiště jen 8kWh ho ještě nekvalifikuje k okamžité likvidaci.
Tím chci jen řici, že ta hodnota 3,- Kč/kWh je z tohoto pohledu Jirko značně přestřelená...
No, až bude mít baterie po 6 tisících cyklech v běžném provozu pořád 80 % kapacity, tak uznám, že jsem se mýlil a ten odhad je hodně přestřelený. Ale když jsem se ponořil do toho, co ty proklamace znamenají a jaké mají podmínky, tak jsem k tomu hodně skeptický.
Např. u panelů se taky uvádí, že mají záruku 25 let a lidi počítají s tím, že minimálně takovou dobu vydrží. Ale ona to není záruka na životnost toho panelu, ale na to, že výkon samotného fotovoltaického článku nepoklesne pod 80 %. Že za tu dobu odejde panel z jiných důvodů třeba kvůli nekvalitnímu pouzdření, to vůbec neřeší.
Reálně to vidím tak, že po 10 letech ty baterky prodám za nějakou nízkou zbytkovou cenu a koupím něco, co bude mnohem lepšího. To se bude ekonomika spíš blížit tomu mému odhadu. Kdo ty baterie dojede fakt do mrtě a bude mít štěstí, že vydrží, bude mít ty náklady na kWh samozřejmě lepší.