Název filmu má přilákat lidi do kina a nemusí přitom získat cenu za nejlepší překlad.
Mohli nechat originální název, ale troufám si říct, že 99,9 % čechů jeho význam nezná. I já ho jen tak tuším
Myslím, že ten český lehce přiblblý název se pro tu lehce přiblblou komedii docela dobře hodí a vystihuje, co asi člověk může v kině očekávat.
Vždyť to já nerozporuji. Pro čecha bylo v 90. letech na přilákání k obrazovce prostě lepší použít "Vzrušující svět osobních počítačů" než čistý překlad původního názvu.
Což mi připomíná třeba to, jak se v rámci samizdatového překladu Asimovovy "Foundation Trilogy" řešilo přímo s autorem, jak vlastně slovo Foundation přeložit. Samizdatové vydání se jmenovalo Základna, první porevoluční megaprasácký překlad jisté paní Pravcové prostě nazvali Nadace. Viz dlouhý příspěvek na databazeknih začínající větou "Když před konzulátem Nadace stojí Mobs Riot"
https://www.databazeknih.cz/zajimavosti-knihy/nadace-nadacia-nadace-15829
Ano, musí to být úžasný pocit, když Vám vaše dílo přejmenuje nějaké místní jelítko během 20 minut. Na druhou stranu to většinou není tak hrozné. Můžeme být rádi že někdo měl soucit a např. z Top Gun neudělali "Čáslavský pohár" nebo "Nejlepší pušku" ... aby to teda bylo divákovi bližší ;-)
Podobná situace je s hláškami a vtipy. Celkem mě kdysi pobavilo např. když Homer a March měli jít na schůzku SRPŠ ...
15. 8. 2021, 15:22 editováno autorem komentáře
Vysvětluju si to tak, že jazyky - a to i v rámci indoevropské rodiny - nejsou jen slovník+gramatika, ale i velký nepsaný kontext asociací. A těch je fakt hodně, i když je nevnímáme.
Proto doslovné překlady sice zachovají formálně význam slov, ale ten dojem z názvu filmu může být strašný. Být nerdem je docela fajn, ale jak to přeložit do češtiny?
Jde vůbec přeložit slovo "triumph", aby to neznělo jako odkaz na Triumf vůle od Leni Riefenstahl? Nebo v zemi, která zažila okupaci Velkoněmeckou říší i Sovětským svazem pojmenovat film jako "vítězství něčeho", aniž by to znělo trapně?
13. 8. 2021, 11:47 editováno autorem komentáře
Ono se to u nás pod tímhle názvem tenkrát vysílalo: https://www.csfd.cz/film/250767-vzrusujici-svet-osobnich-pocitacu/prehled/
Dovolil bych si upozornit na serial Halt and catch fire https://www.csfd.cz/film/372805-halt-and-catch-fire-pc-rebelove/prehled/ , ktery je prave o delani klonu IBM PC (alespon ze zacatku, pak se do toho zamichaji uz jine veci).
A jeste bych dodal mimo filmove tema, ze kusy architektury PC (AT) se pouzivaji i s jinymi CPU, treba Sparc, nebo PowerPC. Na desce se najdou stejne obvody cipsetu jako u x86, jen ten procesor je jiny....
Urcite neni od veci tematicky pribuzny film Piráti ze Silicon Valley:
https://www.csfd.cz/film/31875-pirati-ze-silicon-valley/prehled/
Z Německa mě napadá akorát 23, a to zase tak slavná historie nebyla. Ale jako pohled na Kukaččí vejce z druhé strany zajímavé: https://www.csfd.cz/film/91785-23/prehled/
Nebylo to tohle? https://www.imdb.com/title/tt9354500/
Ono je strašná škoda, že autor nedokáže napsat vyvážený text, kde by si nepoplival na všechny okolo a nevydával svoje osobní názory za fakta. Nevím jak to přijde ostatním, ale podle mě pasáže jako "Tam, kde poskládáte danou sestavu za řekněme 30 tisíc Kč, stejně vybavený Apple Mac/iMac bude stát nejméně 70 tisíc, spíše 100 tisíc Kč." jsou komické a připadají mi jako by autor ještě nedospěl. Jakou má tento text přidanou hodnotu? Podle mě práve pasáže jako tyto z článku dělají odpad.
Další věc co jsem si všiml je, že všechny články od autora jsou si v podstatě strašně podobné. Úplně mám pocit, jako bych to všechno už četl v jiném jeho článku... Stačí najít nějaké téma, plácneme tam Intel, Apple, a další, zrecyklujeme plivance ze starších článků, a je hotovo...
Pointa té poznámky je v tom, že v PC světě máte právě díky té otevřenosti, kterou Bill Lowe se svými lidmi použil, konkurenční boj. U Applu máte jediný správný stroj a jeho cenu diktuje jediná firma. Pro akcionáře té firmy dobré, pro zákazníka blbé. Nebo vám přijde logické, aby firma, která prodává ~15% všech smartphonů na světě měla 98% všech zisků z prodeje smartphonů? Zdůrazňuji, že já nijak nesoudím to, jestli je to prospěšné pro tu firmu, nebo jeslti je zákazník ochoten to zaplatit a pak se ze svého produktu radovat. Já pouze poukazuji na to, že jakmile je takto uzavřený ekosystém, ceny nediktuje konkurenční boj o zákazníka, ale pouze ochota přistoupit na toto "jediné správné náboženství". Bez ohledu na marže. Bez ohledu na kvalitu produktů. Bez ohledu na nesvobody uzavřené platformy. Bez ohledu na nyní v USA hojně řešené právo na opravu.
Nebo vám přijde logické, aby firma, která prodává ~15% všech smartphonů na světě měla 98% všech zisků z prodeje smartphonů?
To je asi na hodně širokou diskusi, ale docela logické mi to přijde. Je to snaha všech firem na trhu, motivace pro to zkoušet nové věci. "Budeme všichni průměrní" bylo mottem řízené ekonomiky, která právě dbala na to, aby nevznikaly "nelogické" rozdíly na trhu. Výsledek byl znát v celém Východním bloku. Všichni se měli stejně. Stejně špatně.
Samozřejmě je potřeba hlídat, aby taková situace nepřerostla v monopol. Ale na to máme mechanismy, a od takového bodu je Apple na hony vzdálený. Probíhá tu zdravé soupeření dvou hlavních konceptů vývoje a nezdá se, že by jeden v dohledné době požral ten druhý.
Souhlasím s tím, co tu bylo psáno, že mantrou Vašich článků je pohled odvíjející se výhradně od ceny, a hledáte vždy argumenty, jak "odůvodnit neodůvodněnost" proč je jeden dražší, než druhý.
No samozřejmě že u Applu nejde o monopol. Spíše o náboženství. Dokud jsou lidé ochotni platit násobek ceny konkurenčního produktu za to, že mají produkt od Applu s jeho OS, pak nechť tak klidně činí. Já se znovu vracím ke své pointě: kdyby byl macOS a iOS a všechny služby Applu k otevřeně dispozici i pro jiné platformy, i fanoušci Apple by z toho benefitovali: iPhony a iMacy by nutně musely být o něco levnější, jinak by si nenulové množství současných zákazníků Apple koupilo stejně kvalitní "iMac" třeba od Aceru či stejně kvalitní "iPhone" třeba od Xiaomi, případně od nějaké značky, která vyrábí u Foxconnu .... stejně jako Apple.
Apple to zkoušel v devadesátých letech, například Umax vyráběl klony Maců. Dopadlo to katastrofálně, nepřineslo to nic, než větší potíže a ještě víc to urychlilo úpadek.
Podle mě ignorujete to hlavní. Apple a další podobné firmy vznikají právě jen díky tomu, že se dá na trhu získat ohromný úspěch. Bez této motivace by ta platforma ani nevznikla. To jsme u problému slepice a vejce. Díky uzavřenosti vzniklo něco, co zpětně hodnotíte, že mělo vzniknout otevřené.
Rozhodně bych to nenazýval náboženstvím, navíc to nese konotaci, kterou nám komunisté vštěpovali od čtyřicátých let: náboženství je přežitek, iracionální víra, tudíž škodlivé.
Co jsem poznal uživatele Applu, a sám Maca taky používám, náboženství v tom nevidím. Vidím produkt, který má pečlivě vybrané funkce, omezené, ale velkou měrou se překrývající s potřebou svých uživatelů. Neplatí se za náboženství, ale za to, že někdo pro ně soustavně vybírá z nepřeberného množství technologií ty, které se dají dovést k použitelnosti. Proti tomu si na Androidu připadám neustále tak trochu jako beta tester. Víc funkcí, ale každá druhá je trochu nedotažená, takže si často říkám, že méně by bylo více.
Neříkám, že Apple neudělal přešlapy, ale bylo jich za historii setsakramentsky málo.
Obecně se dá říct, že ten, kdo neřeší ten finanční rozdíl, tak migruje spíš k Applu, než od něj.
Ale to jsme se dostali už daleko od tématu. Moje kritika k Vašim článkům byla právě v tom, že z nich čiší právě ta víra v - řekněme - levicově zidealizované vnímání světa. Kdyby "on" udělal "ono", mohli bychom se "všichni" mít lépe. Jenže stimulace vývoje světa netkví v altruismu, ale v čistém sobectví: dělám pro sebe to nejlepší, a tím zároveň posouvám možnosti i pro celý svět.
Pokud je jeden produkt (podle Vás) nesmyslně drahý, tak ta samá teze se dá i obrátit: vzniká na trhu zajímavý prostor pro vyplnění novou konkurencí. Když proti přirozenosti tento prostor zúžíme (tj. např. se Apple otevře dalším), naopak zúžíme tu mezeru, do které nějaká konkurence může vstoupit.
Proto jsem taky použil příměr k Východnímu bloku. Podniky mezi sebou prakticky nekonkurovaly, nebyl na to prostor, chyběla motivace to vůbec dělat. Úspěšný konkurent by se neměl dobře, jen by vynaložil spoustu úsilí na to, aby se měl stejně, jako předtím, protože chyběl ten tzv. bonus pro vítěze.
Považoval bych Vaše články za čtivější, kdyby se do nich nepromítal právě ten Váš osobní postoj. Budiž Vám zpětnou vazbou to, že si ho čtenáři všímají.
V podstatě souhlas, ale ten nápad s klony byl opravdu špatný, v tom má autor pravdu.
Byla to idea Michaela Spindlera, nejspíš nejhoršího CEO co kdy Apple měl. Když klesaly prodeje chtěl to zachránit prodejem licenci na klony, ale protože Apple si za své počítače vždy nechal pořádně zaplatit a klony byly levnější, prodeje originálních Applu tím ještě víc zabil a licenční poplatky to ani náhodou nezachránily.
To že Apple v devadesátých letech nezkrachoval je skoro zázrak a největší podíl na něm asi má Gilbert Amelio. Za ten rok a něco, co Applu šéfoval, zvládnul provézt většinu nejhorších nepopulárních opatření ke stabilizaci společnosti a Jobs pak už přišel téměř k hotovému. Tím nechci nějak schazovat Jobsovy zásluhy na dalším rozvoji, ale nebýt Ameliovy práce, tak se nejspíš neměl kam vrátit...
Možná se na to zkus podívat obráceně. U PC rozhodně neplatí, že koupíš komponentu od libovolného výrobce a ona pojede. Tohle platí pro jistou skupinu komponent hlavních výrobců, kteří si vzájemně těžce konkurují a nemohou si dovolit něco zkazit. Ale jakmile opustíš tuhle komfortní zónu, tak jde kompatibilita prudce dolů. Bez ohledu na všechny normy.
Teď mám na stole HW do USB, je na to jasný standard a ani (naprosto děsný) software výrobce jej nedetekuje a na fórech se řeší i třeba použitý USB řadič, se kterým to někdy i funguje. Ostatně, netřeba chodit daleko. Doma mám profi zvukárku od Rolandu, USB standard, ochotně o sobě vykecá co umí, v linuxu funguje out of box a ve widlích na to potřebuješ ovladač výrobce, ještě pro každý major build w10 jiný. Kde jinde by to mělo fungovat out of box, než na nejpočetnějším OS pro PC? A ono to prostě nefunguje. Ať žije USB Audio Class Spec.
To, že se za 40 let vykrystalizovala nějaká skupinka firem vyrábějící dostatečně kompatibilní HW, který za splnění dalších (také už skoro známých podmínek) funguje, by nemělo zastírat skutečnost, že toto rozhodně neplatí pro celé spektrum všech PC komponent.
Takže ono mít výrobce, u kterého sice zaplatíš 5x tolik, ale budeš mít jistotu, že komponenta do jejich sběrnice bude prostě fungovat se někdy vyplatí mnohem víc, než u PC řešit sestavu z levných komponent, které i někdy fungují a kde se řeší kompatibilita každého cpu s každou deskou se správným biosem a pamětmi.
proboha, jaké náboženství?? Co to tu zase povídáte za bludy?
Proč by měli být otevřené? Nevidím jeden jediný rozumný důvod. Z mého pohledu je to právě výhoda. V uzavřeném ekosystému funguje vše naprosto luxusně.
Ke zlevnění iPhone a Mac, jak píšete... To je možné, ačkoliv tomu osobně moc nevěřím. Ono ten dražší HW je spíše jen otázka prvního nákupu, pak je to možná levnější. Vysvětlím, svůj první MacBook jsem kupoval za 140k (konkurence od HP vycházela na 88k, IBM / Lenovo nic nenabízelo). Za 2.5 roku jsem kupoval nového macka a původní jsem dal na protiúčet. Doplatil jsem 67k, ale noťas stál nějakých 163k. U iPhone je to podobné. Pokud zařízení nijak nezničíte, drží si v podstatě furt hodně vysokou cenu. Takže jde spíše o první investici.
U mě samotného jde i o to, že mám rád jak vše funguje vzájemně, mám více Apple zařízení, všechno umí samo se sebou "mluvit", vidí se, uložení záložky v jedno se okamžitě promítne všude apod. Jako plus beru design, MacBook je kvalitně zpracovaný, ne jako konkurence z vrzavých plastů atd.
To je prave to náboženství ;-)
Macbook neni nic jineho nez pracovni nastroj. Ma své vyhody i nevyhody.
Proč ano:
- vyladeny os. Nestravim pul dne nastavovanim kravin kolem hw
- vyladěny soundsystem. Proste funguje i pro vývojáře aplikací.
Co se soundsystemu tyce. Někdy ve Windows 8 totálně zazdili fungující řešení které narozdil od pulseaudia v linuxu bylo stabilní a fungovalo. U Linuxu to pohřbil pulseaudio. Nyní část věci funguje dobře bez pulse audia jen s čistou alsou a část věci zas dobře jen s ním. Jenomže neexistuje způsob jak jednoduše mít systém ktery funguje v obou případech bez nastavování a hackovani po každém upgradu. Pulse audio se většinou nějak specificky rozbije.
Ostatně myslím si že pulseaudio musí být zničeno...
- appky s macem jsou doladeny... většinou. Odpad neprojde.
- kvalitne zpracovane sasi - i když i tady se,stava ze clovek najde ostrejsi hrany
Ale ne jako u hp kde si o pojistku displaye clovek roztrhl loket
- pro některé frikuliny co moc nebusi do klavesnice asi lepsi ergonomie
- naprosto famozne odladeny power management a netreba se s tim s... ( pro prazaky babrat) celý tyden
- nesetri na usb-c/thunderbolt
- perfektni displaye, kdyz pominu ty varianty s lesklym provedením
- velmi dlouha sw podpora OS I ustareho hw. Plati pro placky a smatlafouny
Proc ne:
- naprosto katastrofální odolnost proti sebemensimu politi. Staci opravdu malo a macbook jde do háje. Nema ani prutokovou klávesnici s otvory na odvod kapaliny.
- mac klávesnice je naprosto naprosto naprd co se tyce hmatové odezvy. Velmi nízký zdvih, placata. Chybi jim macbook s numerickou klávesnici. Ta externi je uplne stejne naprosto. - opet nabozenska sekta si ji asi kupuje
- touchpad hlavne u novych macu zbytečně velky a dost reaguje na ruce ktere se snaží psát- ono pri te velikosti touchpadu to jinak nejde. A to mam male ruce a prsty
- zasadni chyby v hw designu a opravitelnost tak 50% - SMC, nerozebiratelny display, nevymenitelny kabel od displaye, přehřívání, nutny provoz s otevřeným víkem, aféra bendgate etc.
- u nových Macu dongly na všechno. Prakticky jsou tam jen usb-c/thunderbolt
- spatny oficialni servis - vsude. Menici dilu a prepalene opravy.
15. 8. 2021, 08:06 editováno autorem komentáře
Proč ano:
- vyladeny os.
Njn, casto sa vyskytne clovek s macom s ktorym spolupracujem. Na moju fedoru (ktoru restartujem raz za pol roka) sa diva zvrchu, ale on pri kazdom update div nekresli pentagram a nezareze kozu... ja mas to hotove
on nemam, hadze mi to kernel panic...
jediny ktory s tym problem nemaju, si natom macu pustia max safari(kde maju project management) a muziku
A co produkty třetích stran? Kernel panic - a zjistil z reportu uživatel čím to je? AFAIK se měnila dost architektura systému takže bylo nutno upgradnout sw který měl nějaké komponenty navázání na jádro a síťový stack. Ta volba neupgradovat a mit jen bezpečnostní updaty tam byla.
Naposledy takhle kravil systém Mcfee antivirus. Ani nevím kdo to v korporatu schválil. Ale po letech stížností šel ten hnus pryč.
Neuměli pořádně napsat kernel modul a velký problém byl upgrade na Big Sur.
Stejně tak různá virtuální síťová rozhraní na vpnky nebo byla potíž i s ASIX čipy v ethernet adapterech a špatnými drivery - chyba dodavatele která dodnes přetrvává.
[David jezek]
No samozřejmě že u Applu nejde o monopol. Spíše o náboženství.
Objektivne vzato, to sa da rict uplne o kazde platform-fans. Zkus napsat, M$ zase neco domrvil... ojojoj - sesypou se na tebe jako rozureny vosy. Apple jsi uz zminoval a Linuxari/Unixar, ti se dokazi do krve zhadat i sami mezi sebou. Navic pokud stoji za danou nejaka vyznamna spolecnost, tak to bude jeste podporovat.
U linuxaku staci zmínit pulseaudio nebo systemd. Dalsi červený hadr na linuxare je - a dovedete to bez restartu? Nastesti zde je situace mnohem lepší nez pred 5ti lety. I vývojáři dister jdou opatrnejsi. Mame tu ksplice
To byly "politicke" provokace linuxaku zejména od jinych unixaru kdysi. Dost linuxaku bylo vychovano na restartech. U jinych platforem to bylo az nejkrajnejsi reseni.
[Trident Vasco]
No ja si pamatuju emeacs vs. Vi(m), baliky vs kompilace, kde vs gnome, libc vs glibc, a pod... ale restarty fakt ne, to si asi plete.
To byla vzdycky domena a bolistka jine platformy. Naopak Linuxari vzdycky do sveta volali: "U nas to jde I bez restartu!" Cimz samozrejme radne vysirali nadsence one majoritni platformy... :-D
Čo sa týka mobilného trhu, myslím, že napr. Samsung Galaxy S21 a Iphone 12 majú porovnatelné marže, tak neviem čo má teda Samsung spraviť aby ukrojil Applu z podielu na celkovích ziskoch...
Ďalej majme napr. notebook:
https://www.alza.sk/macbook-pro-13-retina-sk-2020-s-touch-barom-vesmirne-sivy-d6568976.htm
Ak mi niekto nájde porovnatelný 13 palcový Dell XPS za 1000EUR, tak by som si hneď kúpil dva, aby som mal jeden do zásoby.
Ale co to má všechno společného s tím, že PC slaví 40 let? Já jsem čekal nějaký zajímavý článek o historii atd, ale mezi tím jsem se dozvěděl to, že Apple je drahý a Intelu se nedaří, ačkoliv se Apple daří a Intel jede na 100%.
Pointa mého příspěvku byla v tom, že ačkoliv v článku tvrdíte různé věci, nikde jsem nenašel nějaký odkaz co by ty tvrzení podpořil, žadnou referenci na materiál, z kterého článek čerpá, atd... Vyznívá mi to jako kdyby žádný materiál k psaní článku ani nebyl použitý, což je divné vzhledem k tomu, že PC slaví 40 let.
No, někteří tu dobu pamatujeme, jak jsme od děrných štítků close-shop "écé sórok" o tom snili. Pak dokonce v Rusku ošmirglovali i8088 a nakonec i 8086, a stejně z toho PC nešlo jen tak postavit. Protože vaše suché konstatování "vše ostatní byly víceméně běžné dostupné generické součástky" v RVHP prostě neplatilo a z devizových nákupů se to postavit nesmělo. Pak vznikaly takové exotické stroje jako Robotron (číslo si nepamatuju), který místo ISA konektorů měl konektory z backplanu nějakého EC. Takže půvab stavebnice jaksi zmizel.
Fenomén Slušovice, kde mohli nakupovat za část deviz získaných ze svého exportu, a tu cenu PC kolem 100 tisíc osolili nákupem povinného software v téže ceně - takže přehled dojivosti krav kupovali jak v nemocnici, tak v železárnách.
Trochu nevyužitá příležitost, ne?
No právě to ale podle mě problém, vy máte nějaké názory a děláte z nich obecně známé fakta, takto se ale argumentovat podle mě nedá.
V podstatě mě jenom zajímalo, jestli čtou root lidé jako já, kterým se vaše články zdají neobjektivní a nevyvážené. Na druhou stranu jestli to takto čtenáří rootu chcou a já jsem jen prskající menšina, tak to se velice omlouvám, že narušuji zdejší harmonii.
[Miroslav Šilhavý & K>]
Panove, ja se nechci moc do toho zamotat, na pul roku mi stacila jedna hadka :-D, ale take si myslim, ze Davidovy clanky se hodne zlepsily (a nikdy jsem je za vylozene spatne nepovazoval).
A navic tento clanek je zarazen do sekce "Root.cz -> Komentare". Takze bych tak trochu ocekaval, ze tu opravdu budou spis autorovy postrehy a komentare. Skoda jen, ze to neni moc videt hned na uvodni strance Roota, odkud asi vetsina lidi prijde. Ale to je spis otazka vic na redakci, nez na autora.
13. 8. 2021, 14:33 editováno autorem komentáře
no, mě to divné nepřijde. Apple prostě vsadil naštěstí na uzavřený ekosystém (za mě by restrikce mohly být ještě přísnější) a nastavil si své podmínky. Vám jako zákazníkovi nezbyde nic jiného než na ně přistoupit nebo ne.
A to, že jak píšete že na trhu se smart phone má podíl tržeb 98%, je jen neschopnost ubohé konkurence, která potřebuje dělat open source shi*t*o*zní věci.
Jinak konkurenční "boj" tu existuje, ale jak se ukazuje, Apple to nijak nezajímá protože ví, že pokud bude chtít, vytře si konkurencí ... Opravdu to jen vypovídá o tom, že konkurence je neschopná.
Ale rozumím, že moderní je proti všemu a všem bojovat, říkat firmám jak mají podnikat, co si mohou dovolit a co ne. Přitom bychom si měli uvědomit, že ani já, ani Vy, ani EU či nikdo jiný NEMÁ právo, opakuji NEMÁ právo někomu nějak omezovat / diktovat podmínky podnikání, pokud podniká legálně.
Monopol byl, je a bude. Je to jednoduše o "síle". Někdo kdo nemá "koule" není schopen prorazit, časem ovládnout trh a udělat monopol, skoupit jiné nemší konkurenční firmy. To se děje dnes a denně a nemusíme chodit daleko - Avast a Norton. A je to i logické.
K tomu se zase hodí hezká historická poznámka :-)
Tohle je ten "Jobsův" Apple, ale ten by dnes neexistoval kdyby ho zpočátku neživily stabilní prodeje Wozniakova Apple II. A to je úplný opak, podobně jako PC se jedná o maximálně otevřenou architekturu...
Nechci rozjíždět flame co je lepší, ale nebýt příjmů z prodeje platformy Apple II, tak by Apple Jobsovy experimenty nepřežil.
PC svet je asi tak otvorený ako je otvorený BIOS alebo UEFI alebo Windows alebo Intel Management Engine v Intel procesoroch alebo Secure Processor v AMD procesoroch alebo ako sú otvorené ovládače pre jednotlivé komponenty, napríklad nVidia je povestná otvorenosťou svojich ovládačov grafických kariet.
Apple používa vo svojich operačných systémoch jadro Darwin , ktoré je otvorené a odvodené z FreeBSD.
Záver je taký, že PC s Linuxom je otvorenejší ako mac s macOS, ale PC s Windows je ešte uzavretejšie ako mac s macOS.