Podle mého názoru by nasazení Linuxu ve školách neměl být problém - tento systém je optimální pro výuku VT a programování a jeho používání nedělá z lidí nemyslící opice.
Jenomže, jak vyplývá z údajů v článku, problém tady je. Na vybudování a spravování Linuxové sítě je třeba kvalifikovaný člověk a takoví se do školství moc nepohrnou (nadšencům se omlouvám); peníze prostě chybí, jak na platy, tak na vybavení. Když jsem v roce 2002 maturoval na gymnáziu, bylo to na K5/90 MHz s 16MB RAM a Win NT4. Mimochodem, správce sítě neuměl slovo anglicky. Další školní "správce", kterého znám, je na tom snad ještě hůř, ten první aspoň uměl znovu nainstalovat mrtvé okenice.
Osobně vidím chybu na straně státu, který nevěnuje školám dostatečnou pozornost (a hlavně prostředky) a akce typu INDOŠ jsou spíše kontraproduktivní.
No koncepce statu je k smichu. Kamaradka, co uci na zakladni skole, mi vypravela treba o tom, ze skola dostane penize na skoleni ucitelu a ani korunu z toho nesmi utratit na jine veci, takze skolenim musi projit i vyjimky pocitacove gramotne a pokud nahodou neco zbude, tak si za to nesmi koupit za blbou mys. Statu je jedno, ze vyhodi X tisic za skoleni lidi, co tomu uz tak nejak rozumi (a znova je uci poustet pocitac) , nedovoli skole rozhodnout, k cemu dotaci chce vyuzit a nejhorsi je, ze neco naridi a nestara se, jak to skola udela.
Jenze skola si sama navrhla ma co ty penize chce dat, takze kdyz si naplanovala, ze necha proskolit, tak by mela nechat proskolit, kdyz si naplanuje koupit mysi, tak musi koupit mysi. To snad je rozumne a logicke, ta kriteria nebyla zas tak strasna. Je povinnost, aby 3/4 ucitelu umeli zapnout/vypnout pocitac a neco si v nem napsat.
S nasazovanim Linuxu je to horsi v tom, ze musi byt clovek, co se to nauci (ve svem volnu, ktere je zkracovano jinymi pozadavky), co se smiri s tim, ze ostatni maji strach, ze jejich data nepujdou precist, apod.
Zkusil jsem svym studentum/studentkam dat do ruky CD s Live SuSE a takovyhle byl vysledek:
Seznámila jsem se s novým prohlížečem.
Přemýšlím nad touto otázkou a domnívám se, že jsem asi velký sklerotik neboť na hodinu s OS Linux SuSE 8.1 si nepamatuji nebo nezařazuji k určité hodině kterou si nyní vybavuji, proto upřimně píšu nedala mi nic, protože si ji nepamatuji a dokážu žit s pocitem,že nevím co tento operační systém je. Je to pro mne zbytečnost, omlouvám se.
Mně osobně ukázala, že se dá i jinak pracovat než jen ve Windows. Že si můžu chránit to, aby si někdo prohlížel moje dokumenty atd. a když se v tom bude někdo hrabat, tak to hned zjistim, protože mi to systém nahlásí.
myslím ze to pouzívat nebudu protože to je moc složité:)Učili jsme se v něm formátovat CD,přihlašovali jsme se, je to operační systém
Dozvěděla jsem se, že se dá počítač (ze strany správce) ovládat i v jiném programu. A že je Linux SuSE 8.1 zajímavější, protože ráda objevuji nové věci, co se týče informatiky.
zjištění, jak se jinak dají třeba kopírovat soubory, vytvářet nové složky, kopírovat na disketu, vyhledávat určité soubory, atd.
Bylo to zajímavé dozvědět se něco nového co ještě neznám.
jak rychle a jednoduše pracovat v jiném systému, také jak ho nainstalovat atp.
nic, kromě toho, že jsem se dozvěděla, že existují i jiné OS než Windows
poznání nového os, nejlepší ale byl poker :)
Že by mi zrovna něco dala to bych moc netvrdila, ale musím uznat, že to bylo příjemné spestření hodiny. Dobrý bylo vidět zase něco nového. Něco, co jsme ještě neviděli. Bylo vidět, že je to nové, takové neokoukané a hlavně všechno bylo vylepšené.
Bylo zajímavé vyzkoušet si pracovat s jiným operačním systémem, z hlediska učení se s PC nám to určitě dalo mnohé, sama bych asi se jeho vyzkoušením neztrácela čas.
Nic
Asi jen to, že jsem se dozvěděla, že existují další věci (prohlížeče), které neznám.
zábava a poznání nového operačního systému
skoro nic mam win xp a linux nemam a nevyzivam ho
-minulá hodina mi dala poznání jiného operačního systému než je Windows...hodina se mi líbila...obzvláště to plátno
bohužel nic, vlastně jsem na chvilinku vyzkoušela nové hry
třeba to,že tento operační systém jsem vůbec neznala a vyzkoušela jsem určité hry...líbilo se mi, že jsme pracovali s pomocí plátna
Nic moc, zahrála jsem si hry, ale lepší než windows mi rozhodně nepřipadal, připadal mi dost nepřehledný, ale možná je to jen tím, že to bylo něco jiného, co neznám.
něco nového, zajímavého...
Konečně jsem poznal jiný opersys než WINDOWS. Takže mě to dost obohatilo. Myslím si, že je dost lidí, kteří neznají nic jiného než WINDOWS. Pracovalo se mi s ním velmi dobře.
nové poznatky, zjistila jsem, jak funguje jiný op. systém
Nedala mi téměř nic, protože počítač mi nic neříká, proto se nenadchnu pro žádnou činnost s počítačm, kromě psaní a Internetu:-)
Do té doby jsem znala jen Windows a teď znám i jiný op. systém. Linux se mi líbil, obzvlášť hra Bramborový chlapík.
např. že linux se používá spíše pro práci v kanceláři a ne pro hraní her, protože hry nejsou kompatibilní
no tak co my dal ani vlastně nevím ale řekl byhc že mi to dalo nějaké poznatky o nainstalování nového op. systému, a taky jsem si zahrál skvělé hry!!!!
jen informaci, že jsou i jiné operační systémy
dozvěděl sem se něco nového,vlastně všechno co tady říkáte je pro mě nový. Počítačům nerozumím a o operačních systémech sem dřív nic nevěděl,ale chci to změnit, protože mám o to zájem.
zjištění že můžu pracovat i s jinym operačnim systemem než sou windows a může to být i praktické
Zjistil jsem že existuje i jin operační systém než windows který je na dobré, ne-li lepší urovni......
Dostal jsem nové informace a znalosti ohledně operačního systému Linux, který nevyužívám ale dostal jsem podnět k jeho užívání.
Poprvé jsem viděl, jak vypadá linux, ale je docela podobný s windowsem, a má i některé výhody, které windows nemá...
- mě se to líbilo, ani jsem si tak nějak nepřipouštěl, že něco jiného než Windows existuje
Živí akorát zbytečné úředníky, přidělává práci těm, koho se týká (školy státní nemocnice atd) a plýtvá prostředky na nesmyslné věci.
Perličky co jsem pochytil od kantorů, a ředitelů se kterými spolupracujeme.
On:Zbylo nám v rozpočtu na poč literaturu 15tis, koupim za to nějaké kraviny.
Já:Proč? není to plýtvání?
On:Nojo, jakmile něco vrátim, příště už to nedostanu, takže to v každém případě musíme utratit, ale můžete nám vyfakturovat knížky a dát nám za to počítač.
On: tu fakturu prosímtě stornuj a zvyš o 434Kč
Já: proč?
On: Měli jsme to naplánováno utratit celé a bylo by to účetně složité
Což je to sakra takový problém přidělit ředitelům prachy na provoz na jeden účet, říct jim rámcově co musí mít (v IT, v tělocvičně jídelně atd) a ať dělají co umí?
1x ročně jim navíc udělat audit (mohla by to dělat část z bandy vyházených úředníků z odborů školství ve městech) a chtít po nich finanční zprávu?
Jo to je ve škosltví normální věc. Zbylo nám 10tis tak nakoupíme _nějaké_ programy. Ty programy stejně skončí ve skříni. Místo toho by se hodila nová ups do racku na zálohu aktivních prvků na což indošáci nějak zapoměli. Nebo by se koupili repasované počítače. Největší sranda je s penězi pouze na tzv. evaluovaný software. Teď si vemte, že máte pro určitý obor specializované programy, které logicky nikdy evaluované být nemůžou. Nutně je potřebujete pořídit, ale místo toho se musí pořídit onen evaluovaný software který nepotřebujeme.
Ono se necha si ten specializovany program schvalit. My jsme takto porizovali neco, co jsme chteli a nebylo na seznamu. Podali jsme zadost a ta nam nakonec byla schvalena. Takze to jde. (Nebo alespon pred dvema lety slo.)
Ano, ale už je to problém na který se nemyslelo. Jinak by jste nemuseli podávat žádost. A nemusí to jít všude. Škola by měla mít jednoduchou možnost využít dotaci i na SW pro svůj obor. Celé to pořizování evaluovaného SW bych zrušil. Vůbec bych neřešil rozškatulkování na x položek. Prostě tady máte peníze na ICT a utraťte je jak uznáte za vhodné. Stejně tak jakousi evaluaci(schválení) učebnic MŠMT která je v podstatě tím samým. Žáky vede při výuce a učí učitel. On je tím kdo posuzuje zda-li se mu hodí učebnice do výuky nebo ne. On je tím kdo posuzuje zda-li sw splňuje jeho požadavky ve výuce. Provádět na základě evaluace výběr SW který škola může z dané várky peněz na ICT pořídit je prostě kravina.
V budoucnosti stejně dojde k jakési konvergenci výukového sw a učebnic.
Evaluovat si aplikace muze kazdy vyrobce. Nekteri to principialne odmitli, jako Borland, nekteri to zkusili jinudy jako TI s Cabri nebo MS. Paradoxne tak jsou jako VYUKOVY SW evaluovany i MS Office.
Ale to by si musel pomalu každý výrobce evaluovat software. Neb každý SW lze (vy/zne)užít k výuce. Na české škole kdysi vyšel článek, kde jeden učitel dějepisu využíval hry Age of Empires k doplňení výuky. Nebo si vemte že máte nějaký specifický proces ke kterému existuje speciální sw. Učiteli se sw bude zdát vhodný a použije ho do výuky. Ta firma co program vyrábí by si nikdy nepomyslela že lze sw použít do výuky. Tudíž o evaluaci logicky nežádá.
Skoly nakupuji SW z ruznych prostredku a jen z dotace SIPVZ na tzv. ICT standard musi nakupovat vyhradne evaluovany SW. Souhlasim s vami, ze pro vyuku muzeme pouzit jakykoli SW, ale od toho je tu reditel a predmetove komise.
Já jen dodám, že prakticky stejně to funguje v některých českých pobočkách zahraničních firem. Mají od mateřské rozpočet, který nesmí překročit, ale snaží se do poslední koruny utratit i za blbosti, protože příští rok by dostali o to méně, stejně jako u rozpočtovek.
Nasazení Linuxu do škol by bezproblémové rozhodně nebylo. Pokud nebudu uvažovat specializované školy, na většině škol porstě musíte naučit studenty pracovat s Windows a MS Office, to budou potřebovat téměř určitě. Chyba ovšem je zatajit že existuje i něco jiného - i kdyby se jednalo třeba jen o OpenOffice na Windows. Škola nemůže nikoho naučit ani přinutit používat operační systém, může "jen" nakopnout nějakým směrem.
Na učebnách třeba u nás máme dualboot. Většina práce probíhá ve Windows, do Linuxu se cíleně chodí jen s konkrétními studenty. Ostatním se ukáže a jak se k tomu postaví je jejich věc. Ohlasy ujdou, několik studentů si dalo Linux i na notebook.
Ale učitelské počítače v kabinetech je trohchu jiná věc - neznám jediný školní evidenční systém který by běžel pod něčím jiným než Windows. A pouštět tyhle systémy pod emulátory by nebylo zrovna šťastné. Takže minimálně na části počítačů by prostě Windows být musela.
Myslim ze nemáte pravdu. To co se skrýva pod "musíte naučit" obnáší stejně pouze zapnutí a vypnutí počítače, najít správnou ikonku, pochopit co to znamená poslat a přijmout email, pustit browser a v office vytvořit dokument +umět ho uložit.
Všechny tyto znalosti se dají pochopit i bez naučení se jich jako opice. A kdo je nepochopí, bude mít problěmy s další novou verzí.
Aby se je dotyčný naučil, může použít v podstatě libovolný OS.
Neumím si představit jedinou výhodu absolventa, který toto zvládl na XP+MSO oproti někomu, kdo totéž zvládl například na Mandrivě+OOo. Dokonce i ten první dokument jim bude trvat stejně dlouho.
A pokud získá hlubší znalosti například práce s officem nebo desktopem, tak ho rozdíly nedokáží rozhodit už vůbec.
Naucit musite studenty s operacnim systemem a kancelarskym balikem, vzhledem k podobnosti GUI je uplne jedno, jestli jde o Win98, WinXP, Linux s KDE nebo Gnome ci Mac OS X. To same se tyka MS Office a ve vetsine pripadu i cehokoliv jineho. Podobna argumentace o nutnosti MS Win+Office je IMHO zcela nesmyslna!
Dualboot je sice lepsim resenim nez "monokultura", ale bohuzel o hodne drazsim.
Evidencni system bezici v libovolnem prohlizeci je napriklad Katedra od CCA, bezi sice na platforme MS, ale je to úplný outsourcing.
Nasazení Linuxu by bylo bezproblémové jediný problém je váš názor na Linux a lenost učitelů se něco učit oni se v zásadě od svých žáků moc neliší drtí dokola svou básničku a jsou OK.
Nemyslící opice nedělá z lidí operační systém ale způsob výuky.
Ale pokud bude probíhat výuka stylem: "Najděte si druhou ikonku zleva nahoře s modrým 'e', klikněte na ní, pozorujte, jak zmodrá..., a až naskočí okno, napište do bílého pruhu nahoře 'www.centrum.cz'," přesně podle geniální učebnice základů počítačové gramotnosti od Ministerstva informatiky, tak se výsledku nelze divit.