Zajímavé, tyhle one-click instalace...ne že bych to někdy chtěl používat. Spíš by si každá distribuce měla udělat vlastní one-click instalace jako např OpenSUSE.
Jinak koukám, že si tu někdo umí vybrat krásný čas na článek (Dnes 0:00) ;)
No, trochu jsem se dival po internetu, a zda se mi, ze nejnadejnejsim resenim (z hlediska adopce) externich balicku do budoucna je PackageKit. Ale muzu se plest, co si mysli ostatni?
Trochu mi unika, proc by klik2 mel byt diky FUSE lepsi v tom, ze se zbavi omezeni max. 8 paralelne spustenych aplikaci
Predpokladam ze podpora max 8 aplikaci v kliku 1 je limitovana poctem loop zarizeni v Linuxu, coz je ale uz davno eliminovano (potreboval jsem pro Slax mnohem vic loops a tak jsem zaplatil par set dolaru za vylepseni loop driveru, a je to v kernelu uz od 2.6.23). Pocet loop zarizeni neni uz omezen ani na 8, ani na 256, nybrz je to dynamicky alokovano a neomezeno. Jen si zkratka musi clovek vytvorit /dev/loop/* pomoci mknod.
Ak niekto pouziva linux Mint urcite pozna mintInstall, dalsiu formu OneClickInstallu, klikne si na mint soft portali button Install Now a ma nainstalovanu vacsinu potrebneho softu podla vlastneho vyberu.
Jo, jenže tohle nefunguje třeba ve Fedoře. Instalace na jeden klik v podstatě funguje ve všech distribucích. Tady jde spíše o to, aby to fungovalo nezávisle na distribuci.
A co treba takovy http://icculus.org/loki_setup/ Tento system byl pouzivan pro instalaci od Loki Games, nyni se pouziva pro instalaci her od http://www.linuxgamepublishing.com/ Mam s nim jen dobre zkusenosti, takze me vzdycky rozciluji ti odbornici, kteri rikaji, jak je pro Linux nemozne psat komercni soft kvuli roztristenosti distribuci.
Hlavni duvod proc Loki installer funguje vsude, je samozrejme ten, ze ke kazde hre jsou pribaleny jeji zavislosti, takze se nemusi spolehat na knihovny v systemu (uplne stejny pristup, jako pouziva vetsina komercniho software pro Windows). Pokud by se v tom nekdo chtel rypat, tak vezte, ze tento pristup neni v rozporu s LGPL licenci pribalenych knihoven.
Dalsi distribuce-independent system, se kterym jsem mel tu cest byl http://www.autopackage.org/ Ten ma oproti Loki installeru tu vyhodu, ze umi handlovat i dependence, takze si sam dotahuje zavislosti a tedy nemusi byt vsechny knihovny v jednom baliku. Vlastne vam pak na file-systemu vznika druha distribuce s balicky od autopackage. Vyhody i nevyhody myslim kazdy dohledne sam.
To, co jsem timhle chtel rict je, ze nechapu proc se porad resi nejake "univerzalni" balickovaci systemy, kdyz uz davno existuji samospustitelne instalatory a je jich opravdu hodne.
To, co by spise bylo pekne, by byl nejaky LSB standard, jak systemu rict, ze byl nainstalovan novy SW a nekde na disku k nemu existuje odinstalacni skript. Predstavuji si to tak, ze by kazda LSB-compliant distribuce mela skriptik
register-package [name] [description] [uninstall script]
ktery by vytvoril a nainstaloval mini-balicek, jehoz jedinym ukolem by bylo pri odinstalovani zavolat uninstall skript.
S takovym LSB standardem bychom se ovsem dostali tak nejak o krok zpatky - takovy uninstall skript si muze delat co chce a navic nema paru o ostatnich aplikacich, je tu tedy nebezpeci ze pri chybe v onom skriptu se zacne sypat cely system...
Nevím, jak ostatní části, ale ta o technologii Java Web Start je zcela mimo.
Po přečtení článku jsem získal dojem, že JWS funguje tak, že se při spuštění tahá přes web celá virt. mašina. To je samozřejmě nesmysl. Stáhne se pouze spouštěcí xml soubor (mívá příponu .jnlp) a samotná aplikace (typicky .jar archiv). Aplikace se uloží kamsi do tempu a spustí se.
Pro běh je samozřejmě potřeba mít nainstalovanou virt. mašinu, jinak máte smůlu.
Problémem Java Web Start je, že stále ještě nefunguje v 64-bitech (mám na mysli architekturu x86-64). Upozorňuju na to, protože Java se chlubí svojí multiplatformností. Tyto procesory, a Linux, který na nich běhá v 64 bitech, jsou tady přitom už téměř 5 let.
Pokud je tu nějaký odborník na Javu a vysvětlí mi, že se pletu, rád se nechám opravit.