Intel by se měl především rozhodnout, co chce vyrábět. Měli jsme vše na Xeonech a potom si člověk domů koupil Core, kde spousta věcí nebyla (instrukce, ECC apod.), zatímco u AMD bylo vždycky všechno, jen to možná nepodporoval BIOS, ale přes alternativní to šlo zapnout (hlavně ECC).
Mám Intel ARC B580, je to super karta, takže po AMD Radeonu jsem si za dobrou cenu opět pořídil skvělý GPU. Nestojí to tolik, jako NVidia a funguje samozřejmě všechno. Takže po RX480 s tehdy obrovskou pamětí (8GB v roce 2016) mám dnes 12GB, což je sice možná málo, ale na Blender to úplně stačí. O hrách se nebavím, ty jsou stavěny pro konzole, kde je paměti obecně méně.
Pokud by bylo potřeba hodně ram pro GPU tak nedával by smysl Ryzen kde se dá dát dát 4 moduly DDR 5 sdílených mezi CPU a GPU?
Já mám 32 GB a nemám šanci to využít. Koupil jsem to výhodně s 1 16GB modulem q abych využil dual ch tak jsem za další tisícovku dokoupil další...
3. 10. 2025, 06:51 editováno autorem komentáře
Samostatná grafiká karta asi sdílení paměti neumí (existuje ReBAR, který zrychluje přenosy) ale na GPU v procesoru to použít lze.
Já mám 64GB RAM a GPU s 12GB, takže tohle nevyužívám.
Zrovna Blender s novým Vulkan rendererem na Intel GPU nefunguje. To jen tak k tomu "všechno funguje".
Nie, renderer ui, ktory eventualne nahradi opengl verziu. Povodne mal byt v 5.0 default a takto to vyzera, ze nebude.
Na inteli (resp. anv) neprechadzaju testy, na amd a nvidii ano.
Slušelo by se dodat, že toto jistě Intel rychle vyřeší. Vždyť v tuto chvíli je sám v alfa stádiu, takže vyčítat Intelu, že zde s Vulkanem nefunguje, je trochu předčasné. Pokud by se stav nezměnil do RC1, pak klidně začněme kritizovat.
Aj v GPU Intel robi marketingove segmenty. ARC B580 nevie SR-IOV, to vie az Intel Pro B-series (napr. B50), ktore maju este aj tu vyhodu, ze sa v nasich koncinach nedaju kupit.
pardon, to patřilo jako reakce na první vlákon Heron/volani.webnode/crhonek a týká se AMD.
1) co myslíte tím sdílením paměti ? (nejsem v tomhle nějak zběhlý a nevím co myslíte) Já na tom ryzenu mám 2x32 GB , x nastavim jako dedicated akdyž program chce víc ,tak si dalších 7GB vezme z systémové.
2) nestačil by právě na ty baše grafické blendery ryzen s DDR5 pamětí, kde až polovina jde nastavit jako dedicated? Už se prodávají i 48GB moduly. Ryzen *** point nebo halo, co má RDNA 3 nebo 4. RDNA2 nebrat.
3umí alder lake nastavit v biosu množství dedicated (UHD na intel n100)? z jakého důvodu to v biosu nemám
3. 10. 2025, 11:05 editováno autorem komentáře
Strix Point / Strix Halo su APU, t.j. CPU aj GPU v jednom puzdre. Kedze su APU, teda maju UMA a nieco, co AMD nazyva "AMD Dynamic VRAM" - moznost dynamickej alokacie dostupnej RAM medzi CPU a GPU. Takze ked system ma 128 GB RAM, tak je mozne dat 8 GB CPU a 120 GB GPU... dynamicky, bez rebootov.
No a kedze je to APU, tak vykon GPU nie je nejaky oslnivy. Vyhodou je moznost velkej pamate, nie vysokeho vykonu.
Inak je to RDNA 3.5 a pomerne draha. Minipocitace so Strix Halo 395+ a 128 GB LPDDR5 (na 8000 MHz, naletovane na doske) sa pohybuju v cenovej hladine cez 2000 EUR.
Teda na hratky s velkymi modelmi fajn, na blender je to skoda. No a ako ukazka softwarovych schopnosti AMD, aktualny ROCm tento chipset nepodporuje (release verzia, v gite sa nieco najde).
3. 10. 2025, 11:42 editováno autorem komentáře
co myslíte tím sdílením paměti ?
Pokud je GPU integrovaná v CPU, tak si bere grafickou paměť ze systémové. To jsem myslel tím sdílením. U externí grafiky tohle není.
nestačil by právě na ty baše grafické blendery ryzen s DDR5 pamětí, kde až polovina jde nastavit jako dedicated?
Asi stačil, ale proč bych to dělal, když mám dedikovanou grafiku? Profi 3d modeláři jich mají klidně několik.
umí alder lake nastavit v biosu množství dedicated (UHD na intel n100)? z jakého důvodu to v biosu nemám
Nevím.
I externi grafiky umi sdilet systemovou pamet - moderni porad pres DMA, PCIe BAR /RBAR. Ono to neni nic noveho. Uz u blatotlacky AGP (alias hack misto poradne sbernice) fungovalo "AGP memory aperture".
Sice umí, jenže v moderních low-level API si to musí ručně řešit každá aplikace a většina se na to vykašle. Vždyť přece můžeš hodit více peněz na hardware, programátor je drahý. Proto se zatím nechává výchozí OpenGL rendering, protože tam autoři Blenderu nemusí řešit, že na některých GPU se nějaký komplexní model nevejde do VRAM.
Místo toho se plíživě do firmy dralo to, co D-fens popsal ve své knize
Nejsem sama, kdo tu knihu zná!
Tak, priznám sa, že na cyklozmrdoch, helmutovych stříkačkách a wohnoutoch som sa smial aj ja. Problém je, že tie jeho ranty začali poniektorí brať ako bibliu. Čo sledujem, dosť to pomohlo zabrzdiť napríklad rozvoj cyklistiky v Česku oproti Slovensku, kde žiadneho D-fensa nemáme. Ten človek je vplyvnejší, než by mal byť.
Myslím, že hledáš příčinnou souvislost tam, kde není.
V mém okolí mnoho cyklistů pověsilo kolo na hřebík, protože kvůli těm cyklozmrdům je nálada ve společnosti dost špatná a lidi jsou obecně na cyklisty dost nasraní. A svoji frustraci dávají najevo vůči všem, i těm slušným.
Dále budování cyklostezek je u nás šílený dotační byznys a díky tomu dost profláklé téma, takže už tolik nesype.
Mám tu poblíž hojně využívanou cyklotrasu. Když vidím, jak agresivně a bezohledně se skoro polovina cyklistů chová i vůči jiný cyklistům - dětem, důchodcům, chodcům (lidi tam chodili ještě před vynálezem kola), všem...
Cycklochodníky v Česku sú náhodne pokreslené čiary po chodníkoch. Proste máte zlú infraštruktúru. Dostať sa z jedného konca Prahy na druhý je nemožné.
Možno by sa stačilo pozrieť tam, kde to funguje. Keď sme pri tom dotačnom biznise, tak zistite si, ako je dotovaná bežná cestná infraštruktúra, potom tá cyklistická vám vyslovene príjde smiešna lacná a poddimenzovaná, na to, aká je výhodná. Nemusí sa stále opravovať, lebo menej sa ničí.
4. 10. 2025, 10:37 editováno autorem komentáře
Dotovana - a to myslite treba ze spotrebni dane z PHM a DPH na ni navazanou a pripadne i z myta? A ani to smesne levne nemusi byt pravda, nebo vam prijde 50 milionu na kilometr prijde jako nejaka lace? A samozrejme ani to (ne)niceni neni pravda, zajedte si treba na A44 z Mecholup, ten asfalt zadna hitparada neni. A treba i sotolina na A259 ma do idealni kondice daleko, holt i ta priroda obcas s tou "lacnou" stezkou zacvici :) A treba P15 je namalovana tak logicky, ze to mate pres schody :D Ale ano, to levny bylo...
Cyklocesty sú lacnejšie o jeden až dva rády a to nerátam dopravné značenie a signalizáciu. Že si za dotácie kupujú rodinkárske firmy bavoráky, nie je dané podstatou stavby. Zrovna praha je ukážkový príklad, ako sa to nemá robiť. Myslím, že som ju aj sám uvádzal. V Amsterdame s cyklochodníkmi nezačali preto, že by boli bohatí hipsteri, ale mali strašne zadĺžené mesto a inak sa to proste nedalo.
Ešte sa vrátim k téme chodci - Osobne som proti miešaniu chodcov a cyklistov, radšej mať cyklistiku ako súčasť cestnej infraštruktúry.
Ale už sme odbočili, D-fens je v tomto smere strašná škodná. Jeho plky počúvam bežne zreplikované, aj keď on to možno až tak sám nemyslí. Nerobí dobrú vizitku ani majiteľom zbraní, lebo potom nás majú za totálnych pošukov. Do politiky sa nevyznám, Českú politiku sledujem menej.
4. 10. 2025, 12:37 editováno autorem komentáře
Amsterdam se rad vytahuje, ale tam se delaji i jine veci - treba ze mesto se (za verejne prachy) dohaduje s vlastniky soukromych parking-hausu, aby do jejich objektu odklidili odstavene plechovky na ctyrech kolech z ulic. Ale treba zrovna tenhle detail z Amstru nikdo videt nechce :-) Vidi jen tu prazdou ulici, kam se nasledne i krasne vmestnava i ten pruh pro cyklisty... ale nejakym "vychodnarskym" kouzlem chce preskocit (ojebat) ten krok, co tam udelali, zeano...
Takze ano, dostavame se k tomu, jak to nedelat. Ale v realu to nebude levne, pokud je rec o intravilanu obce. Ten prostor neni nafukovaci. A dokud se k tomu bude u nas pristupovat systemem "je to prece levnejsi", budou vznikat akorat polofunkcni paskvily typu "pruh pro sebevrahy na Chlumecke". Neni to levnejsi. Ale neberu to jako argument to nedelat.
Tak, v mestách, ktoré neboli bike first, majú fietsstraats. To sú cesty, kde jazdia automobily aj bicykle, ale nie je dovolené automobilom ohrozovať cyklistov, musí auto proste ísť pomaly. To je určené pre pokojnejšie ulice, ktoré zrovna nie sú magistrála aj v Prahe by bolo na to niekoľko kandidátov, ale politická vôla skrátka nie je. A asi ani nebude, kvôli všeobecnej nálade.
Radnica, ktorá považuje Old Prague Ham za charitu, asi nebude veľmi zručná, čo sa týka ekonomického budovania cyklochodníkov ... Obvzlášť nie, keď D-Fens už implantoval do spoločnosti svoje naratívy, až tak, že ich opakuje aj Janek Rubeš, čo je veľmi paradoxné. Je to veľmi nepopulárne.
4. 10. 2025, 22:03 editováno autorem komentáře
Celej problem u nas je extremne levne parkovani na ulicich. Ulice maji slouzit k dopravni obsluze (je jedno jestli autem nebo na kole) a ne jako odkladiste aut. Pokud nekdo parkuje na ulici, mel by platit alespon 25 korun za hodinu. A pokud tam to auto musi nechat stat tyden, tak at si ty 4 litry zaplati. Lidi, co si potrebujou autem neco prevezt a nebo jdou k nekomu na navstevu 25 korun za hodinu nevytrhne, ale permanentni blokovace ulic to potresta.
U nas jsou take extremne nizke majetkove dane. Ale majitele nemovitosti by asi prskali, kdybyste za nimi prisel s tim, ze budou ze sveho domecku/bytu najednou platit do erarni kasy vic....
Parkovani na ulici mate i v tom Amsterdamu... aneb ono to nechce hodnotit cele mesto jen podle Red Light District :-) A rozhodne ani v centru tam jako rezident nezaplatite ctyri litry za tyden :-) V centru ten permit vyjde 326,65 EUR za 6 mesicu, dal od centra to spadne na 192,81 EUR, v perifernich castech spadnete az k 38,60 EUR. A kdyz srovnavame, tak rezident za dan z nemovitosti urcene pro bydleni odvede 0,0577 % z jeji trzni hodnoty (oficialniho oceneni) rocne. A samozrejme takovej byt v centru nebude zadna lace, zeano.
OT: V Singapuru maji konecny pocet SPZ na cele mesto. Kdo chce mit vlastni auto musi si nejdrive v aukci vydrazit SPZ(licenci na auto). Aktualni trzni cena te licenci je okolo 360 KKc na 10 let.
To by znamenalo prekopat ponekud vic veci :-) Dnes uz ze RZ ani nepoznate, odkud provozovatel vozidla vlastne je. Je to jen informace o tom, na ktery urad jste se pro tu znacku dostavil. Aneb ani neexistuje povinnost jit na mistne-prislusny urad, pokud prihlasujete nove auto... a u ojetin se znacka taky nemeni. Aneb z celeho systemu u nas dnes poznate prd :-) A to se nebavime o firemnich flotilach, dnes typicky porizovane na operaky. A co takove (placene) znacky na prani? :D Jak v tehle dzungli chcete zavadet singapursky model, to fakt netusim.
Tak si říkám, že pokud to vláda a EU s technologickým směřováním Evropy myslí aspoń trochu vážně, nebylo by od věci nějakej zajímavej balík akcií koupit. A tím zajistit spolupráci s evropskými univerzitami. Možná by to bylo přínosnější než cyklostezky a "zklidňování".
Takovy nemci se snazi pritahnout cipove firmy jak Intel tak TSMC. U nas ma vyrabet cipy OSEMI.
Nakup akcii americke firmy? To je na diskuzi.
Americké akcie sú ako na hojdačke, našťastie už na burze tolko nepanikária vždy, keď oranžový muž otvorí ústa. Len teraz sa bojím, lebo majú shutdown a ten nejak postihne americké technologické firmy. Do akej miery, uvidím.
Aby som tu nepísal do viacerých príspevkov a ulahčil cenzúre robotu - spojenie Intelu a Nvidie ma neteší. Nvidia je veľmi toxická firma.
V US maju shutdown kadzy rok, kym sa chlapci dohodnu na velkosti kolacikov z rozpoctu. Ako vzdy, vsetko bude ok, len sa z toho robi trosku divadlo.
V 2018 shutdown trval 35 dní, to bolo za Trumpovej administratívy. Dnes je tam ten istý Trump a zasa vymýšľa, tak dúfam, že sa nejak dohodnú ...
A skôr to bežné nie je.
3. 10. 2025, 11:19 editováno autorem komentáře
Heh zrovna jsem našel ježkův článek z 2021, tak přečtu oba
https://www.root.cz/clanky/radikalni-promena-intelu-rocket-lake-je-posledni-slaby-produkt/
Intel ma jrdinu mega devizu a tou je Americké umístnění. Historický vlastne bez sramu politických preslapov, kde by byla zaimolementovana v ich produktech špionážní backdoory. V této době mu to výrazně hraje do karat. Na tom by som staval. A ano vedením historicky intelu je prostě staré a plně lidí kteří mají zásluhy, ale to nestačí. Dat mladu krev do vedení a nie ako v Generals Motors ked som pocuval ich argumenty proti elektromobilite, hned som nakupil Tesla akcie. Proste stáří zarputili člověk se snaží prodat to co umí a nové sa uz nevie naučit , tam je jeho deviza