Hlavní navigace

Jak chtějí uživatelé vylepšit klienta Thunderbird?

Petr Krčmář 10. 12. 2007

O programu Thunderbird se v poslední době zase relativně hodně hovoří. Mozilla se rozhodla jeho vývoj předat do rukou někoho jiného a nadále se věnovat už jen Firefoxu. Oba placení vývojáři navíc opustili projekt a podle mnohých je tedy budoucnost celého klienta nejistá. Co by si přáli jeho uživatelé?

Jelikož je celá budoucnost e-mailového klienta Thunderbird ve hvězdách, bylo na čase zeptat se uživatelů, co by chtěli, aby bylo v oněch hvězdách napsáno. Vývojáři proto vytvořili anketu, ve které se na to uživatelů zeptali.

Anketa probíhala tři týdny – od 29. října do 18. listopadu 2007. Výsledkem je sedm set kompletních odpovědí a dalších několik stovek částečných. Gary Kwong na základě výsledků vytvořil analýzu toho, co by chtěli uživatelé Thunderbirdu vylepšit, přidat nebo upravit.

Cílem bylo posbírat nápady a myšlenky vycházející z komunity kolem projektu. Ty se budou podle vývojářů hodit zejména při přípravě Thunderbird verze 3, což je pro nás uživatele jistě pozitivní informace.

Výsledky odrážejí jen zpracování kompletních odpovědí na všechny otázky, protože podle vývojářů je takové zpracování přesnější. Zřejmě vycházejí z toho, že ten, kdo vyplnil celý formulář, si dal opravdu záležet.

Odkud byli respondenti?

Mezi výsledky se objevila i malá demografická analýza. Podle ní je zřejmé, že většina účastníků ankety pochází z Evropy a severní Ameriky. To není žádným překvapením a kromě toho odpovídali také uživatelé z jižní Ameriky, Indie, východní Asie nebo Islandu.

Výsledkem je následující výmluvný obrázek:

TB

Jaké jsou vaše zkušenosti s TB?

Většina uživatelů (60 %) se označila za pokročilé uživatele. Jen asi třetina (31 %) patří mezi průměrné. Průzkumu se zúčastnila také část (8 %) vývojářů a jen velmi málo (1 %) naprostých začátečníků.

Zřejmě se tedy nejedná o příliš reprezentativní vzorek „běžných uživatelů“, zase ale máme větší jistotu, že pokročilý uživatel dokáže lépe formulovat své požadavky na novou verzi a vyjádřit se k tomu, co by opravdu chtěl změnit.

Jak jste spokojení s TB?

Průzkum se také v úvodu ptal uživatelů, jak jsou se stávající verzí spokojení. Respondenti mohli svůj názor vyjádřit v pěti stupních od velmi nespokojen až po velmi spokojen.

Celkově je z odpovědí vidět spokojenost uživatelů. U každé z možností se kladně (tedy spokojen) vyjádřilo více než 50 % uživatelů. Podle odpovědí je ale nejvíce lidí spokojeno s přístupem programu k otevřeným standardům. Naopak relativně největší výhrady jsou vůči uživatelskému rozhraní a funkcionalitě aplikace.

Poměrně spokojeni jsou uživatelé s celkovým stavem programu a rovněž na stabilitu si stěžuje jen málokdo. Podle odpovědi tedy uživatelé považují Thunderbird za solidní software, ale chtěli by přidat na funkcích a doladit prostředí.

Kde získáváte podporu k TB?

Většina dotazovaných uživatelů hledá informace na serveru MozillaZine a to především na fórech (56 %) a v databázi znalostí (48 %). V tomto směru je ovšem anketa velmi zkreslená tím, že probíhala právě na zmíněném serveru, takže je pochopitelné, že se mnoho respondentů rekrutovalo právě z pravidelných návštěvníků.

Další odpovědi už ale začínají být zajímavé: Dalším zdrojem informací v pořadí je Google, následují Mozilla newsgroups, různé další zdroje. Asi sedm procent uživatelů pak uvedlo, že žádnou podporu nepotřebují. Přibližně stejně početná skupina pak při hledání pomoci využívá IRC kanály. Jen jedno procento lidí prochází Bugzillu.

Které stávající funkce byste rádi vylepšili?

Zřejmě nejdůležitější otázka celého průzkumu se uživatelů ptá na budoucnost projektu Thunderbird. Už víme, že části uživatelů nevyhovuje rozložení funkcí. Anketa se tedy ptala i na to, co by bylo v budoucnu dobré vylepšit.

Anketa

Co byste rádi vylepšili vy?

Autor analýzy použil celkem čtyři metody rozboru výsledků, ale nakonec se dobral kloudné odpovědi. Uživatelé by nejraději vylepšili tři oblasti: globální vyhledávání, zobrazování spamu a vylepšené filtrování spamu.

Konkrétně by uživatelé rádi měli silnější prohledávání přijatých zpráv, které by hledalo napříč všemi účty a umožnilo tak najít i staré a zapadlé zprávy. S přibývajícím spamem je jasné, že se uživatelé jednak chtějí zbavit nevyžádané pošty lepší filtrací, ale také se nechtějí už označeným spamem příliš zabývat.

Další možnosti vylepšování jsou pak již podle uživatelů „podružné“. Ikona „obnovit“ ve standardním designu, vylepšená domovská stránka a podobně tedy nejsou až tak důležité. Nejméně podstatné jsou prý další lokalizace, tady je potřeba ale opět vzít na vědomí to, že anketa probíhala v angličtině, která je hlavním jazykem Thunderbirdu.

Téměř pětina (18 %) respondentů zvolila možnost „něco jiného“. Očividně jsou tedy ještě další oblasti vylepšení, které nebyly v průzkumu zmíněny, ale vývojáři by se na ně přesto měli podívat.

Závěrem

Uživatelé dali docela jasně najevo, že jim nevyhovují některé dílčí funkce e-mailového klienta Thunderbird a rádi by, aby pro ně vývojáři vylepšili především vyhledávání a antispamové filtry. To jsou funkce, které už v programu jsou. V navazujícím článku se pak podíváme na to, jaké zbrusu nové funkce by uživatelé rádi doplnili.

Našli jste v článku chybu?

10. 12. 2007 16:29

No u těch složek je problém - chápu prvotní problém. Když jsem chvíli používal Operu, taky mě to odradilo od používání M2.

Problém je v tom, že se štítky je třeba mít všechno nastavené lokálně v klientovi. To ale trochu popírá princip IMAP, kde mám poštu (a filtry) na serveru. Tedy mám v každou chvíli stejný pohled na poštu z klienta, webmailu, PDA, telefonu, notebooku, odkudkoliv. Bez složek je to ale neřešitelné.

Ona Opera ty IMAP složky vidí v nějakém bočním panelu, ale to ovládání je p…

25. 4. 2008 13:40

Daniel (neregistrovaný)
pouzi FinchSync - zadarmo a synchronizujes odkialkolvek na svete ak si pripojeny na internet
Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu