Vlákno názorů k článku Jak jsem se stal vývojářem Debianu od A. S. Pergill - Pochopitelně, je snaha na škol cpát software od...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 4. 2023 12:05

    A. S. Pergill

    Pochopitelně, je snaha na škol cpát software od MS, přestože je podstatně horší než mnoho jiného. Hlavně, aby se nenaučili pracovat se svobodným SW, který je v mnoha ohledech kvalitnější. A testy s otázkami typu "na kterém řádku záhlaví a na kolikáté pozici zleva je u Wordu (Excelu) tlačítko, měnící písmo na tlusté", měly v "informatice" na gymnáziu obě moje děti.
    Na brněnské MUNI zrušili funkční poštovní server a zavedli utlouk z O365, který je naprosto nefunkční, i na Windows. Spousta zaměstnanců si kvůli tomu nechává přeposílat podnikové e-maily na běžné freemaily, jejichž funkčnosti (alespoň na úrovni GUI) se MS nedokáže ani přiblížit. Snad je funkční i přeposílání pošty z O365 do pošty ve fungujícím, protože ne od MS, informačním systému MUNI.
    Paradoxně kvůli naprosté nefunkčnosti a značné míře rizik právě Outlooku jsem před nějakými 25+ lety přemigroval z Windows na Linux.
    MMCH, LaTeX Beamer (presentace) umí i animace a videa. Ne, že bych to někdy v praxi použil, ale vím, že postup jejich vložení v manuálu je. A kdo umí TeX nebo LaTeX, nepotřebuje MS či jiné Office. Maximálně jen na čtení. A to už většinou využívám schopnost MSO ukládat dokument jako pdf, takže "nestandardní formát docx mi nejde načíst, použijte doc nebo raději pdf a pošlete mi to znovu". :-)

  • 1. 5. 2023 20:54

    RRŠ

    V těch školách je hlavní problém s tom, že informatice vlastně nikdo nerozumí, ale je potřeba ji mít na vysoké profesionální úrovni, aby to fungovalo dobře. Žádná základní/střední škola nezaplatí kvalitní ajťáky - zvlášť, nebudou-li zároveň učit. Jenže ajťák a zároveň pedagog je opravdu drahá kategorie. Takže často je IT outsorceovaní k nějaké levnější firmě, případně se o to starají učitelé, jejichž znalosti (žel!) končí třebas dvacet let dozadu, protože pak neměli pro samé učení reálnou možnost se dál rozvíjet.
    Přidejte k tomu autoritativnost prostředí, kdy hlavní jsou schválené osnovy, učební plán, od kterého se daleko odchýlit ani nesmíte - a vyjde vám naprosto typická výuka produktů MS, písemky formou testů na papíře, bazírování na memorování se nabídek a funkcí, případně studium sice velmi zajímavých, leč v praxi okrajově používaných funkcí. A aby si, kromě dětí, užili i rodiče, přidá se k tomu jediný komunikační kanál: Bakaláři (což zdaleka není špatný software, ale tak nějak není dotažený - a rodiče rozhodně nejsou tím, komu by se dostalo jakékoliv podpory).
    Dítko s Linuxem je na škole za podivína, odbojáře, rebela a potížistu.

    Ten odklon firem (i škol, universit...) od různých e-mailových programů k MS produktům začal někdy v dobách MS Exchange. To byl IMHO vlastně taky jen mailserver, ale klikací prostředí, integrace do AD a podpora MS vypadaly jako velmi dobrý argument pro přechod.
    Pak se objevilo peklo Office 365 a migrace do cloudu...

  • 3. 5. 2023 8:34

    bez prezdivky ...

    Popisujes to hezky, ale ta pricina je jinde. Sam jsem kdysi jeste jako study chudent chodil ucit - zadarmo - decka. A nebyl sem ani zdaleka jediny. Reditelky skol byly nadseny, a decka taky - konecne nemeli starou duchodkyni ktera jim za domaci ukoly davala vetne rozbory nejake tupe knizky.

    Znam takovych lidi vic, delali to treba i pri praci - na par hodin tydne. Proc? Nemohli se divat na to jake kraviny se tem detem cpou.

    To ale uz nejde ... protoze na to musis mit "pedagogicke vzdelani". A zadny clovek (nejen ITk) si nebude dodelavat (dalsi) VS kvuli tomu, aby zadarmo chodil ucit, a zadarmo v tomhle pripade ber i nejakou tu almuznu kterou by pripadne skola zaplatila.

    Produktem toho pak je, ze doticny nezvladnou secist sloupec cisel, a to ani v tom excelu. Setkavam se s tim opakovane, a cim dal casteji.

    BTW: Ad pozadavky skol. Na to vzdy reaguji tak, ze pokud skola neco pozaduje, tak necht to take svym zakum zajisti. Mimo jine treba ve forme i mimo vyucovani pristupnych uceben. Stejne neni opravnena zadavat detem nic domu (potvrzeno pisemne ministersvem skolstvi, jen tak pro zajimavost).

  • 4. 5. 2023 13:33

    RRŠ

    Ono nemusí jít nutně o důchodce (ostatně, sám se této metě nepříjemně blížím), ale celý ten pedagogický proces je prostě příšerně nepružný. Stačí si uvědomit, že ta děcka učí třebas i čerství absolventi peďáku, které IT na vysoké škole učili lidé, kteří se to sami naučili před několika lety (v lepším případě). To znamená, že přicházejí s přístupem pár let starým a navíc je potřeba to několik let učit stejně.
    Jenže v IT ten čas utíká příšerně rychle!
    Jako nepedagog se k dětem nesmíte přiblížit víc, než usvědčený pedofil, takže nějaká dovzdělávací výpomoc dnes nepřipadá do úvahy.

    (A propos: slovo dotyčný se obvykle píše s ypsylonem... ;oD )

  • 1. 5. 2023 21:43

    mikrom

    Podobne sa plytva financiami i v skolstve na Slovensku.
    Studentov ucia niektore predmety v Matlabe, na ktore je Octave takisto vhodny a je uplne zadarmo.