Hlavní navigace

Jak jsem vracel licenci k Windows – Acer 2014

3. 11. 2014
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

… aneb pojďme si nechat odborně odvirovat počítač a ještě za to dostat zaplaceno. Jak jsem koupil počítač s Windows a snažil se vrátit jejich licenci výměnou za peníze zpět. Článek obsahuje chronologický popis mého snažení doplněný o stručný výtah pro případ, že se mě budete snažit napodobit.

Úvod

Mám rád netbooky, protože umožňují vnést produktivitu do dříve nezvratně „hluchých“ časů, jako je například dlouhá cesta vlakem bez přístupu k internetu. Navíc to jsou relativně levná zařízení (takže se o ně člověk nemusí moc bát) a poslední dobou dokonce i jakž takž výkonná. Po třech letech používání jsem naznal, že nastala doba nahradit svůj starý netbook (též od Aceru a tenkrát zakoupený už s Linuxem) něčím novějším. Přece jenom nároky na hardware se zvyšují sice plíživě, ale jistě.

Při procházení obchody jsem narazil na „subnotebook“ s novým Pentiem Bay Trail (přesnější by bylo říct je to Atom na steroidech). Intel je zpravidla synonymem pro dobrou linuxovou podporu a netbook je navíc díky 7W TDP svého procesoru bez větráků. No řekněte sami – to zní dobře! Vadou na kráse byl nabízený operační systém – samé Windows, žádný Linux. Úmysl licenci Windows vrátit může v takovýchto případech dávat smysl i u běžných lidí nebazírujících na tom, jestli software je nebo není svobodný – licence OEM MSW stojí minimálně 1000 Kč, což dělá více než 10 % ceny typického netbooku.

Rešerše

Na svých stránkách v USA Acer inzeruje možnost vrácení licence Windows, ale na českých o tom není ani zmínka. V tamních diskuzích si navíc lidé občas posteskli, že k odwindowsování museli poslat stroj na vlastní náklady do servisu, což jim z vrácené částky ukouslo značnou část. Pár šťastlivců na to sice vyzrálo tím, že počítač koupili od obchodníka, který velkoryse proplácí první odeslání notebooku do servisu, ale takovéto vymoženosti k nám ještě nedorazily.

Vznesl jsem tedy dotaz pomocí webového formuláře, jestli lze vrátit licenci i u nás. Odpověď přišla rychle – lze to udělat podobně jako v US, chce to akorát zavolat na zákaznickou linku, kde sdělí podrobnosti. Začíná to vypadat nadějně!

Jakožto zodpovědný spotřebitel jsem na zákaznickou linku zavolal ještě před tím, než jsem počítač koupil. Operátor po mě chtěl přesné číslo produktu – nějaké počítače přece jenom prodávají i s Linuxem např. pro firmy, které mají multilicence a Linux pak „přeplácnou“ svými Windowsy. Při tom nastala legrační situace – pán mi sdělil, že produkt, který chci, se dodává pouze a jenom s Linuxem. Tomu se mi věřit nechtělo, protože naopak všechny e-shopy i web Aceru počítač vedou výhradně s Windows 8.1. Na to mi pán řekl, že se „určitě jedná“ o chybu v popisu produktů, ale dostal jsem instrukce jak postupovat i kdyby mi nakonec „čistě teoreticky“ uvázl v rukách počítač s Windowsy. Ty jsou velmi jednoduché:

  1. Neschvalovat licenční ujednání.
  2. Do 30 dnů dostat do oficiálního servisu se žádostí o vrácení licence (servis pro Česko i Slovensko je právě jeden, a to v Brně-Slatině).

Koupě a zkoušení

Notebook jsem tedy koupil. Po rozbalení mě překvapila absence jakýchkoli MS štítků a také mě překvapil jakýsi hnusný instalátor čehosi, který se objevil po zapnutí. Že by měl pán na lince pravdu a jednalo by se o první spuštění obskurního Linpus Linuxu, distribuce, kterou Acer používá? Kdepak, z hnusného instalátoru se vyklubal instalátor Windows 8.1 a já potom musel v tom okamžiku počítač natvrdo vypnout, abych se vyhnul odsouhlasení licenční smlouvy s MS. Jak jsem si všiml později, informace o nainstalovaném OS se nachází spolu s dalšími informacemi nenápadně nalepené na boku papundeklové krabice, ve které notebook přišel.

Následovalo samozřejmě ověření, že na počítači bude fungovat Linux. Trochu nečekaně dělá UEFI BIOS drahoty ohledně vypnutí Secure Bootu, ale nakonec jsem ověřil, že Linux tam poběží relativně v pohodě. Prozradím dopředu, že Legacy booting (tj. booting s emulovaným BIOSem) je sice možné zvolit, ale v praxi je to nepoužitelné, mají v tom evidentně hromady bugů. Po bootování pomocí UEFI mě pak akorát čas od času zazlobí touchpad, takže verdikt je: Funguje to!

Vracení licence

Nastal tedy čas prakticky řešit vracení. Na lince mi řekli, že se mám servisu ozvat před tím, než tam notebook dostanou. Tak jsem přes web „vložil opravu“ neboli zadal svoje údaje a to, co chci do formuláře. Za pár minut mi přišla zpráva, že „požadavek na opravu“ byl stornován a že mám raději volat. Volal jsem tedy znovu na zákaznickou podporu a nechal se přepojit do servisu. Po několikerém přepojení jsem se dozvěděl, že v tomto případě (tj. když jde o vrácení licence) je preferována telefonická komunikace a že mám dělat následující:

  • „Vložit opravu“ telefonicky (tj. zavolat znovu a mít po ruce sériové číslo).
  • Dostat počítač do servisu.
  • Vyplnit a podepsat papíry.
  • Vyzvednout si/nechat si poslat počítač ze servisu.

Doprava počítačů je drahá, přece jenom to jsou relativně drahé kousky a musí být proto náležitě pojištěné. Takže pokud máte cestu kolem, tak je výhodné věci předat nebo vyzvednout osobně. To byl nakonec i můj případ. Je to ale dost z ruky, takže i Brňákovi se může stát, že jeho náklady na dopravu (hlavně s ohledem na čas) převýší pár stovek za poštovné, pozor na to.

Jednoho dne jsem tedy dorazil na místo a vítězoslavně položil krabici s notebookem na pultík s tím, že chci vrátit licenci. Dáma na recepci se na mě dívala nedůvěřivě, nebylo jí jasné, jestli to tam umí. Po krátkém telefonátu s kolegou ale byla hned doma. Zeptala se mě na pár triviálních osobních údajů a následně vytiskla pár papírů, které jsem musel vyplnit. Vyřizování celkem zabralo kolem 20 minut.

Za licenci dostanete 40 eur, ale přicházíte o možnost podpory od Aceru. K vyplnění musíte navíc znát sériové číslo a číslo opravy, což není problém, pokud máte počítač na dosah ruky, ale jinak pozor na to, sériové číslo je strategický údaj. V rozporu s tím, co píší na webu, jsem dostal nabídku si po odwindowsování počítač vyzvednout a tak ušetřit za dopravu, což bylo milé a já té příležitosti využil.

Vracení „opraveného“ počítače

Pak se zhruba týden a půl nic nedělo. Když jsem se snažil zjistit stav opravy pomocí webového rozhraní, tvářilo se to, že nic takového v servisu neřeší. Pak mi nečekaně v sobotu přistál ve schránce e-mail, kde mi pán z Aceru sdělil, kolik mi chtějí vrátit korun a jestli s tím souhlasím. Kurz počítají jako průměr pro daný měsíc, kdy počítač dorazí do servisu. Odpověděl jsem, že souhlasím a následující pondělí mi pak přišel mail, že je vše hotové a do tří dnů mi počítač pošlou.

Jak jsem psal dřív, nic jsem posílat nechtěl, takže jsem začal telefonovat a na základě telefonátu pak psát e-mail – jak jsem ale nakonec zjistil, nebylo to potřeba. Zpráva o posílání je prý automaticky generovaná a v servisu stále nezapomněli, že si pro počítač chci dojít osobně. Do servisu jsem tedy dorazil k vyzvednutí. I když mi stačila občanka, tak ideální je mít u sebe i předávací protokol, každopádně dostal jsem zpět počítač s Linpusem a pár papírů jako bonus.

Používání

Nainstalovaný Linpus Linux je maximálně ohlodaný systém (okolo 250 MB), který nabootoval do příkazové řádky, a to bylo všechno – pro běžného člověka to bylo absolutně nepoužitelné. Vyměnil jsem disk za SSD s nainstalovaným Linuxem z předchůdce a jal se bootovat. Padla při tom za vlast jedna záruční nálepka nad šroubkem, to mě trochu naštvalo – myslím si, že nálepky na takových místech nemají co dělat.

Předchozí počítač neuměl UEFI, takže jsem i tu bootoval pomocí emulace BIOSu (říkají tomu Legacy booting) a u tohoto zařízení to není dobrý nápad. Kromě toho, že se neuměl softwarově vypnout, tak se často při nabíhání zasekl a když náhodou ne, byly problémy s klávesnicí. Ta byla buď mírně zmatená (nefungovaly některé funkční klávesy), nebo velmi zmatená (nefungovaly např. ani šipky, pletlo si je to s některými funkčními klávesami). Po krátkém boji se mi tam podařilo zprovoznit UEFI boot a tyto i další problémy zmizely a netbook tak vypadá, že je skoro po všech stránkách s Linuxem skvěle kompatibilní. Pokud náhodou občas překvapí a není s ním rozumná řeč, pomůže ho vypnout, minutku počkat a pak znovu nahodit.

Občas se počítač špatně probudí (např. mu nefunguje touchpad nebo WiFi), ale to se dá často vyřešit příkazem rmmod následovaným modprobe, kdy se vyjmou a znovu zavedou moduly zodpovědné za ovládání daného zařízení. Reálná výdrž baterie, častá bolístka zařízení s Linuxem, je např. při kódění ve ViMu ve vlaku (tj. s vypnutou Wi-Fi) okolo 10 hodin a největší vliv na ni má podsvícení displeje. Jak jsem napsal výše, občas zazlobí touchpad, kdy se „zblázní“ (pak výše popsaný pokus o domluvu pomocí rmmod shodí celá Xka), ale to jsem ochotný tolerovat – myslím, že to do roka, nejpozději dvou let v ovladačích opraví. Horkou novinkou je fakt, že updaty BIOSu jsou k dispozici pouze jako .exe soubory, tak jsem zvědavý, jak dlouho jim tento přístup vydrží.

Epilog

Tento příběh končí happy-endem, takže sláva svobodnému softwaru! Protože moje zkušenosti s Acerem byly dobré, požádal jsem společnost o e-mailové interview. Bohužel na čtenářsky nejvděčnější otázky ohledně vztahu k Linuxu se necítili, ale alespoň mi odpověděli na technické záležitosti ohledně vracení licencí. Nyní vás tedy čeká zhuštěný seznam, co dělat, pokud chcete bez průtahů vrátit licenci, následovaný zmiňovaným interview.

Dodatek – co dělat

Jelikož jsem měl od začátku úmysl o své zkušenosti napsat, byl jsem velmi zvídavý. V praxi to znamená, že jsem do Aceru dohromady telefonoval asi 20 minut. Odhaduji, že díky tomuto návodu bude komukoli stačit maximálně minut pět.

Takže co tedy dělat?

  1. Zavolat na zákaznickou linku, že si chcete koupit počítač a zjistit, jestli nedokážou sehnat nějaký s Linuxem. Pokud ne, tak se informovat, jestli je stále možné vrátit licenci Windows tak, jak je to tu popsané.
  2. Koupit počítač.
  3. Ofotit a schovat doklad o koupi. Vyzkoušet, jestli na počítači funguje Linux a při tom se vyhnout odsouhlasení licenčního ujednání s MS.
  4. Vytvořit přes telefon žádost o opravu (platí pouze, pokud budete počítač posílat). Budete pro to potřebovat sériové číslo.
  5. Do 30 dnů od koupě dostat počítač do servisu. Nejlepší je mít v krabici jenom notebook a doklad o koupi (tj. nechat doma adaptér, CD s ovladači atd.)
  6. Odbýt si papírování – opět budete potřebovat sériové číslo.
  7. Čekat na mail (cca týden od převzetí do opravy).

Dodatek – interview

„Rozhovor“ proběhl tak, že jsem poslal otázky mailem a za týden se mi vrátily s odpověďmi. Nevím tedy, kdo mi na ně konkrétně odpovídal, ale prý na tom pracovali v Praze lidé z obchodního oddělení.

Acer oficiálně nabízí vrácení licence v USA, ale ukázalo se, že je tu možnost i u nás, navíc prakticky za stejných podmínek. Jak je tomu v ostatních zemích?

Stejný postup platí po celé Evropě.

Kolik požadavků (ročně?) na vrácení licence Windows řešíte?

Počet takových žádostí je v řádu jednotek.

V čem spočívá proces vrácení licence? Smazání, odstranění štítků je asi zřejmé, ale zaznamenává se to třeba do nějaké databáze, aby zařízení člověk nemohl vrátit do e-shopu ve 14denní lhůtě?

V prvním kroku se ověřuje, zda již uživatel nepřijal smluvní podmínky společnosti Microsoft, následuje smazání operačního systému a odstranění licenčního štítku. Každý případ se zaznamenává do servisní databáze a je tedy zpětně dohledatelný. Se situací, kterou zmiňujete, jsme se doposud nesetkali, ze zkušeností však víme, že prodejci vrácená zařízení obezřetně kontrolují.

Jak postupovat, aby bylo vrácení licence co nejjednodušší pro obě strany?

Nejjednodušší je samozřejmě vyhnout se vrácení licence tím, že si zakoupíte přímo produkt vybavený Linuxem. S výběrem produktů vám rádi pomůžeme na naší zákaznické lince. Pokud takový model není k dispozici, pak je možné po zakoupení zařízení s operačním systémem Windows zažádat o vrácení licence. Předtím však doporučujeme vyzkoušet, zda bude Linux na zakoupeném zařízení plně funkční.

Pro samotné vrácení licence je třeba kontaktovat naše servisní centrum, a to buď telefonicky nebo přes webové rozhraní. Se zákazníkem se následně domluvíme na vyzvednutí jeho zařízení, požádáme jej o vyplnění písemné žádosti o vrácení licence a přiložení nákupního dokladu. Po odstranění systému je zařízení zasláno zpět a částka za licenci převedena na bankovní účet zákazníka.

Popsal jsem dobré zkušenosti s vrácením licence v případě, kdy se člověk může osobně dostavit do servisu v Brně a může tak vyplnit nezbytný papír (tj. žádost) na místě. Pokud ale někdo bude počítač do servisu posílat, tak bude muset počkat na doručení dokumentů a po vyplnění je opět poslat zpět. Nebylo by možné je předvyplnit a poslat už s počítačem?

V každém případě doporučujeme kontaktovat předem naši zákaznickou linku. Urychlí se tím zpracování takového požadavku a je možné se domluvit na nejvhodnější variantě dalšího postupu.

Je možné počítač s Windows zakoupit (už s úmyslem nechat si vrátit licenci) a uvést jako doručovací adresu váš servis (a ušetřit tak jedno poštovné)?

CS24_early

Ačkoliv by toto řešení bylo teoreticky možné za předpokladu, že by byl předem založen servisní případ (zákazník by musel dopředu znát sériové číslo objednaného produktu), nedoporučujeme jej. Zboží zakoupené distančním způsobem doporučujeme od prodejce převzít, zkontrolovat, vyzkoušet a teprve poté řešit jeho případné modifikace.

Děkuji, že jste dočetli až sem. Za odměnu tedy jeden obrázek – jak je vidět, tak v Aceru technici velice dobře vědí, co je ve skutečnosti systém Windows zač.

Byl pro vás článek přínosný?