chci podekovat za super clanky at uz o historii grafickych karet nebo fraktalech a ted spritech je to jeden z mala autoru kvuli kteremu se da jeste root cist a clanky jsou plne informaci ne jen flame blbosti .
PS. A kdo rika , ze bylo neco lepsiho jak Atari 800XL tak lze ! :-)) tsss nejake c64 ci spectrum :P
Pravda, kdyz mi kamos Commodorista predvadel nejake hry a nacital je z disketovky, tak jsme si museli vsichni odsednout tak metr od stolu, na kterem disketovka chroustala diskety. Stacil jeden dotyk a hned nasledoval "loading error" :-)
To musim uznat, kazetak na Atarku byl des a hruza. Americani si vylozene nedokazali predstavit, ze ve vychodni Evrope bude spousta Ataristu, kteri nebudou mit ani cartridge ani disketovou jednotku :-)
Ten kazetak byl z jejich pohledu asi takova ulitba pro potreby porovnani s dalsimi osmibity - proste se v recenzich psalo "Atari podporuje i kazetak" a basta. Protoze to bylo odflakly jak po HW strance (kazetak byl jedine neinteligentni zarizeni na jinak genialni sbernici SIO), tak i softwarove (600 baudu, bloky, neexistence hlavicek). Zlate Turbo 2000.
hehe, at tak nebo tak, atari/c= a skoro (skoro) i amiga byli pocitace delany na hry - a vyrostlo u nich spousta hracu her - kdezto zminene speccy vychovalo spoustu programatoru a hw-guru (viz treba i rusky boom v 90tych letech, kdy vysokoskolaci nahradili dreveny klavesnice klonama zx ;-)), to je nesporny fakt - v situaci kde sou k dispozici omezena reseni je potreba vymejslet novy postupy :-)
no, na Atarku se taky dalo naucit programovat a to IMHO docela dobre:
1) Atari Basic, Turbo Basic, Microsoft Basic (pro zacatek)
2) Atari Logo, LISP (co vic si prat)
3) Deep Blue C, Action! (dobry zacatek pro vsechny, kdo potom presli na unixy ci DOS)
4) FigForth (mam pro tento jazyk slabost)
5) Atari Macro Assembler, MAC/65, Atari Assembler/Editor + asi 1000 dalsich assembleru a debuggeru
6) i nejaky ten Placal by se nasel, ale nikdy jsem necitil potrebu ho vlastnit
+ "office" programy:
1) Mikronotes (dodnes v nem mam databazi knizek - teda vytistenou, originalni podoba je kdesi na kazete)
2) SpeedScript (editor), Cheops Writer (srovnatelne s T602, ma i menu!)
3) VisiCalc (spreadsheet svetove urovne)
nakonec jsem skoncil tak, ze se u nas Atarko pouzivalo z 30% na hry, z 40% na programovani a zbytek "office" veci
Ale ten vas pohled plne chapu, i dneska je IHMO dobre zacinat na stroji, ve kterem je vsechno pruzracne jasne a prehledne. To vsak dnesni systemy nejsou.
No, já nevim... Ta gumová klávesnice vyloženě sváděla k programování... ;-)
A pokud jde o programování na C64 - 6502kovej Assembler si pamatuju dodnes, včetně nejčastějších opkódů. V počítačovém kroužku jsme měli PMD-85 (jako mučící nástroj na prsty bezvadná věc) a pak Didaktiky Gama, takže můžu porovnávat, ale ta C64 mi připadala prostě příjemnější po všech stránkách, když člověk nechtěl dělat zrovna v BASICu - ale taky co chcete na osmibitech dělat v BASICu.
lepší než atari 800XL bylo jen atari 800XL s cartrigí s turbobasicem a tiskárnou, která už nevím jak se jmenovala, ale dala se do ní upnout jakákoli propiska a nejlepší hra byla Drakonus :)
Jer fakt, ze "Minigraf Aritma" byl nejrozsirenejsi (a asi i nejhlasitesi :-D) ploter (pak jeste byly dalsi verze, jedna z nich snad i barevna) u nas, pripojoval se k pdm, zx,atari, sharpu. K posledne jmenovanemu sharpu byl take pekny mini-ploter - sirka papiru cca asi jako zx printer :-)
mno a nesmim zapomenout na "Alfi" - genialni prace jednoho inzenyra, co z merkuru vyrobil stavebnici ploteru, i ten byl pripojovan (nejen) k atari (hlavne k zx, "jak jinak" ;-))