Protoze nejak ten obrazek nakreslit musis, potrebujes funkce na cary, polygony apod. OpenGL je knihovna prave pro toto a zadna lepsi se zatim neobjevila. Neni to zadny "moloch" ale velmi dobre navrzena knihovna, podporovana v hw a navic multiplatformni. Ostatni podobne knihovny (Gdk, Qt, GD, Win GDI, DirectX, apod.) jsou jenom znovu vynalezenym kolem, neuplne kulatym ;-)
Jenže já ten program chci spouštět i na počítači, který třeba vůbec nemá grafickou kartu (takže to bude báječně akcelerovat), o X ani nemluvě. Když v programu chci jako výstup jednoduchou bitmapovou grafiku, tak to nebývá nic s GUI, ale něco, co spustíš ze skriptu nebo Makefile a něco to vyplivne ... Takže závislost na X je chyba.
K tomuhle dodam jenom to, ze to je ponekud podivny nazor... jednak srovnavat OpenGL s napr. Windows GDI je IMHO dost mimo, druhak bylo GDI driv nez OGL, tretak OpenGL neni zadne "prvni vynalezene kolo", uz proto, ze to je proste dalsi knihovna vyvinuta na zaklade zkusenosti s predchozimi resenimi, takze podle toho by to bylo taky "znovu vynalezene kolo"...