Hlavní navigace

Vývojářský software

Software pro programátory a vývojáře.

KDevelop 5.3 s lepší podporou C++, PHP i Pythonu

Nová verze vývojového prostředí pro KDE přináší analyzátor Clazy využívající Clang, mnoho vylepšení jazyka C++, zcela novou podporu pro PHP a opravy a některé dílčí aktulaizace pro Python. Program také lépe funguje na „jiných“ systémech jako Haiku…

Tři nástrahy GraphQL: na co si dát pozor

Ještě před rokem jen málo firem používalo GraphQL na produkci. Situace se ale změnila a většina programátorů dnes chápe, proč je GraphQL užitečné. Otázkou však zůstává, jak ho správně používat a jaká jsou úskalí.

Doba čtení: 7 minut

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu (dokončení)

Ve druhé části článku o knihovně Jedi si ukážeme další funkce dostupné při statické analýze zdrojových kódů napsaných v Pythonu. Samozřejmě nezapomeneme na ukázku propojení knihovny Jedi s textovým editorem Atom a taktéž s modulem určeným pro slavný Emacs.

Doba čtení: 31 minut

Knihovna Jedi: doplňování kódu a statická analýza kódu v Pythonu

V dnešním článku se seznámíme s knihovnou Jedi určenou pro implementaci automatického doplňování kódu i pro statickou analýzu zdrojových kódů psaných v Pythonu. Popíšeme si i plugin jedi-vim integrující Jedi do Vimu.

Doba čtení: 24 minut

Použití knihovny MoviePy při úpravách a filtraci videa

Ve čtvrtém článku o knihovně MoviePy si ukážeme, jakými způsoby je možné programově upravovat videa, a to včetně aplikace různých typů filtrů poskytovaných touto knihovnou.

Doba čtení: 25 minut

Tvorba textového uživatelského rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: ovládací prvky (widgety)

Pátá část miniseriálu o tvorbě aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit je věnována popisu všech zbývajících ovládacích prvků TUI, a to samozřejmě včetně menu a nástrojových pruhů.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů: vlastní filtry a lexery

Ve druhé části článku o knihovně Pygments si řekneme, jak navrhnout vlastní filtry určené pro zpracování proudu tokenů. Dále si ukážeme vytvoření nových lexerů, popř. úprav lexerů, které jsou již v Pygments implementovány.

Doba čtení: 35 minut

Tvorba TUI s knihovnou prompt_toolkit: aplikace s celoobrazovkovým rozhraním

Čtvrtý článek o knihovně prompt_toolkit je věnován popisu způsobu deklarace textového uživatelského rozhraní (TUI) se základními ovládacími prvky rozmístěnými na ploše terminálu s využitím takzvaných správců rozložení.

Doba čtení: 32 minut

Využití knihovny Pygments (nejenom) pro obarvení zdrojových kódů

Dnes se seznámíme se základními vlastnostmi knihovny Pygments, kterou je možné použít pro obarvení zdrojových kódů, konfiguračních souborů atd. Tato knihovna obsahuje podporu pro přibližně 300 jazyků a desítku výstupních formátů.

Doba čtení: 25 minut

Tvorba textového rozhraní s knihovnou prompt_toolkit: základní prvky TUI

Ve třetím článku o knihovně prompt_toolkit se seznámíme s formátováním textu, volitelně i se zvýrazněním syntaxe. Posléze si popíšeme i všechny standardní dialogy, které mohou tvořit součást textového rozhraní aplikací.

Doba čtení: 25 minut

Tvorba aplikací s textovým uživatelským rozhraním založeným na knihovně prompt_toolkit

Ve druhém článku o knihovně prompt_toolkit se budeme zabývat pokročilejšími nastaveními řádky. Ukážeme si zápis víceřádkového textu, použití externího editoru, validaci dat při jejich zadávání a nástrojové pruhy (TUI).

Doba čtení: 26 minut

Tvorba aplikací s příkazovým řádkem v Pythonu s knihovnami GNU Readline a prompt_toolkit

Python ve své základní knihovně obsahuje funkci pro čtení dat zapsaných na standardní vstup. Pro plnohodnotné aplikace s příkazovým řádkem (GNU Octave atd.) je však nutné použít uživatelsky přívětivější řešení.

Doba čtení: 24 minut

Reakce na události v GUI deklarované v jazyku QML a PySide 2

V dnešní části seriálu o tvorbě rozhraní s Pythonem a frameworkem PySide (přesněji PySide 2) se seznámíme s dalšími možnostmi reakcí na události, které vzniknou v okně či dialogu deklarovaném v jazyku QML.

Doba čtení: 24 minut

Jazyk QML (Qt Modeling Language) a PySide 2

V dnešní části seriálu o tvorbě aplikací s GUI v Pythonu s využitím frameworku PySide si ukážeme další možnosti nabízené jazykem QML. Oproti předchozí části se však zaměříme na PySide2, Qt 5 a tím pádem i na novější verzi QML.

Doba čtení: 24 minut

Jazyk QML (Qt Modeling Language) a PySide

Minule jsme si ukázali použití souborů UI s deklarací grafického rozhraní. Ovšem programátoři používající Python společně s PySide mají ještě jednu možnost – využít jazyk QML neboli Qt Modeling Language.

Doba čtení: 28 minut

Použití UI souborů s popisem formulářů ve frameworku PySide

V již dvacátém článku o frameworku PySide si ukážeme, jak je možné použít takzvané UI soubory, které obsahují deklarativní popis formulářů či ovládacích prvků (widgetů). Tyto soubory je možné vytvářet například v Qt Creatoru.

Doba čtení: 28 minut

Použití MoviePy společně Matplotlibem pro tvorbu animovaných grafů (dokončení)

Dnes dokončíme téma, kterému jsme se věnovali minule. Ukážeme si, jak lze s využitím knihoven MoviePy + Matplotlib vytvořit animované průběhy funkcí využitelné mj. i při výuce. Také se seznámíme s modulem Animation.

Doba čtení: 32 minut

Práce s vektorovým formátem SVG ve frameworku PySide (dokončení)

V dnešním článku o frameworku PySide se podruhé budeme zabývat způsobem použití formátu SVG (Scalable Vector Graphics). Minule jsme si řekli, jak se SVG vykresluje, dnes si ukážeme mj. i způsob jeho tvorby pomocí třídy QSvgGenerator.

Doba čtení: 41 minut

Použití MoviePy společně s Matplotlibem pro tvorbu animovaných grafů

Ve druhé části článku o knihovně MoviePy si ukážeme, jak s využitím kombinace knihoven MoviePy + Matplotlib vytvořit animované grafy. Nejedná se jen o pouhé efekty, animované grafy lze využít pro zobrazení složitějších funkcí.

Doba čtení: 31 minut

Programová tvorba a nelineární editace videa s využitím knihovny MoviePy

Dnes si popíšeme možnosti knihovny MoviePy, která umožňuje programovou tvorbu videa a třeba i animovaných gifů. Kromě toho ji lze použít i pro nelineární editaci videa: aplikaci efektů, práci s titulky a podobně.

Doba čtení: 29 minut

Visual Studio Code 1.22 přináší mnoho vylepšení

Nová verze Visual Studio Code přináší některé vlastnosti, jež z jiných editorů na Linuxu známě už dlouhé roky. Kupříkladu editor umí u HTML, JSON, Markdown, CSS, LESS a SCSS sbalit části kódu dle jeho syntaxe (podporu pro TypeScript a JavaScript je…

Práce s vektorovým formátem SVG ve frameworku PySide

V dnešním článku o frameworku PySide se seznámíme s použitím formátu SVG (Scalable Vector Graphics), a to jak při zobrazování jednotlivých widgetů, tak i při rasterizaci SVG do bitmapového obrázku (QBitmap, QPixmap).

Doba čtení: 34 minut

Tvorba GUI v Pythonu: použití kaskádových stylů v PySide

V dnešní části seriálu o tvorbě uživatelského rozhraní v Pythonu si ukážeme některé zajímavé možnosti ovlivnění stylů vykreslování ovládacích prvků, které programátorům nabízí knihovna PySide díky podpoře kaskádových stylů (CSS).

Doba čtení: 32 minut

Nastavení stylů vykreslování widgetů, oken i dialogů v knihovně PySide

V dnešní části seriálu o knihovnách určených pro tvorbu GUI v Pythonu si ukážeme, jakým způsobem je možné v knihovně PySide nastavit styl vykreslování ovládacích prvků (widgetů), oken i celých dialogů.

Doba čtení: 39 minut

Konfigurace standardních dialogů nabízených knihovnou PySide

Dnes si ukážeme další možnosti konfigurace standardních dialogů, které tato knihovna programátorům nabízí. I když se totiž jedná o standardní dialogy, je u nich možné některé jejich vlastnosti měnit podle potřeb aplikací.

Doba čtení: 34 minut

Standardní dialogy v knihovně PySide

Dnes se budeme zabývat způsobem použití standardních dialogů, které je možné v aplikacích využít. Jedná se jak o skutečně základní dialogy (zobrazení zprávy, vstup textu), tak i o dialogy komplikovanější.

Doba čtení: 30 minut

GitHub odstranil podporu slabého šifrování a přidal emoji

GitHub v pátek odstranil podporu slabého šifrování. Odstraněno bylo TLSv1 a TLSv1.1 pro všechna HTTPS připojení, tedy pro web, API i Git. Dále byly odstraněny způsoby výměny klíčů (kext) založené na Diffie Hellman a SHA1 pro SSH. Nálepky (labels)…

Další užitečné ovládací prvky nabízené frameworkem PySide

V popisu widgetů dnes budeme pokračovat. Nejprve si popíšeme použití splashscreenu, pak probereme všechny ovládací prvky založené na obecném posuvníku. Jedná se o scrollbar, klasický posuvník a otočný prvek (dial).

Doba čtení: 32 minut

Složitější ovládací prvky ve frameworku PySide: tabulky a stromy

Dnes si popíšeme složitější ovládací prvky, které jsou však v aplikacích poměrně často používány. Jedná se o tabulky představované třídou QTableWidget a o stromy, které naopak vytvoříme z třídy QTreeWidget.

Doba čtení: 26 minut

Tvorba GUI v Pythonu s využitím frameworku PySide: widgety pro textový vstup

Dnes si popíšeme další používané ovládací prvky. Zaměříme se na prvky pro vstup jednořádkového nebo víceřádkového textu. Jedná se o widgety QLineEdit a QTextEdit, přičemž druhý prvek lze použít mj. i ve funkci HTML prohlížeče.

Doba čtení: 29 minut