„Je to trochu jinak. (Západní) vzdělání podporuje ten typ myšlení, který klasický IQ test měří.“A které vzdělání ne?
Opakuji: je to jako bych řekl, že v ČR je podstatně nižší schopnost rozpoznat přibíhající stádo nosorožců.“Se schopností rozpoznat přibíhající stádo nosorožců můžete jen těžko řídit stát. Se (západním) vzděláním můžete stát řídit mnohem snadněji.
„Třeba medicimanská škola, jejímž hlavním předmětem je naslouchání nosorožcům :)“Takže když vystřihneme tyto srandičky, tak každé vzdělání rozvíjí mysl a pravděpodobně i zvyšuje IQ.
„Jistě, se (západním) vzděláním můžete (západní) stát řídit mnohem snadněji. Stejně tak jako s kmenovým afghánským vzděláním můžete lépe řídí afghánský kmen. To dá rozum, ne?“Vzhledem k tomu, že se nebavíme o kmenech, tak je tato poznámka zcela irelevantní. Fakt si myslíte, že místní nevzdělaný člověk s nízkým IQ bude řídit africký stát lépe než člověk s vysokým (západním) vzděláním? Řekněme po jedno až dvouleté aklimatizaci, aby načuchl, jak to tam funguje? Kdyby to byla pravda, nebyl by v Africe hladomor. Že je nevzdělanost jedním z hlavních problémů v Africe se tak nějak obecně i ví… A že vzdělanost souvisí i s IQ už jsme si vyjasnili…
„Jednoduchý příklad: otázku "co je na odvrácené straně krychle" těžko zodpoví někdo, kdo neví, co je to krychle. (nehledě na to, že to je prostě kombinatorický příklad, že?)“
Není problém udělat IQ test tak, aby nebyly třeba žádné vstupní znalosti. Často jsou založené na střídání něčeho (čar, barev, kombinací obojího atp.), což nepředpokládá mnoho vstupních znalostí.
„Ne? Ne že bych věděl, jak to funguje v Zimbabwe, ale fungující parlamentní demokracii bych tam nečekal...“
Ale to je právě jeden z důvodů, proč jsou sto let za opicema ;-).
„Místo ní se totiž učí celostní přístup k duši člověka a její interakci se zlými silami :)“
Však takový člověk také pravděpodobně nebude inteligentní. Opravdu byste o člověku, který celý život bojuje se zlými silami z magických sfér pomocí bylinných extraktů, ale jinak neví kolik je jedna plus jedna (třeba, můžeme vymyslet „obecnější“ příklad), řekl, že je inteligentní? No já asi ne. Ergo testy fungují.
Samozřejmě může mít velký potenciál a samozřejmě dáme-li mu „naše“ vzdělání, může se z něj stát velice inteligentní člověk. Ale v té dané chvíli inteligentní není. Podle mě to co vy chcete je změřit „budoucí“ inteligenci, které může dosáhnout, když se bude nějak snažit nebo když mu poskytneme nejlepší vzdělání. V tom bude asi náš hlavní rozpor. Já měřím současnou inteligenci."Inteligence je rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace; schopnost učit se ze zkušeností; schopnost přizpůsobit se; schopnost správného určení podstatných souvislostí a vztahů, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nastalých situacích."Pak je inteligentní každý člověk, který po tom, co se spálí o horká kamna, pochopí, že na ně nemá sahat... Ergo jsou podle této definice inteligentní všichni lidé, kteří mají alespoň minimální smysly.
"Nicméně to už by stačilo ne? Mě to už neba a navíc je to silně OT :)"Fakt si myslíš, že jsme pod tímto článkem OT? :-))