ukaze im toto video
http://www.youtube.com/watch?v=PtGCaKyd_co
pretocit na 4:20
No flash byl super v dobách, kdy metody typu AJAX + extensivní využití javascriptu nebyly moc pokročilé. Šlo tak za pomoci actionscriptu 1/2 vytvořit celkem pěkné umělecké dílo ve formě webu – daleko za hranice možností tehdejších prohlížečů (FF 1.0, IE6, ..). Jednu dobu jsem měl dokonce jakýsi svůj vzor – stránku swat4.com (která už asi neexistuje) – nebyl to 100% flash, ale pěkné a dynamické propojení flashe s „normální“ stránkou.
Naopak na současném webu typu starcraft2.com je flash spíše na škodu, integrace do zbytku stránky ne zrovna nejlepší. Navíc mi přijde, že tak, jak mi flash dříve jel dosti svižně (rychleji, než javascript), tak teď je z něj děsně pomalý moloch.
Jo a co nesnáším nejvíc (a doufám, že se neprosadí) je emulace flashe javascriptem. Sežere 4–5× tolik CPU time (ukázky v článku mi dokázaly chvílemi doslova zmrazit firefox). Pokud to někdy někdo použije na webu, udělám si u něj černý puntík. Pokud to začne praktikovat více lidí, začnu si vést blacklist.
Protože to není vyhánění čerta ďáblem. To je spouštění pomalého čerta v ďáblovi, tvářícího se navenek jako hladový superďábel.
Flash se tímto dostává do pozice frameworku pro HTML5. Je přece logické, že např. tvůrci animovaných reklam (což nejsou programátoři) nebudou ty reklamy psát v JavaScriptu stylem „animuj kolečko na pozici x, y“ – použijou nějaký nástroj (zde Flash editor), vyprodukují deklarativní soubor (zde SWF) a ten se přehraje za pomocí nějaké JS knihovny (zde Smokescreen). Podobné řešení chystá samotné Adobe (opět Flash editor, ovšem místo SWF nový formát FXG). Kritizovat tedy můžeme maximálně konkrétní formáty, konkrétní knihovny, konkrétní nástroje, za to, jak jsou efektivní. A nebo můžeme kritizovat samotný obsah, který se tím vytvoří. Čistě technologicky je ovšem na místě, že pokud např. HTML Canvas nespecifikuje žádný svůj vlastní objektový model, je nutné, aby nad ním vznikl nějaký framework, který ho doplní. Flash bude jedním z nich a komu se to nelíbí, musí přijít s konkurenčními formáty a nástroji. Bylo naivní si myslet, že s příchodem HTML5 dostanou webdesigneři a zákazníci rozum a přestanou dělat animované hlouposti.
Muj boze, je pekne, ze pisete mj. clanky do blogu o cestine, ale pokud z Vas vypadne veta " … můžeme kvůli těmto technologiím … " tak se bezte s prominutim zahrabat. Nebo je me chapani sveta natolik omezene, ze nechapu stinne stranky weboveho hrani Wolfensteina?
(napoveda: kvuli/diky/vlivem. vizte treba http://www.e-ott.info/2008/02/29/rozdil-mezi-diky-kvuli-apod)
Kvůli má neutrální charakter. Jde o vůli někoho, proč by měla být apriory záporná.
Viz: http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=díky_1 a http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=kvůli
Rozdíl není ani tak v neutralitě či utralitě. ;-) Jde spíš o to, že „kvůli“ se děje „k vůli“ někoho jiného, než činitele, který to dělá pro něj (a ne pro sebe). Z tohoto hlediska považuji třeba obvyklé spojení „kvůli silným mrazům popraskalo potrubí“ za špatné. Správně a výstižně bych totiž řekl, že popraskalo následkem silných mrazů.
Naopak „díky“ znamená, že někdo či něco činiteli jeho činnost umožnilo. I když to nemusí být positivní, třeba když někdo díky lepší zbrani zabije víc lidí. :-)
To sice jde, ale na nekterych webech muze byt flash nezbytny pro jejich funkci, byt v naproste vetsine pripadu jen proto, ze jsou tak a tak hloupe udelany, a nikoliv proto, ze by pro naplneni ucelu toho webu byly nezbytne ty animace. Zaroven muze jit o weby, ktere jsi z nejakeho duvodu nucen pouzivat, nebo prinejmensim cena za to, ze se jim vyhnes, je prilis vysoka (napr. tezko si pobezis koupit novy hardware pokazde, kdyz vyrobce zprasi web flashem tak, ze se bez nej neproklikas ke stazeni ovladacu).
Tady se to zacina komplikovat, potrebujes flash blokovat, ale nekde ho nechat, a kdyz narazis na web, kde mas vic flashe na jedine strance, s tlacitkem flash on/off (nebo white/blacklistem) uz nepochodis, potrebujes dumyslnejsi filtr a, coz je horsi, vic casu na jeho konfiguraci, specialni pravidla pro kazdou stranku.
Totez lze rict o js nebo CSS.
Zkratka, tak jednoduche, jako zakazat plugin, to neni. Casem mozna prijde doba, kdy v browseru bude vic kodu, ktery neco zakazuje a filtruje, nez ktery mu umoznuje neco delat :)
Já používám Flashblock, nikoliv úplnou blokaci. Ve výchozím stavu se flash nenačte, ale kliknutím na element ho aktivuji (ten jeden element). Např. na Youtube mám nastavenou výjimku, že se spustí automaticky. Výsledkem je, že nemám reklamy, animovaná loga a jiné ptákoviny, ale můžu si pouštět videa a hry (tj. příjemné využití Flashe). Pravidla (zmíněné výjimky) jsou velmi jednoduchá, chování na neznámém webu naprosto vyhovující.
V okamžiku, kdy to je integrované do stránky, tak je blokování větší problém.
Podle mne je Flash užitečný akorát pro exhibicionisty, kteří mají potřebu předvést, jak složitou „aplikaci“ umí udělat. Aspoň zatím jsem neviděl nic, kde bych měl posit, že mám nějaký užitek z toho, že autor použil Flash Player. Spíš naopak. I prezentece, kde člověk hledá informace, pak vypadají jako reklama a obyčejně se v nich člověk taky dozví tolik co z reklamy.
Mám pocit, že spousta designerů používající Flash zná pravidlo, že obal prodává a došli až k tomu, že když je obal dost dobrý, na obsahu až tolik nesejde.
Samozřejmě za to nemůže Flash jako takový, ten akorát tento typ lidí přitahuje a umožňuje jim realizaci. Takže nakonec možná užitečný je, kdoví co by tihle designeři páchali, kdyby ho neměli :-)).
Jelikož mám Flash rád, tak čím víc dospívá HTML5, tím větší škodolibou radost prožívám z toho, že lidé, kteří vždycky psali „Flash je zlo“ teď logicky budou muset začít psát „HTML5 je zlo“. S ním se totiž budou tvořit stejně hnusné, stejně exhibicionistické, stejně neindexovatelné, nepoužitelné, nepřístupné, pomalé animace jako s Flashem. A nebo jim konečně dojde, že to není o technologii. Flash zůstane jen na to, co neumí HTML nebo co se v něm dělá zbytečně složitě (a že toho je ještě hodně, to si pište).
BTW mrkněte na 3D mapy ve Flashi: http://bit.ly/bAmU6j (jasně, tohle by šlo i v HTML :))
To je samozrejme možné, problém je že HTML5 budú narozdiel od Flashu podporovať samotné prehliadače, každý výrobca si ho teda implementuje tak, ako bude sám potrebovať/chcieť, (či musieť), aby mu jeho prehliadač nepadal.
Naviac HTML5 nieje tak náročné na CPU a tak nedôjde k prehrievaniu mobilov, či sekaniu posunu obrazovky na mobilnom zariadení za pomoci flashu, (Viac Android 2.2 a toto video – http://www.youtube.com/watch?v=PtGCaKyd_co&feature=player_embedded ), toho sa pri HTML5 nedočkáte.
Samozrejme HTML5 má svoje chyby, je to nehotová, mladá technológia vs zabehnutý flash, ale aj tak si myslím, že flash JE a HTML5 naopak NIEJE zlo, (HTML5 na smartphonoch je v pohode a nejak zásadne nezaťažuje CPU, narozdiel od Flashu)…
P.S. Môžem sa opýtať, prečo máte ten flash tak rád? „Čo pre vás robí“?
Flash mám rád jednoduše proto, že se živím vývojem webových her. Nelpím na Flashi, mohl bych je programovat v něčem jiném, ale nic jiného lepšího tu dnes není. ActionScript je o generaci lepší jazyk než JavaScript a v oblasti vývojářských nástrojů je propast ještě větší.
Co se týče srovnání výkonu, taky mám odkaz: http://www.themaninblue.com/writing/perspective/2010/03/22/
Počkejme si na finální Flash Player 10.1 na Androidu. Myslím, že u full screen her budete překvapen.
Další mýtus je ten o otevřenosti Flash platformy. Dnes si kdokoliv může implementovat Flash Player po svém (nejen v JavaScriptu). V celém flashovém „ekosystému“ je jen několik komerčních produktů od Adobe, zbytek jsou open source projekty a otevřené formáty. Jeden můj kolega tvoří skvělé hry, aniž by použil jediný komerční produkt od Adobe.
IntelliJ IDEA (http://www.jetbrains.com/idea/)
Alternativ je víc – Flash Develop, Eclipse + plugin FDT, … Jedná se o alternativy k Adobe Flash Builderu. To znamená klasické vývojové prostředí. Co se týče animování na časové ose, tam zatím nejsou alternativy k Adobe Flash Professional, takže většinou ho vývojáři do produkčního procesu ještě zapojují, ale mnoho projektů se obejde bez toho (tzn. veškeré animace ručně skriptem).
tak to ste asi podobne html5 animacie na smartphonoch asi nevidel, podľa posledných testov bol tento flash 10.1 plynulejší než html5 na naxuse a ešte plynulejší než html5 v safari na iphone
nie žeby bol flash 10.1 pre android vždy plynulý ale oproti html5 je na tom momentálne lepšie v smartphonoch
Souhlasím s tím, že za problém nemůže Flash. Přitahuje lidi, kterým se líbí dělat „cool“ věci, z nichž se jiným ježí vlasy na hlavě. Patřím k těm lidem, kterým se ježí vlasy, takže oceňuji, když flashové výtvory (tedy většinu výtvorů jistých jiných lidí) mohu jednoduše odříznout (protože to je plugin) a vybrat si jenom to, co chci.
Z toho, že to bude díky HTML5 integrované do stránky, tedy radost nemám. Doufám v nějaký dobrý blokovač. Např. na Rootu mám vypnutý Adblock, ale nikdo mě nedonutí odblokovat i flashové reklamy – ne proto, že jsou ve Flashi, ale protože flashové reklamy vypadají a dělají, to co obvykle dělají.
Trochu me mrzi, ze se tu porad pise, jak moc velke zlo flash je, ale z pohledu animatora/grafika tu proste nic lepsiho neni. Prostredi pro flash nenavidim, ale nakonec se v nem doberu vysledku, da se v tom jednoduse skriptovat pokud chcete a pokud ne, tak se s action scriptem nemusite setkat vubec. To jak pak behaji treba komplexni flashove stranky uz je vec jina, ale flash funguje a pokud se umi dobre pouzit, tak je porad idealni nastroj pro nektere druhy interaktivni grafiky na web (ale i jinde – flash se da prece pouzivat i jako offline nastroj). Alternativou je Silverlight od microsoftu, ktery ackoliv sam od sebe neni vubec spatny, tak nema v grafice takovou tradici jako flash a je obtizne se ucit pracovat v miliarde ruznych naprosto odlisnych softwaru. SVG a javascript je sice skvela vec, ale dokud to nepodpori nekdo kvalitnim prostrednim pro tvorbu grafiky,animaci a skriptu v jednom, tak je to z hlediska grafika k nicemu. Jestli se chce programatorum animovat, tak s chuti do toho. Chapu nechut pouzivat flash k prehravani videa, ale priznejme si, ze jen diky flashi mohl vzniknout web tak, jak ho ted zname. Myslim ze treba youtube v podobe wmv by si asi nikdo nedokazal predstavit ani v te nejtemnejsi nocni mure.
Je to zaujimave ako si ludia myslia ze Apple bojuje proti Flash technologii preto ze je zla. Opak je pravdou.
Apple bojuje proti Flash technologii cisto z komercnych dovodov. Ak povolia na iPhone/iPad Flash, mozu Appstore rovno zavriet. 99% veci co su v Appstore dostupne za peniaze sa da implementovat na webe vo Flashi. Cize im ide len a len o kontrolu toho co ich uzivatelia mozu a nemozu robit.
Ano, viz třeba mobilní flashové hry, které si můžete pustit na Androidu:
http://m.mochigames.com/
(na desktopu nejde „tapnout“ a tím je zvětšit na fullscreen, takže tam si jich moc neužijete)
Samozrejme, Apple ide o kontrolu, peniaze a AppStore…Je to veľká odporná korporácia, preč s nimi!
Ale teraz vážne…Samozrejme ide Apple o primarne o príjmy, nie o bezpečnosť užívateľov, preto zakazuje flash.
Ale nemyslíte si, že Adobe len podporuje prehlasenia Applu o hnusnom flashi, tým, že flash skutočne „hnusný“ je?
Arogantné Adobe neraguje na staré, známe bugy a z vlastnej skúsenosti vám môžem povedať, že pri Opere, Chrome aj Safari mi už prehliadač spadol nespočetne-krát práve vďaka flashu.
Ak by flash nebol tak zabugovaný, pomalý a náročný, (schválne skúste monitorovať vytaženie PC pri sledovaní flash vs HTML5 videa) a Adobe by jednalo s komunitou a bolo ústretové, potom by padla hanba na hnusné zviera Apple, ale teraz je pre mňa a mnoho ďalších „ten zlý“ práve arogantný prístup Adobe.
Na videu je rozdíl znatelný, upřímně řečeno nevím proč, ale u animací, renderování vektorů nebo bitmapových operacích je to obráceně – SVG nebo HTML Canvas jsou méně výkonné.
Neexistuje-li konkurenční prostředí, nikoho nic nenutí zlepšovat. Na Flashi to je krásně vidět. První konkurence, která se mu objevila, byl Silverlight, a v tu chvíli se skokem zlepšil. HTML5 je další konkurence. Další konkurenci si samo Adobe na sebe ušilo – Flash Player může implementovat kdokoliv. Takže situace se zlepšuje. Já osobně aroganci ze strany Adobe nevidím (jedno vylepšení jsem pomohl protlačit), trochu lenost možná. :)
Je ovšem otázka, jestli by tohle vadilo víc Applu, který deklaruje a docela mu to věřím, že AppStore je pro ně nevýdělečnou záležitostí (něco jiného je hudba a video na iTunes) anebo by to spíš poškodilo komunitu vývojářů. Ono totiž není až tak málo lidí, kteří si docela slušně vydělali aplikacemi pro iPhone v licenčním modelu „cena jen pár USD, ale prodají se obrovské počty“, iPad to asi jen rozšíří.
Applu se jistě hodí ta kontrola – ono to totiž opravdu omezuje počty pádů atd., ale finanční přínos je spíš nepřímý (vyšší spokojenost uživatelů, méně reklamací).
Důvod blokování Flashe asi není ryze obchodní, ale hraje v něm roli i Jobsovo technologické přesvědčení, které je ovšem podle mě pomýlené. O Flash Player vůbec nejde, on zakazuje jakýkoliv plugin. I kdyby fungoval perfektně. Dále zakazuje používat jakékoliv nástroje třetích stran při kompilování nativního kódu pro iPhoneOS. Nesmíte použít ani žádný jiný jazyk než C. Docela popírá dost základní věci, na kterých stála inovace v IT po celou historii.
Google chystá ChromeOS, kde bude Flash jednou z klíčových technologií (vedle HTML5 a „native client“). Pro vývojáře je důležitá zpráva, že bude existovat Chrome Store, díky kterému budou moct své webové (tzn. i flashové) aplikace snadno monetizovat. Nikdo však nebude nikoho nutit, aby webovou aplikaci zpřístupnil pouze přes tento obchod, flashové hry se dají docela dobře monetizovat i jinými způsoby (mikroplatby za určité věci uvnitř her, apod.).
Ono je to složité. Sám užívám iPad, lidí s iPhony mám kolem sebe dost. A jedno docela zajímavé zjištění je, že není zanedbatelné procento lidí, kteří sice na iPhone udělali jailbreak, ale po nějaké době ho zas locknuli anebo se alespoň donutili jailbreak využívat jen na naprosté nezbytnosti (třeba když byl blokovaný operátor atd.). Zjistili totiž, že po instalaci pár aplikací využívajících neoficiální funkce se dost často iPhone dost zpomalil, poklesla výdrž baterie, v mezním případě i nastal nějaký pád (jeden známý to definoval, že se mu to pak chovalo jak Win Mobile…). Jistě, „hravý“ uživatel si s tím poradil a dalo se to odladit, nicméně tyto zkušenosti mluví spíš v Jobsův prospěch – on je význam jasně definovaných aplikací opravdu nemalý a na méně výkonných a navíc energií omezených zařízeních to platí dvojnásob. Svoboda tvorby zní hezky, ale realita ji zatím u mobilů až tak jednoznačně jako klad nepotvrzuje.
Jinak co se týče odporu k Flashi jako takovému, tak mám dojem, že si možná Jobs mimo jiné i trochu vyřizuje staré účty s Adobe, ona totiž Adobe svého času svým přístupem k tvorbě verzí svých grafických softů pro MAC Applu docela uškodila a Steve asi nezapomněl. Ale to už je jiná historie…
mna naozaj stve len to ze flash nie je 64bit na vsetkych platformach.. inac ako programator mozem povedat len jedno… vy ktory neprogramujete, ale sa len hrajete, budete nadalej nadavat na flashko a pritom budete hrat flashove hry… a popri tom ako budete hovorit ze „html5 a js je spasa“, nikdy si nezahrajete hru v html5/js :D
ps: dufam ze sa nikto neurazi, ale vacsina ne-programatorov prd o tom vie, a keby programovali, tak boli skakali od stastia ze maju flashko (teraz tu bude milion nenavistnych odpovedi, ale kto neprogramoval ziadnu RIA, nechape jednoduchost AS3 oproti zlozitosti js frameworkov)