Ječím nadšením, když je hned na začátku stránky video roztažené přes celou šířku stránky.
To asi abych hned viděl, co vlastně na té stránce je.
A pak ta "vymazlená" klasika, úzká nudle uprostřed široké stránky. (desktop)
Vítězství respoňzývního™℠®©℗ dyzajnérství.
A aby to bylo ještě vytuněnější, při rolování s myší nad tou stránkou se všechny ty dlaždice v té nudli rozpohybují, abych si to užil ještě víc.
To aby si jeden vzal Kinedryl, než vleze na takové hypersupermegafrikulínské weby...
Proč?
PROČ??
Nynějšímu trendu "zlepšování stránek" moc nerozumím. Vždy jsem měl za to, že stačí jen splnit pár zásad a web je přehledný a přívětivý a to i bez animací, Flashe a HTML5.
Docela mě štve, když musím čekat, až si browser něco odanimuje a já už chci jít dál. A žere to dost výkonu a paměti, takže pro tablety a telefony to není.
To, co se v poslední době stalo s designen webů je typický příklad situace, kdy si určitá skupina lidí(v tomto případě "subkultura" vycoolovanců kolem webů a matlacích displejů) vystačí sama pro sebe a zcela ztratí vztah k realitě.
Co na tom, že ergonomie pláče a přes prázdnou plochu k uživateli proudí informace sotva po kapkách a ten jenom roluje a roluje... co na tom, že to vlastně vypadá nepřirozeně a hnusně... Poplácáme se vzájemně po zádech a jedeme dál. Cílem webu přece nejsou informace...
Jednou se té dnešní módě budeme smát.
No presne tak.
Ja ziadam od webu ako od informacneho media maximum obsahu v co najprehladnejsej forme, doslova ma seru tie rozne animacie, za ktore dostavaju cool kreativci v marketingovych studach tazke prachy a ja musim cakat ako idiot, kym sa stranke uraci nacitat. Weby by mali zaujat obsahom a nie grafikou.
Co sa tyka designu u mna vedie dsl.sk (dufam ze neni problem zdielanie linku na inu stranku) - ten isty design uz asi 15 rokov, ale stale tam chodim, lebo je to maximalne prehladne.
Suhlas.
Tento clanok a priklady v nom su skor odtrasujuce a nemaju nic spolocne s jednoduchostou a prehladnostou. Ukazky web stranok su jedny z najhorsich. Je to ukazka uplne zleho UX. Clovek skrolluje a skrolluje a nic. Obsah sa straca v tej zaplave grafiky a zbytocneho dizjanu. Musim ho tam hladat. Orientacia uplne zla. Clovek trocho odskrlluje a nevie, kde je.
Ten priklad s dsl.sk je dobry. Aj root.cz je lepsi ako vsetky ukazkove weby.
Dsl.sk je kvalitní především obsahově (a diskuze tam jsou kolikrát ještě o něco lepší než samotné články), ale pár inovací by určitě zasloužil.
Design root.cz je pro mě o něco lepší, články se mi zde čtou lépe na většině zařízení. To je pro mě moderní (a zároveň poměrně funkční) design. A nevšiml jsem si, že bych zde musel "cakat ako idiot, kym sa stranke uraci nacitat". Taky si uvědomte, že většinu toho designu, na který tu nadáváte si přeje zákazník, ne ti cool kreativci. A ne, nejsem chlapec od frontendů.
zároveň poměrně funkční
No nevím. Ten předchozí design funkční byl. Ale tenhle? Zrovna před chvilkou jsem kliknul na "zobrazit vlákno" místo na "další nový příspěvek", protože ty ikony vypadají stejně. Když odpovídám na poslední názor tak často vložím nový názor, místo odpovědi, protože tlačítko "odpovědět" je velmi nevýrazné, zatímco tlačítko "Přidat názor" svítí na dálku. Když vyjede ten geniální popup co mi nabízí k přečtení další článek (který jsem většinou právě dočetl), tak abych se trefoval přesně na střed toho křížku, protože není graficky ohraničená jeho aktivní plocha (hlavně, že se otočí, když nad něj najedete myší - co mají ale dělat majitelé dotykových obrazovek?).
"si přeje zákazník"
Chtel bych videt toho zakaznika, kterej si preje polonefunkcni web. Jestli ono to spis nebude vo tom, ze tvurce ho odkaze na svoje veledila, a zakaznik tak maximalne rekne "tuhle to chci vic ruzovy a tamhle chci ty rohy vic kulaty" ... predevsim pak proto, ze kdyby rek "a taky chci aby to fungovalo" ... tak to bude s 1000% prirazkou.
Vnímáte to příliš intenzivně a vyhroceně. Nedivím se vám, pokud si vás zařadím do skupiny power-userů. Myslím však, že tady prezentované trendy řeší zejména zachycení maxima prvopříchozích na danou stránku s očekáváním zejména BFU. Z vašeho (a mého též) pohledu jde o opičárny, které jen zdržují - protože máte při příchodu na danou stránku jistá očekávání a taky zkušenosti a chcete rychle postupovat dál a s velmi pozvolným dávkováním informací vzrůstá vztek. Představte se, že jste průměrný brouzdač - vaše očekávání budou (pokud vůbec budou) velmi malá, zkušenosti minimální, roztržitost značná, dispozice ke zmatení taktéž. Prostě ony trendy předpokládají člověka buďto lehce retadrovaného (skutečně to nemyslím zle) nebo člověka hodně roztržitého - a takového chtějí zaujmout. A věřím tomu, že tato strategie je vzhledem ke stavu internetové populace dnes účinná.
Podotýkám, že předpokládám nasazení zde diskutovaný trendů zejména na HP firemních webů nebo projektů pro masy a ne v e-zinech či odborných/technických webech. I tam je však žádoucí přehledné logické členění jak obsahu, tak grafické prezentace, aby člověk nemusel přečíst celou obsahově hutnou stránku, aby se dostal o krok dál. Každopádně ale ono dávkované "odkapávání" informací by na těchto webech způsobilo okamžitý odliv uživatelů.
Tedy - je třeba rozlišovat, o jakou stránku (a tedy o jaké úživatele) jde.
Tak to bych si nedovolil takto generalizovat. Pominu-li klasické obsahové stránky, které bývají běžně hodně dlouhé, tak existují záměrně vytvářené one-page prezentace. Dlouhý článek mám rozhodně raději v jednom kuse, než nasekaný na x dílů/stránek, mezi kterými se musím proklikávat a opakovaně načítat ten balast kolem obsahu, který mne zajímá. A one-page layout je podle mého také naprosto legitimní koncept. Něco jiného je, pokud je konkrétní případ zvrtaný.
Určitě však nesouhlasím s tezí, že na webových stránkách se nemá scrollovat.
Jasne, proto vsechny ctecky e-booku zobrazujou knizku jako nekonecnej rolovaci text ... oh wait ...
Ten balast kolem nacitas opakovane vyhradne proto, ze autor je trotl.
Pricemz je pomerne zasadni rozdil mezi tim, kdyz si zobrazis onepage formu nejakyho clanku o 30 normostranach textu (treba proto, ze v tom chces neco najit), vs kdyz ti stranka scroluje pres 10 obrazovek a toho textu je na ni 1/4 normostrany. Viz treba tu nekde kolem odkazany themoviedb ... kde to, co se ti roluje pres 5 obrazovek by se naprosto vpohode a prehledne veslo na jedinou.
nekomentujem, ale tu by som uvidel jeden znamy citat, ktory sedi ako rit na serbel
"lepsi triedny nepriatel ako iniciativny blbec"
Tymto pozdravujem vsetkych blikajucih, animovanych a slajdovych iniciativnych designerov a dakujem ze "do**li" web do nejakej kvazi brozuri namiesto prehladnej a rychlo nacitanej stranky
ja tomu rozmiem, ze vo Photoshope je to krasne, ze ked niekto vyvinie stranku a pracuje s nou tyzden nonstop, ze je to pre neho samozrejme prijatelne a prehladne, ale my, co tu stranku navstivime prvykrat a chceme rychlo nieco najst/spravit, je to hrozne.
Tymto dakujem aspon Googlu, ze ich drzi pri zemi rankovanim rychlosti nacitania stranky, God bless you
Jednoduchost si představuji jinak:
- jednoduchost kódu = HTML+CSS, bez Flash, co nejméně javascript.
- jednoduchost designu = informace tříděné do kategorií ihned dostupné po načtení stránky. Co nejméně scrollování i na malých displejích notebooků (1366x7...).
- střídmě responzivní design = Využití bočního místa širokoúhlých displejů, pokud je displej větší, klidně umístím ještě galerii (prezentace firmy). Pokud je displej malý, zobrazím především kategorie jako "O nás", "Sortiment", "Kontakty" atd.
Pod čarou: naprostý hnus je nynější móda zadávat nejdříve uživatelské jméno, odkliknout a pak heslo. Fuj.
> naprostý hnus je nynější móda zadávat nejdříve uživatelské jméno, odkliknout a pak heslo
Ale to ma svoj dovod. To ze vy zadavate heslo je vasa vec, niektory maju nastaveny iny druh autorizacie (HW token, kod, SMS, ...). A to sa da urobit iba tak ze najprv zadate meno. System dohlada aku autorizaciu mate (niekedy sadu roznych) a podla toho zobrazi dialog na vlozenie karty, odpovedi na telefone alebo v jednoduchych pripadoch hesla.
Nie ze by sa mi to pacilo ale ma to proste svoj technologicky dovod.
To jiste ... kdyz tam mas na vyber z 10 ruznych zpusobu prihlaseni a defaultne se nabidne (treba)heslo, tak z toho jiste poznas, ze danej uzivatel pouziva heslo ...
Kdezto takhle staci zadat email (to je vetsinou vylozene tajna informace ...) a voiala ... hned vim, jestli danej mail pouziva heslo, nebo neco jinyho a pripadne co.
Ja si hesla nepamatuju, vazne nevim proc bych mel. U tech pouzitelnejsich webu se mi generuje, a u tech nepouzitelnych ho mam ulozeny, a u tech nahovno se klidne registruju pokazdy, kdyz tam zrovna potrebuju neco stahnout, a tudiz si to heslo (123456) pamatuju.
Nehlede na to, ze by zrovna smirak google, chudinka mala, neumel ulozit cookie a nabizet defaultne to spravny prihlaseni?
BTW: 70% uzivatelu si nepamatuje svuj login, a kdyby jim ho nedoplnil browser, tak to nedaj nikdy dohromady.
Kolegovi se heslo pro prihlaseni do produkcnich systemu take doplnilo - do nastaveni proxy na trafficmanageru. Ten formular mel taky "login" a "password", a byl na stejne domene. Problem byl, ze ten formular mel jeste milion dalsich prvku, takze si toho kolega vubec nevsiml. Chvili jsem na to nastaveni cumel jak puk, a pak jsem ho upozornil, ze by si asi mel zmenit heslo, a postelovat prohlizec, aby mu nedoplnoval heslo hlava nehlava.
To pritlac ...typicky frikulinskej (a napul nefunkcni) web https://www.themoviedb.org/movie/341174-fifty-shades-darker umyslne odkazuju primo na film. Pri 1080 je to na 5 obrazovek. Pritom informacne na 1/2.
Jen ta prastena paticka je na 1/2 obrazovky ... nazev kolekce na dalsi 1/2 ...
Trebas hodnoceni nefunguje vubec (teda mozna v chromajzlu fungovat bude, ale rozhodne to nehodlam zkouset). Udelat odkaz je totiz neresitelnej problem.
Fakt? Vidíte, nejsem webbdesignér, ale programátor a přitom to jediné, co mi tam chybí jsou záložky; to členění do pruhů dole je vyloženě nevhodné. Jako chápu, že chcete ve svém prohlížeči z roku 1998 také hodnotit, ale to je tak malá uživatelská skupina, že je z komerčního hlediska celkem nepodstatná.
Zde popsané trendy lze shrnout takto: kašlete na web, připravte video a po jeho přehrání zobrazte velké tlačítko KOUPIT nebo ZAVOLEJTE NÁM.
Použijte hezké fonty, hezké prolínačky, zajímavou grafiku, hodně volného místa. A video vám dá navíc pár bonusů: je opravdu jednoduché pro uživatele, nemusí vůbec nic dělat a přesto má krásný zážitek. Uživatel projde přesně přes ty věci, které chcete. Je přehledné a uživatel rozhodně nemine nic z toho, co vy považujete za důležité. Navíc uživatel nebude zbytečně ztrácet čas nějakými rozhodnutími, přemýšlením nebo snad hledáním informací.
Výsledek bude mít jednu jedinou mouchu: řada lidí to bude považovat za video, nikoliv za dobře udělané webové stránky.
PS: Je to ironie. Osobně mi dost leze krkem moderní trend, kdy webová stránka je vlastně jen video, co se vám přehrává dopředu když scrolujete myší dolů, případně pozpátku, když scrolujete nahoru. Informační hodnota nulová, vyhledávání žádné. Vrací se nám devadesátá léta a webové prezentace, ve kterých není vůbec nic, jen žvásty a kontakt na obchodní oddělení. Osobně už jsem několikrát do takové té bubliny "Jsme online, zeptejte se nás na co chcete" napsal "Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda máte i nějaké webové stránky, nebo jen tenhle poloprázdný reklamní leták". Nikdy mi nikdo neodpověděl.
Osobně si myslím, že celý trend je dán tím, že dnes už o takových věcech na těch vedoucích poziicích často rozhodují neajťáci a proto pořád pozorujeme řešení všeiijakých "hovadin". Příkladem budiž třeba Firefox a jeho neustálé spory o přesun tlačítka do leva nebo o kousek dolů, neustélé spory jestli si větší procento uživatelů přeje v základu Pocket, nebo nepřeje Pocket, a co si vlastně strašně přeje (teda krom toho aby to pořádně fungovalo), měnění loga, jeho barviček, soutěže o logo . . . .a miliony dalších hovadin a to samé i ve webdesignu, resp ve výrobě webů a pak to dopadá tak, že na super cool a vychytané logování dostane člověk den, ale 2 lidi stráví 3 dny hádkou o šířku a odstín lišty, pak tam někdo vrazí video na pozadí které 2 dny někdo vybíral a upravoval a pak se teprve zjistí, že se to loaduje 3s, na mobilu 10s a na malých mobilech je tam z toho vidět prd . . .
Buď tady mají všichni 18 nebo už trpí silnou senilitou. Je poměrně módní tady nadávat na kvalitu UI současných webů, ale já si ještě moc dobře pamatuji to množství webů s lopatami, závorami, blikajícími texty, šílenými barvami a fonty. Nemyslím si, že by se kvalita designu webů nějak zásadně zlepšila, ale rozhodně se nezhoršila. Díky různým UX frameworkům se spíš zunifikovala, ale ty nejhorší excesy díky tomu vymizely.
Pro ilustraci ukázka typického tehdejšího designu: http://www.dpgraph.com/
Uff, už jsem chtěl psát příspěvek, ale naštěstí tady asi nejsem jediný pamětník. I když já bych vypíchnul spíš dobu "flešovou" (kdy skutečně polovina "webů" byl jen flash a nic jiného) a pak dobu "fotošopovou", kdy celý "web" byla jedna jediná bitmapa (rozsekaná na kousky pomocí <table>, ale jen z technických důvodů). Možná bych vynechal weby "xaktivní", kdy "web" byla prostě nativní windows aplikace distribuovaný přes ActiveX. To bylo naštěstí vždy mimo korporátní intranety jen doménou malé skupinky úchylů.
Prostě: ten trend (tlak) je pořád stejný, není to nic skutečně moderního. Moderní jsou jenom způsoby, jak uživatele zhnusit.
10x méně dat? Proboha, na čem si ho prohlížíte? Myslel jsem, že dial-up už je dávno historií. I když jasně, pokud používáte jako své hlavní připojení EDGE s minimálním signálem... Metrika je jedna věc a smysluplnost té metriky věc druhá. Měřit mohu v podstatě cokoliv. Třeba rychlost letu auta nebo elektrické lokomotivy. Pak mi jasně vyplyne, že by nikdo neměl jezdit vlakem nebo autem.
Možná vás to překvapí, ale množství stažených dat nezáleží na druhu připojení, takže moc nechápu, proč to zmiňujete.
V článku jsou 10MB weby, vzhledem k tomu, že drtivá většina populace nemá ani 10Mbit, tak ty weby se načítají 10s a více. Možná vám přijde normální, že se vám při návštěvě webu spustí desetisekundový cirkus, mě ne. Mobilní FUP protočíte po pěti takových stránkách denně, to mi taky nepřijde v pořádku (jasně, můžem argumentovat blbym tarifem, ale i to by měly weby zohledňovat).
Ktery web tam ma 10MB ?:-) Zkousel jsem nahodne 3, nikdy vsechny resources (ktere ale nejsou ani potreba okamzite, ale nacitaji se postupne - pokud jsou napr. na dalsich strankach) mely max 2-3 MB a kolem 50 requestu. Nacteni cca 1-2s. Zkusil jsem i treba Google Inbox se zapnutnym throttlingem na 1.5mbit, vypnutou cache a uvodni page se nacetla behem 1.2 vteriny (a pak donacetl zbytek). V tomhle ohledu jsou ty ukazkove stranky udelany velmi dobre, funguji i pri castecnem nacteni a pomalejsi lince.
Takze naprosto v pohode. Jestli nebude spis problem v tvem prijimaci (treba outdated HW / browser).
Kdybys víc klikal a míň psal, tak to najdeš:
http://compliments.dk/ 7.7MB
https://www.pumperlgsund-bio.de/de/ 10.5 MB
https://designmodo.com/qards/ 5.7MB
https://designmodo.com/slides/ 7.2MB
http://www.anonymoushamburger.com/ 11.8MB
https://zerofinancial.com/ 8.9MB
http://hellomonday.com/home se pouze pohybem mysi a jednim kliknutim na jakesi tri tecky dostala na 22MB
Ovšem naprostá chuťovka je http://www.ortizleon.es/ tam se lze dostat na 80MB po pár kliknutích.
Je až k nevíře, jak rychle o sobě dokážeš ukázat jaký jsi diletant a ignorant. Velký weby nenajdeš, o obrázcích meleš aniž by ses na to podíval.
Takže opět krutá realita: vzal jsem obrázek
http://www.ortizleon.es/wp-content/uploads/2016/06/05_alt.jpg
tento má 1920x1400, v originále 2MB, pouhým přeuložením se to zmenší na 380kB aniž by došlo k pozorovatelné ztrátě kvality. Znamená to, že ten web lze zmenšit na pětinu (o desítky mega) operací, která zabere 30s. Na mobilním netu už to může být zásadní rozdíl. Závěr si udělá každý sám.
Tahle diskuse je uplne mimo - clanek (a ty ukazky pro nej) autor psal jako ukazky DESIGNU, nikoliv konkretni optimalizace HTML/CSS/JS, takze diskuse nad tim, jak maji velky obrazek je zcela mimo misu.
A za tim, ze ten web je hezky, si stojim. Ze by se dal optimalizovat? Jo, to celkem urcite, staci se podivat trochu dovnitr - je to postavene na nejakem WP a podle toho tam nektere veci dost vypadaji. Ale to je uplne jina diskuse nez design...
A jinak teda pri tom zmenseni, schvalne jsem to v Photoshopu zmensil, bez pozorovatelne ztraty kvality to neni (nebo ses slepej), ale me osobne by to na podkladovou fotku naprosto stacilo. Zrejme dusledek, ze si to sami adminuji v WP bych si tak tipnul.. Ale to uz tak holt chodi a vzdy chodilo, jeste pamatuji jak nekteri experti davali BMP obrazky na web, to byla taky chutovka :-D
Sorry jako, ale to teda není mimo. Cituji z článku: "...stávající trendy formují a posouvají směrem k lepšímu UX", a pokud se bavíme o UX, tak nutně musíme hledět i na to, jak rychle se načte na běžnym netu. Já prostě nemůžu ocenit designový skvost, kterému trvá věčnost než se zobrazí, který nejdřív zabliká pěti progressbarama než něco zobrazí a v důsledku nemůžu ocenit ani takový, který vysosne měsíční tarif během pár minut. I to by mělo přeneseně patřit do UX. Prostě design který nefunguje je špatný design (vždy si vzpomenu na cool stříšku nad vchodem do našich kanclů, ovšem ve tvaru V, takže lidi dostanou za deště slušnej zásah :-) ).
A je jedno jestli to hnije hned navrchu nebo pod tím. Designer se musí zajímat o výrobu a musí rozumět alespoň základům, jak ověřit, že to nezmrvili. Vždyť je pod tím podepsán...
Mimochodem - na některém z těch webů je animace načítání dělaná jednotlivými obrázky a většinu času trvalo načíst těch 100 obrázků, to je prostě zážitek k popukání.
> bez pozorovatelne ztraty kvality to neni
myslel jsem pro návštěvníka webu, že si prostě nevšimne, že je to zmáčklý víc...
Hele, sorry, ale to je jako rict jako reakci na clanek o malirstvi, ze o Monu Lisu se rozhodne zajimat nebudes, protoze je v moc velkym JPG a stahuje se ti dlouho :-D
Cely clanek je o webdesignu, ukazuje jednolive weby jako priklad designove hezkych webu, nikde nerika, ze takhle presne se technicky ty weby maji delat (na spoustu veci tam ani nemame dost informaci).
A zrovna tohle konkretne neni absolutne pripad spatneho UX, to je priklad spatne implementace. Stejne tak ty animace, to jsem videl, neni to idealni (i kdyz me se to nacetlo na mobilnim netu teda svizne a ty obrazky se prubezne donacitaly pri scrollovani a po zobrazeni hlavni stranky). Treba ty animace by se pravdepodobne daly mnohem lepe vyresit pomoci PNG a CSS spritu, i kdyz tezko rict, je to takovej lehce neresitelnej problem, pokud to chteli vizualne opravdu presne takhle.
Ne, to je jako rict, ze kdyz je clanek o malirstvi, s prihlednutim ke krajinam a portretum (tedy "uzitemu" malirstvi, nikoli umeni pro umeni samotne), tak se nebudes zabyvat obrazy, ktere jsou namalovane jako kdyby malir drzel stetec poprve v ruce. Pokud ma byt neco funkcni, tak musi ten kdo to tvori dobre ovladat zakladni techniky, aby mohl delat umeni.
Tak zrovna uvedené aspekty byly kritizované i tenkrát, tohle rozhodně nebyl běžný styl všech webů (a navíc si to někteří uvědomili a web změnili). Normální weby vypadaly ... normálně. Prostý text, tabulkový design (což je výtka), ale informace byla poměrně rychle dostupná.
Dnešní kritizované aspekty jsou sice jiné, než tehdy, ale pořád si kritiku zaslouží.
Nevím proč bych se měl na webu dívat na loading.... 96% animaci. Jako proč to tam je? Web má být strukturovaný tak, že když budu na 1kbps lince, tak se mi postupně načte vše od toho nejdůležitějšího (což je většinou ten prostý text s tou informací, kterou hledám) a za hodinu se mi možná načte logo - které tam fakt nepotřebuju a na této lince bude grafika pravděpodobně vypnutá.
V ukázkovém webu designmodo.com se mi obsah ani nezobrazil a první informace, ke které jsem doscrolloval byla buy now. Sorry, nekoupím, protože nevím co.
Čím dál tím více webů dnes již vypadá jako jedna interaktivní animace/video/hra.
Ano a na takový single page web se hrozně dobře dávají odkazy. Dřív stačilo dát url a ten kdo si to otevřel byl hned na konkrétní stránce s konkrétní informací. Single page je prostě single, odkaz neplní svou roli, takže je potom nutné popisovat, jak se k dané informaci dostat.
Možností, kde font pořídit a služeb, které fonty poskytují pro užití na internetu, je mnoho.
Je nutno počítat s tím, že ne všichni webový font mají zapnutý a také by bylo vhodné jej servírovat ze serveru daného webu. Při nedávném výpadku google polovina webů (z těch do vůbec jela), vypadala jinak až k nepoznání, protože fonty Google byly nedostupné (a to zejména různé fonty symbolů, pomocí kterých byla na weby udělána navigace). Takže zbytečně nevytvářet single point of failure a závislost na třetí straně. Taky nehledě na tracking ze strany google (aneb vypnete si facebook a g+ tlačítka a reklamy, to nevadí, stejně vás sledujeme pomocí google fonts).
A ještě poznámku na konec. Aktuálně sedím na 8Mbps lince (průměr v ČR je údajně 12Mbit) a drtivá většina ukázkových webů se nenačetla do 10s (což je luxusní čas pro obyč. web stránku). Kolik trpělivosti má člověk mít s těmito weby? Dlouho se načítají, informace se nedá najít, nelze na ním dát odkaz, musí se scrollovat apod. Děkuji, nechci.
Ono hlavne v dobe tech blikajicich webu to blikalo ... presne stejnym frikulinum, ktery tam dneska rvou tuny js. Web je proste (x)html. To samo o sobe musi na normalne udelanym webu poskytnout veskerou potrebnou funcionalitu. Pokud to tak je, tak stim webem navic nema problem slepej se svejma cteckama, ani vyhledavace a dalsi. Vedle toho ma bejt minimalisticky css, ktery by v optimalnim pripade melo resit treba to, ze to nekdo chce vytisknout ... a js je bonus, nadstavba, zlepseni funcionality, bez ktery to ale vpohode musi chodit.
Dneska se to ale dela opacne, udela se polonefunckni az uplne nefunkcni js srackomet, stahuje to 50+ js z 30+ webu s velikosti klidne v desitkach MB (vse samo s nocache ) ... a pak se (za dalsi hromadu penez) dela ... SEO ... kde se defakto vedle toho srackometu vyrabi aspon castecne pouzitelny ... html.
Ano a na takový single page web se hrozně dobře dávají odkazy. Dřív stačilo dát url a ten kdo si to otevřel byl hned na konkrétní stránce s konkrétní informací. Single page je prostě single, odkaz neplní svou roli, takže je potom nutné popisovat, jak se k dané informaci dostat.
Lez jak vrata. Uz 6 (nebo je to uz 7?) let stary Angular umel url pomoci hashu. To si stezujte na konkretni stranky a ne SPA. Stejne tak to byva rozbite i bez SPA - proste je na servru vazane k session (napr. vysledky vehledavani, kosik atp.).
Je nutno počítat s tím, že ne všichni webový font mají zapnutý a také by bylo vhodné jej servírovat ze serveru daného webu.
Rekl bych (a ani se nemusim divat na statistiky), ze drtiva vetsina ma webove fonty zapnute. U JS to byly 3% (vedome to blokovalo 1%). Navic fonty se pouzivaji i na ikony, takze blokovat fonty => nevidite ikony. Ale je to vas problem, pokud si aktivne blokujete neco, co podporuje kazdy cihla-mobil.
Servirovat to od CDN ma vyhodu, ze je stranka mnohem rychleji nactena (na to si pritom stezujete), protoze font je pravdepodobne davno nacachovany (za "soukromi" si holt zaplatite nefunkcni strankou nebo fallbackem = stahovanim stejneho fontu mnohokrat). Navic ne vsechny fonty lze servirovat od sebe (licence).
A ještě poznámku na konec. Aktuálně sedím na 8Mbps lince (průměr v ČR je údajně 12Mbit) a drtivá většina ukázkových webů se nenačetla do 10s (což je luxusní čas pro obyč. web stránku). Kolik trpělivosti má člověk mít s těmito weby? Dlouho se načítají, informace se nedá najít, nelze na ním dát odkaz, musí se scrollovat apod. Děkuji, nechci.
Co se divam, tak je to 15Mbit. Ve vetsich mestech jsou bezne 100MBity a vic. Navic ty weby staci nacist jednou a vetsina assetu se cachuje. Pokud mate silne podprumernou linku a domrveny prohlizec ci jeho nastaveni, tak se nedivte, ze to nejede jak ma. Rekl bych, ze tvurci a provozovatele tech webu si rikaji to same o vas: "dekuji, nechci" ;-).
Lez jak vrata. Uz 6 (nebo je to uz 7?) let stary Angular umel url pomoci hashu.
To je hezké, že nějaká technologie to umí, ale co je mi po tom, když se to v praxi nepoužívá nebo to stejně nefunguje?
Nehledě samozřejmě na to, že # není určen k lokalizaci stránky (od toho je v url path), ale k lokalizaci fragmentu na stránce. Takže jestli někdo k tomuto účelu používá #, tak porušuje jeho původní smysl.
Navic fonty se pouzivaji i na ikony, takze blokovat fonty => nevidite ikony
Ano, že se to používá k navigaci jsem psal. A to je právě ta chyba. Na to klidně mohou používat svg.
Navic ty weby staci nacist jednou a vetsina assetu se cachuje.
Jo no. A teď tu o karkulce. Dělám si archiv zajímavých webů (protože obsah mizí), aktuálně něco kolem 200GB deduplikovaných dat (cca 1.5TB celkem), před tím sedí squid jako proxy cache a necachuje prakticky nic. Jistě, najdou se i výjimečné stránky, ale většina je prostě nocache.
Pokud mate silne podprumernou linku a domrveny prohlizec ci jeho nastaveni, tak se nedivte, ze to nejede jak ma.
Jasně, všichni budeme mít gigabit jen proto, aby se ty stránky načítaly stejně rychle, jako kdysi na modemu, protože každý obrázek musí mít minimálně 80MB (protože se přece nikdo nebude zdržovat s hledáním vhodného formátu, viz příklad někde jinde v diskusi).
Btw, z výše uvedeného stahovátka mám i stats, takže aktuálně vychází jedna průměrná stránka na 1.3MB. Což je i na to "podprůměrném" 8Mbitu 1.3s.
Unikátní data (kdyby fungovala cache), tak 205KB. Takže asi tak.
Čo sa webdesignu týka, tak mne sa páči, keď to funguje ako kniha - proste biele pozadie, čierny text, kapitoly, obrázky... občas nejaká animácia na vysvetlenie ako to funguje. Fungovalo to roku pána 1400 za Gutenberga, funguje to aj teraz. Ale ja nie som smerodajná skupina, lebo na webe hľadám informácie a nie produkty...
Používam Kali Linux a tam má firefox takú fičúru že kniha. Radosť čítať, lebo vyhodí všetky zbytočné vyskakujúce blikajúce ninja korytnačky a bočné, horné, spodné, stredné, zadné menu dozadku a nič pri čítaní neotravuje.
skoda ze se neustalilo jako nepsane pravislo blind friendly web
http://blindfriendly.cz/metodika
V prohlížeči vypněte zpracování prvků nad rámec HTML (Javascript, Java, CSS atd.).
Pokud i po tomto opatření budou jakýmkoliv způsobem přístupné všechny informace na stránce, je z hlediska její přístupnosti vše v pořádku.
Nejlepsi jsou stranky co: Fungujou bez javascriptu. Fungujou bez zapnutych susenek. Co na me bez zapnutych susenek pri kazdem nacteni nove stranky nevylezou s informaci, ze pouzivaj susenky a at kliknu na souhlasim. Dale stranky nesmeji mit zadne zbytecne obrazky a grafiku. Obrazky jen u webu, kde to dava smysl - napr. nahled zbozi v eshopu, nebo web pro ukladani obrazku. Dale web nesmi pouzivat zadne vlastni pismo - mel by pouzivat obecna pisma typu sans-serif, monospace apod. Zadne konkretni nazvy. Web musi fungovat se vsemi pismy a byt skalovatelny. Zadne fixni velikosti. Web se ma prizpusobin nastaveni uzivatelova prohlizece, ostatni nastavovat relativne. Napr. tenhle web: http://motherfuckingwebsite.com/ je prikladem docela dobre webove stranky. Nebyt teda toho, ze na konci je debilni javascript s google analytics.
K motherfuckingwebsite.com mám nádherný protiklad. Web http://www.lingscars.com/ vypadá na první pohled na infarkt, ale nakonec se design ukazuje jako použitelný. Navíc díky jeho unikátnosti si ho každý zapamatuje.
P.S. pohled do kódu taky stojí za to ;)
Tak jestli toto ti prijde jako ukazka dobre webove prezentace, tak to asi nema dalsi diskuse smysl :-D
Naprosto odporny design, barvy silene, neustale neco blika a skace, za minutu proklikavani me z toho zacla bolet hlava a musel jsem to vypnout... Ale joooo, hlavne ze to jede bez JS, to je prece etalon dobreho webu :-))
Az na to, ze motherf...website taky neni, az na rychlost, nic moc. Spravne: http://bettermotherfuckingwebsite.com/
Nedávno ma oslovila známa s tým, aby som jej spravil web. Prebiehalo to asi takto:
Ona: Spravíš nám web?
Ja: Akú máš predstavu?
Ona: No malo by to mať gule....
Ja: Gule?
Ona: Áno, proste ten "whaw efekt" keď tam prídeš.
Ja: Celkom ti nerozumiem.
Ona: no veď vieš, aby to bolo také "funny", ale flavne "kids oriented".
Ja: Bude to stránka pre deti?
Ona: Nie, pre rodičov, aby nám sem deti dali, niekedy sa pýtaš ako idiot...
.......
........
Robil to niekto iný. Má to gule i whaw efekt. Je to funny..... Funny je hlavne tá návštevnosť.
Stránky slouží většinou k prodeji zboží, a ne k poskytování obsahu, obsah je jen jeden z prodejních argumentů, který funguje na na velmi malé procento potencionálních zákazníků. Grafika je proto důležitější, než obsah, u prodeje rozhodují emoce, které jsou výrazem evolučně vzniklé empirické statistiky příčin a následků, například, mám-li strach, tak tento emoční stav způsobí zrychlení dechu a vyšší tepovou frekvenci, protože se tělo už připravuje na útěk. Organismus nezkoumá, zda je strach oprávněný. Prostě se připraví na tuto eventualitu, protože je statisticky nejpravděpodobnější.
Na webu nejde o obsah, ale o sběr, jako když jdete v lese a sbíráte co je k jídlu. Některé organismy pak evolucí získaly takovou formu, která jim umožňuje, abyste si je vybral přednostně a tím zajistil jejich šíření, když ten samý obsah živin nabízejí i ostatní. Na webu to funguje podobně, protože je dělán pro lidi s normální emoční výbavou, a ti reagují právě takto. Nehledají podle obsahu, ale podle vzhledu, protože z evoluční zkušenosti vědí, že co je hezké má i pro ně dostatečně kvalitní obsah. Evolučně se oba póly vztahu ovlivňují a to vytvořilo právě takové emoční hodnocení krásy, jaké máme. A emoce pak ovlivňují rozhodování.
A s tím je třeba při tvorbě prodejního webu počítat. Optimální formu webu pak určuje trh, co je úspěšné obsahově (čti dobře slouží prodeji, protože o nic jiného nejde) je kopírováno ostatními a vytváří aktuální trend a trend je pak výrazem hledání optimálního rozdělení zdrojů.
Zajímavá bude budoucnost webu, kdy grafiku bude vytvářet umělá inteligence, kdy stránky budou chimérami, které rozpoznají preference uživatelů a přizpůsobí se jim, vzhled webu budou měnit za běhu, podle uživatele, který je navštíví a budou autonomně zkoumat populaci, aby jim přizpůsobily vzhled webu. Aby toho byly vůbec schopny, budou muset i stránky mít implementovány vlastní formu emocí, aby byly schopny rychle identifikovat uživatele, podle jeho chování.
Vzhled jednotlivých prvků nebude řízen povely, které jim říkají jak mají vypadat, ale emocemi, signály, které je budou informovat o stavu okolí, tedy typu a náladě návštěvníka.
no konecne. Uz jsem myslel, ze se kolega Novy odmlcel a ze evoluce skoncila.
Velmi rad to ctu a pak si o tom premyslim. Jenom bych poznamenal, ze kdysi byl na abclinuxu jeden, a ten by toho prispevku zamontoval jeste Vaclava Klause. To byl ovsem trolling na svetove urovni, zde musi pan Novy jeste prridat.
To je zase odborniku na UX :-D Mozna by stalo zapremyslet, jaka je cilovka webu, ktere se vam nelibi (napoveda: geek v zalibe v archaickem webu to neni :)) Vetsina dnesnich webu je proste pro consumers, optimalizuje se casto na nove prichoziho. A ne, nikomu (pokud teda necili web na rozvojove zeme) se nevyplati optimalizovat pro obstarozni HW/prohlizece ci lidi, co si vypinaji JavaScript.
Naopak, web design a UX se za posledni roky strasne zlepsil. Od blikajicich hovadin s naprosto silenymi barvami jsme se dostali k modernimu, cistemu, responzivnimu designu. Ne ze by se nedal udelat spatny design, tech je, bylo i bude pozehnane, ale zrovna ty ukazky jsou velmi pekne.
Zlatá 90. léta. Bez sušenek, javakriplu, css. Obrázku a tabulku jen v rozumné míře. A když to takhle nešlo udělat a web musel být opravdu program a ne stránka (např. šachový herní server), tak Java Applet. Všechno jedním fontem, max nadpisy jinak. Na zdůraznění stačí B a I.
Dobrý hint, že web je blbě navržený je, že potřebuje odlišnou mobilní verzi.
Další věc, co mě neskutečně štve, je nízký kontrast barev. Klasický příklad jsou třeba google mapy. Na některých monitorech skoro nejsou vidět ulice.
Webdesign jde do háje. Když někdo sprasí jednoduchou v zásadě textovou stránku (formou na úrovni root.cz) jako program v javascriptu, tak je to něco neuvěřitelného. Děsím se toho, že prohlížeč nahrazuje OS, nějaký js framework nahrazuje prohlížeč. Je to jen zesložiťování bez přidané hodnoty.
Já jako čtenář chci s majitelem uzavřít takovouto dohodu:
1. respektuji, že majitel stránky si pěstuje svou značku a chce, aby se čtenář vracel. To znamená, že musí mít na paměti upozornění pro čtenáře, kde je - logo stránky nahoře, ale to nesmí rušit a sežrat celý displej.
2. Titulní stránka je od toho, aby člověk našel nejdůležitější informace. Obsah, novinky, důležité informace. Beru ji jako prostor pro komunikaci s příchozím. Prostor je omezený, nezaplácávej ho reklamou. Místo toho se snaž navnadit čtenáře a příchozí.
3. Článek má mít nadpis. Nadpis má souviset s jeho obsahem a má to být celá věta jednoduchá.
4. U článku uváděj datum. Pokud se to týká například software, tak i verzi, ke které se to vztahuje. Za rok-dva bez toho nikdo neví, jak relevantní ty informace jsou. A zprávy bez datumu nemají druhý den cenu ani pro historika.
5. Uvedením autora a kontaktu na něj dodáš článku důvěru.
6. K článku patří perex, kde se rychle dozvím, o čem ten článek je.
7. Když už jsi mne zaujal a chci pokračovat, můžu zaplatit shlédnutím banneru. Ten proto dej až pod perex, přirozeně oddělí zbytek textu a je tam nejméně rušivý.
8. Pokud někoho cituješ, dej odkaz. Je to slušnost a povinnost daná zákonem.
9. Počítej s tím, že stránka může být zobrazena na výšku, na šířku i tištěna na papír. Přizpůsob tomu design.
10. Neruš blikáním, zvuky na pozadí apod. Zaujal jsi mne, čtu tvůj obsah, proto jsi ho psal a proto tady ještě jsem. Uvědom si to a neodháněj čtenáře.
11. Šifruj. Ukážeš tak, že si vážíš soukromí čtenářů.
12. Když s někým mluvíš z očí do očí, nezveš si někoho, kdo mu při tom mává reklamním transparentem před očima a během toho mu prohrabává doklady. Tak proč to děláš na webu reklamou ve formulářích pro soukromou komunikaci přihlášených? Tam reklama nepatří.
13. Pokud máš u článku tlačítko "like", dej i "dislike". Negativní zpětná vazba je cenná.
14. Máš-li na webu diskusi, moderuj ji. jeden na všechny útočící "štamgast" ti odradí nepočítaně čtenářů, kteří by tě mohli inspirovat k tvorbě lepšího obsahu.
15. Omez sociální sítě. Zabíjí média, zabíjí obchod, zabíjí kontakt se čtenáři, šmírují. A obsah nebo funkce, co je jenom na FB, pro hodně lidí jako by nebyla. Nepočítej s tím, že kdo nemá FB se bude honem rychle registrovat, aby tě mohl upozornit, že máš někde chybu, nebo tě pochválit.
16. Udržuj systém aktuální. Ne z pohledu frikulínskýho designu, ale z pohledu bezpečnosti. Updatuj.
17. Nabídni IPv4 i IPv6
18. Laskavě si ten web otestuj, než ho pošleš ven. Není nic lepšího, než když se reklama vykreslí přes nejdůležitější informaci.
19. Omez skripty a animace na minimum. Animace je nástroj pro grafické znázornění popisu řešeného tématu, ne pro fackování čtenáře a přetěžování jeho počítače a ždímání FUPu.
20. Nebuď závislý na nikom, na kom nezbytně nepotřebuješ. Viz poslední výpadek Google.
Takové weby evoluce rychle odstraní, lidi se dnes nevracejí.
Web je jako Borgesova Kniha z písku, nabídek je tolik, že pravděpodobnost, že se vrátíte je malá, v Knize z písku, což byla kniha s nekonečným počtem stránek, byla rovna nule, že knihu otevřete na stejné stránce, jako někdy předtím, ale listovat v ní, bylo jistě facinující.
Borges měl pak ještě v jiné povídce, jinou variantu této představy, knihu, která obsahovala všechny kombinace znaků, a na té bylo fascinující, že někde v ní byl ukryt popis vašeho osudu i s tím co prožijete v budoucnosti, jenže pravděpodobnost jeho identifikace, zase byla nula :-)
Něco podobného bude realizovat web budoucnosti, pomocí 3D tisku a umělé inteligence, bude možné v krátkém čase realizovat jakoukoliv představu, web pak bude nabízet náhodně vygenerované představy (s evoluční zpětnou vazbou) toho, co by zákazníci mohli chtít, no a jakmile to někdo koupí, produkt z představy ještě v dodací lhůtě 5 dnů, navrhnou a vyrobí.
Důsledkem toho bude uniformita. Lidé si vyberou to, co už má soused :-))) Tím se systém dostane sám do optimálního stavu rozdělení zdrojů.
Proč by měl být odstraněn?
1. Lidi si pamatují odlišnost. I slušností a odměřenou reklamou se dá odlišit od stáda.
2. Lidi si pamatují, kde se cítili dobře a kde na ně byli slušní.
3. Když dostali relevantní informace a vidí, že se to může hodit, dají si tě do záložek.
4. Unikátní obsah (= jinde nepublikovaný fakta nebo jejich prezentace srozumitelnější formou) konkurence těžko přebije.
No to jste ale podlehl dlouholeté německé propagandě a jejich kolaborantů u nás.
Německo je stát, který mezinárodní smlouvy a dohody běžně nedodržuje.
Uvedu pár příkladů, porušení paktu Ribenttrop-Molotov, flagrantní porušování dohod v rámci EU, například ohledně Maastrichtských kritérií týkajících zadlužení státních rozpočtů, Německo v současné době nedodržuje ani mezinárodní dohody o uprchlících, čímž eskaluje uprchlickou krizi, snaží se o revizi hranic na Odře a Nyse, o revizi smluv o odsunu, o revizi česko-německé deklarace a podobně.
K těmto účelům používá nízké a zavržení hodné praktiky, nátlaku a vyhrožování, například o odebrání dotací EU vzpurným státům, jejich vlivové osoby a agenti, tedy osoby, na které mají kompromitující materiály, v médiích dotčených zemí, vystupují s podprahovými manipulacemi, které slouží těmto německým zájmům, nebo ve strukturách EU působí na popud Německa proti vlastním občanům. Zářným příkladem toho je třeba pan Tusk.
Média v německých rukách v těchto zemích pak nepokrytě šíří německou neomarxistickou propagandu a vměšují se do vnitřních záležitostí těchto zemí.
S tím trhem už si trhni. Co prodává třeba osel.cz? A co nabídky služeb, který využiješ osobně mimo virtuální prostor (třeba truhlář, který dá na web i svoje rady, jak pečovat o dřevo, aby bylo vidět, že dřevu rozumí)?
Beru internet hlavně jako nástroj na získávání informací a dokumentace. A jako komunikační kanál. Že se tam dá zarezervovat nebo koupit zboží, to je jenom bonus.
A copyright na unikátní informace vám neříká nic? Hint: mýho právníka zaplatí frikulín, co to obšlehl, pokud to dobrovolně nestáhne.
Osel.cz prodává vědu, aby voliči a lokální autority (například učitelé, lékaři, lidi z IT) byli ochotni k tomu, aby stát vypisoval vědecké granty. Pro kolik takových webů je na trhu místo? Pro dva až tři při množství potencionálních čtenářů maximálně 100 000 v celé ČR, které charakterizuje vhodné IQ, zájem a čas.
Pro ty ostatní internet nemá být? Tedy těch zbylých 9 900 000 lidí z české populace. Kdo by pak ten internet zaplatil, nebo snad jste ochoten kvůli Osla platit 20 000 Kč měsíčně za internet, když tolik stálo napojení na internet před 24 lety přes modem. Kolik by pak z těch 100 000 potencionálních zákazníků Osla.cz zbylo?
A to ještě není nic proti tomu, co se děje ve skutečnosti.
Loni jsem zde psal, že roboti by měli být pojištěni proti škodám, aby se tím kompenzovala cena jejich práce vůči ceně lidské práce a nákladům na sociální zabezpečení. A hle, letos http://archiv.ihned.cz/c1-65631390-roboty-bychom-meli-zdanit-lide-musi-videt-v-inovacich-prilezitost-ne-strach-rika-gates
Například v grafice Roota je šedé písmo na šedém pozadí velmi funkční, zobrazuje se jím informace, která má ujít pozornosti a je na vyžádání, jako například zde v diskusi jméno autora příspěvku. Prostě když ho chcete znát, tak na očekávané místo zaměříte svou pozornost, jinak se jím nezabýváte.