V realu je to presne opacne. Je to RH, ktery se naprosto nesnazi prodavat sluzby nad opensource, ale naopak se snazi monetizovat samotny os, a pres vazby na vyrobce hw certifikovat 3-rd party software jen pro jeho RHEL. Eminentni zajem ma pak na tom, udelat z RHEL linuxu jen obligatorni vrstvu pro virtualizaci a kontejnerizaci, zmenit principy konfigurovatelnosti, otevrenosti a volby na nejaky automaticky, centralne manageovatelny a pevne dany binarni zaklad, bez ktereho to proste "nepujde". Proto vnucuje vsem sh*ty typu systemd, pulse audio, avahi etc.
Cim drive komunita vysvetli a predvede zakaznikum, ze nic z toho neni opravdu potreba a ze v kontejnerizaci i virtualizaci se docela dobre obejdeme bez RH balastu a smeti, tim lip. Osobne celou svou profesni karieru prevadim zakazniky na debian, a dekuji RH za dalsi argumenty, proc jit timto smerem.
Kdyz konecne mame balast typu non-opensource firmware v zakladnich instalacnich mediich, bude to jeste snazsi.
Ze jste neco nevidel neznamena ze to neexistuje. S Oraclem se u vetsich zakazniku bezne potkavam a ze plati treba $20M rocne za licence nepovazuji za problem pokud na tom vydelavaji x stovek milionu $. Za problem ale povazuji infrastrukturu bez podpory a ten debian na rozdil od RH ma jenom komunitni podporu.
Nerozumiem ako môže Redhat vnucovať systemd a iný softvér komukoľvek mimo ich vlastné distribúcie. Chcete povedať, že Canonical, Debian a ďalší boli Redhatom donuteni prejsť na systemd? Myslím, že to bolo ich rozhodnutie pretože v tom videli zmysel. A čo sa týka prechodu z RHEL na Debian - to si viem predstaviť len u malých firiem. Korporaty potrebujú mať seriózny support, čo Debian nedokáže. Samozrejme aj v supporte má Redhat (nekalú) konkurenciu napr. vo forme Oracle. A pravdu povediac nerozumiem prečo by Redhat mal robiť špinavú robotu a Oracle si zoberie zákazníkov
"A čo sa týka prechodu z RHEL na Debian - to si viem predstaviť len u malých firiem. Korporaty potrebujú mať seriózny support, čo Debian nedokáže."
Korporat >100 000 zamestnancov bezi roky na vlastnom forku Debianu s niekolkymi vlastnymi balickami+patchami a funguje to na moj vkus dost dobre. Support je in-house, netreba si platit niekoho dalsieho.
To je samozrejme možné ... Nekritické interné systémy nám tiež bežali na rôznych SW/HW riešenia, nie všetko bolo supportované od vendora. Ale keď sme riešili niečo pre zákazníkov, tak tam nesupportované riešenie nebolo v žiadnom prípade možné. Ak sa nemýlim, tak to dokonca vyžadovali aj nejaké ISO normy a pod. 1st - 3rd level support sme pre zázníkov zabezpečovali my, napriek tomu, niekedy bolo nutné kontaktovať vendor support - či už HW alebo SW. Ak za nedodržanie SLA platíte zákazníkovi mastné pokuty, tak zistíte, že ten platený support nie je až taký drahý ;)
Komunikuju s desitkama dodavatelu ruznych systemu, zakaznici si u nich plati support, a ten typicky nevi ani zdaleka to, co vim ja. Takze jakykoli pozadavek typicky vypada tak, ze se minimalne nekolik dnu dohadujeme o tom, co vlastne zakaznik chce, v ramci toho se vsemozne vymlouvaji ze to neni jejich vec nebo ze to budou chtit extra zaplatit ... a az po hrozbe pravnikama a tak nejmene 14ti dnech zacnou neco resit.
Tohle je zhruba zprumerovana situace jak supporty vypadaji. Zalezi pak na velikosti dodavatele - typicky cim vetsi, tim je to horsi.
Takze pokud nekomu nabizim SLA, musim to umet zajistit sam.
Já mám zkušenosti se supportem Oracle databáze, tam to bylo úplně k ničemu, ale jsme platili málo, aby to vůbec někdo pořádně řešil. A pak hodně s Azure Microsoftem a tam když byl problém na jejich straně a několikrát jsme to dokázali, tak trvalo strašně dlouho než jsme se přes Indy k někomu kdo tomu rozuměl nebo nám byl schopný pomoc. Většinou u Azure více pomohlo než to řešit přes oficiální support vytvořit issue v githubu.
"Korporaty potrebujú mať seriózny support"
Ne, firmy(jakekoli) potrebuji aby jim to proste fungovalo. Support potrebuje manazermet, aby mohl ukazovat prstem a tvrdit "to oni za to muzou, ne ja".
A vzhledem k tomu, ze vsichni pouzivaji windows, na ktere stejne zadny support nemaji(a vsichni spolecne nadavaji na MS), tak je uplne jedno, jestli k tomu pouziji naprosto libovolne distro. U toho jim totiz minimalne z casti ten support dokaze zajistit jejich vlastni IT.
A cose tyce tady propiranych aktualizaci, tak ty jsou typicky spis nezajimave a nechtene. A to jak u widli tak u tuxe. Protoze pokud firma opravdu provozuje neco, na cem zalezi, tak to rozhodne aktualizovat nebude.
Kdysi sem videl jak to taky muze dopadnout, kdyz se tvurce rozhodne "opravit" aplikaci, a v tomhle pripade predelat milimetry na metry. Skoda pokud mi pamet slouzi asi za 30M.
Vazby na výrobce hw? Myslíte třeba Lenovo, kde Red Hat pomohl prosadit... ... ... Fedoru?
Centrální management firmy chtějí.
Init skripty navíc začaly mít velký problém s příchodem pokročilých technologií zabezpečení jako SElinux.
Pulseaudio taky řeší skutečný problém a navíc nebylo první.. já si moc dobře pamatuju problémy se sdílením OSS, Alsy a pak třeba esound, který nebyl z dílny RH (https://en.wikipedia.org/wiki/Enlightened_Sound_Daemon).
A těším se na tu předváděčku. Ono to totiž dnes potřeba je... nežijeme v 90. letech.