pro desktopy jeste plati dalsi mozna uspora a to pouziti DC>ATX menice s nazvem PicoPSU misto klasickeho PC zdroje. PicoPSU ma daleko vyssi ucinnost nez PC zdroj. Zajimava vecicka s hodne velkou usporou http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=22&t=18
tady se s tim napaji intel D510 miniPC na ostrovni fotovoltaice, kde je kazdy usetreny watt dobry, primo z DC rozvodu. I pri pouziti AC DC adapteru ta spotreba je mensi nez s klasickym PC zdrojem a to radove v jednotkach wattu coz se pri delsim provozu PC muze znatelne projevit.
No to je opravdu prevratny vynalez:-D Docela mne hosi pobavili. Misto toho aby pouzili standartni prumyslove napeti 48V, ktere pouzivaji i ostrovni systemy(napr.solarni), tak pouzili mene standartnich 12V. Kdyz budu chtit pouzit takove napeti v aute nebo karavanu tak si vemu notebook s uni zdrojem na 12V za par susni.
Proc 48V stejnosmernych? Je to napeti bezne pouzivane v telco aplikacich a jsou s nim napajeny servery a prvky ve velkych datacentrech. Stejne napeti se da pouzit pro PoE injektory. 48V ATX zdroje pro pc jsou bezne zbozi a i levnejsi sitove komponenty maji svorky na 48V napajeni.
Tak jisteze, v tom rozpor neni, nicmene v pripade ze vychazim ze situace kdy mame hotovy a funkcni 12V ostrovni system, tak asi nebudu porizovat vami zminovane 48V standardy pro velka datacentra. Je mozne ze se 48V napajeni mate bohate zkusenosti a pracujete s tim dnes a denne s HW vasich zakazniku, nicmene o tomhle to cele neni. Tady ten clanek je puvodne o uspore energie a jednou z cest napriklad pro domaci miniPC a spousty dalsich zarizeni s ATX napajenim muze byt i PicoPSU. Verte tomu ze ostrovni FVE nejsou jen 48V, pouziva se ruzna voltaz, podle toho kdo co jak preferuje, nekdo potrebuje vyssi vykony, tak pouzije 48V nekdo ne, tak mu staci 12V nebo 24V system. Netusim v cem vas hosi pobavili, mozna jste chtel jen tak vyzvednout nos a ukazat jak se vyznate v napajeni profi systemu ve velkych datacentrech. Ano, i 48V reseni existuji, to mate pravdu, a v tom se s vami nepru :)
Totiz cele PicoPSU je totalne nekoncepcni. V tom spociva to pobaveni nad "hosami". Jasne ze existuji systemy od 12V(ten mam defaultne v karavanu ale to je jen kvuli autonapajeni).
Ale predstav si baracek.Vybudujes 12V rozvod. Pak zjistis ze ti nestaci a tak vybudujes 24V. Vymenis vsechny spotrebice/trafa. Pak zjistis ze ti nestaci a tak prebudujes na 48V a zase menis spotrebice/trafa. A nebo jsi tak bohatej ze pridavas tlustsi kabely a zvedas jisteni;).
Lepsi je rozvod od zacatku naddimenzovat i pro jeden nenarocny spotrebic, nez pak hasit celkove poddimenzovani. Dalsi kardinalni nekoncepcnost tohoto je ze telco a IT se shodlo na 48V. Proc budovat ostrovni system na 12V, kdyz napajim pocitace? Sitove komponenty takto muzu napajet v pohode pres ethernet a na mene narocne spotrebice pouzit jednoduchy invertor ze 48V na 12V.
Na jedne ekoteroristicke vystave jsem hovoril s nekolika firmami ktere montuji solarni panely a pouzivaji primarne 48V plus minus autobus jako vstup pro stridace. Protoze cim mensi napeti, tim pak tlustsi kabel a ztraty v prenosu. A nemusi se jednat o velke instalace. Staci jeden panel.
PicoPSU hasi akorat hloupost navrharu takoveho ostrovniho systemu.Pouziti v aute uz je nesmysl na druhou. Dneska mame ruzne miniPC ktere se daji napojit i primo.
IMO ostrovní systémy používají 12 V jenom na last mile (resp. v zásuvkách), protože potom používají standardní auto nebo letecké zásuvky (dneska se vedle ještě umisťují 5V USB zásuvky). Ale rozvody a napájení náročnějších spotřebičů bývá právě kvůli ztrátám na vyšších napětích, typicky těch 48 V.
Akorat nechapu ta letadla. Mala letadla maji standartne 28V(nabijeci napeti, baterky maji 24V) a velka maji dvoji rozvody-26/28V- a 115V/400hz~. I motory pro ULL maji 28V. U malych letadel je jeste bordel v zasuvkach a proto nechapu cemu se rika "letecke" zasuvky. Vicemene je to vzdycky nejaka kulata sradera se sroubovacim uchytem nebo ty vetsi maji bajonet. Ale ze by existoval nejaky standard nazvany letecke zasuvky to nevim.
Na vyukove cesne ma instruktor jakysi domacky "ohuleny" 24V invertor pro 12V spotrebice.
BTW: Nova auta uz mivaji 24V a cely automobilovy prumysl se presouva na vyssi napeti. Urgentni je to zejmena pro velke tiraky a autobusy.
Pardon, říká se tomu ledalové zásuvky. Oficiální označení (registrovaná známka) je EmPower (btw. náhoda, že ta firma je z Redmondu?). Nominální napětí je 15 V (v autě je při nabíjení kolem 14 V). Novější letadla ale často používají autozásuvky (12 až 15 V) nebo zásuvku na 120 V AC, a to buď standardní americké nebo upravené EmPower.
Náklaďáky a autobusy používají 24 V už docela dlouho, AFAIK je to hlavně kvůli startérům. Osobní auta na to taky přechází?
U tech tiraku a autobusu se prave uvazuje a mozna uz se vyrabi na 48V. V USA nakladaky dokonce vozi pridavny generator(neco jako APU u letadel a tanku). Kolem tech 28V resp 20-30V jsou by default dodavany zakladni letecke pristroje i pro velka letadla. Musis uvazovat ze pokud chcipnou vsechny generatory tak je treba z neceho napajet zakladni pristroje a z neceho najet.RAT je uz fakt nouzovka a tu neuvazuju. Co ero to specifikum. Nektere maji invertory jen do 28V, nektere je maji i zpatky do 115V/400Hz. Nektera maji vedle hlavnich 115V generatoru i 28VDC generatory. Pro avioniku a pristroje muzou byt klidne obe napeti protoze kriticke prvky maji treba 28V+svuj vlastni transformator ze 115VAC. Proste mnohonasobna redundance tam jde videt na vsem;) Proto je zvlastni kdyz nad ruzyni dela pilot moderniho airbusu zagorku ze mu nejde APU a plasi cestujici nouzakem. Tim spis ze airbusy maji i nezavislou elektro pumpu na hydrauhliku.