Vlákno názorů k článku Kolik stojí open source? od Drugstar - Tvrdit, že kdokoli při jakékoli činnosti, kterou vykonává...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 9. 2006 23:44

    Drugstar (neregistrovaný)
    Tvrdit, že kdokoli při jakékoli činnosti, kterou vykonává dobrovolně, ztrácí, je vrchol absurdity. Pokud člověk není někým do něčeho nucen, vždy volí alternativu jednání, která mu v daný okamžik přináší nejvyšší ex ante prospěch (tj. leží nejvýše na jeho hodnotové škále). Jestli to bude prospěch i ex post samozřejmě neví, což je ovšem triviální důsledek jednání ve světě, kde budoucnost není známa. To, že open source vývojář část svého času věnuje vývoji softwaru, za nějž nezískává explicitní peněžní prospěch, implikuje pouze, že tím získává přímý prospěch duševní (peníze každý vydělává také pouze proto, že očekává jejich budoucí přeměnu v duševní prospěch prostřednictvím statků, které za ně budou nakoupeny a spotřebovány). Článek jsem nečetl celý, jen jsem to prolétl, takže dalších komentářů nemám (pravděpodobně by to vydalo na sérii článků :-)). Před psaním čehokoli na ekonomické téma bych doporučil nějakou literaturu, nejlépe Ludwig von Mises: Human action (Lidské jednání: pojednání o ekonomii) a Murray N. Rothbard: Zásady ekonomie.
  • 16. 9. 2006 1:46

    bpbp (neregistrovaný)
    > Pokud člověk není někým do něčeho nucen, vždy volí alternativu jednání, která mu v daný
    > okamžik přináší nejvyšší ex ante prospěch ...

    nesouhlasim, ze nejvyssi mozny prospech

    jenze on je clovek casto nucen ... socialni situace, rodice, partneri, deti, zamestanvatel, zdravotni stav ale taky treba nizke sebevedomi, vlastni rany a sramy z minula ...
  • 16. 9. 2006 10:47

    Drugstar (neregistrovaný)
    "Nejvyšší možný prospěch" znamená "nejvyšší užitek z jeho pohledu". Každý volí alternativu jednání, která je v daném okamžiku na jeho hodnotové škále nejvýše. Nevolí druhou ani jinou další, protože ta je vždy horší než ta nejvyšší. Že to pro někoho jiného může vypadat jako absolutní zcestnost nebo chybné jednání, není důležité - svou hodnotovou škálu a motivaci zná v daném okamžiku pouze onen jedinec. "Někým nucen" znamená "někým nucen pod pohrůžkou násilí (např. placení daní)". Že třeba partnerovi nebo komukoliv jinému uděláte v nějaké otázce z vašeho pohledu velký ústupek implikuje, že jste to v dané situaci považoval za lepší řešení, než ten ústupek neudělat (a potom muset roštěnku celý měsíc poslouchat, proč jste nekoupil auto v jiné barvě, která se líbí jí - právě proto, že tohle očekáváte, jí vyhovíte - protože vzdání se vámi preferované barvy pro vás znamená v absolutní hodnotě menší ztrátu, než celý měsíc poslouchat ty její bláboly).
  • 17. 9. 2006 11:12

    Makovec (neregistrovaný)
    Co to znamená "znát svoji hodnotovou škálu"? To obávám se předpokládá, že se lidé rozhodují a jednají racionálně, což samozřejmě není pravda. Celé to tvrzení o "nejvyšší užitek z jeho pohledu" je podle mého víceméně tautologické: nebo-li obsah rozhodnutí zpětně definuje co ten člověk v daný okamžik považoval za "nejvyšší možný prospěch"...
  • 18. 9. 2006 0:12

    Drugstar (neregistrovaný)
    Žádnou racionalitu to nepředpokládá ... A že to je tautologie, máte pravdu. Je to základní axiom lidského jednání, který musí mít podobu tautologie, aby ho nebylo nutno dokazovat ... Je zřejmý, ale je dobré ho mít na zřeteli, nebo se dojde k takovým absurditám, že jedinec při něčem, co se rozhodl dobrovolně vykonat, ztrácí. Ano, ex post může sám zjistit, že ztratil. To musí ale každý posoudit sám.
  • 18. 9. 2006 0:30

    Drugstar (neregistrovaný)
    Konkrétně v této situaci to znamená, že nelze říci, že opensource vývojář, který dobrovolně se svými prostředky bez renty vyvíjí software, jež někdo poskytuje na trhu za peníze nebo za něj získává peněžní prospěch jiným způsobem, na celé situaci tratí. Prostě se sám tuto možnost rozhodl nevyužít.
  • 18. 9. 2006 1:44

    Drugstar (neregistrovaný)
    Je samozřejmě zcela korektní říct, že na tom prodávající získává. Svůj meziprodukt získá zdarma a realizuje čistý zisk rovný prodejní ceně - distribuce atd. Z toho, že někdo získává, nevyplývá, že někdo jiný ztrácí. V obchodních vztazích získávají obě strany, jinak by neobchodovaly (strana A vlastní něco, čeho si strana B cení více než strana A a naopak, takže si to vymění a obě získávají). Opensource vývojář si svou "mzdu" vybírá implicitně a protihodnotu mu neposkytuje případný prodávající softwaru.
  • 18. 9. 2006 1:56

    Drugstar (neregistrovaný)
    Lze tedy říci, že opensource vývojář, který >>>dobrovolně<<< pracuje zdarma nebo za mzdu nižší než je tržní cena jeho práce poskytuje dar. Poskytovatel daru ale nikdy neztrácí. Dar poskytuje, protože to považuje za lepší alternativu než dar neposkytnout. >>>Někdo jiný<<< by takové jednání za ztrátu samozřejmě považovat mohl a proto tak nejedná.
  • 18. 9. 2006 12:48

    Makovec (neregistrovaný)
    Děkuji za vaše odpovědi a poznámky. Většina z toho co píšete je mi zřejmá a pochopitelná a je to pohled na fungování společnosti (model chování společnosti) který sdílím. Jedinou vyslovenou novinkou je pro mně explicitní přiznání té "definice tautologií". Obecně myslím, že mnoho nedorozumění v podobných diskusích vyplývá z nedostatečné znalosti, resp. rozdílného chápání, některých pojmů, jako třeba ten "nejvyšší možný prospěch", které mají v hovorové řeči široké a neostré kontury, jednotlivými diskutujícími.
  • 18. 9. 2006 14:50

    Lubos Soltes
    Jediny problem je ze si diskutujuci ten "nejvyšší možný prospěch" personalizuju.

    Ked si uvedomime ze to pre kazdeho jedinca predstavuje ine konkretne veci, tak je to v poriadku. Nedorozumenia vzniknu ked dvaja diskutju kazdy zo svojho konkretneho pohladu (a teda tam dosadia co oni povazuju za nejvyssi mozny prospech).

    Inac musim priznat ze clanok ako taky ma jedine zajimavy titulok. Obsah je dost o nicom.