Pod linuxom je pro ZX spousta dalsich moznosti jak debugovat, i bez wine.
Pokud nevadi VSC, tak VSC + debugger plugin DeZog (ma vlastni vstaveny neuplny emulator ZX, nebo se muze pripojit na externi - aktualne nejlip asi s CSpect ktery je vsak closed source a potrebuje mono a neni taky uplne nejpresnejsi, spis se specializuje na emulaci ZX Next).
Nebo ZEsarUX (jeho UI mi sice nesedi, ale ma i debugger a milion dalsich veci a pocitacu ktere emuluje), Xpeccy ma taky vstaveny debugger.
V kazdem pripade bych jako assembler spis doporucil z00muv fork sjasmplus (v1.20.1), ktory jsem za poslednich par let dost opravil a vylepsil. Nenajdete ho v oficialnych repozitarich, ale git clone --recursive https://github.com/z00m128/sjasmplus.git && cd sjasmplus && make
mi neprijde az tak slozite. :)
Nebo taky debuggovat stejně, jako na reálném hardwaru změnou barvy okraje, podobně jako na MCU, když podle situace blikáme LEDkou :)
ld a,barva
out (254),a
Se dá vecpat skoro kamkoli, když je potřeba vědět, že program tím místem prošel, jak zhruba dlouho běh trval (od změny, ke změně šířka pruhu) a pod.
V kombinaci s občasným krokováním disassemblerem (Devast+, nebo .mon v ESXDOSu např.) je to překvapivě často dostačující metoda. Alespoň pro jednodušší programy.