"Po revoluci vstupuje do rudého námořnictva (kde mimo jiné velí ponorce, jež úspěšně potápí britský křižník Vittoria."
Ano, v podstatě je to pravda. Ale nebyl to křižník, ale torpédoborec, tedy plavidlo o cca 1/5 velikosti křižníku. A nebyl to A. Berg, ale A. Bachtin, kdo velel ponorce Pantěra. Ale iniciály velitele sedí, byla to ponorka, a to plavidlo bylo britské, co chtít více, že?
Možná se to autorovi pomotalo se službou Berga na E8, která skutečně kžižník potopila. Ale nebyl to křižník britský, ale německý, a té ponorce nevelel.
Takhle to dopadá, když autor opustí jisté vody politické agitky /Z počítačů se v sovětském Rusku staly „stroje komunismu“/, a vydá se do nejistých vod faktů.
No, náhodně jsem nakoukl... jakou pravdivost a informační hodnotu bude mít asi zbytek článku?
jj, a tuhle je fotka toho "krizniku" https://en.wikipedia.org/wiki/File:HMAS_Vampire_Allan-Green.jpg
(ta lod musela byt prakticky totozna, jde o stejny typ)
A tuhle skutecnyho https://en.wikipedia.org/wiki/File:LionSP_001672.jpg ze stejnyho obdobi.
Pro srovnani, vytlak cca 1 500 tun vs 31 000 tun. Takze tech lodicek by se do krizniku veslo 20.
Lion byl "bitevní křižník", tedy křižník jen podle části názvu. Bitevní křižník neměl nic společného s křižníky, ale byl odvozen od bitevní lodi (Dreadnoughtu, jak se také podle první bitevní lodi říkalo). Odlišnost spočívala v slabším pancéřování, a silnějších strojích. Takže to byla loď velikosti, výzbroje a posádky bitevní lodi, ale s větší rychlostí a menší odolností.
Pro srovnání: křižníky měly v době Lionu 2-14.000 tun výtlak, Lion měl 31.000 tun.
To co potopila E8, kde byl styčným důstojníkem, byl křižník 9.000 tun.
.
Tak co to meleš o Lionu?