... článek má jednu zásadní vadu: zavádějící název. Bohužel dnes Linux ještě tak daleko není, jak se podle názvu může zdát. Zatím je pasován do role dohledu nad funkčností zabezpečovacích zařízení. V analogii se silniční dopravou se jedná sledování, jestli "světelná křižovatka bliká".
Ke skutečnému dispečerskému řízení provozu na ČD má Linux ještě strašně daleko. Ale má-li být jeho dosavadní role u ČD prvními kapkami průtrže mračen, křičme: Jen houšť a větší kapky!
Obávám se, že Linux se nikdy nemá šanci dostat na pozici řídícího počítače elektronického zabezpečovacího zařízení. Tam jsou kladeny trošku jiné požadavky na bezpečnost a spolehlivost. Ne že by Linux nebyl stabilní a spolehlivý, ale návrh zabezpečovacích zařízení má svá jistá pravidla a kdo se někdy setkal s lidmi z AŽD, jistě se mnou bude souhlasit (že Bahno?).
Navíc pro každou velkou firmu je lepší mít drahý systém se 100% servisem a zárukou. Když se něco semele na levném systému za který si ručíte sami, nikdo vám nic nedá. Na zodpovědném zaměstnanci si nic nevezmete (max. 3 platy a můžete ho vyhodit). Jo ale taková firma co poskytne garanci na svůj drahý systém vám takový průšvih zaplatí i s chlupama... :-)
No třebas v řídících systémech železniční dopravy musí být záruka na celý systém (tedy i na OS) samozřejmostí a musí mít bezpečnostní audit. V současné době to znamená vlastní jednoúčelový OS (mimochodem údajně na bázi DOSu), leč dveře pro Linux jsou právě díky otevřenosti kódu otevřeny.
Nepochopím některé průmyslové podniky (i velké), které nasadí řídící systémy na bázi Windows. Ale když nejde o lidské životy, tak asi možný výpadek výroby jsou ochotni riskovat a je to v podstatě jejich problém. Nebo se jim za ŘS zaručí dodavatelská firma, ale v tom přídadě odbivuji její nervy :-)
Pokud neco co ridi wiry (presne oznaceni MegaShit wokna jakekoliv verze) tak od toho ruce pryc a z bezpecnostnich duvodu VYPNOUT !! Na rizeeni bud jiz zminovane jednoucelove systemy (bych to nenazival az OS protoze o OS mam trochu jeine predstavy) a nebo bych tam dal GNU/Linux. Jelikoz zaruku dostanu akorat tak na ridici system. Vim o pripadech kdy "programatori" napsali takovyto system a on spadl a udelal skodu za nekolik milionu. Kterou ovsem museli zaplatit jelikoz jejich system se zhroutil a nedali tam ani watchdog. Meli zkratka smulu ;) Ovsem pokud by to bylo na wirech tak clovek jeste zaplati M$ za to ze jejich shit je nestabilni nefunkni diravy. A pokud by nejake prumyslove zarizeni bylo rizeno M$ produktem tak radeji pryc. Nez se neco stane.
Tak zaprve, linux pouziva NASA a napr. to slavne lunarni vozitko je na nem postaveno, dale maji na linuxu zivotne dulezity senzor pro astronauty co jdou do vesmiru (pokud by to spadlo astronaut muze zemrit) ... a na linuxdevice.org (nebo tak nejak) je popsano mnoho dalsiho (NASA pouziva spec. upraveny Debian a nazyva ho fli_linux a to je myslim sakra zaruka kvality) .
K te stabilite ... jmenujte laskave takovi system :-)
napr IBM pokud vam rekne ze ma 99.99% dostupnost vam zato nijak neruci (jedina moznost je se pojistit u pojistovny), ale je pravdou ze ona tuto dostupnost skutecne ma a to diky spolehlivemu a HLAVNE REDUNDANTNIMU HW + SW (H-A clusteru, nabo mainframe) takze IBM napr. dodala mainfarme do jedne velke banky a disky taha i mimo budovy, zalohovani je 3x paska(samostatni zal. roboti); hdd -3x RAID(kazde pole v jine mistnosti, pole se navzajem mirroruji)
A pokud v teto bance spadne tento system, jedine za co maji zaruku je, ze to okamzite zacnou opravovat a budou mit ve Vidni dostatek nahradnich dilu (samozrejme mainframe jen tak nespadne, protoze je vnitrne H-A a tak se vse muze menit za provozu, CPU, RAM (ma nahradini pamet, co se nevyuziva) ....)
O kvalite Linuxu taky hovori, ze jej IBM doporucuje na Z/* , AS400 ... asy tezko si nekdo koupi napr. AS/400 nato, aby na nem provozovala neco nespolehliveho natozpak jeste Z/* (jejich nejvykonnejsi mainframy). Dale pro nejvetsi zateze sama IBM misto mainframe dodava linuxove clustery.
No lunarni vozitko asy nema doma nikdo ... takze NASA si upravuje kazdy system, stejne jako si napr. KB si upravila windows (a kazdy jiny system).
Web je na: http://flightlinux.gsfc.nasa.gov/
a jde i stahnout.
Ne ze by debian nesel nainstalovat primo, jenze oni tam davaji strasne malo pameti a CPU je tak nekde 8-20MHz
pak casto potrebujiu RT (real time), coz zase nepotrebuji servery.
Jaký lunární vozítko?
Kromě toho je rozdíl mezi
a) automatem, sice drahým, ale když to kiksne, nikdo nezařve,
b) zařízením, kde může při kiksu zařvat specialista v riskantním povolání (kosmonaut, zkušební pilot,...) a
c) zařízením, které vozí stovky obyčejných lidí
Na metru se to řeší tak, že to popsané dělá systém na bázi UNIX-like systému, ale skutečnoé zabezpečení mají na starosti relata se čtvrtkilovou kotvou, s gravitačním odpadem a nesvařitelnými kontakty.
Ale nepřál bych vám zažít certifikaci pro letadlo!
Ke skutečnému řízení něčeho důležitého žádný rozumný člověk na světě nepoužije klasický počítač. A už vůbec ne na bázi PC.
Tam kde jde o životy a zdraví výrobci všech bežných systémů dávají ruce pryč a vědí proč. V těchto situacích se často používají nějaké jednoduché zařízení, jejichž funkčnost se dá plně dokázat a předvídat (nic složitějšího než maxímálně relátka nehledejte), případně některé speciální typy průmyslových automatů, k tomu účelu přímo vyrobené.
Přeci si nikdo nepřeje, až by bylo nutně havarijně odstavit (třeba) reaktor, tak jediná reakce řídicího systému by byla Rum time error 007 .... :-)
Jinak se dá s trochou snahou najít celá řada dalších podobných aplikací v ČR i v oblasti jaderné energetiky. Dokonce by se našel i řídicí (nejem měřicí) systém na bázi perl+linux na jedné přečerpávací stanici (ne, není to moje dílo, perl neumím :).
No ja teda nevim, ale skutecne si myslite, ze ty autobloky ridi pocitace? Trosku o tom vim, protoze muj dedecek (Janousek) ve sve dobe (asi tak 15 (?) let zpet) mimo jine navrhoval napr. skutecny autoblok (a nejen jej), ktery je IMHO do dnes mezi Breclavi a Brnem a i na jinych tratich nalezneme do dnes jeho praci (okolo Ceske Trebove, Banske Bystrice apod.). Jo drive CSD vypadaly jinak a v Olomouci bylo fakt prima zazemi (a ja coby maly spunt si pamatuju, ze kdyz mne jednou mel cely den na starost (chudak)... - to mi bylo asi tak 5, tak jsem se s nacelnikem (jeho nadrizenym) suprove bavil a hral si (krome psani na manualnim psacim stroji) s telefonem, ktery mel reproduktor a priposlech, interference z mistnosti do mistnosti, to byla psina - no uznejte, kde to bylo koncem 70. let minuleho tisicileti k videni a jeste k tomu k osahani...?:-)
Obavam se, ze bude jeste hodne dlouho trvat, ze tyto citlive prace budou svereny skutecne elektronickym systemum jako jsou pocitace. Do dnes nevim o opravdovem provozu, ktery by neridil lidsky element => veskera odpovednost byla na stroji a jeho logice, pripadne provoz, kde by tu vykonnou moc (a rovnez rozhodovaci) mely jine nez analogicke (rekl bych. dratkarske) systemy. Pocitace jim uspesne sekunduji v obou pripadech, to ano, ale ta skutecne vykonna moc na nich zatim nelezi (energetika (plyn, voda, elektrina...), zeleznice, lekarstvi...), jsou v pozici informatoru a hlasnych troub... + zapisovacu.
Faktem je, že pokud jste ochoten otazku přeformulovat na "No ja teda nevim, ale skutecne si myslite, ze ty autobloky ridi MIKROPROCESORY? " odpověď zní ANO :-))
I jiné systémy řízení železníční dopravy jsou založeny na procesorech. Viz například staniční zabezpečovací zařízení ESA od naší firmy, najdou se i jiné příklady od českých i zahraničních firem.
No a co japonska, francouzka a svicarska zeleznice kde nejen monitoring, ale take rizeni bezi na QNX, ktery je dodavatelem systemu pro rizeni na vlastnim SW i HW pro nej vybenym. Take letecky provoz v techto zemich (mozna i jinde to nevim)jede na QNXu akorat nektere vizualizace pro lidi v halach jedou nekde na woknech nekde na Linuxu-:) A QNXove jsou schopni a ochotni se Vam zarucit za bezchybny provoz jejich systemu (pokud jej sami instalovali a nikdo jinej na nej nesaha krom obsluhy). Nemocnice a zdravotnicka zarizeni jej take vyuzivaji (prevazne) a ridici systemy v jaderkach taktez (nekolikanasobna redundance) Proste vsude kde je potreba 100% RTOSystem je QNX, je to trochu draha sranda, ale myslim ze se to vyplati.
Sam jej pouzivam pararelne s linuxem a musim podotknout ze v porovnani s QNXem je Linux pekna sracka -:(, ale jinak ho mam rad protoze je zadarmo a protoze mam rad Unix Like OSes. Myslim si ze s tezkymi upravami by se i linux mohl QNXu priblizit natolik ze by bylo mozne jej pouzit na podobne aplikace, jen to chce trochu casu. A asi by se musela spousta veci prepsat do assembleru, ale slo by to "myslim"