Hlavní navigace

Enigma

Petr Krčmář

Dnes se podíváme na logickou hru, která se snaží po letech obnovit zašlou slávu starých klasik.

Hra Enigma vznikla spojením toho nejlepšího z herních klasik počátku devadesátých let minulého století (a tisíciletí). Logických her vzniká poměrně hodně, některé z nich se prosadí a hrají se desítky let (Tetris), jiné se objeví a zase zmizí.

Svého času, tedy ve zmíněných devadesátých letech, patřily mezi klasiky logické herní scény také hry Oxyd (hlavně na skvělém Atari ST) a Rock'n'Roll (Amiga). Svou koncepcí a myšlenkou byly velmi převratné a inspirovaly řadu dalších tvůrců i po mnoha letech. Původní realizace těchto her ovšem zmizely v propadlišti dě­jin.

O jejich oživení a vzkříšení zašlé slávy se pokoušejí autoři hry Enigma. Ta kombinuje prvky obou původních her a přidává řadu vlastních myšlenek a nápadů. Navíc je uvolněna pod GNU GPL, takže nám nic nebrání v jejím hraní.

Na začátku je potřeba hru stáhnout ze stránky projektu (občas mívají problémy se serverem, takže se vyplatí pokus opakovat později nebo použít náhradní link), případně od svého distributora. Jistě existuje i předem připravený balíček pro většinu běžných distribucí. Balíček má každopádně jen něco málo přes 4.5 MB, což není v dnešní době nic velikého a ani modemisti nebudou mít problémy se stahováním.

Nyní se vrhneme na samotný princip hry, který je poměrně jednoduchý. Před vámi se objeví dvourozměrná hrací plocha, která je rozdělená na čvercová pole. Na ní je černá kulička, jejíž pohyb ovládáte pomocí myši. Na ploše jsou mimo jiné také černé krychle, které ukrývají další, tentokrát různobarevné, kuličky. Nárazem na krychli se tato otevře a odhalí svůj obsah. Ten zůstane odkryt až do okamžiku, než se dotknete další krychle. Cílem hry je odkrývat postupně kuličky stejných barev. Jejich krychle zůstávají otevřené a vy můžete pokračovat a hledat další pár (čili podobně jako v pexesu).

Aby to nebylo tak jednoduché, jsou na ploše také další objekty, které vám celý úkol komplikují. Jsou to krychle s lebkou (setkání s nimi vás stojí život), zdi (neprůchozí), dveře (odemknutelné správným klíčem), lasery (pro otevírání krychlí na dálku, ale mohou vás také připravit o život), chybějící podlaha (kterou propadnete ven z plochy – a samozřejmě vás to stojí život) a mnoho dalších pastí a pastiček, které vás někdy pěkně potrápí. Celou věc ještě ke všemu komplikuje omezený počet životů (respektive kuliček), které máte k dispozici.

Obtížnost hry je poměrně dost vysoká hlavně díky absenci ukládat a ne přímo jednoduchému ovládání. S přibývajícími úrovněmi ještě roste a objevují se další objekty, logické hádanky a problémy. Úrovní autoři použili nebo vytvořili celých 141 (slovy stočtyřicetjedna), takže budete mít co dělat, abyste je pokořili.

Graficky je hra příjemná, ale je třeba počítat s tím, že grafika byla kompletně převzata z původní verze hry a neoplývá tedy žádnými moderními efektíky nebo jinými vymoženostmi. I přesto 2D obrázky nikoho neurazí a působí velmi propracovaným dojmem. Hůře je na tom zvuk, který je velmi jednoduchý až strohý. Kromě pár tónů vlastně nic víc neuslyšíte.

Zvukové a grafické efekty ale nejsou tím, čím vás hra ohromí. Tím je samozřejmě hratelnost a celková chytlavost hry. Už během prvních kol vás překvapí, jak dokáže jednoduchý princip zaujmout a pobavit. Při hraní dalších místností vás už nikdo nedostane od počítače.

Enigma je remake staré klasiky, jak má být. Dokazuje, že starší věc dokáže i dnes perfektně potrápit mozek a zaujmout vás na dlouhé hodiny. Doufejme, že takových her bude jen přibývat.

Našli jste v článku chybu?