Hlavní navigace

Mají smysl specializované distribuce pro školy?

Michal Černý

Edubuntu je asi nejznámějším operačním systémem, který je určen speciálně pro školy a školská zařízení. Jedná se o upravené Ubuntu, které má na cestu přibalené výukové aplikace. Má ale takový balíček význam a šanci na úspěch? Není výhodnější sáhnout po klasickém Ubuntu? Existují lepší alternativy?

Myšlenka operačního systému pro školy je jistě chvályhodná a může vycházet z poměrně rozumných předpokladů, že lidé navštěvující určitý stupeň vzdělávání budou mít poměrně specifické požadavky oproti většině jiných uživatelů. Vyvíjet operační systém pro školy má ale také další výhody, jako například seznámení studentů s tímto prostředím, a jejich výchova k tomu, aby v budoucnu sáhli třeba právě po linuxové distribuci raději, nežli například po Windows.

Zde ale nastává v koncepci takového nástroje určitý problém – pro jak staré studenty je takový systém určen? Nástroje, které bude používat žák ve druhé třídě budou mít totiž (téměř) nulový průsečík s tím, co potřebuje student v třetím ročníku gymnázia. Je tedy potřeba zvážit, kdo bude výsledný produkt využívat.

Je zde ještě jedna část problematiky, která je zcela klíčová pro školské využití – jak silné nástroje jsou k dispozici pro sledování dění na jednotlivých počítačích a ke správě sítě. Obvykle administrátor nepotřebuje vidět, jakou konkrétní činnost vykonává ten který uživatel, včetně grafického výstupu. Učitel potřebuje tímto způsobem monitorovat celou učebnu. Důležitá je ale také náročnost síťového provozu, tedy jak je náročné nastavení síťových parametrů, zdali je možné bezpečně vystavovat soubory a nastavovat práva k jejich používání, jak si operační systém poradí s přihlašováním se do sítě.

To všechno jsou teoretické parametry, které každá škola bude zvažovat dříve, nežli se pustí do instalace nějakého školního operačního systému. My se v následující části zaměříme na Edubuntu a zkusíme se zamyslet nad tím, zdali sází na životaschopný koncept svého zaměření.

Edubuntu

Edubuntu se snaží být distribucí pro všechny. Když se podíváme na jejich internetové stránky, zjistíme, že cílem je na jednu stranu oslovit školy (a to na všech stupních) a současně zaujmout studenty natolik, aby si Edubuntu pořídili domů. To je úkol velmi nesnadný – jiné požadavky má nutně škola a jiné žák či student. Zatímco první bude rád za nástroje na podporu testování, druhého daleko více potěší programy na správu hudby nebo stahování souborů.

Asi základním kamenem úrazu je pro Edubuntu nesamostatnost jeho vývoje na Ubuntu a právě příliš široký záběr. Představa, že se stane masivně využívané, je lichá, neboť nemá žádnou konkrétní cílovou skupinu. Programy jsou postavené tak, že pro všechny typy škol bude potřebné něco přidat a něco naopak ubrat. Ve chvíli, kdy je (až na nainstalované balíčky v základní instalaci) téměř totožné s Ubuntu, chybí jakákoli motivace po něm sáhnout.

Z osobního testování verze 11.04 jsem neměl pocit, že by tvůrci přemýšleli nad didaktickým rozměrem věci – systém není nijak pro mladé lidi uzpůsoben, nenabízí ani o nic hezčí grafiku nežli Ubuntu, lepší zvuky, podporu multimédií, nic. V situaci, kdy je k mateřskému operačnímu systému připojeno pár balíčků a několik obrázků, je motivace pro jeho instalaci prakticky nulová.

Tak jak je v současné době postavené nemá v podstatě žádné výhody, ale pouze přináší práci navíc – musíte sami najít balíčky, které nepotřebujete a které naopak potřebujete, měnit vzhled, práva, atp. Přitom v prostředí, které není naprosto identické s Ubuntu, pro které jsou všechny návody.

Jde to i jinak?

Nyní je na řadě otázka, zdali lze vytvořit distribuci, která bude lepší a použitelnější. Ač podobným aktivitám příliš nefandím, musím říci, že se objevila řada projektů, které jsou podstatně lépe koncipované nežli právě Edubuntu a překvapivě se jedná poměrně často o velmi lokálně orientované distribuce.

Prvním příkladem jak udělat poměrně zajímavou distribuci pro školy může být Skolelinux / Debian Edu. Jak již název napovídá, je založený na Debianu. Osobně bych velmi ocenil webové stránky, které jsou popsány základní aplikace, schéma zapojení do školní sítě a řada obrázků. Velmi snadno tedy lze získat představu, jak se celá věc bude chovat. Nechybí seznam balíčků, který je dle mého soudu volen podstatně rozumněji nežli u Edubuntu. Jako pozitivum je možné hodnotit grafické prostředí KDE, pro které je vytvořena většina, na vzdělání se orientujících, aplikací.

Druhou ukázkou povedené distribuce pro starší studenty může být například UberStudent, který sází na grafické prostředí Gnome a nabízí nástroje, které mají posloužit jak k publikační práci, tak také ke studiu nebo práci s multimédii. To vše v pohledném a moderním balení. Základem je tedy nabídnout studentům prostředí, které bude podporovat jejich vědeckou či publikační činnost, umožní jim něco se naučit, zorganizovat si čas a mít dobrý operační systém pro zábavné věci – grafiku, zvuk, video.

Jak je vidět, k distribuci určené pro školy, případně pro studenty lze přistupovat různě – Skolelinux si asi žádný gymnazista doma nenainstaluje, ale ve škole může pracovat výborně a stabilně. Velice dobrý výběr balíčků i stabilního chodu Debianu je pro školu motivací dostatečnou. UberStudent je naopak projekt, který míří do osobních počítačů studentů a nabízí spojení učení a zábavy v graficky velmi povedeném provedení. Ostatně je vidět, že méně je někdy více a že zaměřit se na jednu konkrétní skupinu lidí se v Linuxu velmi často může vyplatí.

Našli jste v článku chybu?
15. 3. 2011 9:14

Nemuzu si pomoct, ale tohleto vytvareni "nove distribuce" kvuli kazde blbosti mi prijde dost ulet. Uplne stejnou sluzbu by udelal instalator, ktery by se zeptal, jakou sadu specialnich balicku chci doinstalovat a udelal by to... Aspon kdyz by se pak nekdo zeptal v diskusi na neco, tak by rekl "mam Ubuntu s baliky Edu" a bylo by jasne, ze zaklad je stejny, zatimco kdyz rekne "mam Edubuntu", tak pokud Edubuntu vylozene neznam, nemuzu si byt jisty, jestli moje zkusenosti s Ubuntu plati i pro nej...…