Podle mne neni problem v tom, ze Linux je/neni jako Win. Problem je v tom, ze ZS/SS uci jak delat specificke ukoly na specifickem systemu, misto toho, aby se pokusily naucit, ze jsou urcite ukoly a k jejich splneni je mozne pouzit urcitou skupinu aplikaci. A studente ty si vyber, co pouzijes. Jinak jsem videl outistu, ktery v ramci lecby psal ruzne kraticke „eseje“ a psal je bez problemu na Linuxu v textovem editoru (nevim jestli vim, emacs, joe, …). Takze problem je opravdu v tom, jak se dite zacne ucit s pocitacem delat.
Kedysi sa na Slovensku ucila informatika pomerne vseobecne. Boli potom nazory, ze je to nanic, pretoze studenti vlastne nic konkretne nevedia a ich vzdelanie v tejto oblasti je slabe pre uplatnenie sa na trhu prace. Tak vznikli ucebnice pre MS Excel a MS Word, ktore su standardom v podnikovej sfere u nas.
Uznavam ze lepsie by bolo, keby sa to ucili ako vravite, ale treba si uvedomit, ze vacsina populacie nema zaujem o nejake hlbsie studovanie, nechapu tomu a ani nebudu. Pre nich je uspechom urobit aspon v konkretnem systeme pozadovane ulohy a tym to hasne.
Jistě, že by bylo lepší učit děti univerzálnímu přístupuk řešení problému, ale souhlasím s tím, co napsal KOSO. Takhle to prostě fungovat nebude.
Vraťme se k prapodstatě existence počítačů. Ty jsou tu přece proto, aby nám posloužily a vykonaly za nás některé úkony, které by bez nich byly složité. Např. napsat dopis, nebo nakreslit obrázek (a následně upravovat). Uživateli je upřímně jedno, zda to udělá pod Windows nebo Linuxem. On to prostě jen chce udělat. Když ho to ve škole naučí pod Windows, bude to umět a bude spokojený. Linux ve svém životě vůbec nepotřebuje. Pokud bude mít jako starší zájem, sám k Linuxu přičuchne a třeba se mu zalíbí možnosti, které ten systém přináší.
Proč cpát uživatelům Linux (případně Windows?). Jaký to má dnes smysl? Abych podpořil komunitu? Zvídavého člověka si Linux najde sám, a ostatní ať klidně pracují s Windows, na tom není nic špatného, počítače tu jsou přece pro nás, ne my pro ně.
S tím si dovolím nesouhlasit. Uživatel, který na PC pracuje, nejen že nepotřebuje aktuální verze OS nebo Office, ale dokonce ani nepotřebuje bezpečnostní a jiné upgrady. PC většinou pracuje docela dobře i bez nich, pokud nejde na Internetu přehnaně aktivní. Já osobně nemám dokonce ani antivir, ostatně kdybych náhodou PC prací ve Wordu a Excelu zaviroval, mám svá data bezpečně zálohovaná.
Aha, to je dobre. Takze vy provozujete nejaky stary vrak, s neupdatovanymi a pokud mozno jiz nepodporovanymi Widlemi. Nemate ani antivirus, protoze mate zazalohovano… Uz jste slysel, ze niceni dat dnes je jiz jen vzacne prvotnim cilem viru, trojanu a dalsich? Vite urcite, ze s vasim pristupem nemate v systemu desitky malware, ktere se snazi nikterak neprojevovat a neprozradit svoji pritomnost, jenom potichu spamuji, DoSuji atd.? Vy mate treba zazalohovano, ale ja mam v mailboxu hafo vaseho spamu.
Na Widlich clovek obvykle nezapoli s updaty, i kdyz nekdy take, ale s upgrady. Ja pouzivam Debian. Upgrade je obvykle bezproblemovy, staci na to par prikazu v terminalu. Tedy ne, ze jdu koupit novy pocitac s novymi Widlemi eventuelne se spokojim jen s novymi Widlemi s tim, ze to bude pomale, jak chciply lenochod a smirim se s tim, ze to cele musim radsi preinstalovat, protoze MS a upgrade neni vzdy to prave orechove. A s ohledem na to, ze Widlim reinstalace jednou za cas udela akorat dobre, se o upgrade stejne radsi ani pokouset nebudu a rovnou reinstaluji.
Ja mam stejny nazor. Melo by se ucit jenom to co je potreba v bezne praxi. Takze rodny jazyk, anglictina a pocitace. Vsechny ostatni predmety se muzou vyskrnout, vetsinou je nepouzije niko jiny nez ten kdo se tomu bude venovat do hloubky.
Napriklad kolikrat ste pouzili chemii ve svem zivote? Nebo biologii? Nebo fyziku (no kalorimetrickou rovnici obcas pouzivam)?
A nebo je to jinak? A nema nahodou skola davat vseobecny rozhled? Aha vseobecny rozhled ve vsem jenom v pocitacich ne a proc? Protoze na tom nekdo vydela?
ja zase som opacneho nazoru. Chcel by som aby sa deti ucili aj windows aj linux (MAC OS a ine). Presnejsie pracu s aplikaciami na nich. OS nemusia poznat do hlbky ale aby sa v nom vedeli pohybovat. Aby poznali zakladnu logiku toho ktoreho OS, vyhody, nevyhody toho ktoreho OS a pouzitie. Chcem pisat dokumenty ,internet, hudbu, filmy – na to m ozem pouzit vsetky OS, Chcem hrat hry,plus predosle veci alebo pouzivat aplikacie ako AUTOCAD… – dnes je to jednoznacne windows (ide to aj na inych OS ale nieje to pre bezneho smrtelnika). Plus dalsie rozne varianty prace a k nim vhodne OS.
Mam manzelku, ktora pise dokumenty, robi prezentacie a pracuje s internetom. hodina az dve a vie ovladat linux natolko aby v nom vedela pracovat. Nestoji mi za to ju naucit s linuxom pracovat??? Oplati a to hlavne preto -
-usetrim za zbytocne licencie (alebo nemusim pouzivat nelegalny software)
-nemam problem s virusmi a inymi hrozbami
-viem, ze ak sa nepokazi HW, tak jej to bude fungovat bez akejkolvek spravy OS.
To, ze nevie o linuxe ani ciarku ju netrapi a to, ze ho nevie nainstalovat je uplne bezpredmetne. To nieje vobec podstatne ona le uzivat nie spravca. Tak ako ona aj 95% ludi pouzivajucich PC su len uzivatelia.
Viem, ze asi rovnako spolahlivo by sa na to hodil MAC OS ale tu pre mna jednoznacne vyhrava Linux a to hlavne cenou a neuzavrenostou OS a HW (MAC OS neodsudujem ani v najmensom, je to vyborna moznost a sposob ako drzat kvalitu a Apple sa vybral dobrou cestou). Windows je tiez pouzitelny ale najhorsia mozna alternativa a predsa sa najcastejsie pouziva.
Pardon, musím se ozvat.
Já bych totiž chtěl, aby naše základní školy nevyučovaly informatiku vůbec. To stejné se týká jazyků, kde navíc, díky nesprávné výuce, získávají špatné návyky, které je složité odstranit. Do značné míry jde o problematiku, že děti se učí v nesprávný čas, nesprávným způsobem, vzásadě správné věci. Kdyby se těmto věcem, pod správným vedením, věnovali v jiném údobí svého vývoje, tak by vynaložené úsilí bylo mnohem menší a výsledek přitom výrazně hodnotnější.
Raději bych uvítal, kdyby měly děti mnohem více volného času (nebyly zavalováni blbostmi, které jim k ničemu nebudou) a mohl jsem se jim věnovat sám, nebo je i poslat na kvalitní kurz, toho co sám uznám za vhodné.
Brzděte s tím útěkem informatiky ze školy. To by se asi muselo škola zrušit úplně. Vždycky to bude o učiteli a opravdu je jedno o jaký předmět jde. Jeden vás nikdy nic nenaučí o počítačích, druhý vás nikdy nenadchne pro fyziky a další vám zprotiví matematiku. Naštěstí jsou i jiní učitelé a u těch to funguje přesně opačně.
A já si nemyslím, že je to nejkvalitnější názor. Aspoň co se týká jazyků. Dostal jsem se do skupiny italských dětí kolem 10 – 12 let, se všemi jsem byl schopen komunikovat plynnou angličtinou (myslím tím i z jejich strany) a to byly děti někde z horského okresu, ne z Říma. Silně pochybuji, že by to dokázaly naše děti z Vysočiny nebo Bruntálska …takže nesouhlas.
S tím naprosto souhlasím. Chodím na střední školu v Liberci a Musím říct že způsob výuky informatiky je naprosto příšerný. Jak jste napsal, učí nás provádět specifické úkoly se specifickým programem na specifickém systému. Nemluvě o tom, že polovina vyučujících takřka nemá ponětí že nějaká jiná cesta vůbec existuje a pokud ano, je to skutečně jen ponětí, případně trpí představou, že jakákoliv alternativa je nepřijatelná. Vyučujícím zkrátka chybí jakýkoliv náznak vzdělání v daném oboru. A to ani nemluvím o osnovách, které zahrnují asi tři hodiny historie počítačů (absolutně nechápu proč), Pak práci s wordem, exelem, grafickým editorem, základy html (opravdu jen nejnutnější a nejpřízemnější základy které jsou bez dalších informací uplně k ničemu) a práce s totalcomanderem. O tom co je v počítači se nám zmínila jen letmo, o významu a vlivu jednotlivých komponent na počítač vůbec. Pokud by jste k nám přišel jako úplný laik, uměl by jste po 2 letech rutině ovládat některé základní funkce ve wordu a exelu, upravit fotku, a kopírovat soubory v TC ale jinak prakticky nic. Na jiných školách se vás ještě v lepším případě obtěžují naučit používat e-mail případně se zmínit o existenci vyhledávačů, ovšem víc ani ťuk. Výuka IT potřebuje u nás Důkladně reformovat a především sjednotit osnovi, a dostat do školství kvalifikované kantory. Ovšem kdo by to za ty prachy dělal?
Tak to je problém, na který neznám odpověď. Proč se učit ve škole komerčním programům, byť jsou většinové? Proč neučit právě open source? (Nebo naopak: proč právě open source? :-) Výuka historie počítačů mi nepřipadá nesmyslná. Lidé trochu pochopí princip fungování tohoto stroje a pak si vybere OS podle sebe.
V každém případě nejmenované komerční firmě vyhovuje, pokud se učí ve školách jejich systém :-). Lidé pak v dospělosti budou víc závislí na jednom produktu. Proto se učit open source a princip fungování určitého typu programů (gimp, office, prohlížeč, atd.) vidím jako lepší. No, je to věc názoru.
Jenze problem je, ze na ceskych skolach se uci tradicne tak, ze vetsina lidi nic moc nepochopi a vysledkem je jen to, ze se nauci zpameti dalsi stranky textu, ktery nechapou. Historie pocitacu tak je moc prinosna neni. A docela bych se nedivil tomu, kdyby takova historie vypadala ve stylu: prvni releovy pocitac sestrojen v roce ......., prvni elektronkovy pocitac v roce..... Jak se v Cechach rekne historie, kouka z toho snuska letopoctu.
no přesně tak nějak to vypadalo u nás v prvákoch (obor Elektrotechnika) ale nezůstalo jenom u historie hlavně že všichni uměly nazpaměť všechny sběrnice ke každé frekvenci bitovou šířku a přenosovou rychlost ale nikdo z nich neměl ani potuchy co to vlastně sběrnice je natož aby pochopily pojmy jako je bitová šířka
Pozeram, ze vyuka na skolach je taka ista ako za mojich cias, len s tym rozdielom, ze to nebol windows, word, excel, total commander ale DOS, t602, norton commander. A ak by ma to nechytilo a neucil som sa to sam, tak som dnes dalsi … v stade. Skola by mala cloveka naucit mysliet, najst, co daneho cloveka zaujima a viest ho rozsirovat svoje poznanie. Na zakladnej skole by mali ucit len zakladne zrucnosti s PC a informatiku ako taku nechat az na stredne a vysoke skoly. Samozrejme poriadne prepracovat osnovy.
Ale zase na drouhou stranu, by neměly základní a střední školy buzerovat žáky k „uniformitě“. Tím mám na mysli to aby všichni odevzdávali, nebo naopak nesměli odevzdávat, práce vytištěné na tiskárně, počítačem zpracované grafy, …
Je pochopitelné, že někdy by měl mít vyučující právo vynutit si ruční zpracování. Jindy zase pomocí techniky, aby studenti získali patřičné dovednosti.
Ale jinak bych nechal studentům volnost. Je důležité aby sami zjistily co je kdy vhodné a jak je to pracné. Navíc se tím odbourá stav, který v česku stále ještě panuje, že když napíšete něco v rychlosti rukou (životopis, dobrozdání, protokol o havárii,…) nebude se na vás každá pitomá socka (která ani tiskárnu nikdy nevlastnila a jednu A4 píše celý den) dívat jako na debila který „to nemá strojově napsané a vytištěné“.
Kazdy studuje pre to, aby mal nejake vseobecne vzdelanie a mal uplatnenie na trhu prace. Zial ci chcete alebo nie, produkty MS, hlavne teda Office su standardom a ich ovladanie je pre mnoho ludi zakladom.
Ak by sa malo ucit vseobecne ako navrhujete, vyzadovovalo by si to uplne iny pristup a hlavne ovela viac casu (ak sa nic nezmenilo, tak informatika je stale skor predmet do poctu, ako nieco seriozne). Ako som uz pisal vyssie, vacsine ludim je uplne ukradnute ako to funguje a chcu byt schopny spravit to, co budu v zivote potrebovat – a to je dnes ovladanie produktov od MS.
Ale hlavně: nedělejme si iluze, že učit aplikace Microsoftu = učit konkrétní produkt a učit třeba OpenOffice = učit obecné principy. Tak to prostě není. Stejně nakonec záleží na učiteli, zda dokáže studentům vysvětlit, kdy používat jaký typ písma, na co jsou styly, kdy použít přímé formátování. A je naprosto jedno, zda se jedná o komerční či free aplikaci. Dokonce si myslím, že je lepší učit na aplikaci, se kterou se student nakonec potká v práci, protože ti „tužší“ (a jsou takoví) se alespoň setkají se známým prostředím, když už nic jiného.
Ano, to je problém, který u „tuhého“ uživatele vyvstane dříve či později. Na druhou stranu „nový“ vzhled nebude pro tento typ uživatele takovým problémem, protože drtivou většinu jím používaných ikon najde na první kartě. :-)
Osobně se vždy přikláním k výuce obecně _nejpoužívanějšího_ nástroje nezávisle na tom, zda je placený, či nikoliv.
Bohužel, přesně tak Windows je standard. Hodně podstatná je kompatibilita s dalším hardwarem. Mám v laboratoři 4 měřící přístroje od čtvrt milionu výše. Ani jedna neumí komunikovat s ničím jiným než s Windows. Jen nová verse softwaru pro chromatograf stojí od 100 000Kč. Ke spektrofotometru nejde vůbec koupit. Zatím mi jediný dodavatel nenabídl kompatibilitu s něčím jiným než Windows, ze sportu se ptám prakticky všech…
Faktem je, že i na relativně prestižním gymnáziu se moje děti učily informatiku tak, že např. psaly testy s otázkami typu „ve které liště shora a kolikáté zleva je u Wordu tlačítko na změnu písma na tlusté“. Pochopitelně to vyvolávalo značný tlak opatřit si MS Office alespoň „nakopírované“, což byl asi jediný význam téhle „výuky“
Uf… to ale ten bezmozek co takto „vyucuje“ nejen ze nechape o cem je prace se SW, ale on ani nepochopil k cemu je vzdelani.
Podobne testy odhaluji jen kdo je schopen se na test pripravit a kdo ne. Nic jineho. Mozna lepsi ucit se recitovat basnicky (i kdyz ani to jsem nikdy nepochopil a nepamatuji si ani jednu)…