Bohužel ano, většina uživatelů tyhle věci nechápe. Někde se zadává číslo karty, někde ne, někde po mě chtějí pořád nějaká hesla, jinde ne, pořád chodí nějaké „opiš SMS“. Uživatelé nechápou tu podstatu za tím, takže se pak nechají celkem snadno napálit.
Zrovna ten případ s Bazošem se před týdnem stal švagrovi. Naštěstí to je mladý a celkem poučený uživatel, přišlo mu to divné a zavolal mi. Ale úplně rozumím tomu, že nějaká teta v letech se po telefonátu od policie vyleká a udělá všechno, co po ní ten člověk na telefonu chce.
Ano, je to velmi potřeba - protože lidé od fochu, kteří tento web čtou, velmi často zapomínají, že drtivá většina uživatelů Internetu nemá taková znalosti a zkušenosti jako oni. Tedy tyhle případy se dějí dnes a denně.
V diskuzi se tu můžeme divit "jak na to může někdo skočit", plácat se po ramenou, jak chytří jsme, že nám se to stát nemůže, ale je důležité připomínat, že podvodníkům se to stále vyplácí, protože lidí, kteří na podobný podvod naletí je hodně. Bohužel.
Ja doufam ze doby kdy lide od fachu zvedali oboci s vetou "jak na to mohl skocit" jsou pryc. Zvlast kdyz mame podvody kdy vam fakt nepomuze ani vase vzdelani.
Take jsem mel skusenost ale face-to-face. Prijela dvojice slecna se hezky predstavila, ukazali prukazky a vysvetlovali ze je nekde problem a ze budou vypinat elektrinu. Pak kecali a kecali a ja se bavil s nima a vubec jsem nechapal jak jsem jim naletel. Az kdyz se chteli podivat na FA mi to doslo. Pak jsem volal starostce at rychle rozesle pres obecni "SMS vyvesku" ze tady mame neco takove. Po pul hodine mi volala ze nemuze protoze je to obvinovani bez dukazu a ze by ji zalovali.
A co z toho (opět) plyne? Že výpočetní technika nepatří lidu do rukou. (Pozor! Školeným ano, to ale není případ většiny.) Z toho pak dále logicky, že občan by neměl být nucen do elektronické agendy (to prezentuje dostupnost a platbu připojení, nákup, vlastnictví a správu počítače, znalosti jeho užívání a znalosti samotných el. agend - to není málo!), ale měla by mu zůstat možnost vyřizovat záležitosti poštou či osobně. Toť můj názor.
Mnohí ani tú televíziu poriadne nezvládajú. Už dvakrát som bol nastavovať telku u matkinej sesternice, kde bolo treba na settopboxe znovu spustiť (automatické) nastavenie Skylinku, lebo nejako prehadzovali kanály alebo čo. Ale ona (pravda, má po 60-ke, ale to dnes nič nie je) tam zvláda len prepínať kanály a meniť hlasitosť...
S tímhle se zdráhám souhlasit.
Dokud měli k internetu (a obecně IT) přístup jen znalejší lidi, vědci, studenti, tak to bylo IMHO mnohem lepší místo, než když má dneska k IT a internetu přístup každý BFU.
To kvůli BFU se musí ladit UX. To kvůli BFU se musí řešit všemožná bezpečnost, protože BFU se o sebe neumí postarat. To kvůli jednoduchým BFU se všechno zjednodušuje, což vede k dalšímu zjednodušování mozků BFU.
(Ale takhle podobně je to i s tou televizí, telefonem, autem - jak už praví dokola omletá hláška - dříve v manuálu k autu byl návod jak seřídit ventilové vůle a jak si ošetřit prahy, dneska je tam varování abyste nevypili obsah autobaterie)
Akurát ten rozvoj ide niekedy takým smerom, že len tá nemysliaca masa je s ním spokojná.
Už roky na trhu nevidím (nový) mobil, ktorý by mi vyhovoval. A aktuálny firemný EliteBook je síce tenší a ľahší (a asi o trochu výkonnejší) ako ten predošlý, ale okrem výkonu sú to vlastnosti, ktoré sú mi na prd (ak sa presúvam, tak autom, a s notebookom na kolenách niekde v lietadle nepracujem). Ale má len dva USB-A porty (bez dokiny ma to štve) a nemá ani čítačku SD kariet. A na vybratie baterky treba odšróbovať celý spodný kryt (naštastie na rozdiel od najlacnejších domácich NTB aspoň nie sú šróbiky pod gumenými nožičkami).
Gregor Fefor: Porovnejte to ale také s výkonem, výdrží a cenou. Vyjmenováváte totiž jen věci, o které jste přišel, ale ignorujete ty, které jste získal.
Mimochodem, psát o „nemyslící mase“ nebo „BFU“ myslím vypovídá něco především o tom, kdo tyhle fráze používá. Pokud by o mně třeba lékař říkal, že patřím do nemyslící masy nebo jsem „BFP“, byl by to pro mne signál, že mne nedokáže léčit tak nejlépe, jak je to možné – protože k tomu potřebuje moji součinnost, a tu nemůže mít, když nechápe, že kdybych roky studoval medicínu, jako on, věděl bych to, co on, ale pak bych ho nepotřeboval. A že jeho úlohou je především přetavit poznání současné medicíny tak, abych z toho měl užitek i já, medicíny neznalý. Mojí úlohou je naopak ten obrovský pokrok ve světě jedniček a nul zpracovat tak, aby z toho měl profit i ten lékař, který se věnoval studiu medicíny a ne IT.
Pokud by o mně třeba lékař říkal, že patřím do nemyslící masy nebo jsem „BFP“, byl by to pro mne signál, že mne nedokáže léčit tak nejlépe, jak je to možné – protože k tomu potřebuje moji součinnost
Ono to asi záleží na rozsahu té součinnosti. Nějaká součinnost být musí.
Jeden extrém: "Tady máte šití a zašijte si to břicho sám."
Druhý extrém: "Bral jste ty léky, které jsem Vám předepsal?", "Měl jste tu nohu šetřit a ne běžet maraton.", "Těžko Vám mohu léčit CHOPN když kouříte jak fabrika.". Podobné je to i s těmi uživateli.
Zřejmě se nechápeme. Já nechci žádným způsobem ponižovat BFU, myslel jsem to jen jako terminus technicus.
Pointa ale byla jiná, a tu jste zřejmě nepochopil - totiž že jelikož BFU dneska má přístup k takovým prostředkům ke kterým bylo potřeba kdysi alespoň základní vzdělání a nebýt idiot, kvůli tomu se ty prostředky vzdalují nám, lidem co nemají v hlavě nasráno.
Zkusím Vám to přirovnat na jiném hypotetickém příkladu - představte si, že někdo přijde se speciálním skalpelem, kterým si budou moci nelékařští lemplové jako já vyoperovat apendix, nebo někdo přijde se speciálním přístrojem na monitoring životních funkcí, který nabídne mase.
Masa to přijme, začne to používat, a výrobci začnou tyhle věci přizpůsobovat běžným lidem. Po pár letech se stane, že onen skvělý skalpel je skvěle využitelný pro lempla, ale expert s ním má problém něco udělat. Ale na samooperaci apendixu je to fajn, nemusíte na nic myslet, on ten skalpel udělá přesně to co chcete, i když nevíte jak. K tomu budete mít přístroj na monitoring životních funkcí, který bude umět přesně to co vy z 99 procent potřebujete, ale expertovi jeho funkce nebudou stačit, protože je přístroj značně zjednodušen pro používání nelékařem.
A to je přesně to co se dnes děje se smartphony, laptopy a obecně IT i SW - a to co mám od začátku na mysli (a spousta lidí tady taky). Nějakou dobu byla v IT možnost si vybírat - jste expert, kupte si profi laptop s profi možnostmi. Používejte expertní SW, instalujte si vlastní aplikace vlastní cestou, spravujte si své zařízení podle potřeba. Jste lempl - kupte si Apple a nechte se hýčkat, my vám řekneme co je pro vás dobré a co špatné, my řekneme co s tím zařízením smíte dělat a co ne. Jenže s postupujícím času se ty rozdíly smazávají a čím dál více se to přizpůsobuje tomu běžnému uživateli, a logicky firmy nebudou dělat něco jen pro nás, pro experty. Kdyby celý trh byl plný expertů tak samozřejmě ano - ale tak to není, do IT vstoupila právě ta masa, které se teď výrobci a celý marketing přizpůsobuje na úkor nás.
Sorry, ale mě tohle už dlouhou dobu neskutečně vadí a jsem z toho hluboce rozesmut.
Podívejte, pokud po těch expertních nástrojích je poptávka, tak je někdo udělá. To je zákon trhu. Pokud se vyplatilo ten expertní nástroj dělat jen pro odborníky před příchodem mas, vyplatí se dělat jen pro odborníky i po příchodu mas. A skutečně tam, kde ty profi nástroje potřeba jsou a je tudíž poptávka, se dál dělají.
V oblastech jako notebooky nebo smartphony "profi" řešení mizí, protože i většina těch expertů se chce nechat hýčkat a používat zařízení pro masy. V Red Hatu máme vzorek tisíců IT expertů a hádejte, po jakém notebooku na práci je tady největší poptávka. Po modelech typu Macbook nebo X1 Carbon, ne po nějaké workstation laptop krabici, která má všechny porty, na které si pomyslíte. A není to tak, že bychom neměli na výběr. Ty "profi" řešení pořád v nabídce máme, ale i v takto technologicky zaměřené firmě je po nich poptávka malá. Ano, před takovými 20 lety měli v takové firmy všichni ty "profi" řešení, ale především kvůli tomu, že nebyla alternativa. Nyní je a i velká část expertů volí nohama.
„Podívejte, pokud po těch expertních nástrojích je poptávka, tak je někdo udělá. To je zákon trhu.“
Ano, všemocnost trhu tu jistého času zaváděl jako náboženství jeden pán. Já si myslím, že jsme měli 30 let na to z takovýchto naivních představ vyrůst. Vy zmiňujete zákon trhu, ale ideálního, který ovšem... neexistuje. Jen jedním z příkladů je dnešní nedostatek čipů, další by se jistě našly.
Jen jedním z příkladů je dnešní nedostatek čipů, další by se jistě našly.
Vždyť trh ten nedostatek čipů řeší. Nikdo soudný přece netvrdí, že trh vše vyřeší hned. Některé věci je prostě mnohem rychlejší vyřešit netržním zásahem – což dělá třeba EU, z čehož se pak mnozí mohou pominout a argumentují úplně stejně, jako ten pán, co tu zaváděl vámi zmiňované náboženství.
Nedostatek čipů není moc dobrý příklad. To je zrovna komodita, kde trvá roky, než rozjedete novou výrobu. Chtít po trhu, aby na nedostatek zareagoval v řádu měsíců, je něco, co prostě nemůže splnit. A v dlouhodobém horizontu? Měli jsme tady za posledních 20 let trvalý nedostatek čipů? Nemám ten pocit.
Lidi chtěli čipy s nejlepším poměrem cena/výkon, čehož dosáhnete koncentrovanou výrobou u těch nejlepších. Nikdo nebyl ochotný si příplácet za diverzifikovanou výrobu odolnější vůči dodavatelským výpadkům. Trh dodával, po čem byla poptávka. Po zkušenosti s covidem už očividně zákazníci jsou ochotní si připlatit za nižší riziko. Jen výroba čipů není pečení rohlíků a přizpůsobení se změnám v preferencích zákazníků trvá déle.
výrobou u těch nejlepších
Měl jste na mysli spíš u těch nejlevnějších, než nejlepších, ne?
Těžko srovnávat nabídku podle kvality na světovém trhu, když v jedné zemi se platí minimální mzda a v druhé pracují političtí vězni, v jedné se platí emisní povolenky a v druhé se nosí roušky, aby se lidi neudusili všudypřítomným popílkem, přes který není vidět na krok, natož až k úplně kalné řece plné chemického svinstva... A pak tu máme dotovaný export a obcházení poštovních úmluv fiktivním odesíláním balíčků z rozvojových zemí.
Já nechci žádným způsobem ponižovat BFU, myslel jsem to jen jako terminus technicus.
Jenže on ten terminus technicus to ponižování má už v sobě označené. Je mi jasné, že vy to nepoužíváte se záměrem někoho ponížit, ale už samotné používání toho termínu svědčí o vašem pohledu na uživatele. Já třeba pojem „BFU“ nikdy nepoužiju v diskusi jako první a i když reaguju na nějaký komentář s „BFU“, snažím se to nepoužívat. Použiji to jedině v případě, když by použití jiného termínu bylo matoucí, protože by nebylo jasné, že tím myslím stejné osoby, které protistrana označuje jako „BFU“ – a v tu chvíli se diskutuje úplně o něčem jiném a diskusi by narušilo, kdybych do toho začal tahat to, že BFU nejsou žádní BFU.
Pointa ale byla jiná, a tu jste zřejmě nepochopil - totiž že jelikož BFU dneska má přístup k takovým prostředkům ke kterým bylo potřeba kdysi alespoň základní vzdělání a nebýt idiot, kvůli tomu se ty prostředky vzdalují nám, lidem co nemají v hlavě nasráno.
Já tu pointu chápu a silně s ní nesouhlasím.
Po pár letech se stane, že onen skvělý skalpel je skvěle využitelný pro lempla, ale expert s ním má problém něco udělat.
To je ale dost nepravděpodobné. Pokud je expert lepší než lempl, měl by přece zvládnout i to, co zvládne lempl.
K tomu budete mít přístroj na monitoring životních funkcí, který bude umět přesně to co vy z 99 procent potřebujete, ale expertovi jeho funkce nebudou stačit, protože je přístroj značně zjednodušen pro používání nelékařem.
To je ale něco jiného. Expert potřebuje nějaké funkce navíc – pak ale bude potřebovat speciální zařízení. Které asi bude podstatně složitější (expert má větší nároky), prodá se ho daleko méně kusů – takže bude také podstatně (často řádově) dražší, než to řešení pro laiky.
Což je zrovna v té medicíně častý případ. Nějaké profi zařízení dělá skoro to samé, jako zařízení pro laiky. Jenom má spoustu razítek o tom, že výrobce ručí za to, že to dělá za všech okolností a dá se na něj spolehnout. A to zařízení pak stojí tisíckrát víc, než to pro laiky.
V medicíně často lékař nebo nemocnice nemá jinou možnost, než takové zařízení koupit. V IT expert řekne „přece za to nebudu vyhazovat peníze, když to dělá skoro to samé, jako to zařízení pro laiky, ale je to desetkrát dražší“ – a pak si stěžuje, že mu to zařízení pro laiky nevyhovuje.
To ale není žádné spiknutí výrobců, není to ani žádné spiknutí hlupáků. Problém je jenom v tom, že expert nechce zaplatit odpovídající cenu za nástroj, který bude přesně odpovídat jeho požadavkům – místo toho si pořídí levnou náhražku a pak se rozčiluje, že je to levná náhražka.
Nějakou dobu byla v IT možnost si vybírat - jste expert, kupte si profi laptop s profi možnostmi. […] Jenže s postupujícím času se ty rozdíly smazávají a čím dál více se to přizpůsobuje tomu běžnému uživateli, a logicky firmy nebudou dělat něco jen pro nás, pro experty.
Ty firmy by to logicky dělaly, a některé to dělají – tam, kde je poptávka. Ale logicky ty firmy nedělají něco, co experti nechtějí zaplatit.
do IT vstoupila právě ta masa, které se teď výrobci a celý marketing přizpůsobuje na úkor nás
Ne, to není „na úkor nás“. My si za to můžeme sami, protože nevygenerujeme poptávku. Firmy logicky vyrábějí to, co dokážou prodat. Když je o něco zájem u expertů, firmy to obvykle nabídnou. Podívejte se třeba na Turris Omnia. Experti chtěli pořádný nabušený router a byli ochotní za něj dát 10× víc, než co stojí běžný router. Poptávka byla vyslyšena, i když ne běžnou firmou. Na druhou stranu nemyslím si, že by Turris Omnia bylo něco světově úplně unikátního – ostatně některé Ubiquity a Microtiky míří stejným směrem, a to je vlastně masová produkce. A stejně jako o Omnii asi neví nic v Jižní Americe, my nejspíš zase nevíme o tom, že v Jižní Americe nebo v Austrálii je někdo místní, kdo tuhle tržní niku obsadil.
No a pak jsou samozřejmě také experti, kteří si stěžují, že běžné routery neumožňují to, co by si představovali. Ale když jim někdo řekne o Omnii, opáčí, že se asi zbláznil, že nebudou dávat za router deset tisíc, když se dá koupit router za padesát korun.
Sorry, ale mě tohle už dlouhou dobu neskutečně vadí a jsem z toho hluboce rozesmut.
Chápu, že vám to vadí. Ale jak jsem psal, za to nemohou ani vaši „BFU“, ani výrobci. Můžete za to vy, že nechcete výrobci zaplatit tolik, aby se mu vyplatilo pro vás tu věc vyrobit. Protože cenu porovnáváte s cenou těch „šmejdů pro BFU“.
Dokud měli k internetu (a obecně IT) přístup jen znalejší lidi, vědci, studenti, tak to bylo IMHO mnohem lepší místo, než když má dneska k IT a internetu přístup každý BFU.
Tak je to ale se vším. A stejně, jako vy byste omezil přístup méně znalých k IT, ti lidé se zase vyznají v něčem jiném a omezili by přístup vám k jiným věcem, protože je využíváte nedokonale.
To kvůli BFU se musí ladit UX. To kvůli BFU se musí řešit všemožná bezpečnost, protože BFU se o sebe neumí postarat. To kvůli jednoduchým BFU se všechno zjednodušuje, což vede k dalšímu zjednodušování mozků BFU.
Ve skutečnosti z toho ale těží i ti zkušení uživatelé. Některé věci prostě mohou dělat jednodušeji, takže s tím stráví méně času. Některé věci ve skutečnosti dělal špatně i ten zkušený uživatel, protože to prostě bylo buď špatně navržené, nebo v dané věci zrovna nebyl expert. A hlavně spoustu věcí dnes zvládnou lidé s menšími znalostmi, a experti se mohou věnovat věcem, na které jsou skutečně potřeba experti.
Zkrátka díky tomu, že věci, které mohl dříve dělat jen expert, dnes může dělat kde kdo, se lidstvo posouvá dopředu.
> A stejně, jako vy byste omezil přístup méně znalých k IT, ti lidé se zase vyznají v něčem jiném a omezili by přístup vám k jiným věcem, protože je využíváte nedokonale.
Myslíte jako že by třeba auto už nemohl řídit kdokoli, ale člověk by musel předtím složit nějakou zkoušku z řidičských schopností a znalosti předpisů?
Myslíte jako že by třeba auto už nemohl řídit kdokoli, ale člověk by musel předtím složit nějakou zkoušku z řidičských schopností a znalosti předpisů?
Ve skutečnosti dnes řidičák dostane prakticky každý, kdo chce. Laťka toho, co je potřeba reálně splnit, aby člověk mohl řídit auto, se neustále snižuje. Dnes už je řízení auta málem považováno za základní lidské právo.
To s tím řidičákem je taky ale podobný případ. To je právě ono - dneska dostane řidičák - povolení kdekdo. S automatem umí řídit auto kdejaká slečna nebo třeba i důchodce, které je naprosto jedno jakou teplotu má olej nebo voda v motoru. Jo, je to fajn, že můžou.
Ale stalo se to, že postupně výrobci přestávali dávat do aut teploměry oleje, pak teploměry vody. Ale to je jen vrchol. Kamarádovo BMW už nemá v autě ani nouzový zvedák, žádné základní nářadí - nic. Nejede to? Rozsvítí se kontrolka a do servisu. A je jedno, že to auto řídí znalý servisák, dokázal by si to zdiagnostikovat pomocí analýzy budíků a kontrolek a opravit pomocí základního nářadí. prostě do servisu se vším, hotovo.
A tak mám dneska moderní sportovní kupé, u kterého nevím, kdy na to můžu šlápnout, protože prostě nemá ukazatel teploty vody. A firemní služebáky neumí zapnout dálkové světla, pouze přepnout na "automatické dálkové", které prostě ve městě dálkově nesvítí, protože senzor se rozhodl, že je venku světla dost. A tak bychl mohl ještě dlooouho pokračovat. A nejen v oblasti aut, ale i v té oblasti IT.
Nejede to? Rozsvítí se kontrolka a do servisu. A je jedno, že to auto řídí znalý servisák, dokázal by si to zdiagnostikovat pomocí analýzy budíků a kontrolek a opravit pomocí základního nářadí.
No jo, ale má si 999 lidí kupovat a vozit s sebou neustále v autě nářadí, které nikdy nepoužijí, jenom proto, že tisící by ho někdy použil? Není lepší, když si znalý servisák to nářadí koupí zvlášť a vozí si ho jen on?
Ale hlavně jste myslím minul jednu podstatnou věc. Jak často bylo něco potřeba opravovat v době, kdy tam ty teploměry oleje a vody byly, a jak často je potřeba něco opravovat nyní. (A také jak bezpečné bylo dříve odstavit auto na krajnici a běhat kolem něj a něco spravovat – a jestli byste si na to troufl dnes.)
Ona ta auta jsou dnes mnohem komplikovanější – ale díky tomu jsou také mnohem bezpečnější, spolehlivější a efektivnější. Na což se rádo zapomíná. (Na zlepšení si snadno zvykneme a připadá nám samozřejmé, zhoršení si ale pamatujeme dlouho.)
které prostě ve městě dálkově nesvítí, protože senzor se rozhodl, že je venku světla dost
Myslím, že to nebude pro to, že je venku světla dost, ale proto, že správně vyhodnocuje, že by mohl někoho oslnit. Takže to, že auto nedovolí ta dálková světla rozsvítit, je evidentně správně, když nějakého řidiče napadne rozsvítit dálková světla i tam, kde by mohl oslňovat.
A nejen v oblasti aut, ale i v té oblasti IT.
Ono to ale v tom IT je stejné, jako s těmi auty – abychom se mohli posunout o sto kroků vpřed, bylo potřeba udělat v něčem jiném jeden krok vzad. Něco omezit, aby se bylo možné celkově posunout hodně dopředu.
To je hodně zkratkovité vnímání reality...
V "dobách odborníků" byl internet v plenkách a jestli byl "lepší" se dá těžko zhodnotit. Je to jako ptát se, jestli je lepší být malé dítě, teenager nebo dospělý - všechno má své pro i proti... Prakticky nic na něm nebylo, to co bylo, nebylo nijak zabezpečené. Jen díky "BFU" se podařilo rozvinout věci jako je nakupování přes e-shop, e-banking apod. Jen díky BFU se snížily výrobní náklady na síťový HW.
Nemluvě o tom, že těžko lze za BFU někoho označit jen proto, že neumí HTML a nemá vůbec grafický vkus. Dělba práce je tu s námi už od dob opičích prapředků, kteří si v tlupě rozdělili úlohy, kdo bude kojit a kdo lovit. Proto je normální, že komplexní internet vyžaduje hromadu odborníků od hardware až po design a sociální marketing. Opravdový problém je spíš neochota odborníků tlačit potřebu vzdělávání na úkor svých ekonomických výhod z toho, že neodborníka oblbují líbivými marketingovými sliby, aby si vydělali.
Reálný problém není samotný BFU, ale společenský úzus vzniklý z reklam Microsoftu a podobných firem v 90. letech, že počítač je pro každého a není potřeba se nic učit. Do té doby byl ke každému osmibitu návod a člověk se musel naučit aspoň Basic. Tím získal aspoň trochu nějakou motivaci se vzdělávat a místo hledání vlastních cest ve stylu zatloukání hřebíku rohlíkem si raději přečíst, jak uchopit kladivo nebo objednat služby řemeslníka.
Pak si kde kdo ukradne na internetu cracknutý Word nebo ještě hůř používá free verzi Office365, kde ten jejich Word je horší než poznámkový blok, a bez elementární znalosti typografie prasí i blbý dopis. Za to ale může reálně marketing, který ho přesvědčil, že to zvládne bez učení, společnost v čele s "odborníky", kteří vydávají software ovladatelný bez potřeby vzdělání se a bez korekce chyb uživatele a celý systém vzdělávání, který stále nepovažuje v roce 2022 psaní na počítači za základní gramotnost a nechá učit pedagogy, kteří nevědí, co učí. I u nás na kvalitním gymplu máme kolegy češtináře, kteří učí studenty, že každý odstavec textu začínáme třemi údery do mezerníku pro odsazení textu a novou stránku nebo obtékání obrázku řešíme opakovaným stiskem enteru...
V tom případě nebylo potřeba popsat dvě strany a dávat k tomu příklady, stačilo by napsat "pozor, lidé nepřemýšlí, dělejte osvětu".
A ne, nedá se souhlasit s tím, že tohle poznají lidé z IT a nepoučení lidé nemají šanci, to je holý nesmysl, stačí nebýt úplný idiot.
Nikdo mě to neučil, ale už na základní škole, když mi napsala nějaká holka v pc učebně, kde jsem byl na Xchatu mě první napadlo, že je to spolužák, to je prakticky to samé, jako co se vysvětluje v článku a někdo je schopen z toho vážně dělat vědu.
Gratuluji k dokonalosti :-). To je první krok k tomu, abyste na něco naletěl. Přesvědčení, že "mě se to netýká, já umím přemýšlet", já přece splňuji "stačí nebýt úplný id*ot" je první krok k chybě.
Pro ilustraci: Jen za poslední rok se mi povedlo hned dvakrát sám sebe hloupě nachytat během online výuky. Stačí prostě být pod tlakem, dělat běžné věci automaticky a přemýšlet nad něčím jiným.
První situace: online výuka, 30 studentů na meetu, zoufalá snaha naučit je přes meet rýsovat v Geogebře. Po 20 minutách vysvětlování toho, proč je nutné dodržet postupy a vztahy mezi objekty, mě napadlo, že mám na online účtu nachystaný rys, který by mohl pěkně demonstrovat, jak funguje rys s dobře a špatně udělaným postupem. Tak jsem se prostě přihlásil... Až dodatečně mě pobavení studenti upozornili, že ještě než jsem spustil záznam přenosu (aby si to pak mohli v klidu zkusit znovu), jsem jim také chtěl pomoci tím, že jsem spustil program, který vypisuje stisknuté klávesové zkratky a akce myší. Ten samozřejmě opakoval i stisknutá písmena během zadávání hesla...
Druhá situace: V maturitním semináři z informatiky jsem ukazoval, jak funguje SMTP protokol, předváděl jsem to na telnetovém spojení. Spěchal jsem, už jsem měl končit. Tak jsem se přihlásil na svůj soukromý mail. Heslo koneckonců přece zadávám zašifrované, že... Nojo, jenže base64 je reverzibilní, což člověku hned nedojde, když je zvyklý všude ukládat ireverzibilní hashe...
Já rozumím tomu, že spousta lidí by se takto nechala oklamat, což ale nesouvisí úplně s internetem, ale spíš obecně s bezpečnostní kulturou.
Nedávno jsem to vysvětloval svojí matce stylem nastaveného zrcadla:
- Tobě někdo odepsal na inzerát, že od tebe XXX koupí, ale musíš mu nejdříve poslat číslo karty aby mohl objednat kurýra? Tobě se to nezdá divné?
- Já ale nevím jak ty prodeje přes internet fungují, tak jsem na to klikla.
- Kdyby ti na bleším trhu naprosto cizí zákazník řekl, ať ty jemu pípneš kartou, že ti pak peníze pošle převodem, a že jestli chceš vědět víc informací tak s ním máš jít na naprosto neznámou adresu, kde ti všechno vysvětlí - ty bys ho poslechla?
- ....
No obecne plati neotvirejte podomovym prodejcum a uz vubec ne kdyz vam chteji neco prodat. A pak tu mame problem s DPI kde:
„Snažíme se zákazníky kontaktovat. Posíláme SMS, píšeme e-maily, voláme. V posledních dnech jsme také angažovali řadu externistů, kteří budou jednotlivé adresy obcházet a zvonit, aby konkrétní odběratele kontaktovali.
Pro začátek byla naprosto nezvládnutá komunikace. Například já jsem ještě v říjnu vůbec nevěděl, jak trh s energiemi funguje, kromě mlhavého tušení že jsem četl o nějakých podvodech a že mi jednou volala koktající scammerka. A nebylo úplně jednoduché to zjistit. Ten problém se týkal milionu lidí, čekal bych několik dní po sobě hlavní článek na titulce všech zpravodajských serverů.
(mě se to netýkalo, zdědil jsem PRE od předchozího nájemce a neřešil jsem to)
To nemusel být přestup, stejně jako já jsem při uzavírání nájemní smlouvy tak nějak defaultně vyfasoval PRE, tak jsem mohl dostat nějakého Frantu odvedle (to fakt existuje).
Já jsem četl články typu „XYZ krachlo“, ale žádný článek s vysvětlením jak to sakra funguje. Ty pak byly - a to spíš takové náznaky - asi po měsíci na Měšci.
Jistě, já jsem si to vyzkoumal, ale tohle optimalizuješ na milion lidí, jistě BFU.
Udelas samoodecet. Uz to nastesti vsichni maji. Nekde musis dat i foto. A kdyz to nema ten dodavatel pak u distributora:
https://www.mobilnisamoodecty.cz/dom/webmodom/account/login.rails
https://dip.cezdistribuce.cz/irj/portal/anonymous/samoodecet/autorizace
Ten Bazoš se stal před týdnem manželce, prodávala kočár. Tak mi píše zda je to legitimní. Když to ukončila se slovy, můj manžel je bezpečnostní expert a doporučuje mi nepokračovat, zmizla od telefonního kontaktu fotografie.
Problém vidím v naší legislativě, chtěl jsem to nahlásit, ale není komu, aniž bych podával trestní oznámení. Tak na to jako nemám úplně chuť a čas.
TO je možné podat i přes datovku a nemá žádné složité náležitosti, stačí jim to oznámit. Bohužel pak začíná to správné peklo, buď měsíce se nic neděje nebo si tě pozvou na vyjasnění, samozřejmě osobně občas i docela daleko.
Zatím se bohužel u policie nesetkávám s tím, že by se snažili stejné případy sjednocovat, nemají centrální evidenci a řada podvodů je sama o sobě malých, ale je jich spousta. Spojení více případů je složité a znamená to dost běhání.
Chápu tvůj postoj, kdyby bylo snadné takovéhle chování nahlásit, měla by policie více informací a mohla by proti vyloženým podvodníkům rychleji zaskočit. Snadné podání ale může znamenat i prostor pro zneužití.
Tak zneužít se dá každý nástroj, to mi nepřijde jako vhodná argumentace.
Podání přes datovku je fajn, ale pokud ji nemám, nejsem schopný to podat ani přes portál ovčana kam se člověk přihlásí třeba přes nic. Na ovčanovy je to stejně vtipné, věci které bych mohl rovnou podat, a nemusel mít datovku, tak tam stjně nejsou, neb stát nás chce do datovek nahnat. Ale to už odbočuji od tématu.
Nemyslím si že bych v dnešní době musel jít podávat vysvětlení a jiné opičárny, na PČR. Při hlášení takovéto kriminality, chápu že 3K je pod rozlišovací schopnost PČR ale na tohle ty lidi zpoléhají.
nekdy to prijde tak pekne napsane ze i clovek, co se v tom pohybuje denne musi zkoumat v hlavickach mailu co to vubec je. Pryc jsou ty doby kdy to zacinalo "drahy pritel, ...". Dost casto si neco objednam ze zahranici a kdyz mi prisel mail z posty, ze mam neco clit a neco zaplatit tak az z hlavicek jsem poznal ze to je podvrh. Kdyz to prijde nekomu, kdo to nikdy nevidel a je to hotove.
A diktovat nekomu do telefonu cislo karty je bohuzel taky jeste bezne. Potreboval jsem zmenit jmeno na letence pro manzelku. Pri koupi letenek ne-manzelku :) chteli 30E a jedinej zpusob jak to zaplatit tak nadiktovat cisla z karty vcetne sec kodu. Kdyz jsem se ohradil, ze to neni moc bezpecne tak pry jina moznost neni. Tak kde to jsme.
Emaily jsou "pohledy" a to je potreba od kolebky vtloukat lidem do hlavy. Kdyby vam prisel pohled "poslete mi pristup k vasemu uctu", udelali by ste to? A co kdyby se nekdo podepsal "Bill Gates" nebo vam rekl, ze jinak stratite vsechny penize v bance?
Overovani je vzdy stejne - i kdyz vam dojde dopis, ze banka neco chce a je to duveryhodne, tak stale jdete za bankou a ta vam mozna rekne, ze slo o podvod - nebo ne. Nikdy neodesilate odpoved nekam do P.O.BOXu.
Stejne kdyz vam nekdo vola a predstavi se, ze je Elon Musk a rozhodl se rozdavat sve jmeni, tak mu asi hned neposlete penize.
Kdyz vam nekdo neco da sam od sebe, je to vzdy treba nezavisle overit. Kolega zazil scam, kde se scammer naboural do emailu sales a ve vhodnem momentu poslal sve cislo uctu a snazil se uspisit prevod penez. Kolega nechtel posilat tisice USD jen tak, tak si to overoval telefonicky a zjistil, ze cislo uctu nesedi.
Nereste hlavicky a technicke detaily, budte bezni paranoidni uzivatele. Ucte tomu i sve blizke, muze se to hodit.
Hm, ale víš, že i s bankou můžeš komunikovat přes P.O.BOX?
Komerční banka a její oficiální adresa kam posílat doporučené dopisy:
Na Příkopě 33, 114 07 Praha 1, P.O. BOX 839, Česká republika
Teď mi řekni, jak tohle máš teda ověřit?
S nezaručeným emailem souhlasím, ale bohužel on se používá k docela dost důležitým věcem, mezi lidmi a i interně ve firmách. Drtivá většina přihlášení/resetu hesel spoléhá na emaily a není z toho uniku.
Ten P.O.BOX je na smlouve, cimz nabyva jine dulezitosti.
Stejne jako "never nikomu" plati, ale kdyz do prohlizece napisu "kb.cz" a dostanu https zabezpecenou stranku, tak se muzu domnivat, ze jde o Komercku. Kdyz mi nekdo posle, ze mam neco delat na komercka.cz nebo neco co neznam, tak budu na pozoru.
a pak ti příjde email z webu kb-servis.cz nebo odkaz vede na mojebanka.cz. Naštěstí zrovna KB na tohle poslední roky pracuje a sjednocuje, jen dobře.
Zmiňoval jsi P.O.BOX a ne to, že máš každou adresu ověřovat podle nezávislých zdrojů (ideálně smlouva, ověřený kontakt, doména). To je pak správný postup.
Na to clo jsem na moment skončil i já. Chodí mi ze zahraničí každou chvíli něco (Ali, eBay...), takže když mi došel email od pošty, že mám zaplatit pár korun na celní řízení, varovná kontrolka nesepnula hned. Když jsem viděl adresu stránky, na kterou mě to přesměrovalo, došlo mi, že tady něco smrdí, a zastyděl jsem, že jsem na to jako počítačově znalý člověk nepřišel hned. Nicméně si dokážu živě představit, že běžný uživatel tím procesem projde, aniž by pojal jakékoliv podezření. Jako moje sestra, která mi včera volala, že se jí začaly strhávat z účtu částky za platby kartou u nějakého španělského eshopu. Netuší, jak se mohli k údajům její karty dostat, ale klidně to mohlo být něco takového.
@Jiří Eischmann
U rodiného příslušníka jsem řešil něco podobného. Prostě si zaplatil jednorázovou službu, to mu automaticky zřídilo účet na jiné a tam po půl roce "zdrama" začali strhávat nenápadně penízky.
Long story short, služba "ochotně" po určitém "přemlouvání" vrátila větší část peněz (proces ještě běží), protože nechtějí být vyřezeni z bankovního systému.
Podle mě je zde problém vůbec ten, že banky něco takového umožňují - aby se někdo vůbec něco strhával bez explicitního souhlasu. Chápu, že je to pro ně dalších pár grošů, pro mě jako uživatele je to pras...čuňárna.
Pokud neznáte, doporučuji k pobavení a možné osvětě
https://www.youtube.com/c/JimBrowning/videos
8. 2. 2022, 10:33 editováno autorem komentáře
Ten systém platebních karet prostě preferuje zpětnou kompatibilitu před bezpečnostní. Placení online s 3D secure většině těchto podvodů předejde, ale žijeme ve světě, kde v USA pořád používají offline "žehličky", řada online obchodů 3D secure vůbec neumí... A s tím vším musí být ty platební karty kompatibilní, aby člověk zaplatil.
Jinak u sestry to opravdu byl tento podvod. Napsal jsem jí, jestli jí třeba nedošel mail s žádostí o zaplacení cla. A taky že ano. Na začátku ledna jí došlo, že má zaplatit dvě eura, aby jí proclili balíček, zrovna měla něco objednané z AliExpressu a četla, že se teď bude muset platit clo na všechny objednávky. Tak to v dobré víře zaplatila. Udělali s tím 3 platby u španělského eshopu s parférmy po 1000 Kč, všimla si až té třetí platby. Karta zablokovaná, reklamace běží, tak jsem zvědavý, jestli ten systém má nějaké páky, jak dostat aspoň část těch peněz zpět.
S tím clem se mi něco takového taky stalo:
Čekal jsem balíček z Šyny (drobnost testující nové clení), balíček šel dlouho (přes 2 měsíce), tak jsem si říkal, že to už asi nejde posílat. Pak jsem našel v poště e-mail požadující platbu za clení. Odesílatel byl z Ruska! V minulosti mi už některé balíčky přišly třeba přeposláním z Tbilisi, ale nebylo mi jasné, proč by mělo Rusko řešit clení. Smrdělo to natolik, že už jsem to dál nezkoumal, nechal to smrdět a testovací balíček oželel. Ten pak přišel dobrovolně za 14 dnů nato. Doteď nevím, co se stalo.
Vždyť ten explicitní souhlas přece dal rodinný příslušník, když si zřizoval ten účet.
Asi ne, když byl "associated" účet zřízen na úplně jiné službě ;-) a a nemusel nic poslat ani schválit, protože platbou na tom prvním aktivoval k placení po uplynutí lhůty i ten druhý. Co jsem vyčetl, toto je "standardní" praxe u nekalých podnikavců na hranici zákona - něco podobného jako když souhlasíte už tím, že po zvednutí telefonu někoho zrovna nepošlete do ...
Ano, můžete to tady na mě hrát tak, že jako v těch pravidlech to někde nakonec, tzv. "malým pod čarou" na 155. straně najdete, za mě je to pěkná pras...kulišárna a s jakýmkoliv kalým podnikáním nemajíce společného ani za mák. Co víc k tomu napsat ...
Automaticke obnovovani je v businessu bezne i kdyz to neni pro zakaznika vzdy ferove. Treba idnes.cz neponouka moznost predplaceni premium bez obnovovani.
Jeste horsi to bylo u nekterych US novin, kde kdyz mate predplaceny treba 1 rok jako 9 mesicu + 3 zdarma. Po uplynuti 9 mesicu se vam ozvou, ze se vam obnovi predplatne na dalsi rok. Tak automaticke obnoveni zrusite a oni vam spolu s tim zrusi i cele predplatne. A je to "ferove", ty 3 mesice totiz byli zdarma.
Já budu konkrétnější - podobná záležitost se mi stala u Nitroflare (stahovací služba). Když tam vyplníte údaje karty přímo (volba Credit Card, třeba EUR nebo USD), platba bez problému proběhne, ale máte téměř jistotu, že jste údaje o kartě předali třetí straně. Vše "3D-Secure", ale v reálu to neověříte. Naštěstí byly později pro banku platby v Rusku podezřelé a zablokovala je. Vyřešilo se to novou kartou. Všude, kde to jde už používám platbu kreditkou přes PayPal nebo platím telefonem.