Vlákno názorů k článku Nethack od Jan - Opravdu zabavne? Pominu 0 grafiku - rekneme, ze...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 2. 2005 10:29

    Jan (neregistrovaný)
    Opravdu zabavne? Pominu 0 grafiku - rekneme, ze v teto hre jde o neco jineho - a prejdu rovnou k jadru veci. Nethack nema pribeh (maximalne tak chabou zapletku) a cely dungeon je generovan automaticky (a nahodne). Ma naprosto minimalni vnitrni logiku, ktera spociva tak maximalne v tom, ze jednotlive chodby ma sebe navazuji. A to je hodne malo. Dal uz je tam jenom neskutecna matlanice nejruznejsich priser (opet nakupena bez nejake logiky) - a to je asi tak vse. Monotoni gameplay neuspokoji ani nenarocne hrace. Nh je podle me neco jako hack & slash vybijecka ovsem v textovem rezimu. Lze si predstavit neco nudnejsiho? Pro fandy RPG jsou tu tituly jako Baldur's Gate, Morrowind, Wizzardy series a tuny dalsich (byt mene kvalitnich), takze me nenapada zadny duvod, proc s Nh ztracet cas.
  • 11. 2. 2005 11:30

    ludfan (neregistrovaný)

    Porovnavate neporovnatelne. Nethack je iny zaner ako horeuvedene zalezitosti. Skor by som ho prirovnal k Diablo. Gameplay nie je monotonny -- kazda hra je ina; to ake predmety kupite/najdete vyrazne ovplyvnuje moznosti dalsieho postupu. Okrem toho mozete hrat za mnoho povolani, ktore sa skutocne odlisuju. Nie je to Wizard_1..Wizard_n a Fighter_1..Fighter_n.

    Co sa tyka pestrosti, pozrime sa trebars co sa moze stat po pouziti zrkadla:

    give the fish a chance to fix their makeup.
    %s is too tired to look at your mirror.
    %s can't see anything right now.
    %s is frightened by its reflection.
    %s doesn't seem to notice its reflection.
    %s admires herself in your mirror.
    %s is frozen by its reflection.
    The gaze is reflected away by %s %s! mirror fogs up and doesn't reflect!
  • 11. 2. 2005 12:48

    Petr Mach (neregistrovaný)
    No, asi takhle, Baldura i Morrowind jsem hral a mam i jejich originalky.
    Stejne tak jsem hral i rogue like hry jako NetHack, Zangband a T.O.M.E.

    Nic proti Balduru a Morowindu, jsou to skvele gamesy, ale u Zangbandu
    a ted u T.O.M.E jsem stravil mnohem vice casu a poskytli mi mnohem vice
    zabavy. Rogue like hry jsou velmi zabavne, nejsou nudne. Neni pravda,
    ze vsechny nemaji pribeh, nektere maji, nektere ne. Ale i ty co ne jsou
    zabavne. Motivacni slozkou techto her neni pribeh, ale objevovani.
    Monotonni narozdil od Morrowindu a Balduru, ktery po cese prestane
    bavit, nejsou ani nahodou.

    Tisice ruznych predmetu jako zbrani, ruznych casti brneni, kouzelne svitky
    a knihy, lektvary, nastroje, tisice monster, ktere se skutecne lisi, nejsou
    to jen ruzne nazvy pro to same. Muzes hrat za desitky ruznych charakteru a s
    kazdym charakterem je ta hra jina! Je neco jineho hrat za maga, vampira,
    bojovnika nebo treba spectru (ktera muze napr. prochazet zdmi). Navic postava
    hrace muze prochazet mutacemi.

    Ve hre je spousta zpusobu jak ti ublizit, ze zacatku ti monstra jen natlucou,
    pak se pridava jed (treba u nejakeho hmyzu), ohen, mraz, kyselina, chaos
    a dalsi a dalsi, ty vsechny snizuji tve zivoty, to neni jeste tak strasne,
    muze te postihnout i ztrata zkusenosti, pameti!, poskozeni tvych primarnich
    charakteristik, muzes byt paralizovan, oslepen, teleportovan, zastrasen,
    okraden a ja nevim co jeste. Proti takovym vecem se lze vice ci mene uspesne
    branit.

    Hrac se chvilemi citi velmi silny a neporazitelny, ziskava pocit skutecne
    moci. Napr. nezapomenutelny zazitek je prvni ziskani nejakeho kladiva zemetreseni,
    kdy s kazdym uderem dochazi k tezke destrukci celeho okoli. Na rozdil od vetsiny
    ostatnich her, kdy se pak takova hra zvrhne v nudu, to v rogue like hre netrva
    moc dlouho a z postavy se za chvilku stava vydeseny uzlicek nervu, ktery panicky
    prcha pred prokletym It nebo se modli, aby uz konecne zabral ten svitek na pro
    prenos postavy na povrch, protoze uz ma namale. V rogue like hrach ma postava
    vzdy nejake slabiny a vzdy se musi nejakych monster bat. Dobre na tom je, ze
    se to meni a ze clovek porad objevuje nove a nove veci a je zvedavosti hnan
    do stale hlubsiho podzemi, mezi starobylejsi a strasnejsi monstra, do hlubin,
    kde se skryvaji skvele artefakty a poklady.

    Boje az bitvy ktere v rogue-like hrach probihaji jsou fmozni a musi byt
    promyslene, cele hrani musi byt promyslene. Ostatne, je to hra na tahy,
    ne realtime, s hack & slash vybijeckou to nema nic spolecneho.

    Ani zdaleka jsem nevyjmenoval vsechno, co lze v rogue-like hrach delat a s cim
    se lze setkat. To bych tu byl jen na dlouho, je tu rada dalsich oblasti jako
    magie, alchymie ci runecraft, do kterych jsem ani nenahlednul. Neni to treba
    znat vsechno najednou, hrac si muze vybrat, co mu vyhovuje a na co se chce
    orientovat a specializovat. Ale je toho hodne a je to zabavne.

    Rogue like hry nabizi nejbohatsi prostredi ze vsech her, zadne jine hry se jim
    v tom nepriblizuji ani vzdalene. To je mozne i diky absenci grafiky, protoze
    nakreslit tisice predmetu a naanimovat hodne pres tisic monster neni prakticke.
    Schematicke UI rogue like her je na to idealni a krome toho podporuje fantazii,
    podobne jako cteni knih. Graficke hry se daji pripodobnit filmum. Oboji tu ma
    sve misto, kazde ma sve silnejsi i slabsi stranky, oboji muze poskytovat skvelou
    zabavu. Kniha a rogue-like hry svou podstatou nabizi vetsi mnozstvi zabavy.

    Musi se samozrejme jednat o kvalitni knihu a kvalitni rogue-like hru. Obavam se,
    ze NetHack neni zrovna z tech nejlepsich a nejzabavnejsich. Osobne doporucuji
    se podivat spis na moderni rogue-like hru T.O.M.E:

    http://www.t-o-m-e.net/main.php?tome_current=0

    Prosim autora tohoto serialu, aby ji venoval pozornost a napsal ji take recenzi.
    Dekuji.

    O zabavnosti her svedci, jak se jim lide dlouho venuji. Baldurs Gate je uz mrtva
    hra. Zangband tu byl dlouho pred ni a je tu i davno po ni. Rogue-like hry se
    neustale vyviji, vznikaji nove klony, pouzivaji nove principy (treba T.O.M.E ma
    skvele propracovane skilly). Neustale se vylepsuji. Jen malo her jsou na tom
    tak dobre, jako prave rogue-like hry, ale jsou takove, treba Steel Panthers, kdysi
    DOSova hra, je na tom podobne, jeji herni prostredi se neustale vylepsuje.

    To ze te nenapada proc s rogue-like hrou (ne nutne nethackem) ztracet cas, to je
    tvuj problem. Jini, kteri si je zkusili, to vedi. Rogue-like hry nejsou pro kazdeho,
    nejsou pro masu tupych povrchnich hracu u kterych je div, ze vubec neco hraji
    misto pasivniho sledovani televize. Rogue-like hry jsou pro znalce umeni a zabavy,
    tem maji co nabidnout.
  • 11. 2. 2005 20:16

    Michal Kára (neregistrovaný)
    No, nevim... Z rogue-like her jsem dohral Angband. Pravda, nebylo to spatny, ale bylo to opravdu docela jednotvarny. Proste jen porad pobijite a pobijite priserky...

    Na druhou stranu Morrowind bych si za jednotvarny rozhodne povazovat nedovolil. Tam ma clovek tolik moznosti co delat ;-) Spousta frakci, pro ktere je mozno pracovat, jen tak se prochazet, objevovat, zivit se lovem perel, vyrobou lektvaru, popojizdet v hlavnim questu...

    Baldurs Gate taky neni spatna, v mych ocich ji trochu srazi AD&D pravidla, podle kterych jede.
  • 12. 2. 2005 19:51

    Mirek (neregistrovaný)
    Trochu offtopic: Z "BGlike" her bych uvedl hlavne Planescape: Torment. Ten ma PRIBEH, ze me z neho mrazi v zadech, jenom si ho vybavim :) BG je proti tomu takova chodicka... Variabilita je taky netradicni, nelisi se ani tak hrou za ruzna povolani, ale vasim ruznym chovanim, ktere ma zasadni vliv, vcetne konce hry. Navic clovek si tam strasne vytvori vztah ke svoji parte - aspon ja jo. No proste zkuste :)
  • 12. 2. 2005 20:22

    tdx (neregistrovaný)
    Ano, Planescape je zatím nejlepší RPG, jaké jsem kdy hrál. Žádný BG nebo Morrowind na něj prostě nemají. Nejde jen o příběh, ale o prožitek. Je to jediná hra, v níž pocítíte skutečný cit k postávám, které vás provázejí. Nikdy doopravdy nebudete vědět, co cítí ony k vám, zda jste skutečně pochopili smysl svého života a zda možnosti, které jste nezvolili, budete mít možnost ještě někdy prožít. Z jeho světa budete mít mrazivý pocit v zádech - proboha, kde jsem už jenom...
  • 14. 2. 2005 10:53

    Edheldil (neregistrovaný)
    Uplny souhlas, PS:T ma podle meho nazoru z RPG nejlepsi atmosferu a nejlepe podany pribeh. Moment, kdy se dozvite, jaky byl vlastne vas vztah k Dheionare (duch divky ze zacatku) opravdu stoji za to ;-)

    Mimochodem, abych nam trochu udelal reklamu, tak projekt GemRB na sourceforgi se snazi vytvorit implementaci enginu pro BG, IWD a PS:T pro Linux, FreeBSD a spol. Muzete se podivat na obrazky, jak jsme daleko a pripadne pomoct :-)

    Ed
  • 14. 2. 2005 12:15

    Petr Mach (neregistrovaný)
    Jenze hrani Morrowindu je po par dnech nuda, nuda, nuda, i ten BG me bavil dele
    a hral jsm ho aspon dvakrat. Na morrowindu je vyborne technicke zpracovani, ano
    i ten herni svet je vcelku hezky propracovany, ale herni prostredi je chude, je
    to malo variabilni. Proste se to brzo omrzi.

    Zangband jsem hral mnohem dele a opakovane, po mnoho let, T.O.M.E je jeste lepsi.
    A neni to o zabijeni, je to o objevovani, pronikani do hlubn a o preziti. Zadna
    jina hra ve me nevyvolavala tolik emoci, radosti i strachu o svou postavu. Samozrejme,
    kdo to hraje tupym style, zabiju vse co vidim, o zivot se nebojim, protoze mam
    podvodne sejvy, ten ochuzuje sam sebe a kazi zabavu sam sobe, kvuli tomu ale neni
    spatna ta hra. Mimochodem, podobne adrenalinovy byl Alien vs. Predator ci jak se
    to jmenovalo, kupodivu, v teto hre se taky nedalo ukladat, jak si kdo vzpomenul.

    Rogue like hry jsou ferove, jsou postaveny tak, ze se daji hrat bez neustaleho
    ukladani pozic, staci trocha soudnosti a opatrnosti, jako ve skutecnem zivote.
    Kdo ty hry tak hraje, ma postarano o spoustu zabavy, kdo ne, ten sam sebe ochuzuje.