Hlavní navigace

Nová Opera: bouře nebo přeháňka?

Petr Krčmář 26. 9. 2005

Před týdnem udělala Opera Software zajímavý a nečekaný krok, když uvolnila novou verzi svého prohlížeče, která už nezobrazuje reklamy a není potřeba za ni platit. Co to přineslo a co můžeme čekat do budoucna?

Opera je podle našich statistik na Root.cz třetím nejoblíbenějším prohlížečem za Firefoxem a Internet Explorerem. Uživatelé si Operu oblíbili zejména kvůli její rychlosti a velkému množství nadstandardních funkcí, které v sobě skrývá.

Opera je použitelná nejen jako běžný prohlížeč, ale nahradí také mailového klienta, RSS čtečku a další programy. Na rozdíl od zmíněných konkurentů byla Opera donedávna placeným produktem.

Opera patřila do kategorie adware, což je obecné označení software, jehož licence umožňuje jeho volné použití, podobně jako u freeware. Rozdíl je v tom, že adware zobrazuje reklamy, které pomáhají výrobci získávat finance. Obvyklé také je, že pokud zaplatíte, reklam se zbavíte.

Přesně tak fungovala i Opera. Reklamy se stahovaly z Internetu a mohly být buďto textové, nebo grafické v podobě běžných bannerů. Opera Software se ale rozhodla změnit svou strategii a z licence adware přejít na freeware.

To s sebou přináší některé změny. Jednak přichází výrobce o příjmy z reklam, jednak i o příjmy z prodeje aplikace jako takové. Cena prohlížeče se v přepočtu pohybovala okolo tisíce korun. Pravděpodobně asi přemýšlíte, co k tomu Operu vedlo.

Opera Software se samozřejmě snaží, aby její prohlížeč používalo co nejvíce uživatelů. Jednak to zvyšuje její prestiž, jednak vydělává víc na reklamách i přímých prodejích.

Bohužel v prostředí, kde existují dva tak silní hráči, jako je Firefox a Internet Explorer, kteří jsou ještě ke všemu na rozdíl od Opery zdarma, není možné s placeným produktem významněji prorazit.

Dalším významným faktorem jsou zdroje příjmů Opera Software. Kdyby její existence závisela na jediném placeném produktu, těžko by jej mohla uvolnit zdarma. Naštěstí tomu tak není. Finance z reklam a prodeje Opery pro PC tvoří jen minoritní podíl celkových příjmů společnosti.

Daleko větší zisky má z verzí Opery pro mobilní zařízení, jako jsou kapesní počítače a chytré telefony. V této oblasti má Opera velmi výrazné postavení bez významné konkurence. Opera pro PC je tedy jen jakýmsi doplňkem softwarového portfolia firmy, který pro ni znamená především reklamu. Je to logické: Znám Operu ze svého PC, pořídím si ji i do kapesního počítače.

Uvolnění PC verze ale může mít v důsledku i pozitivní vliv na finanční stránku věci. Kromě zobrazované reklamy získává Opera peníze také od smluvních partnerů, jako jsou například vyhledávače, přes které dokáže prohlížeč vyhledávat pomocí integrovaného dialogu. V případě většího rozšíření tak dojde pochopitelně i k navýšení příjmů.

Otázkou zůstává, jak se nakonec změna licence projeví v podílu používání jednotlivých prohlížečů. Zcela jistě k určitému nárůstu dojde. Za první čtyři dny vzrostl podíl Opery mezi uživateli Roota o nezanedbatelná dvě procenta proti dlouhodobým průměrům. Samozřejmě na úkor obou konkurenčních prohlížečů.

Zamyslíme-li se nad celkovou situací, dost možná za toto navýšení může zvýšený zájem médií o Operu a s tím spojená reklama. Uživatelé, kteří chtěli tento prohlížeč používat, jej používali i předtím, a to buď s reklamou, nebo v poslední době s oficiálním zadarmo získaným kódem.

Akce s rozdáváním kódů přinesla nárůst, který byl ale spíše dočasný a uživatelé jen využili šance si Operu zdarma vyzkoušet. Pak se mnozí vrátili ke starým prohlížečům.

Nemá cenu si nalhávat, že by někdy byl velký problém získat registrační kódy ilegálně. Jejich databází a generátorů je plný web. Takže kdo cestu „zdarma“ hledal, ten ji mohl najít už dříve, ať už ilegálně, nebo později legálně.

Je tedy pravděpodobné, že jistý počáteční nárůst způsobil spíše boom v médiích a pro některé domácí uživatele také jednodušší cesta k dalšímu prohlížeči zdarma. Výrazné posuny v řádech desítek procent ale asi čekat nemůžeme. Pokud ano, tak se jistě nic podobného nestane během několika měsíců.

Ať tak či onak, Opera posílila svou pozici mezi uživateli a zároveň zvýšila tlak na konkurenci, kterou donutí k dalšímu zlepšení. Rozhodně se jedná o čerstvý vítr mezi prohlížeči, který zároveň pomůže dále bourat stále ještě přežívající mýtus, že prohlížeč = Internet Explorer.

Anketa

Kdy jste začali používat Operu?

Našli jste v článku chybu?

26. 9. 2005 10:56

IA (neregistrovaný)
nekam do bookmarku si dejte http://www.google.com/search?q=%s, do keyword k tomu dejte treba gg a pak kdyz zadate gg neco, vyhleda vam to neco.
Vitalia.cz: Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Nestlé vyvinula nový typ „netloustnoucího“ cukru

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

120na80.cz: Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Horní cesty dýchací. Zkuste fytofarmaka

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Co pomáhá dítěti při zácpě?

Co pomáhá dítěti při zácpě?

Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

DigiZone.cz: ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

ČRa DVB-T2 ověřeno: Hisense a Sencor

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: 1. den EET? Problémy s pokladnami

1. den EET? Problémy s pokladnami

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Lupa.cz: Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky

Proč firmy málo chrání data? Chovají se logicky