Hlavní navigace

Nová softwarová sklizeň (27. 4. 2005)

27. 4. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se budeme učit, zobrazovat soubory, přehrávat hudbu, pracovat s databázemi a trochu modelovat.

Gcompris je výukový program nabízející široké spektrum možných aktivit pro děti od dvou do deseti let. To alespoň tvrdí autoři; možná jsem zvláštní, ale u programu jsem se docela bavil. :) V základu aplikace nabízí několik her, například šachy a skládačku, zeměpisné, matematické i jiné, typicky školní výukové hříčky a další formy zábavy. Ať už dítě posadíte ke glóbusu nebo k výuce psaní všemi deseti, můžete si být jisti, že se nenásilnou formou něčemu přiučí a inteligentně zabaví. Pro české děti je k dispozici přeložená verze, ale v jakém stavu tento překlad je, mi není známo. Gcompris vyžaduje knihovnu GTK a je portován na většinu systémů, po kterých by dnes mohl člověk sáhnout.

Zatímco v KDE obvykle slouží k prohlížení většiny typů dokumentů, obvykle za pomoci nějakého pluginu, samotný správce souborů Konqueror, v Gnome se používají oddělené aplikace. Dobrých programů schopných zobrazit v jednoduchém a hlavně jednotném rozhraní alespoň základní typy dokumentů je málo. Evince je program ne nepodobný Preview z Mac OS X, který si klade za cíl nahradit všechny dosavadní prohlížeče v prostředí Gnome. Ovládání je skutečně jednoduché a minimalistické, takže ani nezabírá moc místa na obrazovce, a i když by se uživatelskému rozhraní dalo ještě leccos vytknout, určitě se jedná o nadprůměr linuxového desktopu. Zatím sice umí pracovat jenom s některými obrázky, PDF a PS soubory, ale na širší podpoře formátů se pracuje. Evince ke svému běhu pochopitelně vyžaduje GTK. Na stránce projektu najdete kromě zdrojových kódů i binárky pro několik linuxových distribucí.

Jakuk je hudební přehrávač disponující databází nahrávek, přehledným ovládáním a na svůj věk slušným množstvím funkcí. Jakuk je napsán v Javě, což pravděpodobně hodně lidí odradí kvůli nízkému výkonu a špatné integraci; usnadní ale život těm, kdo běžně přecházejí mezi několika operačními systémy, ba dokonce mezi počítači se zcela odlišným typem hardware. Pokud podobně jako já máte doma síť na třech operačních systémech, oceníte, že ve všeobecné schizofrenii ovládácího rozhraní (jakou logiku má vypínání aplikace zkratkou ALT+F4?) se nachází alespoň jeden ostrůvek neměnného GUI. Jakuk se na Java aplikaci spouští překvapivě svižně, trochu lepší integrace s místním systémem by ale neuškodila. Aplikace ke svému běhu požaduje Java Runtime Environment verze 1.4.2 ne­bo lepší.

UX DAy - tip 2

Při správném nasazení mohou databázové aplikace být neocenitelným pomocníkem. Ať už se jedná o jednoduché tvoření formulářů a linkování závislostí mezi daty, nebo okamžitý přístup k ohromnému množství dat, programy jako Fox nebo File Maker jsou jednoduše nenahraditelné. Většina výrobců podobných programů však ignoruje linuxovou platformu a navíc produkty tohoto druhu často stojí enormní sumy. Pokud se vám tedy nechce platit a spokojíte-li se s omezenou funkčností, zalíbí se vám Glom. Jeho backend je napsaný v C++ a používá PostgreSQL databázi pro ukládání dat. Zvládá i poměrně komplexní vztahy mezi jednotlivými tabulkami v databázi, jednoduchou tvorbu rozhraní k formulářům i skriptování pomocí Pythonu. Ke svému běhu Glom vyžaduje hlavně knihovnu GTK a Python.

Po čtyřech letech vývoje dosáhl projekt OGRE verze 1.0. Tento univerzální a multiplatformní 3D engine se stal robustní a velmi kvalitní konkurencí mnoha komerčních enginů. Dnes podporuje pokročilé stínování materiálů, NURBS křivky i polygonové modely z mnoha předních 3D aplikací, (Blender, 3DS Max, Maya, etc…) částicové systémy a mnoho dalších funkcí. Automaticky zvládá pracovat s mnoha složitými efekty, podporuje Direct3D i OpenGL (volí se podle platformy) a značné množství kompilátorů. Díky své objektové modularitě je navíc snadno rozšiřitelný, takže ani pro poměrně malý tým vývojářů není problém sestavit aplikaci se zvukovými efekty, skriptovacím jazykem a síťovým kódem. Celé API je navíc podrobně zdokumentováno a opatřeno mnoha příklady kódu. Jednoduše řečeno, OGRE je nadějný open source projekt s velkým potenciálem. Nevěříte-li, podívejte se na screenshoty z mnoha her a aplikací, které OGRE používají. OGRE funguje na Windows, Mac OS X a Linuxu, je napsán v C++ a pro svůj běh nevyžaduje žádné další knihovny.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku