Zaujal mě bod 6 v nekalých praktikách.
Nejmenovaný mobilní operátor podle mě dělá přesně to: pokud zákazník sám operátorovi nedoručí svůj nesouhlas, reklamní sdělení jsou mu zasílána a navíc jeho údaje poskytne i třetím stranám.
Vzhledem k tomu, že k uzavření smlouvy došlo před rokem 2004 (začátek platnosti ZIS), operátor nastavil jako výchozí souhlas se zasíláním. Je taková praktika v souladu se zákonem?
Myslím, že operátoři a banky to obecně dělají tak, že Vám zašlou nové obchodní podmínky se sdělením, že je buď akceptujete v celém rozsahu (i se svolením k předávání osobních údajů v rámci skupiny, dceřinným a mateřským společnostem a možná i třetím osobám a se svolením k zasílání obchodních sdělení) nebo, že smlouva (tedy Váš bankovní či telefonní účet) automaticky zaniká do 15 dní ode dne, kdy jste nové OP odmítl.
Nové OP vždy reagují na aktuální požadavky kladené na tyto společnosti různými zákony a jsou psány arialem č. 6. Jinak souhlas se zasíláním obchodních sdělení jistě obsahovaly už OP v původní smlouvě, jen to tam asi nebylo vyjádřeno úplně přesně...nové OP už to určitě napravily.
Je to samozřejmě poměrně tvrdá praktika, ale podle mě to tak dělají všechny banky a operátoři. K "podstrkávání" souhlasu ke změně podpisového vzoru (jedna z otázek výše). To si myslím, že není úplně čisté.
Dobrý den, výslovně spíš znamená, že v textu smluvního ujednání je obsažena věta "klient souhlasí se zpracováním svých osobních údajů způsobem popsaným v čl. XY". VOP jsou součástí smluvního ujednání. Toto je můj názor jako právníka. Je možné, že by to někdo mohl vykládat jinak, ale bylo by to spíš neobvyklé.
operátor nastavil jako výchozí souhlas se zasíláním
Záleží, jaká sdělení vám zasílá. Pokud je to reklama na jeho produkty, pak je to legální, tam platí opt-out (musíte vyjádřit nesouhlas). Pokud jde ale o reklamu na někoho jiného, tam je nutný předchozí souhlas a samotné uzavření smlouvy před začátkem platnosti ZIS je irelevantní, ve smlouvě by muselo být explicitně uvedeno, že se zasíláním reklamních sdělení, resp. sdílením údajů pro marketingové účely souhlasíte (velmi pravděpodobně to tam bylo, operátoři to tam dávali prakticky od začátku).