Hlavní navigace

Objevte taje Root.cz: články a zprávičky

Petr Krčmář 2. 9. 2005

Pokračování howto, které se týká všech čtenářů serveru Root.cz. Tentokrát se budeme zabývat samotným obsahem - články a zprávičkami.

Články

Vydávání článků je hlavní náplní serveru. Denně vycházejí dva články s různou tématikou. Děje se tak vždy o půlnoci a nemalá část čtenářů je ochotna si na nové články počkat. Je běžné, že se po půlnoci objevuje několik stovek čtenářů.

K článkům se můžete přímo dostat tak, že svůj prohlížeč namíříte na adresu www.root.cz/clan­ky. Tam je k vidění deset posledních článků včetně kompletních informací, jako jsou perex, datum vydání a podobně.

Velmi důležitým údajem, který jinde nenajdete, je také čtenost článku. Kvůli úspoře místa zmizela z titulní strany právě sem.

Kromě toho se o nových článcích dozvíte také z RSS, které je na adrese rss.root.cz/clan­ky. Opět je zde k vidění deset posledních článků s perexem.

Články jsou na rozdíl od zpráviček děleny do seriálů. Seriálem se rozumí alespoň tři články se společným tématem, které na sebe přímo navazují. Seznam seriálů je na adrese www.root.cz/se­rialy.

Zprávičky

Zprávičky jsou velmi cenným zdrojem informací. Jejich zkrácený přehled se nachází na titulní straně. Pokud vás zajímá víc a chcete mít nezkrácené zprávičky, navštivte přímou adresu www.root.cz/zpra­vicky, kde jich najdete patnáct posledních. Podobně jako u článků můžete k jejich čtení použít RSS kanál, který je na rss.root.cz/zpra­vicky.

Zprávičky vytváří nejen redakce, ale můžete se zapojit i vy. Pokud víte o něčem zajímavém, můžete navštívit formulář pro přidání zprávičky. Někdo z redakce pak váš text zkontroluje, a pokud je vše v pořádku, opraví jej, zařadí do sekce a rubriky a vydá.

Pokud se jedná o delší úpravu, která výrazně mění podobu původního textu, obvykle jej vydáme pod hlavičkou redakce a v závěru poděkujeme za upozornění. To se stává hlavně ve chvílích, kdy si autor nepřečte náš návod Jak psát zprávičky a vytvořený text pak nedosahuje potřebných kvalit.

Dělení textů na Root.cz

Abychom se mohli mezi jednotlivými texty, ať už se jedná o články, nebo zprávičky, rozumně orientovat, je čtenářům k dispozici dělení do takzvaných sekcí a rubrik.

Sekce

O sekcích jsme si už povídali v předchozím dílu seriálu, pro jistotu je zopakuji: Bezpečnost, Byznys, Desktop, Hardware, Internet, Operační systémy, Právo, Server, Sítě, Software, Vývoj a Ostatní. Tento výčet je konečný a sekce nepřibývají ani nemizí.

Sekce tvoří nejhrubší dělení všech textů a každý je zařazen nejméně v jedné z nich. Pokud se obory prolínají, může být zařazen do více sekcí najednou.

Rubriky

Rubriky rozlišují texty podle jemnějšího dělení na jednotlivá témata. Rozcestník rubrik je k dispozici na adrese www.root.cz/r. Je jich téměř šedesát a pokrývají poměrně detailně většinu témat, se kterými se můžete na našem serveru setkat.

Opět platí, že každý text je zařazen nejméně do jedné rubriky a může být zařazen do libovolného množství dalších. Počet rubrik je poměrně stabilní, i když v případě, že by se objevilo zcela nové téma naší práce, můžeme vytvořit novou. Nějakou dobu se už ale nic podobného nestalo.

Nálepky

Nálepky jsou další možností třídění obsahu. Jejich funkce je po vás pravděpodobně nejméně zřejmá, proto ji vysvětlím.

Podobně, jako je každý text zařazen do sekce a rubriky, může mít (nepovinně) ještě přidělenu některou z nálepek. Stejně jako u sekcí a rubrik platí, že jich může mít neomezené množství, ale navíc mohou existovat i texty bez nálepek.

Nálepky rozšiřují dělení na ještě drobnější detaily. Většina nálepek zastupuje jednotlivé produkty nebo společnosti, které je vytvářejí. Seznam nálepek je k dispozici na adrese www.root.cz/n. V tuto chvíli je jich více než 120 a jejich počet se mění velmi často. Vždy když vidíme, že budeme intenzivněji psát o nějakém produktu, přidáme do systému jeho nálepku. Naposledy byl tím šťastným SeaMonkey.

Co s tím?

Už víme, že je každý text na Root.cz označen a zařazen do několika skupin. To nám umožňuje provádět několik zásadních věcí.

Hlavní možností je zobrazit si určitý pohled na obsah portálu. Těch pohledů je tolik, kolik je sekcí, nálepek a rubrik dohromady.

Příklady: Chcete se podívat na všechny texty o software, stačí vybrat stejnojmennou sekci. Zajímají vás webové prohlížeče, a tak můžete zamířit do příslušné rubriky. No a když vás bude zajímat, co nového u Firefoxu, můžete se jednoduše podívat na všechno, co má nálepku Firefox.

Je jasné, že se velmi často jednotlivé pohledy protínají a střetávají, ale na tom není nic špatného. Článek o vývoji Firefoxu se bude nacházet jak v sekci software, tak v rubrikách Webové prohlížeče a Vývoj. Máte rychlou možnost dozvědět se, co je v daném oboru nového.

Další funkcí tohoto rozdělení je automatické zobrazování dalších článků v rubrikách a sekcích. Při čtení článku se stačí podívat do pravého sloupce, kde ihned uvidíte související texty ze stejného oboru. Pokud navštívite sekci nebo rubriku, uvidíte, podobně jako na titulní straně, ve sloupci nejčtenější a nejdiskutovanější články ze zvolené kategorie.

Poslední využití tohoto dělení nabízí hlídač. Jedná se o automatického strážce pracujícího pro každého čtenáře, který si objedná jeho služby. O něm ale až příště.

Našli jste v článku chybu?

2. 9. 2005 9:43

Petr (neregistrovaný)
Pardon, ale pokud máte plno úžasných funkcí, které ale lidi nevidí kde se ovládají nebo je nechápou, tak je to chyba jen a pouze na vaši straně že je neumíte srozumitelně prezentovat. Pidi tlačítko bez popisu pro přepnutí stylu je toho zářným příkladem. To, že máte na homepage zmatek nějaký článek nezmění a ani to nenaučí lidi ty funkce ovládat - protože to byste ty články museli opakovat každých 14 dní pořád dokola.
Dejte třeba na homepage velké tlačítko HELP a k němu tyhle texty. Ale nevydáve…

2. 9. 2005 8:32

Petr (neregistrovaný)
Velmi důležitým údajem, který jinde nenajdete, je také čtenost článku.

Můžete mi říct, proč je čtenost důležitá pro čtenáře? To jako vycházíte ze stejné logiky, že to co je nejsledovanější v programu je i nejlepší? Čtenost je důležitá pro vás, zajímavá pro samotné autory, ale pro obyčejné čtenáře je úplně k ničemu.
Jinak se u tohoto 'seriálu' fakt bavím. Psát PR jazykem sám o sobě a ještě to zveřejňovat jako hlavní članek, to je fakt komedie. Ale spíš tragikomedie...


Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: „Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

„Připluly“ z Německa a možná obsahují jed

Lupa.cz: Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Slevové šílenství je tu. Kde nakoupit na Black Friday?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Lupa.cz: Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Není sleva jako sleva. Jak obchodům nenaletět?

Měšec.cz: Jak vymáhat výživné zadarmo?

Jak vymáhat výživné zadarmo?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Paštiky plné masa ho zatím neuživí

Paštiky plné masa ho zatím neuživí

DigiZone.cz: Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Sony KD-55XD8005 s Android 6.0

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Podnikatel.cz: 1. den EET? Problémy s pokladnami

1. den EET? Problémy s pokladnami

120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU