Šíře sortimentu ještě nemusí znamenat složitý datový a procesní model. Jasně různé zboží má různé jednotky / balení / pravidla porcování apod. Dál záleží na míře detailu informací o jednotlivých produktech a nakolik se dají automaticky importovat odjinud (od dodavatelů) nebo z předchozího systému, ze kterého se přechází = kolik moc ruční práce je přejít ze starého systému na nový, při té šíři sortimentu.
Obchodní firma typu nákup/prodej/sklad nemusí mít příliš složitý datový a procesní model. Klasické e-shopy mají model navzájem natolik podobný, že mohou fungovat všechny na tomtéž softwaru od jednoho až tří slavných místních dodavatelů, a zavedení nemusí být na rok, jak nás tradičně straší dodavatelé velkých ERP, ale třeba na měsíc včetně před-startovních testů a základního zaškolení na demo datech.
Velký ERP má detailně zpracovanou výrobu a další oborově specifické netriviální věci - čím větší a složitější firma (která pro své potřeby ERP nasazuje), tím složitější model.
Na zavádění velkých ERP je také náročná customizace = přiohýbání společného základu nebo hotového řešení na míru požadavkům zákazníka - který má pocit, ať už oprávněně či nikoli, že je vhodné přiohnout software, namísto přiohnutí procesů ve firmě. Analýza / implementace / testování... (a to jsem to hodně zjednodušil).
Plus třeba lokalizace = nejen překlad uživatelského rozhraní, ale třeba taky přizpůsobení datového a procesního modelu národní legislativě a dalšímu místnímu podhoubí, pokud se jedná o zahraniční SW produkt. Ideální situace je, kdy zahraniční dodavatel má generickou lokalizaci předem hotovou a trvale udržovanou.
Ona i základní parametrizace složitějšího modulu na míru firmě vyžaduje určitý čas a lidskou práci.
Naskladnit a vyskladnit v jediný den by neměl být žádný problém na straně IS nebo zpracování logistických procesů pomocí IS - pokud bych hledal problém, tak v kapacitě a pružnosti lidského faktoru a procesů fyzické logistiky. Když Vám ve tři odpoledne přijde velká dodávka různého zboží (mnoho položek), a má se každá položka vzít do ruky, spočítat, oštítkovat, fyzicky umístit do regálu apod. prostě naskladnit se vším všudy, tak může být oříšek, poslat to týž den rovnou zase dál, pokud u Vás dopravce vyzvedává pravidelně každý den ve čtyři. (Nebo třeba spíš v poledne :-) Pokud Vám zboží chodí každý den (nepracujete např. v týdenních turnusech) tak je efektivní z hlediska rovnoměrného vytížení pracovní síly, expedovat následující den po příjezdu zásilky - a to ještě za předpokladu, že dopravci v rámci dne přivážejí vstup a odvážejí výstup zhruba ve stejnou dobu. Pokud by byl odvoz výstupu ráno a na vstupu doručení večer, tak je to spíš na dva kalendářní dny.
Nějakou část administrativní práce kolem naskladnění můžete mít připravenu předem (na základě avíza o expedici od dodavatele a souvisejících dokumentů) ale velkou část práce prostě "do zásoby neuděláte".
A kompletně automatizovaná/robotizovaná logistika, to je jednak vyšší level a dodnes velká výjimka, druhak má taky svoje praktická úskalí, za třetí i robotický sklad má určitou konečnou průchodnost zpracování a nenulové latence.
Pořídit si do firmy software, který je sice open-source, ale přinese si ssebou ohavný dependency hell? "To nevoní dálkama", jak nám říkával Prof. Radek Novák na přednesech z mezinárodní přepravy. Toto prohlašuji jakožto ohavný kutil a freetard - na základě tu a tam zkušeností s Pythonem na Linuxu+Windows a také s prostředím komerčního softwaru. Technické podrobnosti toho pekla pitvat nebudu, jsou hezky v kostce uvedeny v článku...
Moc děkuji za perfetní popis, automatizovanou logistiku bych opravdu rád viděl v praxi, takto na "papíře" vypadá skvěle.
Ano, pekla se závislostmi se u Odoo zbavit nelze, stačí se podívat na soubor requirements.txt. Tady vidím ideální řešení pro běžnou společnost variantu "vše v jednom" s tím, že si s dodavatelem nasmlouvám komplexní podporu (a popřemýšlím o Cloud řešení, které však osobně zvláště u ERP řešení nerad vidím), otázkou je jako vždy cena (podpora české legislativy je zajištěna, v úvahu však musím též brát současný počet partnerů Odoo, kterých v ČR není mnoho:
https://www.odoo.com/partners/country/czech-republic-55
).
Mimochodem zažil jsem situaci nasazení SAP - Oracle databáze byla nainstalována na oficiálně nepodporovaném Centos serveru (aneb ušetřeme každý haléř), který díky "dobrým vztahům" dodavateli nevadil.
> automatizovanou logistiku bych opravdu rád viděl v praxi,
> takto na "papíře" vypadá skvěle.
>
To jsme dva.
Obecně o vysokou míru robotizace skladů usilují firmy jako Amazon. A bez lidí se přesto neobejdou.
Člověk by řekl, že třeba v automotive odvětví v tom taky budou napřed, když mají všude JIT a mezi prvními před mnoha lety měli třeba EDI - ale co si pamatuju když jsem se asi před 10 lety náhodně vyskytl u dokončení nové skladové haly v jedné tuzemské automobilce, tak tam stále jezdily uličkami mezi regály vysokozdvižné vozíky šoférované lidmi, které dodala nějaká agentura. A projektový šéf firmy, která tam dodávala na klíč integraci toho skladu (od vysokozdvižných vozíků po software který přijímal požadavky od ERP automobilky a dával pokyny šoférům ještěrek) se jednou rozčiloval, že si automobilka představuje, že má sklad latenci vyřízení požadavku "teď hned" a random access - a že to je přeci pitomost, že on potřebuje dostávat požadavky předem frontované, aby si mohl interně přeskupovat jejich pořadí kvůli optimalizaci tras vozíků, aby se nejezdilo pro každou pitomost zvlášť, jinak jde do kopru průchodnost. = úplně základní věci. A bez lidí to nešlo :-)
Teď nedávno jsem slyšel ohledně jednoho velkého slavného dodavatele elektrovýzbroje pro spalovací motory apod., že si staví sklad, kde se zboží skutečně nedotkne lidská ruka.
A někdy loni nebo předloni jsme dvakrát koupili pár nějakých rozvaděčů zn. Rittal od jednoho součástkového velkodistributora (tuším rakouského, nechci jmenovat) - tzn. nikoli od místního zastoupení výrobce, protože ten distributor měl požadované zboží skladem a nabízel kratší dodací lhůtu. No a v obou případech jsme ty rozvaděče obratem reklamovali, protože dorazily potlučené k nepoužití... a když jsme se distributora ptali, jak je to možné, tak jejich obchodník tvrdil, že s tím nedokážou nic dělat, protože takhle se zbožím zachází jejich úžasný nový plně robotizovaný sklad. Že tam není, koho kázeňsky řešit, protože tam na zboží nesáhne lidská ruka.
To bych chtěl někdy vidět. Jako beru EDI, že si faktury apod. posílají navzájem elektronicky ERPčka. Ale jak robot vykládá přijaté zboží z kamionu nebo kontejneru, a ještě by měl nějak inteligentně genericky kontrolovat, zda to dorazilo zhruba v pořádku, hmm...
Ve zpětném ohlédnutí detailní a zábavné intro do skladové logistiky přednášel na VŠE prof. Pernica. (Já ho zažil v minulém století.) Měl na to tuším hezky zpracovaná skripta a fůru slajdů na přednáškách.
Ano, o Amazonu jsem četl už před cca pěti lety, že se snaží minimalizovat počty zaměstnanců snad ve své polské pobočce. To jsem očekával i od dalších výrobců či distributorů, je však pravda, že živnostničím již přes deset let a informací o této problematice se ke mě dostane jen málo. Juknul jsem se na pár firem, které znám a jsem příjemně překvapen, Mall nasadlil SW robota pro stornování objednávek a ještě zajímavější model využívá Škodovka ve Vrchlabí, zde se mi moc líbí kooperace klasických zaměstnanců s robotickou automatizovanou stanicí.
VŠE jsem jako středoškolák nezažil (pouze cca před rokem na školení), takže ke slajdům přístup nemám, na druhou stranu jsem rád, že mám vyštudovanou ekonomku, protože vést si celou agendu sám není vůbec od věci.
He, he, u těch rozvaděčů Rittal jsem se krásně zasmál, budeme muset roboty pomocí AI naučit odpovědnosti, i když zatím nevím jak je trestat - vyndat baterii nebo za trest pověsit za vytaženou šňůru ze zásuvky jim zřejmě příliš vadit nebude.
Proto buďme rádi za to, co máme a jak žijeme, také jsem jako ajťák, který nyní provozuje vyjížďky a tábory na koních, míval choutky nějak to uzdění a sedlání zautomatizovat, časem jsem se uklidnil a kromě občasného výrazu typu "tohle sedlo s tou kobylou není kompatibilní" jsem zase pokorně přepnul na manuální ovládání.