Menšina preferuje bílý text na černém pozadí, většina černý text na bílém pozadí.
Menšina preferuje studené bílé světlo, většina teplé bílé světlo.
Doma mám obojí, úsporkami se studeným bílým světlem svítím jen proto, že mi je líto je vyhodit a budu je používat ještě dlouho, protože je mám jen v místech, kde svítím jen občas. Tím nemyslím WC a koupelnu, ale lampičky v obýváku, v pokojích a v ložnici. Já osobně studenému bílému světlu říkám "nemocniční bílá" nebo častěji "jedovatá bílá", ale neodvážil bych se lidi s jinou preferencí teploty bílého světla nazývat osly.
Proto jsem problém vyřešil tak, že ve FF mám BYM (viz výše) a v noci ho zapínám. V textových editorech a terminálech používám světlý text na tmavém pozadí, jen na slunci nebo na projektoru přepínám do černého textu na bílém pozadí.
antialiasing neni dobre citelny nikdy. truetype/cleartype apod.
oko se unavi zdaleka nejrychleji, kdyz nedokaze zaostrit na presnou hranu. proto tahle graficka gymnastika s vylepsovanim obsahu pri soucasnem snizovani schopnosti/kapacity konzumace je tak akorat na poklepani si na celo.
jedina spravna cesta je bohuzel ta, kterou po velmi dlouhe dobe vytahl z supliku a sfoukl prach apple v podobe nezavislosti rozliseni na rozteci bodu a roztec v pouzivane vzdalenosti pod hranici okem rozeznatelneho uhlu.
Mám problémy s očima a tu ostrou přepálenou bílou fakt nedám. Pět hodin v tahu a mám zánět spojivek, studená bílá přitom není problém. Takže všechny monitory mám na minimální jas, který dovolí slušný kontrast... A problémy se spánkem v noci jenom potvrzuju, když koukám na jasný bílý LCD, je doba usínání asi trojnásobná a ráno je vstávání jak po flámu.
Mě by spíš zajímalo, kdo potřebuje likvidovat oči něčím tak ostrým, že se to v přírodě ani nevyskytuje.
Priznam sa, ze si nie som isty, podla prispevku, ci mate problem s teplou alebo studenou bielou. Ale hadam, ze s teplou. Oboje sa ale v prirode vyskytuje.
Studena biela v polarnych oblastiach a tepla biela napriklad pri horeni ohna. Zapalte si poriadny ohen v jaskyni a budete mat tolko teplej bielej, ze sa z toho Vase spojivky zblaznia.
Vážený pane maze, příjemnost je subjektivní kategorie, pro někoho je příjemnější tamto a pro někoho zcela jiného. Pro někoho je něco hnus a pro někoho super věc. Pokud je jde o zdravotní dopady, tak doporučuji k prostudování tento článek dr. Jana Hollana, jednoho z mála odborníku na světelný smog a noční svícení: Ve zdravém domě zdravou noc!.
prijemnost je subjektivni, a asi se najde par vyjimek kterym je fakt prijmnejsi zluty svetlo. Ale neverim ze "deep down" vetsina fakt preferuje ten umelej, neprirozenej, zlutej hnus.
Ja se snazim vybirat zarovky tak aby se osvetleni co nejvic podobalo dennimu svetlu kdyz je jasna obloha. A i tak moje zarovka s tzv. "chladnym" svetlem je porad o neco zlutejsi...
A pokud jde o spanek tak tam je samozrejme nejlepsi svetlo uplne vypnout...
To se velmi mýlíte. To "bílé" světlo má dost odlišné barvy. Pokud to nevidíte, zřejmě to souvisí s kompenzací barvy okolí, kterou automaticky provádí váš mozek.
Trocha teorie: jak si můžete všimnout na fotografiích v RAW formátu bez aplikace white balance, všechny věci například na fotografii na zelené louce jsou silně ujeté do zelena - jsou totiž osvícené zeleným světlem. Váš mozek to tak nevnímá, protože provádí automatickou korekci. U fotek se provádí automatická korekce barev tak, aby průměr celé fotografie byl neutrálně šedý.
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_balance
V průběhu dne se barvy výrazně mění. Při svítání je světlo typicky nejprve červené, poté přechází do žluta, a později je bílé; při stmívání opačně. Když je pod mrakem, je světlo naopak modré. Ještě víc je modré v zasněžené krajině.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunrise#Colors
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_optics#Sky_coloration
http://en.wikipedia.org/wiki/Sky
Bílé světlo neexistuje. Je to směs barev různých vlnových délek. Sluneční spektrum není zrovna homogenní a hodně s tím zamává i průchod atmosférou.
To důležité je však to, že každý člověk vnímá "bílé světlo" jako jiné spektrum. Co jednomu přijde spíše do žluta, jiný vnímá jako do modra. Není to nesmysl, protože v tom světle jsou obě vlnové délky a holt každý reaguje na různé vlnové délky trochu jinak. Ono vlastně té modré ve slunečním světle až tolik není, zato žluté je tam nejvíce. Mít "vyvážené" oko, tak slunce vnímáme zeleno-žluto-oranžové.
Úplně naprd to začne být ve chvíli, kdy nějaký výrobce zářivek začne "simulovat" bílé světlo pomocí poměrně nespojitého spektra, to pak může být vnímání u různých lidí velmi odlišné.
Nespojité spektrum osvětlení má celkem zajímavé důsledky v textilním průmyslu. Barvy látek jsou pochopitelně stavěné na subtraktivním míchání barev - když smícháte všechny barvy, bude výsledek černý. Jenže v praxi je například černá barva tvořená několika pigmenty, které pohlcují poměrně úzkou část spektra. U umělém osvětlení s nespojitým spektrem se to občas nesejde, a barva oblečení pak vypadá dost divně. Dražší barvy mívají většinou konzistentnější výsledky v různém osvětlení; zřejmě využívá více pigmentů, nebo jsou vhodněji vybrané.
Potvrzuji. Nejen textil, ale i plasty se barví takhle levně :-)
Mám černý batoh na notebook. Ale v místnosti osvětlené zářivkami má části lehce fialové. V jednom hotelu to šlo až do extrémně světlé křiklavě fialové, takže jsem se v první chvíli lekl, že jsem si na letišti batoh s někým vyměnil.
Ono to nepostihuje jen barviva v textilu a plastech.
Dokonce i některé starší barevné fotopapíry (třeba Kodak Professional Digital) prodávané ještě před érou zákonem předepsaných světelných zdrojů s nespojitým spektrem ujíždějí v zářivkovém světle výrazně do fialova.
Jev je dávno známý, říká se mu metamerie. Viz obrázky na konci http://www.root.cz/clanky/uvod-do-teorie-barev/
Nejaky pan Kruithof se tim zabyval uz docela davno a zjistil, ze pro kazdou intenzitu osvetleni je jako prijemna vnimana jina barevna teplota, viz en.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve (nevim, jestli a jak se daji vkladat prokliky).
Takze ano, je to samozrejme individualni, ale dulezitejsi je, ze neprimerene slaba zarovka se barevnou teplotou 6000 K pripada hnusne modra vsem a neprimerene silna s 2500 K zase vsem pripada hnusne zluta. Prvni pripad se v domacnostech vyskytuje mnohem casteji ;-)