nejak se mi zda ze autor vzal toto srovnani za spatny konec...
srovnavat dve api (navic svou koncepci dost odlisna) podle delky kodu mi neprijde moc vhodne. navic jak uvedl vyse pavel tisnovsky nejsou useky ekvivalentni. delsi kod nic neznamena stejne je vzdycky nejtezsi to vymyslet a ne zapsat, i kdyz uznavam ze kratsi a prehlednejsi kod je vyborny v zacatcich (a ogl je skutecne lehsi na nauceni).
nejak mi ale v techto clancich chybi obecnejsi srovnani, neco jako toto:
Direc3D:
- pouze win32
- _vetsinou_ hry (ano vim ze se uz zacina prosazovat i jinde)
- com model (c wrapper dostupny)
OpenGL:
- multiplatformni
- vsechny graficke aplikace (cad, vizualizace, hry, ......)
- proceduralni (objektovy obal dostupny - napr. openinventor apod)
z vyse uvedeneho je videt, ze porovnavat obe api ma smysl pouze u her na platforme win32, vsude jinde je opengl vicemene jasna (a jedina :) volba, takze bat se ze by nejak upadalo je blbost. no a v tech hrach jak sem uz psal do diskuze o hre ut2k4 je to uplne jedno. s pomoci obou dosahnete stejneho vysledku, zalezi jen na preferenci programatora (prip. zadavatele projektu), kazdopadne uznavam ze vetsina her pouziva d3d a to zejmena z toho duvodu, ze je soucasti vetsiho baliku directx, ktery poskytuje vse co je pro vyrobu hry dulezite pekne pohromade. opengl je pouze na grafiku (zejmena 3d), je skoda ze neexistuje nejaka "open" alternativa k celym directum, dat dohromady nekolik knikoven (opengl, openal, ...) tak si myslim, ze by to byla rozumna alternativa.....
ale jak rikam, pro uzivatele to jestli hra pouziva opengl nebo d3d nic neznamena, obe api umi vyzdimat grafiku nadoraz :) jediny co na directech nechapu je duvod jejich vzniku, proc vymyslet nove api kdyz uz jedno (navic pekne zavedene a funkcni) existovalo.... njn, microsoft :))
V podstate jsi si na tu otazku odpovedel
Microsoft potreboval neco, kde budou moci programatori delat hry....
Stavajici api bylo pomale tak microsoft zavedl direct-x ne jen d3d, to se vyvinulo az podle pozadavku vyvojaru a proc by mneli pouzivat neco co nemohou ovlivnovat, kdyz maji lidi a prostredky aby vytvorili vlastni standard.
By mne zajimalo kolik lidi by udelalo hru jen v open-GL... Sice by se to zobrazilo ale bez zvuku ovladani a site to jaksi neni ono.