Pokud budou chtít města otevřené zdrojáky všeho co se pro ně napíše, tak to samozřejmě nebudou mít za stejnou cenu, jako licenci daného SW, kterou autor může přeprodat vícekrát, a tím rozpustit náklady na vývoj mezi více zákazníků.
Představy o tom jak budou studenti psát SW pro veřejnou správu jsou vysloveně zábavné. Zastáncům tohoto přístupu by měli ošetřovat zuby zásadně studenti medicíny (nemusí nutně studovat zrovna na zubaře), a operovat by je měli také studenti. Ono by jim to ukázalo rozdíl mezi ještě ani ne absolventem, a člověkem s relevantní praxí.
A nakonec je tu ta naivní víra, že open source je všelék. Problémem státní správy je to že se k businessu dostanou jen firmy které někdo protlačí, výběrová řízení bývají vypisovaná na míru[1], firmy platí za získání zakázky různé provize[2], smlouvy jsou nevýhodné a nevypověditelné[3] atd. Zdaleka se to netýká jen IT. "Výhodou" IT je ovšem to, že do technické problematiky většina lidí nevidí, takže se spousta věcí snadno schová.
[1] http://ze.phyr.us/cs/o-uradu-pro-ochranu-hospodarske-souteze-a-temnote-pod-svicnem/
[2] http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/986255
[3] http://zpravy.idnes.cz/prazske-sms-jizdenky-zajisti-firmu-na-20-let-smlouvu-nelze-vypovedet-1il-/domaci.aspx?c=A120210_213215_domaci_brd
Někteří lidé si přitom myslí, že když státní správa dostane k na míru napsané aplikaci zdroják, tak se všechno vyřeší. Ne, nevyřeší. Pokud je zakázka zkorumpovaná, tak to že zákazník dostal i zdroják neřeší vůbec nic.
Řešení je úplně jiné: naprostou většinu věcí nemusí dělat stát, jehož úředníci mají pochopitelnou (nikoliv omluvitelnou) tendenci ke korupci. Dejte business soukromým firmám! Proč musím dostávat poznávací značku vozu nutně zrovna od státního úředníka? Soukromá firma to dovede zařídit daleko levněji. Umí si nechat certifikovat lidi, zavést SW, najít prostory atd. A můžete vzít jed na to, že když bude soukromý subjekt hledat dodavatele systému, tak to nebude výběrko "na míru" s předraženou a nevypověditelnou smlouvou o podpoře na deset let. Když se soukromý subjekt rozhodne migrovat na nový systém, nebude mít na nevím kolik dní zastavený provoz, s tím že pak systém bude ještě měsíce kolabovat. A pokud snad ano, tak to ta soukromá firma mastně zaplatí státu na smluvní pokutě.
Pokud budou chtít města otevřené zdrojáky všeho co se pro ně napíše, tak to samozřejmě nebudou mít za stejnou cenu, jako licenci daného SW, kterou autor může přeprodat vícekrát, a tím rozpustit náklady na vývoj mezi více zákazníků.
Neřeší právě tento problém spolek rozdělením nákladů na vývoj aplikace mezi vícero měst?
ĽM>> rozdělením nákladů na vývoj aplikace mezi vícero měst?
b> tohle v Nemecku zkouseli (Mnichov, Schwaebisch Hall) a kupodivu to nefunguje. Legislativa je na komunalni urovni velmi rozdilna, tedy alespon v Nemecku to tak je.
Nepíše se v článku, že dalším účelem této inciativy je právě pokus o sjednocení podobných agend? Že když to budou dělat podobně, můžou využívat podobný nebo stejný software, respektive jeho (opensource) základ upravený lehce pro své potřeby?
A to jako myslis jak? Snad jsou soucasti spolkove republiky nemecko, kde jsou dana jasna pravidla pro danove a pod zakony, kde maximalne muze byt necoi nezatizeno dani a nekde jinde ano apod. Ale zaklad je stejny, tedy staci "nadstavbou" jako se to dela u komercnich softu sesit. To z enekdo podobnyma bludoma vysvetli politikum a volicum, ze to nejde je sice hezke, ale hrube lzive...
Mi to pripomina, jednu studiu, proc se melo jedno nemecke mesto vratit opet k windows...
To by mě zajímalo, jestli ti mozek z toho zastrčení v Billově zadnici tak zdegeneroval, nebo šíříš ten FUD úmyslně. Tipuju spíš to druhé.
Jak souvisí open source s modelem licencování? Vůbec nijak. To, že zákazník dostane zdrojáky přece neznamená, že kdokoli další může ten SW použít.
Naopak, dodané zdrojáky účinně brání ve vendor-lockinu.
Ad Jak souvisí open source s modelem licencování? Vůbec nijak. To, že zákazník dostane zdrojáky přece neznamená, že kdokoli další může ten SW použít. - co jsem se naposledy díval :), open source je způsob licencování. Samozřejmě jedna věc je dodat zákazníkovi zdroják s tím že ho může používat jen pro vlastní potřebu, a druhá věc je dodání zdrojáku pod nějakou licencí typu GPL, která umožňuje volné šíření toho SW. V tom prvním případě se dá očekávat výrazně menší odpor dodavatelů. A mimochodem existují i další možnosti. Například firma může ukládat zdrojáky k notáři, a za daných podmínek (neschopnost plnit závazky, navýšení sazeb dodavatele o více než X% apod.) jsou zákazníkovi uvolněny k použití.
Lael, ja neviem, ci ste fakt nikdy nic nerobil pre stat, ale ubezpecujem Vas, ze pokial tam firma nema "kamarata" alebo "investiciu", poplazi sa uradnikom pri nohach aj pre ovela mensiu zakazku, nez je vyvoj software. A to hovorim o Slovensku a vobec to nemyslim obrazne. Robit nieco pre Nemcov, v dodavke budu 3 zenske, co ten zdrojak riadok po riadku vysvetlia.
Ako obvykle hladate problemy tam, kde ziadne nie su.
Ad Robit nieco pre Nemcov, v dodavke budu 3 zenske, co ten zdrojak riadok po riadku vysvetlia - ovšem to bude za trochu jiné peníze, že? Ono když třeba půlku nebo tři čtvrtě ceny zakázky sežerou úplatky, provize a "konzultace" s firmou spojenou se státní správou, tak je to méně radostné.
Ad firma "spojena" so statnou spravou je celkom iny level, ta sa nikam plazit nepotrebuje a podmienky si jednoducho dohodne - jenže zakázku získá buď firma spojená se státní správou, nebo regulérní dodavatel, kterému někdo spojený se státní správou "pomůže" za nějakou formu odměny. Druhý případ můžete vidět třeba při nákupu stíhaček v ČR, kde společnost BAE platila různé "konzultanty", kteří pak podle různých neoficiálních zdrojů rozdělili mezi české politiky stovky milionů korun (a "kupodivu" se nic nevyšetřilo). Dalším kategorií jsou "malé domů", kdy si státní organizace objedná třeba recyklaci tonerů, a objednavatel soukromě dostane malotraktory, lyže nebo dovolené.
http://www.mapovani.cz/richard-hava-a-omnipol/kdo-pujde-sedet-za-gripeny/658
http://euro.e15.cz/vinik-nebo-obet-830050
Ad Mal som skor namysli ten vysoko nepravdepodobny pripad, ked sa pre zmenu rozhodne nakupit nieco vyhodne pre stat - jakou motivaci k tomu má mizerně placený a nekvalifikovaný úředník, který se dostal na své místo za zásluhy nebo protože nikomu nevadí, a není schopný ani korektně definovat požadavky na systém? Vždyť sedí na pytli peněz které neplatí on ani jeho nadřízený, a když něco ušetří, tak jim to stát prostě vezme a příště jim dá o to nižší rozpočet. On i jeho nadřízený (a nadřízený jeho nadřízeného atd.) mají logickou motivaci nacpat si penězi vlastní kapsu. To jen ten základní rozdíl oproti soukromým firmám, které jdou po zisku, takže se snaží minimalizovat náklady a maximalizovat efektivitu.
V jakékoliv opravdu *velké* firmě sedí manager na pytli peněz které neplatí ani on, ani jeho nadřízený a pokud něco ušetří, tak sice dostanou prémie, ale menší budget do budoucna.
Kde že je ten rozdíl? Kromě dvou slov nic nevidím...
A navíc mi uniká souvislost s opensource, protože to v těchto scénářích už nezajímá vůbec nikoho - to je technikálie o kterých se dohadují ti nedůležití (ti co nesedí na pytlech peněz).
Manager je finančně zainteresovaný na snižování nákladů, stejně tak jeho manager, celý management a podílníci/akcionáři. Výsledkem je, že manager pak pracuje pro firmu, a rozhodně se nenechá uplatit. A kdyby se snad uplatit nechal, tak ho vyšší instance okamžitě vyhodí, a nejspíš skončí před soudem.
Ad navíc mi uniká souvislost s opensource, protože to v těchto scénářích už nezajímá vůbec nikoho; to je technikálie o kterých se dohadují ti nedůležití - souhlas, přesně to jsem psal: důležité je, aby zakázky pro státní správu nebyly zkorumpované. Open source prakticky nehraje roli, protože když je zkorumpovaná zakázka ke které zákazník dostane zdroják, tak je dál zkorumpovaná.
Takto, bude sa bavime o tom, ake kvality a parametre by *mal* SW nakupovany statom splnat, alebo sa bavime o tom, ako taketo nakupy prebiehaju v sucasnosti.
V prvom pripade neexistuje jediny dobry dovod, preco netrvat na opensource,
v tom druhom zas nie je prilis o com sa bavit, pretoze je nam hadam vsetkym jasne, ze sa zohladnuje len jediny parameter - kto da viac.
Pro dodavatele je požadavek na open source velký problém. Spoustu komponent sdílejí mezi různými projekty, plus používají komponenty třetích stran. Pokud by měli dát projekt pod licencí GPL, tak nemůžou, protože by si tím podřízli větev na jiných projektech, a u komponent třetích stran zdrojáky prostě nezískají. Pokud by měl zdroják dostat jen zákazník pro vlastní potřebu, tak je to o něco lepší, ale i tak se dodavatel bude cukat.
Vaše predstavy o GPL sú mierne skreslené.
Každopádne, ako som už vravel. Z pohľadu štátu, mesta, úradu, skrátka z pohľadu zadávateľa je toto všetko možno problém, ale jednoznačne *Váš problém*.
A ak riešenie s požadovanými parametrami dodať neviete, dodá ho niekto iný. Niekto iný zabezpečí 30 minútové školenia po 20.000 (samozrejme EUR), z ktorých si úradníčka nezapamätá ani tri slová, niekomu inému bude vďaka "podpore" najbližších 10 rokov padať cash ako božská mana priamo z nebies a niekto iný prednostne dodá všetok podporný software a hardware. A len tak mimochodom, to čítam priamo zo zmluvy :)
Vravím, hľadáte problém tam, kde žiaden nie je. Problémom je skôr neochota a nevedomosť, respektíve nedostatočná schopnosť posúdiť, aký veľký prúser ten-ktorý projekt v budúcnosti môže byť.
Ad Vaše predstavy o GPL sú mierne skreslené - v čem konkrétně? Když dá dodavatel zákazníkovi aplikaci pod licencí GPL, tak jí zákazník může zcela volně šířit, což minimalizuje budoucí zisk dodavatele z toho kódu. A když řešení pro zákazníka spočívá například v dodání frameworku, který se psal sto člověko-let, a pár malých modulů nad ním, tak by jen blbec kvůli tomu uvolňoval framework pod licencí GPL. To ať si ten business se státní správou vezme někdo jiný a užije si nutnost to celé nějak zkorumpovat, stejně jako nejasné specifikace, absenci projektového řízení na straně zákazníka, a tu neskutečnou kombinaci byrokracie, chaosu a nekompetence.
Ad Niekto iný zabezpečí 30 minútové školenia po 20.000 (samozrejme EUR), z ktorých si úradníčka nezapamätá ani tri slová, niekomu inému bude vďaka "podpore" najbližších 10 rokov padať cash ako božská mana priamo z nebies a niekto iný prednostne dodá všetok podporný software a hardware - a jak se to vyřeší, když zákazník dostane zdroják aplikace? To najednou magicky NEbude součástí 30 minútové školenia po 20.000 (samozrejme EUR), niekomu inému NEbude vďaka "podpore" najbližších 10 rokov padať cash ako božská mana priamo z nebies, a niekto iný NEprednostne dodá všetok podporný software a hardware? Popisujete reálné problémy, které ale nijak nevyřeší, když zákazník dostane zdroják.
Mimochodem,chápete doufám i to že "jenom dodání zdrojáku není obranou proti vendor-lockinu? Tam jsou totiž dva závažný problémy. Ten první je právní-SW je posuzovanej jako autorský dílo. Tudíž k jeho modifikaci nestačí "jenom dodat zdroják",ale rovněž teda i právní souhlas k tomu aby ty úpravy v kódu provádět směl.Což je skutečně něco jinýho-a taky za úplně jiný peníze.Jak ted zjištuje Praha u Opencard, zdrojáky mají ale stejně platěj jako mourovatý.
Ale je tady jinej průšvih-doufám že chápete že od okamžiku kdy si do zdrojáku udějají první změnu (třeba proto že by právě za ní chtěl vendor moc)-už pro ně ten vendor nemůže udělar nic? Nemůže jim dodat ani zdarma bezpečnostní update,nemůže dodat ani nějaké jiné opravy na kterých by se shodli,popř novější verzi,nic..Protože už tou první úpravou je to jinej program se kterým by ty jeho úpravy nefachčily.
Takže i s tím at ten zákazník počítá,že potom si už musí veškeré budoucí úpravy a opravy i veškerý další vývoj v tom programu v plné ceně zakázkové práce hradit sám což může být docela darda
To sou jen takovy kecy na urovni obstrukci v parlamentu. Tohle prece hrave zvladne git, prave kvuli tomuhle je vhodne psat aplikace modularne atd.
Samozrejme, ze kdyz se tady bavime o dodani vcetne zdrojaku tak to bereme automaticky vcetne prava zdrojak modifikovat a pripadne i sirit.
Pokud tohle jsou pro nejakou firmu skutecne problemy a duvod predrazovat zakazku tak proste a jednoduse bude nahrazena nekym flexibilnejsim.
Abych to vzal odzadu-už níž jsem tu uvedl příklad kolik (přesněji. jak málo) si zavedené komerční firmy účtujou za programy (resp.moduly) za jednotlivé agendy. nabízené formou licencí již dnes hromadně pro města a obce. A pochybuju,že by si chtěly podtrhnout další vývoj tím že k nim vydají zdrojový kód,aby v něm mohl pokračovat někdo jiný. Ovšem na druhé straně kolik nových SW firem bude moct při naprosto novém vývoji z nuly-a ještě s předáním zdrojáku s nimi udržet cenu nebo jít ještě níž.
Víte, pořád to vidím jako naprostý omyl,že se zde předhazují předražené ceny zakázkového SW,který si objednaly (obvykle centrální) úřady jen pro sebe. Ale už se se neřekne že právě v případě shodných agend pro města a obce už je na trhu sdostatek licencovaného SW ktery vyvijí a nabízí řada zavedených komerčních firem.za nízké konkurenceschopné ceny. Ovšem ještě jednou,vydat zdrojový kód a tím si podtrhnout svojí další existenci o to bude asi zájem pramalý. Ono by to mělo totiž právě opačný efekt,vedoucí právě k těm předraženým zakázkám. Vyhraju nějaký výběrové řízení na státní zakázkový SW,vezmu nějakej starší open source (teda až budou) nabouchám do něj pár změn a sem hotovej a v balílu. No fajn. Jenomže pravě potom tyhle SW zavedený firmy které mají zavedený byznys na licencovaném closed source a postupném prodeji aktualizací svých programů pro široký okruh zákazníků zaniknou-a skutečně teprve potom jiný než drahý zakázkový SW nebude, akorát možná ještě nekvalitní, přebouchaný ze zastaralého open source (teda až nějaký vhodný pro státní správu bude).
A ještě druhá věc-ptám se jak by jste chtěl využít git? Jedině tím způsobem že by jste měl oboje zdrojáky neustále vedle sebe. K tomu by totiž bylo nutné právě to co je běžné u velkých open source projektů v zahraničí. že skutečně nikoliv dají-ale permanentně dávají svoje zdrojové kódy ve vývoji a všechny jeho změny na nějaký public server-kde je mají autoři těch pararelních větví neustále k dispozici, a neustále si je - i ty aktualizace stahují, doplňují do své větve a modifikují svými změnami...Ale co jsem četl tuto diskuzi, o tom se vlastně neuvažuje-prostě prodá se SW a k tomu se dodá v tom okamžiku platný zdrojový kód, nic víc.. Ještě jednou, ten paralelní vývoj kde by se dal využít git by byl zase za úplně ale úplně jiné ceny.,nebo tedy přesněji za naprosto jiný způsob financování, na který naše firmy ani naše republika s čistě lokálním SW pro malý místní trh nemá...
To co jsi vyjmenoval dole nejsou agendy, ale blbosti na vnitřní správu úřadu. To by zastalo i složitější účetnictví. A u těch ostatních si k (předpokládám i tak mnohem vyšší) ceně za licenci připočti cenu za několik měsíců nasazování. Ty částky které jsi uvedl jsou jen špička ledovce celkových nákladů.
Ale což, zakázky se zveřejňují, tak proč si takový IS neukázat (Vera není zakázkový software, ale hotový IS, přesně to o čem mluvíš.)
https://verejnezakazky.ostrava.cz/detail/2324
http://www.vsechnyzakazky.cz/zakazka/detail/1307401/C-Napojeni-IS-Radnice-VERA-na-ISZR
http://www.vsechnyzakazky.cz/zakazka/detail/1307402/A-Napojeni-IS-Radnice-VERA-na-centralni-IDM
A jdeme ke konkurenci
http://www.vsechnyzakazky.cz/zakazka/detail/1146444/Pilotni-implementace-agendoveho-systemu-na-platforme-FrameWork-AGENDIO-pro-MC-Praha-17
(Prosím neohánět se velikostí Prahy, Praha 17 je počtem obyvatel malé městečko)
Ad Tohle prece hrave zvladne git - no to samozřejmě nezvládne. Změna v jedné části aplikace se může promítnout do funkcionality v řadě jiných částí. To že sloučíte kód bez konfliktu je samo o sobě o ničem. Dopad každé změny na celý projekt je třeba důkladně zkontrolovat a otestovat. Plus samozřejmě chcete mít někoho, kdo na celek nakonec drží podporu.
Podobně zábavné jsou sny o tom, že si státní správa bude psát SW sama, nebo že ten SW budou psát studenti. Státní správa neumí oslovit experty, nabídnout jim odpovídající ohodnocení ani zajímavé pracovní podmínky, a hlavně má nulovou schopnost úspěšně řídit IT projekty. Studenti nejsou ještě ani absolventi, a nechal je psát produkční SW bez pěkných pár let praxe bych se fakt neodvážil, zvlášť poté co jsem viděl, co jsou absolventi (tedy vyšší level než studenti) schopni napáchat na projektech.
Si trochu mimo.
Daj sukromnej firme poznavacie znacky a bude to rovnake ako doteraz. Preco? Lebo je to prirodzeny monopol a tak by ho musel stat poriadne kontrolovat a davat pozor aby to nezneuzival. Ked to sam nerobi dobre,tak by to aj zle kontroloval. Vecsina veci, co robi stat, su prirodzenym monopolom a to je problem.
Stat sa musi zmenit a ludia v nom zijuci.
Open source nieje vseliek ale vyrazne pomoze. Pisal som o tom uz mnohokrat.
Agenda na urovni obci, miest, uradov, statov je rovnaka ale kazdy si to robi sam. Tym sa minaju obrovske prostriedky zbytocne.
Zverejnenim zdrojovych kodov, by sa aj rapidne zvysila aj kvalita. Keby si videl zdrojaky dnesnych aplikacii robenych pre stat, tak by si zaplakal. Pri ich povinnom zverejneni by si ziadna firma nedovolila vyrabat take zmetky ako teraz. Pri zverejnovani zdrojovych kodov, pouzivanych otvorenych formatov a pouzivani open source apliakcii by si tiez nemal problem pri roznych zmenach upravach, zmene dodavatela.
Za druhe su to peniaze z nasich dani, tak preco by som mal platit za taketo zmetky a preco by som nemohol vidiet a vyuzit zdrojaky na ine veci(alebo niekto iny).
To iste licencie MS a pdobne. Nas stat dava pravidelne desiatky milionov len za licencie MS(Office a Windows). Za tie prachy by si bez problemov stat mohol nechat upravit nejaku linuxovu distribuciu a aj kancelarsky balik na mieru a este by mu zostala kopa penazi. Daj komunite tych nieco viac ako 50 milionov eur kazde 3 roky a videl by si, co za to vedia urobit. To je len male Slovensko. Kolko davaju na licencie MS ine staty? Nehovor mi, ze by sa neoplatilo spolocne(napriklad v ramci EU alebo aj V4) podporovat vybrany open source operacny system a kancelarsky balik. Podla mna sa to oplati aj na urovni jednotlivych statov.
Nechcem ani vediet kolko stat plati za licencie inych produktov. Za tie prachy by sme uz davno mali spickove open source aplternativy.
Mali by sme z toho prinos vsetci.
Toto je sila open source, ktoru ale brzdi korupcia a looby vlekych SW firiem.
Ad Daj sukromnej firme poznavacie znacky a bude to rovnake ako doteraz - soukromé firmy nejsou náchylné ke korupci, protože na rozdíl od státní správy mají motivaci si to pohlídat. Stát může triviálně soukromé firmě nastavit saknce za nedostupnost systému, příliš dlouhou dobu vyřizování atd., a to je pro soukromníka silně motivující. Navíc soukromníka lze relativně snadno vyměnit, navíc daný servis nemusí poskytovat jen jeden dodavatel (koukněte třeba na STK). Co si asi vezme stát na své vlastní evidenci vozidel, když nefunguje? A jak ji vymění? Nejvýš vyhodí nějakého ředitele či náměstka, na jeho místo se dostane další mizerně placený týpek bez kvalifikace co tam půjde za odměnu a/nebo protože nikomu nevadí, a jste kde jste byl.
Ad Stat sa musi zmenit a ludia v nom zijuci - LOL. Státu chybí motivace dělat věci lépe. Peníze na daních a jiných poplatcích dostane tak jako tak, má v dané oblasti monopol, úřednící jsou proti soukromému sektoru mizerně placení, personální politika je příšerná, a všechno dusí byrokracie. Nevyřešilo se to nikde, a nevyřeší se to ani u nás, protože důvody toho stavu jsou principiální. Může to být jen špatné nebo ještě horší.
Ad Zverejnenim zdrojovych kodov, by sa aj rapidne zvysila aj kvalita - nemyslím si to. Mimochodem open source projekty typu Gimpu, Open/LibreOffice nebo třeba OpenSSL mají dost tristní výsledky, i když se zdrojáky uvolňují.
Ad Pri zverejnovani zdrojovych kodov, pouzivanych otvorenych formatov a pouzivani open source apliakcii by si tiez nemal problem pri roznych zmenach upravach, zmene dodavatela - viděl jste někdy nějakou větší aplikaci? Udělat změnu znamená popsat správně co vlastně chcete (což bývá překvapivě velký problém), mít někoho kdo má správné znalosti a schopnosti, ten musí dost dlouho studovat kód, pak udělat změnu, tu musíte otestovat, zdokumentovat, a samozřejmě do budoucna udržovat. Změna dodavatele znamená začít zase od začátku, což se ve většině případů zatraceně prodraží. Navíc nevíte jestli nový dodavatel vůbec bude fungovat a zvládne co po něm chcete.
Ad To iste licencie MS a pdobne - jen "podpora" Red Hat Enterprise Desktopu (tj. aktualizace a možnost prohledávat knowledgebase) vás při propočtu na tři roky vyjde dráž než licence Windows, která má totéž v ceně. A můžete se zajít zeptat třeba do Vídně, proč upustili od migrace na Linux a Open/LibreOffice. V Mnichodě se jim to skoro povedlo, po deseti letech, s tím že běží staré Windows ve virtuálech, nepřemigrovali všechny stanice, museli komplet vyměnit IT oddělení, a finančně to podle různých propočtů skončilo ziskem nebo ztrátou, podle toho kdo to počítal (podle vedoucího tamního IT ušetřili, protože nekupují k SW žádnou podporu - wow).
Faktem je, že open source komunita není schopná ani pořádného rozvoje velkých projektů typu Open/LibreOffice, Gimp apod., a Linux je jako platforma pro vývojáře podnikových aplikací celkem katastrofa, a ve srovnání s Windows je to návrat do prehistorie IT.
Ad Toto je sila open source, ktoru ale brzdi korupcia a looby vlekych SW firiem - open source je síla, na tom se jistě shodneme :). Proč je v LibreOffice s každou další revizí vždy něco dalšího rozbité, a vývoj v posledních letech spočívá prakticky jen ve změně ikon a drobném leštění? Proč dodnes neumí pořádně zobrazit dokumenty MS Office, když jsou ty formáty už cca 9 let dokumentované? Proč se do ISO ODF dostala tak základní věc jako vzorce spreadsheetů až po skoro devíti(!) letech? Proč ODF dodnes nemá použitelné sledování změn v dokumentech? A to se do vývoje lije spousta peněz. Jen Sun vypálil na OpenOffice v přepočtu miliardy korun.
S distry Linuxu je to podobné: proč půlka věcí neběhá, podpora HW je tak mizerná, pořád nejsou vyřešené problémy s uspáváním (a hlavně následným probouzením :)), výdrží na baterie, proč aktualizace věčně něco rozbíjejí, a proč se mezi verzemi dister mění UI jak kdyby autoři byli na drogách (vizte třeba dost katastrofické uvedení Unity)?
Radku na tohle si prisel kde? "Ad To iste licencie MS a pdobne - jen "podpora" Red Hat Enterprise Desktopu (tj. aktualizace a možnost prohledávat knowledgebase) vás při propočtu na tři roky vyjde dráž než licence Windows, která má totéž v ceně."
To mate z nejake brozurky co se musite ucit nebo kde jste to vzal? Navic jako obvykle srovnavate jablka s hruskama nebo spis ve vasem pripade s hruskovici.
1.) Ve vetsine pripadu kdy se nasazuje open-source reseni je to predevsim na servery, tak nevim co do toho tahate desktop s GIMPem, ktery neumite nainstalovat.
2.) Podpora u RH znamena neco jineho nez je callcentrum MS v indii s 8s prodlevou
"S distry Linuxu je to podobné: proč půlka věcí neběhá, podpora HW je tak mizerná, pořád nejsou vyřešené problémy s uspáváním (a hlavně následným probouzením :)), výdrží na baterie, proč aktualizace věčně něco rozbíjejí"
Mozna kdyz by zmrdosoft neprotezoval (ty poslusne) a nepokutoval (platit vice za certifikovany ovladac) vyrobce HW, kteri podporuji i jine platformy, vsechno by bylo asi taky jinak. Navic je to vec vyrobce HW co podporuje za platformu a kdyz vyvojari kernelu rekli, ze budou delat ovladace gratis, cela debata skoncila, protoze se korporati lekli.
Ke zbytku se nema smysl vyjadrovat.
Ad To mate z nejake brozurky co se musite ucit nebo kde jste to vzal? Navic - Red Hat Enterprise Desktop stojí 50 USD na rok, s tím že dostanete jen aktualizace a self-support (možnost hledat v knowledge base). Windows stojí jednorázově 100 USD, a aktualizace máte v ceně řadu let, stejně jako přístup na knowledge base.
https://www.redhat.com/apps/store/desktop/
Ad Ve vetsine pripadu kdy se nasazuje open-source reseni je to predevsim na servery, tak nevim co do toho tahate desktop s GIMPem, ktery neumite nainstalovat - i článku se psalo mimo jiné o desktopech. Souhlas v tom, že Linux na desktopy je ještě horší nápad, než na servery. Ad GIMP - trololo? Pokud instalátor Gimpu neobsahuje potřebné knihovny, a Gimp pak vypisuje řadu chyb při startu, tak je to problém instalátoru a nikoliv postupu instalace. Stejné problémy s instalací hlásila na fórech řada dalších uživatelů. Samozřejmě chápu, že pro uživatele Linuxu může být běžným postupem nainstalovat, a pak dlouze zjišťovat proč to vlastně nefunguje ;)
Ad Podpora u RH znamena neco jineho nez je callcentrum MS v indii s 8s prodlevou - jo, v popsaném případě to znamená možnost vyhledat si sám article v knowledgebase :). Pokud máte podporu od MS, v ČR ji dostanete v češtině (mimo jiné protože Češi málo umí anglicky). Jestli s vámi v češtině komunikují Indové a má to 8s prodlevu, tak bych to fakt chtěl vidět.
Ad nepokutoval (platit vice za certifikovany ovladac) vyrobce HW, kteri podporuji i jine platformy - vašimi slovy: To mate z nejake brozurky co se musite ucit nebo kde jste to vzal? Vývojáři linuxového kernelu hází výrobcům HW klacky pod nohy, jak to jen jde: kernelové moduly je podle nich nutné uvolňovat pod GPL, chybí stabilní ABI, a interface se mění častěji než ponožky těch vývojářů. Světe div se: ono se pak výrobcům do podpory Linuxu moc nechce.
K tomu mám jediný komentář :)
https://www.youtube.com/watch?v=sCNrK-n68CM&t=05m12s
Že bych se zeptal dá se na tu open source komunitu spolehnout??? Protože ohromný problém SW pro státní správu je v tom že musí okamžitě reagovat na změny v zákonech, tak jak jsou vyhlašovány. Uřady je musí aplikovat jako první, aby pak mohly evidovat a kontrolovat ty ostatní..
Takže hodím příklad třeba Zákon o dani z přidané hodnoty, přes 100 hutných paragrafů a odhadem přes tisíc z nich vycházejících pravidel (kterým často nerozumí ani danoví poradci), velké změny v tom se vyhlašují každý rok..Dá se tedy spolehnout na to, že open source komunita programátorů nakluše a za poměrně krátky čas (třeba za 3 týdny na konci roku, mezi tím co se ten zákon uzákoní a 1.ledna vejde v platnost) upraví všechny programy na finančních uřadech aby s nim byly v souladu?
A pokud se týká myšlenky přejít na Linux..Divím se tomu číslu desítky milionů eur za licence Windows a MS Office. Protože pokud mne pamět neklame tak na spoustě počítačů funguje Windows 7 a zcela uspokojivě taky Office 2007. Ergo tedy, jistě se mnou budete souhlasit, tak jen z důvodu "že to je MS" nemusel stát utratit za licence za posledních 8 let ani euro/korunu-naopak dostával po celou dobu bezplatné aktualizace. A navíc, tedy nyní dostal (jako všichni ostatní) aktualizaci na Win10 zdarma... Takže, možná by to chtělo zanalyzovat na co a z jakého důvodu stát ty desítky milionů vydává, třeba by šly ušetřit i bez přechodu na Linux..:)
Jenže ono to ve skutečnosti vůbec není "jednodušší" podle platných zákonů, víme? Stát (ani úřady) vlastně vůbec-ale vůbec nesmí udělat to co je pro soukormníka samozřejmé-že totiž vyhodí špatného dodavatele a najme si nového.
Stát je povinen pro každou zakázku (i nový support) nad určitou částku vypsat výběrové řízení, což je práce na řadu měsíců, s případnými odvoláními účastníků tak zhruba na rok.
Tady se dostáváme k tomu co si představovat pod pojmem open source. Protože Red Hat možná uvolnuje source code ke svým produktům-ale zároven všechny své kvalitní (zabezpečené a otestované ) produkty komerčně pěkně tvrdě prodává. A určitě si pořádně kontrroluje, pokud by si ho snad někdo ve větším měřítku (např. nějaké město či úřad) nainstaloval bez zaplacení. A ještě si tedy účtuje nemalé částky za support, který je nutnou součástí smlouvy.
Dalo se čekat, že sem vyzvracíš nějaký ten pyjár canc, ale nečekal jsem, že budeš první, :-)
Takže jako obyčejně
http://www.youtube.com/watch?v=sCNrK-n68CM&t=2m16s
http://www.youtube.com/watch?v=sCNrK-n68CM&t=8m20s
a hlavně
http://www.youtube.com/watch?v=sCNrK-n68CM&t=15m01s
Radku, neboj, o praci snad jeste chvili neprijdes, nebude to totiz hned. A co se tyce toho tlaceni firem a zakazek na miru, vime jak je to se psama, ze yo? Viz. treba navsteva v roce 2007/8 kvuli projektu ePraha2015 a nenadala navsteva Velkeho Mekkeho Billa v Praze jejiz ucel nikdo nechapal .... Vetsina toho co pises je mimo.
Upresnil bych, ze spravne reseni je samozrejme takove, kdy je vezkera spravni agenda outsourcovana soukromym firmam, ktere pouivaji technologie Microsoftu. Ty pak samozrejme nebudou vybirat reseni "na mir". Ty firmy samozrejme "na miru" vybrany budou.
Stat nasledne povysime na instituci, ve ktere bude sedet spousta uredniku, kteri lusti krizovky a dloubou se v nose a soutezi o nejvetsiho holuba. Dale tam bude sedet rada politiku, jejichz ukolem bude delat nam ve svete ostudu. Prezidenta na to mame jiz dostatecne kvalifikovaneho, zbyva uz jen nahradit ty ostatni za jeste vetsi voly. Nikdo jiny by se tam stejne necpal, protoze rozkradani bude outsourcovane ze statu do soukromych firem.
Nasledne zrusime demokracii, protoze rizeni vseho bude outsourcovano a az konecne dojde nafta, budeme pripraveni k obnove feudalismu. Hlavne, aby nam do te doby vydrzel Slafenberg. Nebo alespon doufejme, ze po sobe zanecha dostatek nalezite vygumovaneho potomstva. Slechta, samozrejme, bude pouzivat bridlicove tabulky od firmy Microsoft.
Ad spravne reseni je samozrejme takove, kdy je vezkera spravni agenda outsourcovana soukromym firmam, ktere pouivaji technologie Microsoftu - ať si soukromá firma (nebo nakonec kdokoliv) vybere co uzná za vhodné. Mimochodem soukromé firmy zatraceně často používají MS technologie. Myslíte že je v tom korupce? To těžko :). Prostě si jen spočítají, že se jim to vyplatí.
Pokud ty firmy ovsem nepouzivaji technologie MS proto, ze vetsina jejich zamestnancu, potazmo managori, byli odchovani Widlemi a v nicem jinem klikat neumi. Krome toho ty firmy pracuji pro zakazniky, kteri obvykle trpi stejnymi psychologickymi zabranami a navic maji rozvinuty vendor lock-in problem.
Mimochodem-jen k tomu závěru. Tam totiž píšete "..Dejte business soukromým firmám! Proč musím dostávat poznávací značku vozu nutně zrovna od státního úředníka? Soukromá firma to dovede zařídit daleko levněji."...
Vidíte sám že to není pravda. Nepotvrdilo se to ani v případě soukromých exekutorů-kteří se naopak snaží své služby-se souhlasem státních soudů maximálně předražovat, ale kvalita a jistota nikde. Nepotvrdilo se to ani v případě zdravotních pojištoven, které j si na svpje stále rostoucí náklady (i v SW) strhávají z vybíraného zdrav.pojištění (viz známý tunel IZIS).
Bohužel, tedy vůbec není dostačující podmínkou "dát business soukromým firmám". ta druhá nutná podmínka je v tom že stát tvrdě dohlédne že tyto soukromé firmy budou naprosto dodržovat státem požadovanou kvalitu i práva klientů. S tím že pokud to poruší, tak nejen že zaplatí skutečně a ihned (a pokaždé) mastnou a bolestivou smluvní pokutu,ale rovněž uhradí veškerou vzniklou škodu-a vrátí (i klientům) všechny neoprávněně získané peníze. Což tedy bohužel stát dodnes nedokáže, a spoléhat se na to nedá...
Ad Soukromá firma to dovede zařídit daleko levněji; IZI[P] - a co čekáte, když si dva politici založí firmu, kterou propojí se státní zdravotní pojišťovnou, ze které dostávají spoustu peněz bez jasného zadání?
Ad druhá nutná podmínka je v tom že stát tvrdě dohlédne že tyto soukromé firmy budou naprosto dodržovat státem požadovanou kvalitu i práva klientů. S tím že pokud to poruší, tak nejen že zaplatí skutečně a ihned (a pokaždé) mastnou a bolestivou smluvní pokutu... - souhlas. Pointa je v tom, že když stát není schopný něco efektivně provozovat, tak musí být schopný alespoň správně definovat a vymáhat podmínky, za kterých to bude dělat někdo, kdo to umí dělat efektivněji. Samozřejmě pokud stát dá zakázku firmě se sídlem na Kajmanských ostrovech, skrytě navázané na pár politiků, a podepíše s tou firmou nevypověditelnou nevýhodnou smlouvu, tak si proti současnému stavu moc nepomůžeme. Ovšem pokud se tohle podaří překonat, tak soukromé firmy mohou přinést efektivitu, která státní správě jaksi z definice chybí.