že by "..uživatelé měli snadný přístup k co možná nejvíc informacím o provozu měst" vychází z toho nejasného předpokladu že tam jsou pouze nějaká data vytvořená městem, na která by uživatelé vidět měli a mohli. Opak je bohužel pravdou, většina těch údajů jsou data vlastních uživatelů,fyzických osob i podnikatelů. Data která museli těm úřadům předat podle zákona či vyhlášky a pod hrozbou sankce A město by jim mělo garantovat, že je použije jen pro potřebu své evidence a nezpřístupní někomu dalšímu. Což se děje třeba tím, že jsou v programech povinně logovány všechny přístup k těm datům, a taky omezené přístupy jen pro určené úředníky (resp. oddělení)
Navíc, tedy nyní tyto programy už mají většinou online přístupy k celostatním registrům (s možností i modifikace, pokud k tomu mají ze zákona oprávnění).
Takže požadavek uvolnit tyhle programy jako opensource, aby se mohl každý hacker poučit jak se snadno dostat k těmto citlivým datům, je opravdu směšný..
A ještě absurdnější by byl požadavek aby tyto programy bud vytvářeli nebo předělávali nějací studenti či co, bez jakékoliv garance (jak funkčnosti),tak i zabezpečení...
Začátek je správně.
„Takže požadavek uvolnit tyhle programy jako opensource, aby se mohl každý hacker poučit jak se snadno dostat k těmto citlivým datům, je opravdu směšný“
je naprostá hovadina. Security by obscurity nefunguje. Data agend jsou navíc dostupná většinou jen v rámci vnitřní sítě úřadu, popřípadě u externích pracovišť přes VPN. Takže nalezení díry by bylo v podstatě k ničemu.
Mimochodem, momentální řešení na to dost spoléhá, protože třeba centrální registr obyvatelstva komunikuje se servery přes naprosto nešifrovaný telnet.
Víte, na tom bych odpověděl, Security by obscurity možná nefunguje-ale globální kontrola (ani na bezpečnost) u open source taky nefunguje jak se nedávno ukázalo v případě OpenSSL (i jiných). Ve skutečnosti, tedy lze dosahovat zvýšení bezpečnosti pouze kombinací řady zabezpečovacích technik společně, společně s tím poskytnout případnému útočníkovi co nejméně informací kterých by mohl pro svůj útok využít a zneužít...
Nedávno se našlo pár chyb. Když si to porovnám s leckdy měsíce neopravenými známými zranitelnostmi u uzavřeného SW…
Pokud se mi objeví v uzavřeném softu radnice nějaká kritická chyba a tvůrce se nemá k opravě, mám smůlu. Takhle je šance najmout aspoň bokem schopného programátora.
Každopádně útočník by se především neměl nijak k síti na které takový systém běží dostat.
Opensource neznamena, ze to musi viset nekde na githubu. Jde jen o to, aby odberatel dostal SW i se zdrojaky a moznosti je dale upravovat a sirit. Nikde ve svete opensource vsak neni nic jako povinnost zverejnovat zdrojak verejne.
Dodavam veskerou svoji praci pod GPL protoze SW pro ktery delam implementace a support je GPL a zadny zakaznik nikdy nemel duvod ten zdrojak dal sirit. Ale vi, ze nedrzim za koule, nemam ho cim vydirat. Proste v pripade kdyby citil potrebu tak si relativne jednoduse dokaze najit jineho dodavatele uprav a supportu.
Ale to je sakra rozdíl "aby odberatel dostal SW i se zdrojaky a moznosti je dale upravovat ", dejme tomu proti opravu či nutnou upravu. A je rozdíl "..aby odberatel dostal SW i se zdrojaky a moznosti je širit. To pak asi moc nevyděláte, když si ten Váš SW můžou zákaznící bezplatně předávat mezi sebou a Vy z toho nic nemáte.
To je kec. A hlavne je videt, ze dojis na closed source produktech.
Moji zakaznici si muj SW muzou predavat mezi sebou a presto to nedelaji. Ale aspon si vzajemne reknou - "na tohle pouzivam tohle, je to opensource takze je to cele moje" a pak uz jen doporuci kdo jim dela implementaci a support. A ja z toho jenom tezim, protoze se zeptaji "a kdo dela support tobe?" a tak si to reknou a ja mam praci. Ale ja chapu, ze pro SW dinosaury je problem se naucit delat byznys jink - poskytovanim kvalitnich sluzeb a dalsim rozvojem.
Kdyby to skutecne nemohlo fungovat tak neudela Acquia > $100M obrat za rok...
Já Vás chápu, je to prostě jinak provozovaný byznys.
Protože jestli má zákazník closed source produkt,k tomu má ve smlouvě zajištěné potřebné upgrade SW na rok,dva zdarma a jinak si support zvládne sám (což dneska dokáže spousta lidí i podniků
vyjde stejně, nebo třeba levněji než když mu někdo nabídne open source produkt a k tomu si účtuje pravidelný spupport..
Podstatné je aby si zákazník dokazal sám spočítat co je pro něj výhodnější.A hlavně se o tom správně sepsala smlouva, aby pak nedopadl jako Praha s Opencard :)
A mohl bych se zeptat, jak si to "jako opensource " představujete? Asi tak, že by to sice ta firma naprogramovala mnohem levněji (mohlo by být), ale se stejnými chybami jako jsou. Načež by tedy předala státu zdrojové kódy, at si tedy najme a zaplatí jinou firmu, která mu ty chyby opraví? Nenapadlo Vás, že by to vyšlo třeba ještě daž?
A myslíte že kdyby projekt registru vozidel byl dodaný včetně zdrojáku, tak to vyřeší to že byl zadán bez výběrového řízení, migrovaná data z původního systému byla na rozdíl od testovacích dat nekonzistentní, dodavatel neuměl udělat migraci bez omezení provozu, klientské počítače na servisních místech nebyly v doméně (takže nastaly problémy s certifikáty), uživatelé nebyli dostatečně vyškoleni, nefungovaly správně tiskárny, centrálních registry na MV neunesly zátěž, odpadnul storage HW atd.?
1) pri nejmensim by bylo mozne to rozumne nezavisle auditovat
2) urcite by se nasel nekdo schopnejsi kdo by mohl a chtel prevzit spravu a rozvoj na rozdil od totalnich amateru kteri evidentne neco zbastlili v nejakym M$ gui lepitku. treba by se nasel nekdo tak dobry, ze by z toho udelal neco funkcniho bez nutnosti zacit uplne od nuly a cele to zafinancovat znovu
Dodani vcetne zdrojoveho kodu a moznosti nakladat s nim libovolne je prokazatelne dobry bic ze strany zakaznika a vyrazne narovnava nepomer sil dodavatel - odberatel. Je blby, ze ve statnim proste nefunguje to co v soukromem sektoru(znatelna poptavka po tom mit u sebe pod svoji kontrolou data i program) protoze maji zamestnanci (jak politici tak i urednici) NULOVOU odpovednost, NULOVY strach o sve teple misto.
Ale v tom je přece ten problém, ne? Jak sám píšete " evidentne neco zbastlili v nejakym M$ gui lepitku"-tož to je právě ten zdrojový kód který by musel někdo převzít a udělal z něj ze by z toho udelal neco funkcniho (tedy zase v tom M$ gui lepitku)-že by to opravoval čistě v editoru, řádek po řádku se mi nechce moc věřit. Prošel tisíce řádků kódu, zanalyzoval všechny souvisloti, opravil všechny nahlášené i nově nalezené chyby...
Nemyslíte si že pak by už skutečně bylo i pro něj jednodušší začít uplne od nuly a naspat si vlastní program kterému bude od začátku rozumět?
Mimochodem, když píšete o zafinancování, tu opravu staršího zmršeného kódu by mu taky musel stát/úřad zaplatit. Nebo tedy předpokládáte že open source SW pro státní správu budou programátoři vyvíjet i upravovat zadarmo?
Ale jinak, se divím že to takhle nefunguje jinde než právě v SW. Totiž když si někdo (i úřady) koupí (či daj´í zhotovit na zakázku) nějaký produkt, a pak zjistí že ten produkt má chybu, tak jdou přirozeně za dodavatelem, aby mu ho na svoje náklady opravil. A to tedy bud ze zákona jako reklamaci, nebo ze smlouvy. Takových hlupáků, kteří mávnou nad zárukou (či smlouvou) rukou, odnesou ten produkt do opravny a si ho sami ze svých peněz dají opravit asi moc nebude. Ovšem na druhé straně, ani žádné "open source " opravny které by mu zadarmo opravily se taky moc nenajde :)
1) Možnost audit je přece možné zakotvit do smlouvy. Ovšem počítejte s tím, že zakázku získá nějaká firma "tradičním" způsobem, bude to předražené, a výstup bude k ničemu.
2) Aha. Já zapomněl, že GUI lepítka jsou pro amatéry, a nejefektivnější je "tradiční" vývoj ve vi na terminálu vt220 :)
Ad Je blby, ze ve statnim proste nefunguje to co v soukromem sektoru - zvláštní je, že soukromý sektor nepotřebuje mít ke svým agendám (účetnictví, mzdy, sklady atd.) zdrojáky, nemluvě o infrastruktuře (OS, directory services, DB, web servery, desktop, office apps). A přesto netrpí na problémy, které podle vás nějak magicky vyřeší dodání zdrojáku aplikace. Ono to asi nebude o zdrojáku, ale spíš o způsobu zadávání zakázek (včetně korupce), zadávání požadavků, řízení projektů atd. Což je to celou dobu tvrdím.
Také je to o celkové síle zákazníka. Malý zákazník si koupí close source produkt a zaplatí málo a na druhou stranu firma vydělá na tom že těchto malých zákazníků má hodně. Silný zákazník, který také chce bezpečnost produktu (např. banky), nakupuje ne produkt, ale práci, tu práci někdo převezme a zkontroluje. Nakupuje tak, že skoro veškerou dodávanou IT práci nakupuje s veškerými exkluzivními právy nad dodávaným softwarem. Jediné, co autorovi zůstane, jsou nepřenositelná autorská práva, ale veškeré práva na jakékoli užití distribuci je na zákazníkovi. Platforma doufejme přispěje k tomu, že města se kolektivně budou chovat jako silný zákazník. Na rozdíl od té banky, které software přirozeně nedá do opensource, protože jiná banka by toho mohla využít, města si nekonkurují. Nikdo se nepřestěhuje z jednoho města do druhého, protože to druhé má lepší spisovou službu, zveřejňování petic nebo klikací rozpočet. (nemluvě o agendách, které občan ani nevidí).
Open source v tomto případě naprosto není plán, že produkty programuje nějaký student za pár korun. Dobrý výsledek je treba férově zaplatit. Ale podstatné je, že jednou naprogramovaná agenda se využije mnohokrát.
Mohl bych se zeptat, co míníte pod pojmem "a rozvoj aplikace" ? Míníte tím snad že by třeba tu verzi programu s funkčnosti a v souladu s platnou legislativou k určitému datu, si mohly ty další uřady předat (či někde stáhnout) zdarma-ale veškeré další úpravy by si musely objednat a platit? Bohužel, Vás musím upozornit že tenhle nabízený způsob rozvoje open source ve státní správě nefunguje. Tohle totiž vůbec není nějaký "běžný open source SW" kde by si mohli na úřadě říct "nám tohle stačí, my žádný další vývoj nechceme", v okamžiku kdy se změní legislativa, oni si musí zajistit provedení změn ve všech svých programech, jinak riskují-nejen milionové pokuty od státních kontrol, ale i žaloby a arbitráže od občanů a podnikatelů. Takže-tedy při započtení všech nákladů vývoje (což by ten autor udělat musel) by je to vyšlo stejně, možná víc draho..
Ale zase naopak- autor pokud nabízí SW pro státní správu, tak s tím musí počítat a musí nabízet SW s tím že mu bude poskytovat dlouhodobě (v řadě let) onen nutný rozvoj aplikace - s tím musí počítat ve svých nákladech do budoucna at to vyvijí pro jeden úřad nebo " doufá "že se mu jich možná přihlásí víc..
Sice jsem se zapojovat nechtěl, ale prostě mi to nedá.
Člověče, co to proboha pořád melete? Chápete, že to OpenSource, tedy ten zdrojový kód, který ten úřad dostane, je jen něco navíc? Jinak se vše bude nejspíše odehrávat stejně jako v současnosti? Prostě zdrojový kód je mimo jiné pro zákazníka (úřad) pojistka, že když něco selže, bude cesta jak pokračovat, aniž by se muselo začínat oproti closed source úplně od začátku. NEPLEŤTE do toho pořád nějaké komunity či nějaký běžný OSS software obecně!!!!!
Ok,pro mne tohle vysvětlení naprosto, naprosto stačí. Ovšem co je podstatné, aby toto bylo naprosto jasně a pravdivě řečeno i těm zástupcům úřadů v rámci té v článku zmíněné iniciativy Otevřená města.. protože říct jim "žádejte k programu i zdrojový kód protože to je pro vás pojistka, že když něco selže, bude cesta jak pokračovat", to je "iniciativa", tipnu si - kdyby byla řečena na půl minuty, kdyby se to pořádně roztáhlo tak na jeden snímek prezentace,čili tak dvě minuty pozornosti. A tím tedy celá iniciativa končí, děkujeme a můžete jet domů Copak nechápete jak by to vypadalo směšně?
A že tedy podobné iniciativy v podstatě tyjí právě že a z nejasné definice open source, že tedy mohou negarantovaně v informacích mixovat a naznačovat všechno dohromady? Jak zdrojový kód jako pojistku, tak levnější vývoj, tak širokou komunitu, tak i běžný OSS software zdarma?
Nějak jsem vás nepochopil. Použití stávajícího OSS nic nevylučuje! Když dám příklad, ta linux na desktopu a nahrazení M$ Office za LibreOffice je právě to "použití stávajícího OSS zdarma" (tedy bez plateb za licence). To se ovšem netýká specializovaného SW pro různé agendy a o ten jde pochopitelně taky. Fakt nevím, co je na tom směšného. Pokdu považujete za směšné to, že zákazník nebude existenčně závislý na jednom konkrétním dodavateli, pak je u vás asi něco špatně. Mmch na OpenSource není nic nejasného.
Opravdu, musím opakovat to co jsem napsal výše, že se minimálně v této diskuzi-i v tom článku dost mixují pojmy, takže se o to vlastně schová všechno-a výsledek nemusí být nic.
Což je vidět i na Vašich argumentech
1. Pokud hovoříme o Open Source (oba rozumíme co se tim myslí), tak do toho nemixujte Linux zdarma ani LibreOffice zdarma. Sice je by to možná byla pro uřady jiná výhoda-ale zase narážíme na jiné problémy-sám dobře jak dlouho to řešil Mnichov. Tím ten výčet ale končí, žádný (další) specializovaný SW pro různé agendy státné správy zdarma není a nebude
2. Pokud tedy hovoříme čistě o Open Source , hovořme čistě o Open Source - o jeho výhodách i nevýhodách na našem trhu.
a) Když například hovoříte o "agendách" (pro města,obce) -jak jsem tu v jednom příspěvku psal, jejich ceny u closed SW jsou tak nízké (v řádu tisíce korun za licenci) že se těm městům/obcím nevyplatí někomu platit za úpravy jejich kódu (pokud by byly uvolněny jako Open Source), protože při cenách programátorské práce by jim to vyšlo mnohem dráž než nákup nové agendy.
b) Pokud tedy hovoříme o SW v ceně milionů/desítek milionů, tedy skutečně zakázkový vývoj pro určitého zákazníka. Tohle většinou dělají pouze centrální orgány a největší města - ty menší na to stejně nemají, Ale to si myslím že je širší problém než jim říct "dojednejte si to jako Open source". Definoval bych to asi takto-sám ten investor by si měl předem odhadnout jaké nutné udržovací náklady na ten SW budou v příštích letech kvůli nutným aktualizacím.A i toto nějak zohlednit ve výběrovém řízení- a smlouvě-ať mu třeba dodavatel nabídne kvalitní cenu za tuto údržbu, nebo už předem oddělí od smlouvy a dají někomu jinému.Ale pak je skutečně naprosto nutné to právnicky čistě zformulovat v té smlouvě-pouhý odkaz na to že to je Open source nestač´í...
A vlastně na závěr-ale už jsem to tu psal-než se pořád odkazovat na výhody celosvětového společného Open source, si napřed zanalyzovat zda má výhody v našem malém státu,s odlišným (málo frekventovaným) jazykem, se spletitou často měněnou legislativou která si tak vyžaduje časté a urgentní změny v programech..s poměrně malým okruhem zákazníků (tuším těch velkých měst pro zakázkový vývoj jestli je tak 10, celkový počet obcí je u nás 6 000)-jaké mají rozpočtové příjmy-i na ten SW..Jaké jsou požadavky těch případných open source firem kolik by ony chtěly dostávat zaplaceno za ty úpravy... atd....
Ostatně-skutečně zajímavá by byla buď konference-a nebo tedy i článek na téma "Jaké je jsou výhody Open source ve státní správě" (a kdo to platí)-s příklady ze zahraničí. Ovšem-jak ovšem napsal na začátku, nikoliv na příkladech "co je zdarma"-viz ten Linux a OpenOffice", ale pouze čistě Open source, tedy uřední agendy s uvolněním, zdrojového kodu.Jak je to tam prováděno, kolik se ušetří, nebo zda státy vyplácejí "dotace na rozvoj open source", atd...
>a) Když například hovoříte o "agendách" (pro města,obce) -jak jsem tu v jednom příspěvku psal, jejich ceny u closed SW jsou tak nízké (v řádu tisíce korun za licenci) že se těm městům/obcím nevyplatí někomu platit za úpravy jejich kódu (pokud by byly uvolněny jako Open Source), protože při cenách programátorské práce by jim to vyšlo mnohem dráž než nákup nové agendy.
Samotný software nestojí tolik. Ale přechod na něj je zatraceně drahý. Ono to není jen o koupi agend, ale o nasazení celého řešení, školení celého personálu, školení IT, přípravě software (desítky hodin práce). Tam už cena do milionů dosáhne snadno. Konkrétní zakázky jsem tu již odkazoval.
Pokud tedy nastane problém který stávající systém neumí, přejít místo jeho opravy na nový systém který má svoje vlastní mouchy, zpočátku bude znamenat neefektivitu úřadu (než se úředníci naučí pracovat v jiném prostředí) opravdu není dobrý nápad. Najmout si schopného programátora vyjde určitě levněji.
Tohle už by právě bylo na čistě konkrétní diskuzi prácovníků státní správy, o tom lkterý konkrétní SW státní správy je řekněme tak špatný - a hlavně která firma je tak nekomunikující že požadované potřebné problémy neřeší. Protože, už jsem tu napsal výše, tak veškerá existence a budoucnost těch zavedených firem pro SW pro státní správu, je právě v tom že velmi rychle veškeré potřebné a požadované změny (kvli změnám legislativy) provádějí a ty aktualizace zákazníkům dodávají. Za cenu nějakého nevelkého ročního upgrade.
Protože bez toho, to už jsem taky napsal, on ten trh zákazníků není nijak velký,,takže kdyby nějaká firma napsala SW pro státní správu, ale pravidelně ho neuaktualizovala tak ho za chvilku nemá komu prodávat a brzo zkrachuje..
Ovšem, vidím tu jiné nebezpečí, a škoda že si ho v tom návalu nadšení pro open source nikdo nevšiml. Totiž, dát zdrojový kód do rukou těm vedoucím IT na úřadech může znamenat, že naopak budou nárokovat změny které vlastně potřeba nejsou -a pak je tedy zadají naprogramovat spřáteleným firmám (nebo programátorům kamarádům, nebo třeba vlastní soukromé IT firmě), a potom výdaje na SW budou vysoce narůstat...
No a samozřejmě největší nebezpečí je v neustálých legislativních změnách, které mají na svědomí jak poslanci, tak centrální úřady- proto se musí provádět stále nová a nová školení, proto se musí neustále přepracovavat SW, proto se musí přidávat stále nové agendy, proto často současný SW (i přes aktualizace) nestačí a musí se kupovat stále nový... Ale to open source vlastně nevyřeší-a počítam že ani celosvětově na to není používán,,
Myslí, že pokračovat dále nemá smysl. Už jen toto:
"Ovšem, vidím tu jiné nebezpečí, a škoda že si ho v tom návalu nadšení pro open source nikdo nevšiml. Totiž, dát zdrojový kód do rukou těm vedoucím IT na úřadech může znamenat, že naopak budou nárokovat změny které vlastně potřeba nejsou -a pak je tedy zadají naprogramovat spřáteleným firmám (nebo programátorům kamarádům, nebo třeba vlastní soukromé IT firmě), a potom výdaje na SW budou vysoce narůstat..."
je kardinální nesmysl. Dále pořád dokola řešíte nějaké úpravy kvůli legislativě, které ale s OSS nijak nesouvisí, ty se musí dělat tak jak tak. Takže já to shrnu:
1. Výhoda (či spíše jedna z výhod) OSS je nezávislost na konkrétním dodavateli.
2. Nevýhoda nepadla ani jedna - tady nepočítám předchod, ale konkrétně provoz.
Víte, opravdu se nemůžeme shodnout na tom základním.. Mohl by jste mi tedy odpovědět Vy, třeba se pochopíme líp.
Když tedy píšete ".. Dále pořád dokola řešíte nějaké úpravy kvůli legislativě, které ale s OSS nijak nesouvisí, ty se musí dělat tak jak tak."
Takže co jiného máte tedy v souvislosti s OSS na úřadech veřejné správy ve městech/obcích na mysli,než ty úpravy kvůli legislativě?
Já jsem přece ten ," SPECIÁLNĚ bod 1" četl, a proto jsem přece tu otázku položil. Píšete "v bodu 1 Výhoda (či spíše jedna z výhod) OSS je nezávislost na konkrétním dodavateli."
Takže se opět ptám v čem se ta výhoda u veřejné správy projevuje, kromě " úpravy kvůli legislativě" projevuje?
Protože-ona ta ´vyhoda jak je napsáná je logicky špatně-zákazník je vždycky nezávislý na konkrétním dodavateli-vždycky si může (na začátku) koupit od kteréhokoliv dodvatele co chce. Takže tedy logicky předpokládám, že onu nezávislost "na konkrétním dodavateli." se rozumí až v případě požadavku nějakých změn, nich wahr?
A ted tedy jaké požadované změny máte na mysli? Upravy kvůli legislativě to podle Vás nejsou, úpravy nějakých funkčních chyb předpokládám i ten původní dodavatel opraví podle smlouvy (v bezplatných aktualizacích). Těžko by jste taky jako výhodu OSS zvýraznoval že zákazník bude platit 2x-napřed původnímu dodavateli a potom nějaké jiné firmě za opravu chyb ( které má mít opravené zdarma ze smlouvy či záruky).
Takže mi zbývá nějaká nedefinovaná množina "jiných úprav" než legislativních, o které by měly mít úřady obcí/měst-zájem. Mohl by jste nějaké z nich namátkou jmenovat-aby za ně tyto měly zájem vydávat další peníze ze svých omezených rozpočtů?
(jen taková poznámka-datová základna je téměř vždy fyzicky oddělená od programu. Tudíž pokud by šlo o nějaký, jiný pohled na data, jiný výstup dat, bylo by mnohem jednodušší,rychlejší a taky mnohem levnější..udělat samostatný jednoúčelový prográmek s těmi daty pracující - než pracně analyzovat, upravovat, taky testovat, znovu překládat, atd...původní rozsáhlý program.Jakože tedy-už jsem tu o tom psal,v případě OSS vlastně nejde o provedení nějaké úpravy ve zdrojáku (to leda jako nouzovka na pár dní)-ale o celý budoucí vývoj pararelní větve toho programu. Což je zase o úplně jiných penězích..
Mýlíte se v tom závěru v poslední větě. ".. Ale podstatné je, že jednou naprogramovaná agenda se využije mnohokrát." Tohle totiž nemá s open source nic společného, tohle už nabízejí komerční SW firmy městům už dávno-že si spočítaly kolik je v republice měst a kolik obcí-a vytvářejí pro ně společně SW pro jejich agendy za nevelké ceny podle počtu licencí. A to dokonce tak že mají odborníky (v právu, ekonomice, ad) , kteři hlídají jaké se projednávají zákony a jejich změny, tudíž už ten SW vytvářejí v předstihu, takže ho mohou nabídnout a dodat městům a obcím už v době kdy se jich začne týkat..
Zatímco-kdyby to mělo být podle Vaší představy,tedy že by ta společná iniciativa města vzejít od měst-tedy že až se ta města dohodnou (v potřebném počtu), jaký SW pro nějakou agendu společně potřebují, až by se dohodla na nějakém společném financování (kolik dá třeba každé z nich), až potom by oslovila nějakou firmu..( vlastně oni ani oslovit nemohou-protože zákon jasně říká že musí stejně vyhlásit výběrové řízení)-než by to ta firma (které by do toho kecali jako společný zákazník-zástupci desítek měst se svymi požadavky),naprogramovala-tipoval bych že mezitím už se zase změní zákon a ten vyvijený SW bude k ničemu , a můžou začít od začátku..
Dalo by se říct bohužel, ano jistě že pokud se během vývoje (který trvá třeba řadu měsíců i déle) náhle změní legislativa (nebo se ten zákon nakonec neodhlasuje) tak je nutné někdy vyhodit celý ten zdroják do koše,protože je neprodejný. Což je tedy v případě komerční firmy její riziko, ona ten svůj SW potom v nabídce úřadům neprodá.
Samozřejmě něco jiného jem pokud si úřad ten program u té firmy objedná, a než se vyvine, tak se změní legislativa. Potom mu ten vývoj zaplatit musí-i když je jí k ničemu. Ale naprosto podobně je na tom to "sdružení měst" nebo jak to nazvete, když si společně objednají u nějaké firmy SW a než se to celé dohodne a naprogramuje, tak se ta legislativa změní. Tak to samozřejmě ta města zaplatit musí, i když je jim pak ten SW k ničemu,
P.S. Pokud tedy hovoříte o flexibilitě, musíte se zeptat vůčí čemu být flexibilní.Pokud řeknete že vůčí legislativě a zákonům, které se mohou kdykoliv a zcela nečekaně měnit,podle fantazie a dohod politiků, tak potom zjistíte že právě v těhle úpravách je největší cena komerčního SW pro státní správu, který je musí neustále aplikovat. A nikdo - a žádná open source komunita to současně garantovaně a levněji delat nebude-.
Ne, ty informační systémy se rozhodně celé za ty roky nepřekopávají. Upraví se modul tady a modul támhle, předělají se tabulky a šablony, ale základ IS je stále stejný. A samozřejmě, právě to že je v těch úpravách největší cena těchto produktů zároveň znamená že zadání výběrového řízení zahrnující jako jednu z podmínek Open Source neznamená velký problém pro příjem firmy co to stvoří – úřady si od nich stejně tu podporu platit budou. Fakt nevím proč se tu pořád oháníš komunitou a tím že si myslíme že to bude někdo tvořit levněji.
A že bych se zeptal,proč se tady o tom celém mluví a proč se vlastně zakládá ta zmíněná iniciativa Otevřená města-ve směru vývoje open source (protože ta má i jiné aspekty). než tedy právě s tím předpokladem že si někdo myslí že " že to bude někdo tvořit levněji."? :)
Jinak by to nemělo smysl-samotná ta iniciativa spolyká spoustu peněz,jak v časech zástupců měst,organizace,na různé analýzy,studie,prezentace,hovoří se o nemalých dotacích pro open source vývoj..a nakonec ten vývoj levnější nebude?
"tedy právě s tím předpokladem že si někdo myslí že " že to bude někdo tvořit levněji."? :)"
Tady přece vůbec nejde o to, že to někdo bude tvořit levněji, jak jste na to přišel? Ve výsledku sice cena levnějsí být může (nebo nemusí), ale o tom ten open source opravdu není. Nepleťte si to s nějakým linuxem zdarma nebo něco podobného.
No bohužel není pravda, že za nevelké ceny. Jako zastupitel, jehož oblast je cca 70 000 občanů jsem za ten rok zjistil, jaké pálky chtějí za v podstatě triviální operace. A další podstatná věc, že informaci (znalost), jak konkrétní agendu zpracovávat, zcela a úplně zůstává u dodavatele softu. Nic, ale naprosto nic nezůstává městu, takže po zániku smluvního vztahu je město na nule. Právě tahle riziko, že město skončí na nule je důvodem akceptace mnohdy nehorázných požadavků od dodavatelů.
Tak to jste se asi špatně díval, nebo špatně informoval-protože já tady vedle vidím nabídku SW firmy pro agendy státní správy,cituju, ceny licencí
-Daňová evidence vč. knihy faktur a pokladny 1 900 Kč
-Účetnictví vč. knihy faktur a pokladny 7 300 Kč
- Skladová evidence 7 300 Kč
Mzdy a personalistika do 25 výplat 6 300 Kč
- k tomu jádro celého IS zdarma, sítová verze zdarma...Je to pro Váš úřad drahé?
Sorry že neuvadím název a odkaz,nedělám nikomu reklamu stačí dohledat, nebo se u těch firem co dodávají licencovaný aplikační SW pro veřejnou správu pozeptat. S tím že to jsou zavedené firmy s dlouhou tradicí,takže u nich je reálný předpoklad že v tom budou i řadu dalších let pokračovat a dodávat potřebné opravy ve vlastním zájmu.
JInak ale samozřejmě že pokud si objednáte zakázkovou tvorbu jenom pro váš úřad , tak to zaplatííte i s chlupama a bude to setsakra drahé. A že riskujete že pokud to bude nějaká SW firmička na smluvní zakázky co se za pár měsíců rozpadne, tak potom vám ty potřebné úpravy neudělá--
A na druhou stranu,dosud jsem tu vlastně neviděl v diskuzi ani jinde nabídku či požadavek open source firem u nás -kolik by ony chtěly za vývoj či úpravy programů-aby se pak nezjistilo že třeba výjdou dráž než ty komerční ..
Takže požadavek uvolnit tyhle programy jako opensource, aby se mohl každý hacker poučit jak se snadno dostat k těmto citlivým datům, je opravdu směšný..
Wow! Jestli tam maji "autentikaci" zalozenou na tom, ze ti zli hackeri nemaji zdrojaky, tak to je zabezpecini jak v sitich americke administrativy.